37A (luistervink) raadseltje opgelost! (Techniek Overig)

door Eleen @, Deurne (BE), 08.03.2015, 22:29 (3359 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Hallo John
Ik ben er nog niet helemaal uit wat dit “raadseltje” betreft, ook zonder het spoeltje S10 lijkt het mij dat het toestel zou moeten werken.
Afstemming vindt plaats in het gedeelte rond, S5, C9, C14. Het signaal van de roosterdetector wordt via C7 uitgekoppeld en komt via R6 en R5 op het rooster van het penthode deel.
Het getoonde spoeltje op de foto van Hans lijkt mij hooguit een aperiodische kring te vormen met C15, zeker gezien de bedradings tekening uit de documentatie.

Helaas bezit ik het toestel zelf niet en ken ik het alleen van de documentatie, toch lijkt het mij sterk dat het vast solderen en weer losnemen van C3 en daarna het vervangen ervan telkens de zelfde fout situatie oplevert.
Een keer ála, maar tot vier keer aan toe de zelfde fout creëren is eigenlijk net zoiets als de kans dat je de staatsloterij wint.

In je voorgaande bericht stel je:

C3 (50 uF) dient om de 50 Hz bromspanning over R2 te verzwakken. Het toestel speelt dus zowel met als zonder C3, zij het dat in het laatste geval er meer brom te horen is.

De functie van C3 lijkt mij primair het ontkoppelen van de kathode weerstand, zonder deze condensator staat er wisselspanning over R2 waardoor er tegenkoppeling optreed en de versterking verminderd.
Dat daarmee ook het bromnivo lager wordt is meegenomen, maar is niet het primaire doel.
Uiteraard speelt het toestel zowel met als zonder C3.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Net zoals Anton denk ik er ook zo over. Ik zie geen verband tusssen het defecte spoeltje en het al dan niet spelen, afhankelijk of C3 aangesloten, dan wel los gekoppeld is.

De enige logische verklaring zou kunnen zijn, dat het uitstekende draadje van de spoelonderbreking in kontakt zou gestaan hebben met het knooppunt R5, C5, R6. Dan krijg je inderdaad een situatie waarin de normale weg, om het LF signaal van de triode-anode naar het penthode stuurrooster, kort gesloten is naar de min pool van de voeding. Enkel als de kathode weerstand R2 niet is ontkoppeld door C3 (C3 dus los!), kan er dan nog een (waarschijnlijk zwakkere) geluidsweergave zijn. De volumeregeling werkt dan op het eerste zicht niet, maar deze regelt ook het HF signaal dat het stuurrooster kan bereiken.
[image]

MVG Eleen


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum