|
Nederlands Forum over Oude Radio's |
Re: Buizen regenereren
Geschreven door Wolfgang Holtmann op 21. Okt 2004 16:42:32:
In reactie op: Re: Buizen regenereren geschreven door Nico den Haak op 21. Okt 2004 11:25:42:
......Wilde een lamp geen stroom trekken, heb ik ook wel eens 6V op een C443 gezet. Steeds met rampzalig resultaat! Even wilde ze wel, maar daarna zakte de anodestroom lekker in, en was ze nog veel slechter dan voorheen. Je snapt dat ik dus een beetje bang ben geworden van het overbelasten dmv hogere gloeispanning. Volgens mij verbrand je vooral bij direct verhitte buizen de kathode.
Of zit ik er dan helemaal naast?
-----------------------------------------
Hi NicoHet door jou omschreven verschijnsel is als volgt te verklaren:
Door het verhogen van de Vf heb je de laatste nog aanwezige bariumlaag van de gloeidraad laten verdampen (verbranden), ZONDER dat er van de anode een nieuwe laag aanvullend kon neerdalen! Simpel, omdat de verdamping van de barium voorraad (wegens een te lage temperatuur) nog NIET heeft ingezet! Conclusie: zachte heelmeesters maken ....
Ik schreef al, dat ik in het algemeen goede ervaringen met de aangegeven methode heb opgedaan.
Maar, het is niet zo zwart/wit te zien. Mijn eerder gemaakte opmerking "Als de 'buis niet wil of kan', niet overdrijven. Dan zit er gewoon niet meer in!" wil ik nu verder toelichten.Marc vroeg um hulp voor het regenereren van zijn B543, die nog maar 25% emissie heeft. Bij zo'n lage emissie is bij de normale gloeidraadspanning de anode niet voldoende warm te stoken!
Dus is het bittere noodzaak met 2 Volt meer dan nominaal de zaak op te starten. Natuurlijk weten wij allemaal, dat het een bijzonder zware belasting vooral voor de dunne gloeidraad is. Vaak is die periode korter dan 30 sec. Dat hangt af van de reactie van de 'patient'. Dan kan meteen de Vf met een 1/2 volt lager enz. Je moet het vooral niet forceren! Als de Ie ineens zakt moet meteen de Vf omlaag of zelf de hele procedure onderbroken worden!Uiteindelijk verkrijgen wij een 'opgesterkte' buis met misschien 60 tot 70%. Want, een buis met maar 25% was onbruikbaar, met 70% meestal nog bruikbaar. Wees tevreden, zeg ik dan. Probeer het niet opnieuw om op 100% te komen. Aan de andere kant, er is een risico dat de gloeidraad met die methode doorbrand. Vooral als de buis sowieso al (te) vele branduren achter de rug heeft.
Heeft een buis nog 50% emissie is de verhoging van de Vf met 1 Volt al voldoende om de anode rood gloeiend te stoken. Belangrijk het in gang komen van het verdampingsproces. Te herkennen aan een stijging van de Ie. Je begrijpt dat is moeilijk van te voren te bepalen en alles op papier te zetten. Meestal is dan zelf achteraf met 100% emissie te rekenen.Buizen met 75% of meer emissie wordt afgeraden die paardekuur te doorlopen. Logisch, een kwestie van afweging van het altijd aanwezige overlijdensrisico.
Laten wij nu bidden.
- Re: aanvulling... Wolfgang 21.10.2004 20:08 (5)
- Re: aanvulling... John Hupse 21.10.2004 21:29 (4)
- Re: aanvulling... Wolfgang 21.10.2004 22:42 (3)
- Re: aanvulling... Nico den Haak 29.10.2004 19:45 (1)
- Re: aanvulling... johan 29.10.2004 21:17 (0)
- Re: aanvulling... rob kroon 22.10.2004 14:45 (0)