Lastige fout in Philips versterker AG9014 (Techniek Overig)

door Eleen @, Deurne (BE), 17.01.2016, 18:55 (3044 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Als de loper van de potmeter precies op de aftakking (voor de loudness regeling) wordt geplaatst, is er geen brom.

Hier heb ik nog even over nagedacht, is het niet zo dat de buis oscilleert op een frequentie ver buiten het hoorbare gebied?


Ik heb de scoop eraan gehad, maar er is niets te zien behalve de 50Hz brom. Ik kan er simpelweg geen wijs meer uit. Alles wat ik meet lijkt te kloppen op een 50Hz brom na. Voor de volledigheid de buisvoet vervangen door een nieuwe ceramische, maar dat maakt niets uit. Toch lijkt het uit het gloeidraad circuit te komen. Wat ik ook niet kan rijmen is de opmerking van Eleen, ik meet helemaal geen 10 volt, maar veel meer, en dat op beide kanalen (waarvan 1 kanaal geen problemen geeft)
een en ander is gemeten met een Fluke 177, ingangsweerstand 10M.
...

Het wordt nu wel een heel tricky fout...
Waarom de brom volledig(?) weg is als de volumepotmeter net met de loper overeen staat met de loudnes aftakking blijft voor mij ook een misterie, waar ik geen enkele zinnige uitleg aan vast kan knopen.
Duidelijk is in ieder geval dat de brom in de versterkertrap B1' via de kathode binnen komt. Mogelijk is nu de roosterimpendantie bij die instelling van de potmeter voldoende tegenkoppeling om de brom uit te middelen, maar dat kan ik nergens in de literatuur ook maar bevestigd zien, dus hou het op een idee fix van mij.

Wat mijn inziens wel een spoor is, is het hoge DC nivau waarop de gloeidraadcircuits zich bevinden ( je gaf een spanning van 60 tot 66 Volt aan)

[image]

Die moet ergens vandaan komen...
Dat je deze spanning op beide circuits hebt is logisch, door de lopers van de beide ontbrompotmeters zijn deze galvanisch gekoppeld.

R 154 onderbroken? , waardoor de gloeidraadlijnen voor DC zweven...

Ander mogelijkheid is één van de buizen, waarvan de kathode zich op een hoger DC voltage bevind. B4, B104 en de beide EZ81'ers (B6 en B106) komen daar voor in aanmerking.

Verder komt C135 in het vizier (voor AC ontkoppeling van de gloeidraadlijnen.

Of dit de oorzaak van het bromprobleem is, is niet gezegd, evenmin waarom dan één kanaal wel, en het andere kanaal niet bromt.


Groeten,
Eleen


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum