Nederlands Forum over Oude Radio's
Onafhankelijk medium voor liefhebbers en verzamelaars van oude radio's en gerelateerde zaken


Re: Warme eindtrafo philips B1 x 92 A / 69

Geschreven door Henk van den Broek op 12. Jun 2006 18:59:18:

In reactie op: Re: Warme eindtrafo philips B1 x 92 A / 69 geschreven door ruud op 12. Jun 2006 17:29:45:

>Een merkwaardig apparaat met een combinatie van E en U buizen.
>En een auto-trafo, dus spanning op chassis!!
------------------------------------------------
Lijkt inderdaad een vreemde combinatie, is hier op het forum aleens eerder ter sprake geweest.
Er staat inderdaad spanning op het chassis, maar een autotrafo is goedkoper te produceren dan een scheidingstrafo en dat is van belang bij budgettoestellen. Het is geen U-toestel, omdat het door de trafo niet aangesloten kan worden op gelijkspanning.
Toch heeft het gebruik van de trafo enkele voordelen:

1) De hoogspanning (voedingsspanning) is onafhankelijk van de gekozen ingangsspanning, en daardoor is het toestel ook bij 110 volt gebruik net zo ontvangevoelig als bij 220 volt. Veel (zoniet de meeste) U-toestellen zijn door de lagere spanning ongevoeliger op 110 volt.

2) Er is veel minder warmteontwikkeling (lees: VERLIES) bij 220 volt gebruik omdat er geen vermogensweerstand nodig is.

3) Door toepassing van een combinatie van U- en E-buizen kan de trafo klein blijven en is het toch eenvoudig al de buizen te voeden zonder dikke 6,3 volt wikkeling.Enkel het gebruik van U-buizen bij toestellen met FM geeft problemen bij het kiezen van verschillende netspanningen, bij 110 volt moet je twee gloeicircuits hebben die op ongeveer dezelfde spanning (lager dan 110 volt) kunnen werken.






Reacties / Answers:


Terug naar Nederlands Forum over Oude Radio's