Nederlands Forum over Oude Radio's
Onafhankelijk medium voor liefhebbers en verzamelaars van oude radio's en gerelateerde zaken


Re: Tesla 305u, hopeloos?

Geschreven door petrus bitbyter op 02. Okt 2004 20:49:19:

In reactie op: Re: Tesla 305u, hopeloos? geschreven door Ph van Apeldoorn op 02. Okt 2004 19:24:27:

Ga ik ook mijn neus er maar eens insteken al heb ik kennelijk een eerdere thread over dit
ondewerp gemist. Kans dus dat ik er wat naast kan zitten.

66V voedingsspanning op de tweede elco is veel te laag. Als de spanning op de eerste elco
veel hoger is, staat er ook veel te hoge spanning over de weerstand tussen beide elco's. Dat
kan twee oorzaken hebben:

1. De weerstand is te groot.
2. De stroom is te groot

De weerstand is met een Ohmmeter na te meten. Voor het geval je de waarde niet kunt lezen (en
ook geen schema hebt): Die mag hoogstens een paar honderd Ohm zijn.

Een te grote stroom is iets lastiger, maar aan de andere kant: Die stroom moet ergens
blijven. De eindbuis is dan de hoofdverdachte en de stroom door die buis is dus heel goed te
meten door een Amperemeter over de primaire van de uitgangstrafo te zetten. De
gelijkstroomweerstand van die primaire is veel hoger dan die van de stroommeter, dus zal
verreweg de meeste stroom door de meter gaan.

Blijkt de stroom door de eindbuis (veel) te hoog te zijn, dan ga je de kathode bekijken. Een
te lage - of zelfs kortgesloten katodeweerstand kan de oorzaak van de te hoge stroom zijn.
Die kortsluiting hoeft overigens niet in de weerstand zelf te zitten. Een
ontkoppelcondensator die parallel aan deze weerstand staat kan ook de schuldige zijn. De
spanning over deze weerstand is ook een maat voor de totale stroom door de buis. Die zal
hoger zijn dan de anodestroom omdat je daar een meetfoutje maakt en omdat er ook stroom door
het schermrooster gaat. Is die stroom veel hoger, meer dan pakweg 10% van de anodestroom, dan
kan de schermroosterstroom veel te groot zijn. Meestal ligt dit rooster met een weerstand aan
de voedingsspanning en die weerstand kan stuk zijn.

Is tot zover niets gevonden dan ga je de roosterspanning op het stuurrooster van de eindbuis
meten. Als die spanning hoger is dan enige tienden volt, is de koppelcondensator vrijwel
zeker lek. (Je hebt voor die meting wel een hoogohmige meter nodig anders beïnvloed je meter
het resultaat te veel.) Ook als je geen hoogohmige meter hebt, kun je de koppelcondensator
losnemen en kijken wat er gebeurt. Gaat nu de voedingsspanning naar een normale waarde, dan
is dus inderdaad de koppelcondensator de schuldige.

Dit is uiteraard niet het hele verhaal. Ik heb hier alleen maar de voor de hand liggende
mogelijkheden genoemd. Bovendien ben ik van de algemeen schakeling van een eindtrap
uitgegaan. Toch denk ik dat het wel duidelijk is dat je door meten heel wat te weten kunt
komen. In het algemeen een betere methode dan blindelings onderdelen vervangen.

Laat eens iets van je resultaten horen. Als je meer vragen hebt kijk dan uit naar een schema
en vertel waar ik dat bekijken kan. Kan ik ook wat minder algemene antwoorden geven.

petrus bitbyter






Reacties / Answers:


Terug naar Nederlands Forum over Oude Radio's