weerstand verbrand (Techniek Overig)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13.06.2015, 06:59 (3249 dagen geleden) @ hobbits71
Bewerkt door Maurice, 13.06.2015, 07:10

Peter,

Brom kan op een aantal manieren ontstaan.
Ik noem er een paar, zijn ze zeker niet allemaal.

Eerste is zeg maar simpel voedingsbrom.
Als je bekijkt hoe men van wissel naar gelijkspanning komt door diodebrug is dit nog verre
van gelijkspanning.
Nu hierachter zet men een dikke Elko en wel zo groot dat deze voldoende capaciteit voor betreffende verbruik.
Zie het als een accu, die laad je op. nu de balans is zo dat verbruik lager is dan wat er aan energie in die elko kan. Zo blijft de elko genoeg vol om de rimpel weg te werken.

Nu als elko slecht is snap je dat die rimpel weer daar is.
Eenvoudig je multimeter op AC zetten en op de voedingselko de wisselspanning meten.
Dan zie je in hoeverre er wissel boven op je gelijkspanning zit.
LET OP
Enig mV's hoort er altijd wel op te staan , zeker de eerste elko.

OF
Er zit ergens een sluiting die net zodanig veel stroom vraagt dat het LIJKT alsof de voedingselko defect is echter simpel de voeding het niet meer trekt door die overbelasting.


Dan brom door bv Kathode-gloei.
Je weet een buis heeft een gloeidraad, deze wordt ,meestal!, door wisselspanning gevoed.
Soms gebeurt het dat de gloeidraad tegen de Kathode gaat aan hangen of er bijna tegen aan.
Dan heb je overspraak van wisselspanning naar je kathode en dus je audio.


Dan aardigsfouten.
Dat is een hele studie op zich.
Door foutieve aardingen kunnen er meest vreemdsoortige brom ontstaan.
Genoeg info hierover te vinden op internet, zoek er maar eens op.

Maar aangezien je een reeds ontworpen toestel hebt zou dat in orde moeten zijn.
WEL is het zo dat op chassis overal de aardingspunten worden gebruikt.
Dit wordt met schroeven en montage lipjes georganiseerd.
ALS bv een potmeter zijn MIN via de behuizing afneemt en door de jaren heen er wat corrosie
ontstaat heb je een overgangsweerstand tussen MIN potmeter en je voeding.

- Zie daar een probleem en kun je BROM ontstaan.

TEVENS wat HEEL vaak gebeurt is onkunde van reparateurs.
Men vervangt een condensator en omdat de pootjes te kort zijn , of men komt ergens lastig bij, zoekt men een ander MIN-punt op.
Wel je snapt er loopt dan stromen door dat chassis, nu juist op gevoelige ingangen is super
van belang de juiste korte min-punten te gebruiken, zodanig dat de stromen juist lopen.
Geen kringstromen ontstaan of kans van oppikken brom van overige componenten.

Zeker in voortrappen van versterkers waar de spanningen en milliVolts zijn is ieder mini brom
wat opgepikt wordt natuurlijk door de gehele keten netjes versterkt.

SLECHTE condensatoren in circuit:
Iedere trap in een versterker is een unit op zich.
Deze wordt door een gelijkspannings instelling ingesteld.
Nu wil je niet de voorgaande trap de gelijkspanning als invloed heeft op een volgende trap.
Daarom zitten er zogenaamde koppelcondensatoren in.
Indien deze lek raken = deels een weerstand geworden = krijg je ook problemen.

- Ga na in je toestel door de gelijkspanning te kleuren waar al die condensatoren zich bevinden.
Doe dat eens.


DUS Conclusie.,
BROM
ALTIJD EERST bepalen wat voor Brom soort je hebt.
Desnoods schakel je delen van je voortrap telkens af.
Let wel de volgende trap dan netjes afsluiten aan de ingang door deze aan massa te leggen.
Bv Volume dicht draaien, heb je dan nog brom zit het in je eindtrap.

Bedenk dat heel veel YOU-TUBE filmpjes ook totale onzin en fouten bevatten.
Neem dat niet altijd als waarheid aan!!!
Behoudens je kunt afleiden dat men met een ware kenner van zake te maken hebt en niet de een of andere prutser die ook iets van een klepel en een bel heeft vernomen.

VOORBEELD Gelijkspannings onderzoek.
Zie waar telkens de gelijkspanning onderbroken wordt door een condensator.
Graag zie ik jouw tekening van de Geloso zo getekend.

[image]


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum