Productiedatum op onderdelen (Techniek Overig)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 26.05.2015, 23:53 (3267 dagen geleden) @ Onno
Bewerkt door Maarten Bakker, 27.05.2015, 00:09

Dat zou betekenen dat "week.jaar" als "jaar.week" gebruikt worden en dat het jaartal soms in 2 cijfers en soms met weglating van de tientallen werd aangegeven.
Hoe kan ik weten of "46.7" week 46 in 1947 of week 7 in 1946 is?

Door veel voorbeelden te verzamelen en binnen de context van het apparaat te kijken (*). Ik heb nog weinig ervaring met oudere potmeters (ik herinner me nu dat iets nieuwere potmeters waarschijnlijk een maandletter-jaarcijfer-systeem gebruiken net als op enig moment buizen en verlichting) en condensatoren omdat ik vooral afga op spoelenbussen, trafo's, luidsprekers en buizen voor datering en ik van de meeste apparaten die door m'n handen laat gaan geen complete teardown of restauratie doe. Ik heb wel nog wat jaren '60 meetapparaten klaarstaan om beter te gaan bekijken, maar die gebruiken misschien alweer wat andere datumcodes dan de oudere types.

Bij spoelenbussen mag je ervan uitgaan dat bij de Nederlandse bussen van vóór de oorlog tot de tweede helft van de jaren '60 met een datumcode zonder letter ervoor het laatste cijfer het jaar is. Daarna kwam een geleidelijke overgang waarbij uiteindelijk het eerste cijfer altijd het jaar is (in principe op alle grotere componenten, samenstellingen en apparaten, en vanaf dan ook altijd met 3 of 4 cijfers).

Uitzondering zijn hierbij de door Van der Heem geproduceerde spoelenbussen uit de jaren '40. Daar staat een datum op die uit dag-maand-jaar bestaat waarbij dag en maand soms zonder voorloopnullen en soms ook nog eens zonder streepjes. Dan zouden er dus ook verwarrende datumcodes zoals 112-48 voor kunnen komen... Leuker kunnen we het niet maken, ook niet makkelijker ;)

Ook in de buitenlandse productie kan men wel eens wat afwijkends gedaan hebben.

Ik zie in elk geval dat de typenummers ook verschillend worden gedrukt.
De code 472.34 op de potmeter klopt met typenummer 49.472.34 die in de documentatie staat voor een 1M potmeter. Maar soms wordt de punt tussen de cijfers weggelaten.

Op de plaats van die punt in een klassiek codenummer hoort in de iets latere notitie ook eigenlijk een spatie. Soms werden de staarten van codenummers ook gewoon helemaal aanelkaar geschreven en naar gelang het uitkwam met of zonder wijzigingsnummer (het 3e cijfer van de 3e cijfergroep; bij jouw potmeter en in veel documentatie is dat weggelaten).

Om ook hier weer even op de spoelenbussen terug te vallen: daar werd vaak een 4-cijferige staart opgedrukt waarbij het 4e cijfer het wijzigingsnummer is.


(*) Als je zin hebt om mee te helpen, graag. Ik noteer ruwweg op deze manier de inhoud van complete apparaten om een beter beeld van coderingen te krijgen: elk record bestaat uit <codenummer onderdeel, typenummer onderdeel indien van toepassing, datumcode en overige opdrukken onderdeel, type apparaat, serienummer apparaat, datering apparaat, beschrijving onderdeel, opmerkingen, bron, vlaggen>. Bij gebrek aan codenummer maar wel interessante opdrukken op een onderdeel laat ik het codenummer "leeg". Het zal nog wel even duren voordat ik dit in een vorm kan gieten die voor anderen rechtstreeks raadpleegbaar of zelfs maar overzichtelijk is, maar ik ben nooit te beroerd om op aanvraag te zoeken in de enkele duizenden records en datafragmenten of conclusies te delen.

P.S. Natuurlijk sta ik ook open voor de rechtstreekse weg: ik verzamel ook beschrijvingen van codes en delen daarvan. Soms kom je daar wel wat van tegen in documentaties, databoeken en verdwaalde andere documenten. Maar juist van datgene dat je wilt weten, vind je die beschrijving nooit als je hem nodig hebt. Daarom heb ik een jaar of 3 geleden mijn oude gewoonte om alles te noteren dat ik in apparaten en voorraden (ook in tekst of op de foto) tegenkom maar weer eens opgepakt.


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum