Nederlands Forum over Oude Radio's
Onafhankelijk medium voor liefhebbers en verzamelaars van oude radio's en gerelateerde zaken


Re: van de regen in de drup met lijntrafo van 21TX143A

Geschreven door Remco op 14. Maa 2006 11:04:28:

In reactie op: Re: van de regen in de drup met lijntrafo van 21TX143A geschreven door Remco op 13. Maa 2006 22:59:26:

Voor de duidelijkheid zal ik het probleem nog wat beter omschrijven. De kern van de trafo is een vierkant bestaande uit een U kern en een I kern. Omdat de trafo niet is ingegoten kan je de de kern duidelijk zien. (maar niet op de foto die je kan zien bij mijn 2e bijdrage) Over het ene opstaande deel van de kern zit de hoogspannings spoel. Deze spoel doet het prima, niets mis mee, geen last van sproeien. Vanaf deze spoel loopt een draat naar de top van de DY86. Deze DY86 zit in een kunststof blok. Dit blok zit ook over een opstaand deel van de vierkante kern, maar dan aan de tegenovergestelde kant. In het blok zit een draad die om de kern van de hoogspannings trafo heen loopt. Deze draad heeft een weerstand van 1,5 Ohm en dient om de DY86 van gloeistroom te voorzien. Dit blok heb ik per ongeluk gebroken. Om het blok te herstellen heb ik het opengefreest, aanelkaar gelijmd, de draad vervangen en weer dichtgegoten met 2 componenten lijm. Nu speeld de TV weer. Het probleem is alleen dat ik lichte vonkoverslag heb tussen het blok en de spoel die onder het blok zit. (duidelijk te zien op de foto) De spoel onder het blok is magnetisch niet met de trafo gekoppeld en heeft volgens mij niets met super hoge spanningen van doen. In het plastic blok, waar de DY86 inzit, zit ook nog een spoel. Ook deze spoel is magnetisch niet of zeer zwak gekoppeld met met de hoogspannings trafo. Deze spoel is verbrand.

In mijn zoektocht naar onderdelen ben ik een trafo tegen gekomen uit een 17TX140A. Deze lijkt erg sterk op de trafo uit de 21TX143A maar is niet helemaal gelijk. Zo is de winding die in het blok gegoten zit, om de DY86 te voeden, bij deze trafo 1 Ohm in plaats van 1,5 ohm. Ik zit er nu aan te denken om het blok van deze trafo open te gaan frezen en de draad te vervangen door een draad van 1,5 ohm. Ik moet het blok dan natuurlijk weer dicht gieten en zoals je waarschijnlijk wel zal begrijpen ga ik daar dit keer geen 2 componenten lijm voor gebruiken. De vraag is nu: waar moet ik het blok dan wel mee dicht gieten??? Een andere optie is om niets aan het blok te doen. Dan zit het denk ik wel snor met de isolatie. De vraag is alleen hoe erg het is als de DY86 op een hogere spanning draait en dus meer stroom gaat trekken. Ik zal er wel even wat aan gaan rekenen.......maar heeft iemand ervaring hiermee?

Dan heb ik nog het probleem van de verbrande spoel. Deze spoel zit ook in het blok waar de DY86 inzit. Hij zit in de plastic cilinder die aan het plastic blok gegoten is. Deze cilinder is duidelijk op de foto te zien, en zit tegenover de DY86. Het is dus niet de spoel die onder het plastic blok zit maar de spoel tegenover de DY86. Hij zit dus in het plastic van het blok. Deze spoel is niet ingegoten, maar zit los in het blok. De trafo van de 17TX140A heeft ook een spoel die er precies op lijkt. Nu is mijn vraag of ik deze spoel kan gebruiken om de verbrande spoel te vervangen. Waar dient deze spoel eigenlijk voor?

Wie weet waar ik de orginele onderdelen kan vinden? Dan hoef ik me niet meer druk te maken om hoogspannings isolatie enzo.

Remco.





Reacties / Answers:


Terug naar Nederlands Forum over Oude Radio's