Potmeter aansturing (Techniek Overig)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02.06.2015, 18:19 (3260 dagen geleden) @ Andy Janssen
Bewerkt door Maurice, 02.06.2015, 18:56

Andy,

Is hier natuurlijk geen hobby forum, meer iets voor Circuits on line(http://www.circuitsonline.net/)
Anders zitten we straks met hel zwik aan zelfbouw projecten:-D

Idee is natuurlijk niet nieuw van jouw.
Ik werk bv dagelijks met dergelijke regelingen, kom net terug van reparatie aan zo'n regeling, en die schipper is nu weer fijn op weg met zijn lading.
Noem dat dan Automatische Piloot.
Dat werkt precies zo.
Order Potmeter in de stuurhut en bij de roeren zit ook een potmeter.
Goed vaak worden dan Hydrolische kleppen bediend, maar oudere systemen sturen een dikke elektromotor aan.
Kwestie van een andere uitgang op de besturing kiezen, principe is idem.

Inderdaad ivm "hunten" rond het gekozen punt moet er een dood stuk in de regeling zitten.

Je haalt de motor los van je meet systeem.
Dus eerst meet systeem, daar krijg je een hoeveelheid positief of negatief signaal uit.
Anders 0 natuurlijk.


Vervolgens een stukje demping en fijn regeling, correctie van positie(omdat potmeters nooit 100% identiek zijn.
Vervolgens Limiet zowel Links als rechts af, omdat de motor op een eindpunt moet stoppen.
Ook weer omdat de potmeters niet zuiver identiek zijn.

Hierna volgt je eigenlijke motor sturing.

Dus -> blok meeting -> blok afstelling -> blok motor aansturing.

Veel plezier
Hier bv zo'n regeling,
2 potmeters Links - 1 is opdracht(Order) 2e is Feedback(dus potmeter op je motor)
Dit is een proportionele regeling ook vandaar de oscilator.
Prop is dus langzame en snellere regeling afhankelijk of je veel of weinig gaat sturen.
Er zit ook gain regeling in dus hoeveel opdracht geeft verhouding op de uitgang.
Bv 10 graden opdracht geeft 20 graden uitvoer bv.
Dit om de potmeters te corrigeren.
R1 is 0 instelling -10V-0- +10V uitgang regeling
R4 signaal opdracht
R5 is Links limiet eindafslag
R7 is rechts limiet eindafslag
R6 is de stapgrootte voor proportionele deel.
R9 is de gevoeligheid - of wel dode punt
R10 is de versterking van signaal.

Bouw stukken wat je nodig hebt dan maar om naar mooie buizen trappen...
[image]


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum