TV beeld ziet eruit als "spandoek" (Techniek Radio/TV)

door soundman2 @, Wouw, 24.06.2008, 09:49 (5787 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Dat is ook weer aperte onzin, 14 jaar geleden zijn er ook door Philips nog uitstekende TV's gemaakt. Bovendien zijn bijna alle onderdelen nog wel te vinden en die service-AB overdrijf je ook zwaar. Het valt echter volledig buiten de opzet van dit forum; als we erover willen discussieren kunnen we dat beter op 1 van de plaatsen doen waar ik de topicstarter ook al naar verwees.

Ben ik het helemaal mee eens. Die service afstandsbedienig wordt dan wel niet meer geleverd door Philips, maar hij wordt op het internet nog regulier aangeboden. Het is een volledige vervanger voor de originele service afst. bediening. Ik dacht iets van 70 euro, voor een uniek stukje techniek met kleine aantallen zeker een overkomelijke prijs.
Overigens zijn via de normale service mode, de instellingen ook te verwezelijken.
Dat tv´s tegenwoordig maar vijf jaar meegaan is absolute kolder. De beeldbuis maakt uit of dat zo is. Buiten bepaalde series, die voortijdig uitvielen, gaat een beeldbuis bij normale omstandigheden, dus niet jarenlang max contrast etc zeker tien tot vijftien jaar mee. Zelden gebeurt het dat een specifiek ic niet meer verkrijgbaar is, en naarmate de toestellen ouder zijn, waren er ook meer schakelingen gewoon discreet opgebouwd en dus eenvoudiger te repareren met eventueel overeenkomende halfgeleiders. Die levensduur van vijf jaar is supermarktpraat.
Daar verkoopt men toestellen, zonder er enig verstand van te hebben. De verkoper weet doorgaans niet meer, dan wat in de folder gedrukt staat. Omdat die supermarkten geen enkele vorm van technische achtergrond hebben, zijn ze aangewezen als servicebedrijven als E-Care etc. Het handlen van tv is kostbaar, er is geen verpakking meer van etc etc. Als de tv dan eindelijk bij de reparateur staat, moet die het doen met een weinig informatieve IRIS code, zoals "beeldfout algemeen". Groot is de kans dat het toestel ongerepareerd, doch gecontroleerd retour komt.
De verkoper heeft er alleen maar last van die reparaties. Hij krijg alleen omzetbonus als hij wat verkoopt. Het ligt dus voor de hand dat dergelijke mensen bij een defect van een vijf jaar oud toestel, snel het advies geven om maar wat anders te kopen, vanwege de enorm hoge reparatiekosten. Als je dat maar lang genoeg volhoud, weten de mensen straks niet beter. Met het langzamerhand verdwijnen van de echte vakhandel wordt dat alleen nog maar erger. Ik woon in een stad met 70.000 inwoners en er zijn nog maar twee bedrijven, die zelf de toestellen servicen.

Hoewel het economisch natuurlijk niet altijd verantwoord is om een oud toestel op te knappen, weet menigeen op dit forum, dat alle onderdelen verkrijgbaar zijn, zelfs voor toestellen uit de jaren 30. Voor toestellen van minder dan 30 jaar is het probleem nog minder, omdat onderdelen in gigantische hoeveelheden worden aangemaakt en er ook nog een talloze equivalenten zijn.

De oost-west fout van de topic starter is ook zo´n fout, niets bijzonders en gewoon te repareren.
Het is een simpele fout die in dit geval constant aanwezig is en is er dus met een oscilloscope zo uit te halen.
Veelal wordtde niets vermoedende eigenaar van de tv verteld, dat de beeldbuis een afwijking heeft en dan is de drempel heel klein om een nieuw toestel te kopen.

Henk Roovers


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum