|
Nederlands Forum over Oude Radio's |
Re: Van A naar E-buizen
Geschreven door T.W.Rosmolen Zierikzee op 17. Sep 2004 13:43:49:
In reactie op: Van A naar E-buizen geschreven door Van de Velde Thomas op 16. Sep 2004 23:39:13:
Geachte Heer,
Ja, dat vragen veel mensen, vooral de wat jongere zich af, wáárom van 4 naar 6,3 Volt.Wel, de eerste -gelijkstroom-buizen, zoals b.v A 415, B 409,B 443, om maar een paar bekende oudjes te noemen,zaten in de eerste ontvangers die door een 4 V accu werden gevoedt voor de gloeispanning, [ soms ook 2 x 2V acuu's, van die glazen bakjes ] en een "anode-batterij" van 150 V of lager.Later kwamen er wisselstroombuizen, zoals de E 415,E 428, E 442 e.d.Deze hadden een kathode.ER werden ontvangers gebouwd met genoemde buizen, maar dan nog de B 443 als eindbuis !De gloeispanning was voor deze eerste wisselstroombuizen [ lampen zei men toen ] nog steeds 4 Volt.In de 30'er jaren kwam de autoradio langzaam in gebruik.In die auto zat toen een 6 Volt accu.Het was heel handig om de gloeispanning van de buizen te verhogen naar 6,3 Volt.6,3 omdat de accuspanning meestal iets hoger dan 6 V was.De anodespanning werd dmv een "trilleromvormer"verkregen.In Amerika hadden de buizen óók een gloeispanning van 6,3 Volt.Omdat men daar auto's begon uit te rusten met 12 V accu's, verschenen er buizen met 12,6 Volt gloeispanning op de markt.
met vriendelijke groet, T.W.Rosmolen