K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning (Techniek Radio/TV)

door Johan Adams @, Chaam, 26.11.2024, 11:25 (17 dagen geleden)

Gister wwer eens bezig geweest met het proberen te splitsen van de kern van de defecte lijntrafo van de K6.

eerst met een dremel met een heel klein freesje de grijze grafiet cement ( wat is dit eigenlijk? ) tussen kern en draadeind weggehaald.
Dit ging vrij makkelijk en de draadeindjes lieten zich makkelijk verwijderen.

daarna de kern splitsen, er was geen beweging in te krijgen en ik wou het ook niet forceren met het risico de kern te beschadigen

had al een vraag gesteld op het forum hoe het aan te pakken, maar kennelijk hebben weinigen dit ooit geprobeerd gezien de reacties hier op.
mijn redenatie was dat als er lijm tussen zou zitten dit opgelost moet worden

ik heb het geprobeerd met een klein penceeltje en de lijm te besmeren met aceton.
dit een aantal malen herhaald en lekker laten inweken in de aceton.

dit bleek perfect te werken! de top kern viel er bijna gewoon af zonder ook maar de minste beschadiging!

[image]

[image]

[image]

de topspoel verwijderen was wat moeilijker maar dat is ook gelukt

de onder liggende spoel was gewikkeld in een soort celluloid, en dat kan dus niet tegen aceton, en en dat verkruimelde onder mijn handen, maar dat gaf wel de gelegenheid om deze spoel ( 18, 18a,19 op het schema) te inspecteren op beschadigingen
dit was niet het geval en heb de spoel in plaats van celluloid ingewikkeld in kapton tape wat ook een hoge doorslag spanning heeft.

daarna de trafo weer in elkaar gezet en tussen de helften kleine kartonnen rondjes gezet om de kernen te isoleren en de trafo terug geplaatst in de tv.

toen het toestel opnieuw opgestart en alles werk weer behalve de hoogspanning natuurlijjk! geluid goed,kleur relais komt in en gaat uit bij zwart/wit.

maar toen ik de boosterspanning controleerde zag ik dat toen het toestel eerst een boosterspanning van ongeveer 600 Volt had ,met werkende topspoel, nu een boosterspanning heeft van ongeveer 400 volt.
kan iemand dit verklaren? de boosterspanning laat zich wel regelen maar het moet een oorzaak hebben
de lijn eindbuizen worden niet rood en zelfs de GY501 krijgt zijn gloeispanning en licht normaal op.
trafo zelf blijft ijskoud dus word niet zwaar belast.
booster condensator is vervangen.

heeft die topspoel dan zoveel effect op de boosterspanning?

kortom ik wil er wel wat meer van weten.

Johan

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 26.11.2024, 11:41 (17 dagen geleden) @ Johan Adams

Wat ik in de jaren '60 heb geleerd over trafo's in zulke toepassing:
De zelfinductie van die wikkelingen is bijzònder afhankelijk van de
dikte van die "kartonnen" schijfjes tussen de U en de I van de kern.
Dunnere schijfjes => meer zelfinductie => meer energie- opslag in
de primaire spoel. Bij de démontage zijn die schijfjes mogelijk wat
dikker geworden.
Ik neem aan dat de boosterspanning daarmee te maken heeft
Nico

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Johan Adams @, Chaam, 26.11.2024, 12:10 (17 dagen geleden) @ Ouwe Schipper

Hallo Nico,

Jou verklaring snijdt hout, ik heb ook een vermoeden dat het mogelijk iets met die afstnd tussen U en I kern te maken heeft
ik ga er van uit dat spoel=combinatie 18,18a,19 de energie leveren voor de gehele trafo.

maar misschien zit ik fout en komt de energie voorziening van spoel "a" tussen PL505 en PY500 boosterdiode

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 26.11.2024, 14:56 (17 dagen geleden) @ Johan Adams
Bewerkt door Ouwe Schipper, 26.11.2024, 15:01

De energie die in een spoel opgeslagen zit kun je berekenen.
De formule daarvoor is ½xLxI² dus als L minder wordt zal
bij gelijke stroom de energie waarmee de boostercondensator
opgeladen wordt ook minder worden.
Eventueel kun je opletten of de I kern in dezelfde richting is
gemonteerd als 'ie zàt, of anders een heel klein beetje van het
"karton" wegnemen. Mogelijk is het "karton" iets opgezwollen
door de aceton
Nico

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Cornelisjan @, Midden Nederland, 26.11.2024, 15:56 (17 dagen geleden) @ Johan Adams
Bewerkt door Cornelisjan, 26.11.2024, 16:24

Johan,

Een lijntrafo is in het algemeen een kritische, precies afgestemde trafo.
Elke gerepareerde lijntrafo en zeker die van de K6 moet behoorlijk identiek zijn aan het
origineel.
Zoals Nico al reeds opmerkte, te dun of te dik isolatiemateriaal, luchtspleet in de kern niet helemaal precies, dat zijn allemaal redenen waardoor ook nog de eigenresonantie (van lijnfrequentie) van de trafo verloopt en waardoor hij dus niet optimaal werkt.

Dit soort trafo’s werd gewoonlijk in de fabriek exact getuned door de
hoogspanningsspoel iets te schuiven op de primaire, bij lage spanning op
een speciaal meetapparaat. Maar om dat aan een werkende trafo met
hoogspanning te doen, dat is een heel ander verhaal.
Ik heb dit een keer geprobeerd bij een spoel welke een beetje los zat en gek genoeg merkte ik niet zo heel veel verandering in de werking, dus laat je zeker niet ontmoedigen.
Als ik zie hoe je bezig bent gaat het je zeker wel lukken.

heeft die topspoel dan zoveel effect op de boosterspanning?
kortom ik wil er wel wat meer van weten.

Als je meer over de lijneindtrap c.q. hoogspanning van de K6 wilt weten lees dan het boek
“KLEUREN TELEVISIE” van de bekende schrijver A.J. Dirksen.
In dit boek wordt de complete K6 beschreven.

Cor

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Johan Adams @, Chaam, 26.11.2024, 16:28 (17 dagen geleden) @ Cornelisjan

Goedendag Cor,

ik ga zeker eens met de luchtspleet tussen de kerndelen aan de gang en eens kijken wat voor effect dit geeft

mijn intentie is om een vervangende topspoel te maken of iets er voor te vinden

het boekje kleuren televisie van Dirksen zou ik graag willen lezen, is het misschien te downloaden?
helaas kan ik niet meer in de schematheek, dus weet niet of het daar te vinden is
mocht dat zo zijn, kunt u mij de link daar naar toe sturen?

Groet

Johan

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Cornelisjan @, Midden Nederland, 26.11.2024, 17:45 (16 dagen geleden) @ Johan Adams
Bewerkt door Cornelisjan, 26.11.2024, 17:52

mijn intentie is om een vervangende topspoel te maken of iets er voor te vinden

Zelf maken is een enorme uitdaging.

Een topspoel van een lijntrafo uit een K7 chassis is mogelijk maar ik dacht dat er wel wat vijlwerk aan te pas moet komen
Zelf nooit gedaan maar ik dacht dat er techneuten zijn welke dit voor elkaar hebben gekregen.

het boekje kleuren televisie van Dirksen zou ik graag willen lezen, is het misschien te > > >downloaden?

In de bibliotheek zag ik het boek niet maar misschien heeft iemand nog een exemplaar over of weet toch een link te vinden.

Cor

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Johan Adams @, Chaam, 26.11.2024, 17:56 (16 dagen geleden) @ Cornelisjan

De truuk met de topspoel van o.a een K7 ken ik, maar de spoelen van de K7 laat staan K6 zijn niet meer te vinden geloof ik.

ik zou me daar toch eens mee bezig willen houden en onderzoeken of er iets mogelijk is.
alle tips zijn welkom

mocht iemand nog een defecte K6 trafo hebben, en er niets meer mee doen houd ik me aanbevolen om die te gebruiken om de spoelen te onderzoeken en de wikkelingen te noteren
topspoel defect maakt niet uit als ie fysiek maar heel is

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door henkk @, Alkmaar, 26.11.2024, 18:07 (16 dagen geleden) @ Cornelisjan

Een topspoel van een K7 werkt wel na enig uitvijlen,het draadje dat aan de zijkant uit de
spoel komt moet aan dezelfde kant komen als bij de orginele spoel.
De K7 spoel heeft wat meer windingen maar de PD 500 of 510 trekt de hoogspanning evengoed precies naar 25 kilovolt.
Maar omdat de K7 spoel meer windingen heeft wordt daardoor de lijneindtrap zwaarder belast waardoor de beeldbreedte wat te klein wordt,bovendien krijgen de GY501 en de PD500 of 510 er flink van langs.
En dat terwijl door de hogere netspanning de lijneindbuizen al meer vermogen te verstouwen krijgen.
In ieder geval kan je er bij gebruik van een K7 spoel beter een PD 510 in zetten die kan veel meer overbelasting verdragen.
Aan de andere kant is het om de tv af en toe een uurtje te laten spelen allemaal niet zo'n ramp.

Henk

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Cornelisjan @, Midden Nederland, 26.11.2024, 19:08 (16 dagen geleden) @ henkk

Tja de onderdelen worden inderdaad steeds schaarser.
We moeten daarom steeds zuiniger worden op onze K6, K7 en de K8-ten.
Dus alleen maar korte filmpjes bekijken:-)

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Johan Adams @, Chaam, 26.11.2024, 19:39 (16 dagen geleden) @ Cornelisjan

Klopt, dat is dus precies de reden om eens te verdiepen in die materie om mogelijk een oplossing te zoeken om onze geliefde oude te chniek te bewaren en spelend te houden

Even kort door de bocht, een topspoel is niet meer dan een hoeveelheid wikkelingen op een in hars gegoten spoelvorm
Wat ik wil uitzoeken is de hoeveelheid wikkelingen en draad diameter en hoeveel lagen
Het zou toch mooi zijn als het lukt!


Dus alle gevevens zijn welkom

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Cornelisjan @, Midden Nederland, 27.11.2024, 09:59 (16 dagen geleden) @ Johan Adams
Bewerkt door Cornelisjan, 27.11.2024, 10:13

Wat ik wil uitzoeken is de hoeveelheid wikkelingen en draad diameter en hoeveel lagen

De diameter van de draad bepalen is waarschijnlijk het eenvoudigste nl. door het opmeten bij de oude spoel.

Aantal wikkelingen is bij benadering te berekenen nl. de waarde van de onstabiliseerde hoogspanning te delen door de topwaarde-gloeispanning van de GY501 want dit is dacht ik ongeveer 1 wikkeling.

Maar nu komt de uitdaging.

A Op welke manier moet er gewikkeld worden?
B Hoeveel lagen?
C Welke isolatiemateteriaal gebruik je tussen deze lagen en welke dikte?
D Hoe ga je dit zelf produceren?
E Misschien zijn er nog meer aandachtspunten?

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Johan Adams @, Chaam, 27.11.2024, 11:37 (16 dagen geleden) @ Cornelisjan

ik heb het volgende prototype in mijn hoofd zitten, vergeef me mijn tekenkunsten maar ik probeer het daarmee te verduidelijken;

[image]

ik ga uit van een spoel kern ( groen) welke eventueel geprint kan worden van een nog te bepalen kunststof

op die kern te beginnen met zeg maar 1200 windingen dun koperdraad, vanwege de spoelvorm een smalle maar hoge wikkeling om capaciteiten te verminderen en kans op doorslag ook te verminderen. (Rood)

het is een prototype, dus de wikkelingen is nog niet zo belangrijk, als ik weet wat de spanning uit dit aantal te verkrijgen is, is het totaal aantal wikkelingen makkelijker te beredeneren.
doel is: om de doorslagvastheid van het ontwerp te beoordelen

dan heel deze constructie in te gieten in een electro hars (blauw)

nogmaals het is een voorbeeld, het een en ander moet proefondervindelijk verder worden ontwikkeld

als ik hier en daar opengewerkte topspoelen zie, lijkt het me dat het op de zelfde manier is ge-construeerd.


zou het kunnen? ik denk van wel, er is vast wel iemand die de spoelvorm zou kunnen printen, het wikkelen en ingieten behoort wel tot mijn mogelijkheden

voor op en aanmerkingen om het project handen en voeten te geven, altijd welkom!

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 27.11.2024, 12:05 (16 dagen geleden) @ Johan Adams

Was even zoeken weer.
Gevonden de foto's van de doorgezaagde topspoel
K6 Topspoel even naar benden scrollen

[image]

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Cornelisjan @, Midden Nederland, 27.11.2024, 13:56 (16 dagen geleden) @ Maurice

Mooi plaatje Maurice.

Heb jij een idee wat de diameter/doorsnede is van het wikkeldraad?
Ik vraag dit omdat ik hiermee bij benadering het aantal wikkelingen probeer te berekenen.

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 28.11.2024, 17:53 (14 dagen geleden) @ Maurice

Volgens mij tel ik
45 windingen per laag
en tel ik 50 lagen

maakt 2250 windingen totaal.

Zo te zien bevat iedere laag een isolatie

Doorslag gaat natuurlijk over spanningsverschil iedere wikkeling
en tov de lagen.
Dan de isolatie waarde van bv laag 1 naar laag 10 en welke spanning potentiaal
dan tussen 1 wikkeling laag 1 naar de 1e wikkeling laag 10.

Als je zeker weet dat je huidige topspoel defect is.
Is dan ook net als Roland gedaan heeft heel netjes doorzagen.

Probeer dat voorzichtig te doen zodat je zo min mogelijk resultaat krijg als op de foto
op einde het geval is.

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door DoktorDirk @, Noordbeemster, 28.11.2024, 20:40 (14 dagen geleden) @ Maurice

En misschien ook een optie om eerst een afdruk van de spoel te maken.
Dat vergemakkelijkt later, als het wikkelen lukt om de spoel weer in te gieten.
Dan heb je in ieder geval het model voor de nieuwe spoel.
Doorslijpen is misschien wel beter ipv zagen, wel buiten doen of met een goede afzuiging.
Met behulp van een soldeer microscoop zou je de opbouw van de spoel ook goed kunnen bekijken.

Dirk.

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Johan Adams @, Chaam, 28.11.2024, 21:33 (14 dagen geleden) @ DoktorDirk

je hebt gelijk om de spoel heel te houden om een mal van te maken om de nieuwe spoel in te gieten.
dit was zowiezo mijn intentie om dat zo te doen.
dus houd ik m zo lang mogelijk heel

daarom maak ik ook eerst 1 of meer prototypes om op doorslagspanning te testen en de hoeveelheid wikkelingen te bepalen

de weerstand is nu bekend deze zou 840 Ohm moeten bedragen volgens Cornelisjan.
de berekening die hij al heeft gemaakt houd ik in ieder geval als begin aan.


overigens ben ik benieuwd waar hij die gegevens vandaan heeft, is er ergens een datablad van?
misschien staat daar meer op?

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Cornelisjan @, Midden Nederland, 28.11.2024, 23:11 (14 dagen geleden) @ Johan Adams

Nou Johan je bent een heel stuk verder gekomen met de info van Maurice.

overigens ben ik benieuwd waar hij die gegevens vandaan heeft, is er ergens een datablad van?

Nee geen datablad helaas, maar tussen de documentatie van de K6 vond ik aantekeningen van weerstandswaarden van diverse K6 topspoelen welke ik in de loop der jaren in mijn handen heb gehad.

de weerstand is nu bekend deze zou 840 Ohm moeten bedragen volgens Cornelisjan.

Het gemiddelde was dus 840 ohm dus in de praktijk kom je wat hogere en lagere waarden tegen.

de berekening die hij al heeft gemaakt houd ik in ieder geval als begin aan.

We zitten dicht bij elkaar maar de telling van Maurice is in principe nauwkeuriger denk ik.

Verder ben ik toch erg benieuwd wat de werkelijke doorsnede/diameter van het wikkeldraad is.
Ik zei eerder dat dit het eenvoudigst zou zijn om te achterhalen maar dat moet nog blijken.

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door DoktorDirk @, Noordbeemster, 29.11.2024, 08:39 (14 dagen geleden) @ Cornelisjan

Misschien een stukje of de halve spoel verbranden, dan blijft het koperdraad wel over.
Dat minieme laagje isolatielak dat je dan kwijt bent is niet echt van invloed lijkt me.

Dirk.

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Cornelisjan @, Midden Nederland, 29.11.2024, 09:22 (14 dagen geleden) @ DoktorDirk

Prima idee Dirk:OK:

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Cornelisjan @, Midden Nederland, 27.11.2024, 21:14 (15 dagen geleden) @ Johan Adams
Bewerkt door Cornelisjan, 27.11.2024, 21:32

op die kern te beginnen met zeg maar 1200 windingen dun koperdraad, vanwege de spoelvorm een smalle maar hoge wikkeling om capaciteiten te verminderen en kans op doorslag ook te verminderen. (Rood)

Je hebt er al goed over nagedacht:OK:

het is een prototype, dus de wikkelingen is nog niet zo belangrijk, als ik weet wat de spanning uit dit aantal te verkrijgen is, is het totaal aantal wikkelingen makkelijker te beredeneren.

Ik heb inmiddels wat rekenwerk gedaan op verschillende manieren waarover later meer.
Ik kan wel met een redelijke zekerheid zeggen dat je rekening moet houden minimaal 2000 wikkelingen maar de kans dat we richting 2200 stuks gaan is aanzienlijk.

doel is: om de doorslagvastheid van het ontwerp te beoordelen

Het is zowiezo slim dat je met een prototype begint.

Johan mocht je tijdens jouw onderzoek van zo'n topspoel in de gelegenheid zijn om de diameter van het wikkeldraad op te meten geef deze hier op het forum dan even aan ons door.

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Johan Adams @, Chaam, 27.11.2024, 21:59 (15 dagen geleden) @ Cornelisjan

dank je wel dat je meedenkt over de topspoel.
wat de windingen betreft, denk ik dat het mogelijk wel 5000 zouden kunnen zijn:

ik heb een kleine berekening gedaan:

misschien zit ik helemaal fout maar toch probeer ik het:

Uitgangspanning zou 25Kv moeten zijn, ik ga veiligheidshalve uit van 24Kv

24Kv gelijkspanning dus, maar uit de spoel komt een wisselspanning en volgens mij is wisselspanning gelijk gericht wortel2 keer hoger,dus gelijkspanning van 24000V : wortel2 = 16,97Kv ongeveer

dus hoeft de spoel maar 16,97Kv te leveren

Een GY501 heeft een gloeispanning van 3,15V volgens de tabel
deze spanning word gehaald met 1 winding om de kern

dus 16,97Kv : 3,15V = 5387 zeg maar 5300 windingen.

dit is mijn redenering en volgens mij zit ik er niet ver naast en ben ik benieuwd naar uw uitkomst

groet Johan

P.S het boek van Dirksen is besteld via Boekwinkeltjes degene die die tip gaf heel erg bedankt!

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 27.11.2024, 23:11 (15 dagen geleden) @ Johan Adams

Sorry maar de 'wortel 2' berekening gaat alleen op voor sinus wisselspanning.
Kijk maar naar de diagrammen die ik vanmiddag gescand heb, daar zie je dat
er periodiek een bijzònder steile piek optreedt en díé wordt gelijkgericht
door de GY501
Nico

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Cornelisjan @, Midden Nederland, 28.11.2024, 01:09 (15 dagen geleden) @ Johan Adams
Bewerkt door Cornelisjan, 28.11.2024, 01:39

Een GY501 heeft een gloeispanning van 3,15V volgens de tabel
deze spanning word gehaald met 1 winding om de kern

dus 16,97Kv : 3,15V = 5387 zeg maar 5300 windingen.

dit is mijn redenering en volgens mij zit ik er niet ver naast en ben ik benieuwd naar uw uitkomst

De 3,15 V is de effectieve waarde waarmee de gloeidraad van de GY501 wordt gevoed.
De maximale waarde ligt idd veel hoger en dan krijg je dus als je gaat rekenen veel minder windingen.
De maximale waarde heb ik nu even niet beschikbaar en daarom eerst even een andere benadering.

Ik heb even opgezocht wat de ohmse weerstand van een K6 topspoel is.
Deze is 840 ohm.
Ik ga uit van wikkeldraad (voorlopige aanname) met een doorsnede van 0,005024 mm2 (diameter 0,08 mm).
Nu kunnen we de totale lengte van de wikkeldraad berekenen.
Dus:
R = 840 ohm
Rho = 0,0175
A = 0,005024 mm2 (diameter 0,08 mm)
L = Gevraagd

**** R X A
L = ----------- = 241 m
***** rho

Verder heeft 1 wikkeling een gemiddelde omtrek dus lengte van 0,116 m (3,14 x gem. diameter topspoel)

Nu we de totale lengte van de wikkeldraad en de gemiddelde lengte van de wikkelingen weten kunnen we nu het aantal wikkelingen berekenen.

Dit zijn dus 241 m : 0,116 m = 2078 wikkelingen.

Het moge duidelijk zijn dat dit een voorlopige berekening is die zeker nog niet optimaal is.
Mocht ik iets over het hoofd hebben gezien dan hoor ik dat natuurlijk graag.

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Johan Adams @, Chaam, 28.11.2024, 09:18 (15 dagen geleden) @ Johan Adams

dat mijn berekening niet klopt, was ik al bang voor.
ik had wel de veronderstelling dat de impulsen welke door de lijn eindbuizen in de trafo gestopt worden niet gelijkgesteld kunnen worden met een sinus wisselspanning.
.
nu heb ik een bevestiging daarvan, waarvoor dank
ik had de door Nico gescande diagrammen wel bestudeerd, maar ik dacht ik gooi het balletje even op om te zien of ik in de juiste richting ga.

Wat Cornelisjan berekend heeft met de gegevens van de trafo lijkt me de juiste invulling
en ongeveer 2000 windingen is niet onoverkomenlijk
ik ben wel benieuwd of er isolatie zit tussen iedere wikkellaag, of dat de spoel geheel door gewikkeld is wat ik dus wel veronderstel ivm capaciteiten zo laag mogelijk te houden

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 28.11.2024, 10:39 (15 dagen geleden) @ Johan Adams

Die pieken tijdens de terugslag (onderste spanningsdiagram)
worden dus nogeens opgetransformeerd in de wikkeling die jij wilt
gaan maken. Met dat gelijkrichten door de GY501 worden die pieken
nogal afgedempt, dus het circuit ook nogeens extra belast.
Bij 25 Kilovolt en 1 milliampère door de PD500 is dat al 25 Watt!
Wees zodoende niet verbaasd als de boosterspanning nog verder zakt
Nico

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Cornelisjan @, Midden Nederland, 28.11.2024, 11:35 (15 dagen geleden) @ Ouwe Schipper
Bewerkt door Cornelisjan, 28.11.2024, 11:53

dus het circuit wordt ook nog eens extra belast.
Bij 25 Kilovolt en 1 milliampère door de PD500 is dat al 25 Watt!
Wees zodoende niet verbaasd als de boosterspanning nog verder zakt

Vooral bij donker beeld dan neemt de straalstroom af en de hoogspanning zou nu dus toenemen als de PD510 niet in zou grijpen.
Deze gaat nu wat meer geleiden en bij lichter beeld minder.
Zo ontstaat er een evenwicht en daarmee een redelijk stabiele hoogspanning.

Er blijven echter nog de volgende vragen open staan:

1 De exacte diameter of doorsnede van het wikkeldraad

2 Aantal lagen tussen de wikkelingen

3 hoe wordt er precies gewikkeld

4 Welk isolatiemateriaal tussen de wikkelingen en de dikte hiervan

5 Definitief aantal wikkelingen

6 Verder nog ..............

Als deze vragen bekend zijn dan kan er een definitief prototype worden gemaakt, ervan uitgaande dat Johan dit zelf kan en wil realiseren.
Want het blijft een behoorlijke uitdaging, maar het kan natuurlijk altijd meevallen.
Ik heb zelf geen ervaring met het wikkelen van dit soort spoelen met ontzettend dun draad.

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 28.11.2024, 12:49 (15 dagen geleden) @ Cornelisjan
Bewerkt door Ouwe Schipper, 28.11.2024, 13:00

"Deze gaat nu wat meer geleiden en bij lichter beeld minder.
Zo ontstaat er een evenwicht en daarmee een redelijk stabiele hoogspanning."

Ja dat is bekend, maar ik had 't niet over de EHT maar over de boosterspanning.
Die was bij het inschakelen zònder de EHT gelijkrichter al 400 volt wat 600 had
moeten zijn.
Hoe meer energie je van zo'n eindtrap vraagt, des te lager de boosterspanning.
Zolang die eindtrap niets anders hoeft te leveren dan wat de lijnafbuigspoel
en de EHT vragen blijft die redelijk constant.

Nico

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Johan Adams @, Chaam, 28.11.2024, 14:33 (15 dagen geleden) @ Ouwe Schipper

dat probleem van de 400 volt boosterspanning ga ik komende dagen eerst eens onderzoeken door de isolatieplaatjes tussen de kernen te veranderen

want de 600 volt was met werkende originele topspoel
600 v had ik ingesteld nog op tijd voor de spoel defect ging
ook de balans was voor de topspoel defect raakte mooi op 0 volt ingesteld

nadat de topspoel defect was geraakt had ik de defecte topspoel verwijderd dus je zou zeggen de trafo word nu minder belast, er is immers geen topspoel meer.

bij meting was deze boosterspanning 400 volt, deze spanning is wel te regelen door R1474.

ik heb m op 400 volt laten staan en ik ga deze voor ik de trafo weer uitbouw weer controleren, op 400 volt laten staan, daarna isolatieplaatjes veranderen en weer meten wat de boosterspanning doet
dan zou er verandering moeten zijn als het daar mee te maken heeft

voor wat het maken van de topspoel betreft, de kern waarop de spoel gewikkeld moet worden is voor mij nu de bottleneck, omdat die op een of andere manier 3D geprint moet worden

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Paul de Goede @, Leidschendam, 28.11.2024, 15:25 (15 dagen geleden) @ Johan Adams

Die kernsplitsing... zou je dat wel in je hobbyhok doen? De fall out kan best stevig zijn;-)

--
Nog altijd geïnteresseerd in een set Philips AD9058 uitgangstrafo's

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 28.11.2024, 16:25 (15 dagen geleden) @ Paul de Goede

Niet leuk proberen te doen Paul....:BAD:
Waar jij over begint heet 'kernsplijting'
Onthoud nou maar: een microfarad is géén heel klein fietsje
N.

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Paul de Goede @, Leidschendam, 28.11.2024, 17:27 (14 dagen geleden) @ Ouwe Schipper

Nee, dat is een microfahrrad. Een letter kan veel schelen. Net zoals het bereiden van een paard iets heel anders is dan er een ritje op maken. Je hebt echter gelijk, ik ga uit de discussie. :-)

--
Nog altijd geïnteresseerd in een set Philips AD9058 uitgangstrafo's

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door René1968 @, Zaanstreek, 02.12.2024, 15:55 (11 dagen geleden) @ Cornelisjan

Dat valt allemaal wel mee,
AST media andré stoelwinder restaureerd oude tv’s
En heeft een k6 voor zien van een topspoel van een K7
En heeft 3 dagen achtereen gespeeld bij de evergreen top 1000 bij omroep Max
Hier gebruikt hij ook defecte lijntrafo van k7 voor daar gaat vast andere spoelen door dan de top spoel.
K8 had Andries ook wat voor dat die niet meer sneuvelen om de haverklap.
Indien je facebook heb kun je kijken im de groepvan beeldbuis tot flatscreen
Tik in philips k6 staat uitgebreid verslag ook van de k8 met modificatie.
Had alleen in 1971 moeten zijn dan waren nog vele overgebleven

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Cornelisjan @, Midden Nederland, 02.12.2024, 22:33 (10 dagen geleden) @ René1968

Indien je facebook heb kun je kijken im de groepvan beeldbuis tot flatscreen
Tik in philips k6 staat uitgebreid verslag ook van de k8 met modificatie.

Altijd leuk zo'n verslag, ga er binnenkort even naar kijken.

groet,

Cor

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door ejrietbergen ⌂ @, Schiermonnikoog, 27.11.2024, 08:16 (16 dagen geleden) @ Cornelisjan

Hoi cor

Je schrijft:

In de bibliotheek zag ik het boek niet maar misschien heeft iemand nog een exemplaar over of weet toch een link te vinden.

Misschien niet bij de NVHR maar wel bij de Openbare Bibliotheek.

Als je lid bent van de OB bij jou in de buurt kan je het boek daar aanvragen.
Het zijn maar 44 pagina's dus heel veel werk om het door de scanner te halen
is het niet.

Succes, vrgr, EJ

--
We hebben allemaal twee levens. Het tweede begint als we ons realiseren dat we er maar één hebben.

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Cornelisjan @, Midden Nederland, 27.11.2024, 09:12 (16 dagen geleden) @ ejrietbergen
Bewerkt door Cornelisjan, 27.11.2024, 09:17

Goede morgen Evert Jan,

Misschien niet bij de NVHR maar wel bij de Openbare Bibliotheek.
Het zijn maar 44 pagina's dus heel veel werk om het door de scanner te halen
is het niet.

Ja dit is ook nog een optie.
Het is echter een behoorlijk dik boek en heeft 244 pag. en het K6 gedeelte telt 57 pagina's.
Er horen dacht ik ook nog 1 of meer (kleuren) bijlagen bij.

Voorlopig is Johan door Maurice al geholpen als ik het goed begrepen heb.
Als ik in de schoenen zou staan van Johan zou ik op de langere termijn het boek zelf echt in handen proberen te krijgen.
Maar ja, zoals zo vaak, je moet dan niet al te veel haast hebben.

Groet,

Cor

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door L.v.H. @, Alblasserdam, 27.11.2024, 12:22 (16 dagen geleden) @ Cornelisjan

Bedoel je dit boek?

Boekwinkel


Mvg
Leo

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Cornelisjan @, Midden Nederland, 27.11.2024, 12:46 (16 dagen geleden) @ L.v.H.

Hallo Leo,

Dit kan bijna niet missen want heeft 244 pagina's, bijlagen, jaartal 1967 en titel kloppen ook.

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door soundman2 @, Wouw, 27.11.2024, 15:00 (16 dagen geleden) @ Cornelisjan

Volgens mij heeft Jeever dat boek online staan in archive.org

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Cornelisjan @, Midden Nederland, 27.11.2024, 16:13 (16 dagen geleden) @ soundman2

Ik kan hem zo gauw niet vinden bij Jeever maar als hij eruit ziet als hieronder dan is het o.k.
[image]

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 27.11.2024, 16:32 (16 dagen geleden) @ Cornelisjan

Als alternatief heb ik hier drie pagina's uit Sietsma deel 2
Waarin eenvoudig maar helder uiteengezet staat wat er in een
lijneindtrap gebeurt
[image]

[image]

[image]

Nico

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Cornelisjan @, Midden Nederland, 27.11.2024, 20:53 (15 dagen geleden) @ Ouwe Schipper

Duidelijker kan het niet uitgelegd worden hoe nu zo'n lijneindtrap precies werkt.
Prachtig.

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 26.11.2024, 18:48 (16 dagen geleden) @ Johan Adams

Gaaf te zien dat gelukt is.

Ook nu duidelijk de kartonnen schijfjes te zien, had ik dus toch goed onthouden.

Zoals anderen ook aangeven, lees goed hoe gehele regeling werkt.

Pas op met die buizen in HV kooi, vroeger hadden service lui bij Philips loden schort aan.

Heb hem zelf ook als ventje aangehad dat schort bij reparatie aan mijn 8K destijds in 1982.
Mocht er naast staan terwijl toestel werd gerepareerd in Philips Service center.

Fout bleek in de beeldbuis voet te zitten en is een nieuwe geplaatst toen.
Toestel speelt heden nog steeds, ten minste vorig jaar nog...

Bekijk goed de PCF802 lijnoscillator en de PCL802

Las ook dat o.a. bij K7 nog wel een HV-kabel zelf zou kunnen doorslaan.


Geef even een mailttje krijg je Hoofdstuk 5 over die Lijneindtrap als PDF.

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Johan Adams @, Chaam, 26.11.2024, 19:53 (16 dagen geleden) @ Maurice

Ik heb je een mailtje gestuurd

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door soundman2 @, Wouw, 28.11.2024, 16:53 (15 dagen geleden) @ Johan Adams

Vraag, waarom slaat de lakisolatie van het wikkeldraad niet door bij 25KV?

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Johan Adams @, Chaam, 28.11.2024, 17:09 (15 dagen geleden) @ soundman2

dit heeft vermoedelijk te maken doordat de spoel smal maar hoog gewikkeld is en verdeeld over verschillende lagen zodat de spanning per laag geleidelijk stijgt, dus per laag word de spanning verhoogd en het spanningsverschil tussen de bovenliggende laag en de laag daar onder is niet erg groot dus zal geen overslag plaatsvinden
derhalve is het spanningsverschil tussen de eerste laag en de laatste laag wel maximaal

mijn ervaring leert dat de overslag van hoogspannings spoelen meestal niet tussen de lagen plaats vind, maar er overslag plaatsvind tussen een windingslaag en de trafo kern
het potentiaal verschil is daar ook het grootst

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door electr0n @, 29.11.2024, 01:18 (14 dagen geleden) @ Johan Adams

Leerzaam Topic! nog niet alles gelezen. heb destijds een tek. trafo moeten overwikkelen..pff.

- Die spleet(gap) maakt dat de veldsterkte(H) meer naar rechts verschuift bij toenemende gap. H=A.w/l.
De veldsterkte kan dan groter worden voordat je in kernverzadiging(B) geraakt.
Merk op dat Bsat(max. verzadiging) ZELF niet veranderd in de grafiek.

- verder kan de winding capaciteit problemen geven bv. in mijn geval (meissner oscilator).
Bijv. ga je van 12-> 3600 Volt, dan is T=300. is Csec.=10pF dan ziet primair(Cprim.)=300.300.10= 900000pF!
Tektronix had daarom de eerste lagen gewoon gewikkeld en de buitenste als honingraat wikkeling.

- bij overslag zijn LUCHT(belletjes) de grote vijand. daarom indien mogelijk impregneren in bijenwas
of epoxy hars- liefst onder vacuum. defecte koelkast compressors kunnen dat.

Ben@
PS. die gap vullen met iets dat NIET van dikte veranderd- ivm. stabiliteit B-H curve!
[image]

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Johan Adams @, Chaam, 29.11.2024, 09:45 (14 dagen geleden) @ electr0n

Dank je Ben,

trouwens iedereen die mee helpt in dit topic heel erg bedankt voor het meedenken!
het helpt mij, maar ook vele anderen heel wat wijzer!

PS. die gap vullen met iets dat NIET van dikte veranderd- ivm. stabiliteit B-H curve!

ik ga dit weekend eerst nog eens aan de gang met de originele isolatieplaatjes die nog op de kernbenen aanwezig zijn

ook heb ik op mn werk een paar plaatjes gehaald uit een oude lijntrafo ( zie foto )

[image]

het zijn pertinax plaatjes heel dun

het ene plaatje is groter dan het andere, maar komen van dezelfde trafo

ook die kan ik eens proberen

komende week ga ik eens proberen een draadje uit de oude topspoel te halen, en op te meten zonder de spoel te veel te beschadigen omdat ik die nog hard nodig heb om een mal te maken

het ingieten in hars zal zeker onder vacuum gebeuren daar ben ik me heel erg van bewust

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Goldline @, Oranjedorp, 29.11.2024, 10:04 (14 dagen geleden) @ Johan Adams

ultradun teflon tape (loodgietersspul) kan vermoedelijk als isolatie tussen de wikkelagen dienen.
Mocht de vervangingsspoel uiteindelijk iets groter uitvallen, zal dat geen verschil in energie overdracht uitmaken.
Mogelijk dat er meer info te vinden is bij Tesla-transformatoren bouwers.

--
Cees PA1DBA

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door electr0n @, 29.11.2024, 10:39 (14 dagen geleden) @ Goldline

Persoonlijk verkies ik KAPTON tape- lijkt me prachtig spul voor wikkeling isolatie.;-)
0.025mm weerstaat >7Kv!
Ben@
[image]

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29.11.2024, 14:01 (14 dagen geleden) @ Johan Adams

Wij worden er ook wijzer van.
Denk weinige die echt die trafo's hebben opgebouwd.

Zelf getracht eens een ZW lijntrafo van nieuwe topspoel te voorzien maar brak in stukken.

Schijfje wist ik natuurlijk wel ivm de overdracht maar dat zo veel uit zou kunnen maken?

Aangezien de trafo's schaars worden en de kans op defecten groter is alles wat we
kunnen bedenken meegenomen.

Een laatste stap zou met de nieuwe technieken een geheel nieuwe 25kV maken.
Maar als we met een vervangende topspoel het kunnen redden.
Is dat natuurlijk beter.

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Goldline @, Oranjedorp, 29.11.2024, 14:42 (14 dagen geleden) @ Maurice

Je bedoeld een kleinere hsp.spoel met een cascade er achter ,is meteen de PD en de GY overbodig, wel even straalstroom begrenzing bedenken.

--
Cees PA1DBA

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 29.11.2024, 19:48 (13 dagen geleden) @ Goldline

Ik denk dat je die PD nog steeds nodig hebt, tenzij je een stukje regelelektronica bouwt.

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door ruudtx @, 03.12.2024, 19:33 (9 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Met een regelcircuit beinvloed je ook de horizontale afbuiging en dat willen we eigenlijk niet bij een KTV, daarom zit die PD er.
Zou wel in een K8 kunnen met dubbele Lijn, hsp trap.

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Goldline @, Oranjedorp, 03.12.2024, 21:55 (9 dagen geleden) @ ruudtx

Regelcircuut zal toch mogelijk zijn kijk maar bij Nordmende met PL509 en PY501

--
Cees PA1DBA

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door electr0n @, 29.11.2024, 15:27 (14 dagen geleden) @ Maurice

ik heb geen schema, dimensies, eisen, van die k6-hv-topspoel- raje..raje..??:-(
heb wel deze nooit gebruikte topspoel liggen zonder verdere gegevens.
Ben@
[image]

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Cornelisjan @, Midden Nederland, 29.11.2024, 16:05 (14 dagen geleden) @ electr0n
Bewerkt door Cornelisjan, 29.11.2024, 16:27

Hallo Ben zie onderstaande link

https://www.nfor.nl/index.php?id=281139

De 3e en 4e foto van boven geven een goed beeld van de K6 lijntrafo.

De topspoel is 21mm dik, max 57 mm breed en max 70 mm hoog.

Het gat in de midden moet minimaal rond 23 mm zijn en hij moet ook nog ruim 25KV kunnen produceren.

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29.11.2024, 16:32 (14 dagen geleden) @ electr0n

Nee dit is bij mijn weten een Blaupunkt ZW HV trafo's tje.

Moet deze ook ergens nog hebben liggen.

[image]

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door electr0n @, 29.11.2024, 18:29 (13 dagen geleden) @ Maurice

@Cornelisjan, @Maurice- ok, dank. nog zo'n link- https://nfor.nl/index.php?mode=thread&id=313816

ik heb de wikkel methode eens vergeleken tussen de k6 en mijn tek647.
het blijkt dat beide trafo's halverwege omschakelen naar een honingraat wikkelconstructie
om de winding capaciteit te verminderen- en met rede(!): k6= 16kHz, tek647= 40kHz.
Ben@
[image]

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Cornelisjan @, Midden Nederland, 29.11.2024, 19:31 (13 dagen geleden) @ electr0n
Bewerkt door Cornelisjan, 29.11.2024, 19:39

Ja die link ken ik nog wel, dat project vergeet ik nooit meer:-)

Dit is een belangrijke constatering voor het project van Johan.
Mogelijk krijgt hij met soortgelijke problemen te maken als welke jij had met jouw tek647 spoel.

Heb jij toen je de tek647 spoel zelf wikkelde deze wikkelmethode op dezelfde manier uitgevoerd?
Met andere woorden, is zoiets zelf uit te voeren?

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door electr0n @, 29.11.2024, 20:42 (13 dagen geleden) @ Cornelisjan

Is inmiddels ruim 30 jaar geleden- was leerproces- toen was er geen internet raadgever.
Zou het nu beter kunnen- kwestie van vastbijten- niet loslaten- grrRRR..
Kernwoorden: kern uit verzadiging houden met voldoende gap- te controleren primair
met scoop op vastlopen, 0.1mm cu-draad met goede emailering, capacitief arm wikkelen-
honingraat o.i.d., uitproberen: geen overslag of ozon dan ingieten onder vacuum met
langzaam hardende epoxy. bij mij werd dat per laag isoleren met bijenwas zonder vacuum.

maar uiteimdelijk gaat het toch stuk na vele jaren door uitzetten-krimpen-barsten.
Zo had ik een draad meetweerstand(manganine) die intern ging sproeien na opwarmen-
spoor dat maar eens op..di-electrische stress heet dat! :-(
Groet, Ben@

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning

door Cornelisjan @, Midden Nederland, 29.11.2024, 23:18 (13 dagen geleden) @ electr0n

Ben,

Alles bij elkaar genomen m.b.t. jouw bijdragen aan deze draad geven Johan en natuurlijk wij als lezers een nog beter inzicht in deze materie.

Er zijn weer een paar puzzelstukjes meer op de goede plaats gekomen.
Maar de puzzel is nog niet helemaal af.

Groet,

Cor

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning ( Update )

door Johan Adams @, Chaam, 04.12.2024, 21:33 (8 dagen geleden) @ Cornelisjan

Afgelopen weekend weer verder gegaan met de K6 en weer wat verder gekomen met het onderzoek van de topspoel.

1 * Allereerst de lijntrafo weer uit het toestel gehaald en de isolatieplaatjes welke ik er extra tussen had gedaan verwijderd en alleen de originele, welke je op de foto's ziet in het start topic er tussen gelaten

Dit gaf slechts een paar volt extra boosterspanning, namenlijk van 410V naar 432V
dit alles zonder topspoel

toen gekeken hoe hoog ik de boosterpanning nog kon opdraaien, dit bleek maximal tot 506V te zijn met de potmeter voor de boosterspanning volledig maximaal.
PL505 en pl500 blijven rustig, worden niet rood en de lijntrafo blijft lauw.
heb ook de negatief spanning op NTC R1473 gemeten en die is bij een boosterspanning van 460V -70V dit resulteert dus dat de lijnsturing op de PL505 teruggeregeld word.

mogelijk kan ik door wat te varieren met de waarde van de boostercondensator de spanning wat opvoeren,maar dat durf ik niet aan dus laat ik het maar even zo
vermoedelijk heeft de topspoel er toch invloed op, en geeft die wat extra opslingering van de impulsen wat weer leid tot een hogere boosterspanning.

2* Dan de topspoel:

Allereerst de draad dikte vaststellen.
dit als volgt gedaan: met een dremel en een miniscuul freesje de harslaag weg gefreesd
tot aan de wikkelingen ( zie foto )

[image]

Dit ging vrij eenvoudig,en er is goed te zien dat de wikkelingen in het midden dus verbrand zijn.
Ook is goed te zien dat deze eerste wikkelingen langs elkaar zijn gewikkeld, en niet kruislings.
Ook is te zien dat de wikkelingen vrij dicht op de ferrite kern liggen,en op een aparte spoelkern zijn gewikkeld.

Daarna een lang stukje draad er uit gehaald en gemeten:

[image]

de micrometer er bijgehaald, en wat blijkt:

[image]

Mooi 0,08 mm

Daarna de wikkelbreedte opgemeten en die is 5 mm.

Daaruit volgt: 5 : 0,08 = 62,5 Wdg op 1 laag.

3 * Dus heb ik het volgende bedacht:

[image]

Zijdelings gezien een spoelvorm van 15mm breed, waarin een uitsparing zit van 5mm voor de spoel.
mijn voorkeur gaat uit om dit in nylon uit te voeren.
deze spoelvorm heeft een gat van 25mm en is breed 45mm

[image]

deze worden ingegoten in hars met de uiteindelijke vorm van 21mm

Volgende stap zal iets langer op zich laten wachten omdat ik een 3d ontwerp hiervan moet maken en dit laten printen.

maar er word aan gewerkt

in tussentijd, laat suggesties komen, ook voor wat betreft de boosterspanning mogelijke oorzaken.
alle input is hoog gewaardeerd!

Johan Adams

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning ( Update )

door Cornelisjan @, Midden Nederland, 05.12.2024, 00:02 (8 dagen geleden) @ Johan Adams
Bewerkt door Cornelisjan, 05.12.2024, 00:48

Hoi Johan,

1 * Allereerst de lijntrafo weer uit het toestel gehaald en de isolatieplaatjes welke ik er extra tussen had gedaan verwijderd en alleen de originele, welke je op de foto's ziet in het start topic er tussen gelaten

Prima dat betekent dat de trafo in feite weer origineel is, maar dan zonder de topspoel welke sluiting in de wikkelingen heeft.

Dit gaf slechts een paar volt extra boosterspanning, namenlijk van 410V naar 432V
dit alles zonder topspoel

vermoedelijk heeft de topspoel er toch invloed op, en geeft die wat extra opslingering van de impulsen wat weer leid tot een hogere boosterspanning.

We hebben het eerder gehad over de lijntrafo welke eigenlijk met ook nog andere componenten
een bepaalde eigen resonantie heeft.
Het zou inderdaad zomaar kunnen dat als de trafo weer een goede topspoel heeft het boosterprobleem opgelost is, ook nog ervan uitgaande dat 2 fouten tegelijk in een systeem welke onafhankelijk van elkaar zijn niet zomaar ontstaan.
Het kan wel maar de kans is voor dit geval niet zo groot lijkt me.

2* Dan de topspoel:

Allereerst de draad dikte vaststellen.

Mooi 0,08 mm

Weer een puzzelstukje op zijn plaats.

Daarna de wikkelbreedte opgemeten en die is 5 mm.

Daaruit volgt: 5 : 0,08 = 62,5 Wdg op 1 laag.

Hier zit een verschil met de telling van Maurice, want hij telde per laag 45 windingen en 50 lagen wat in totaal 2250 wikkelingen geeft.

Zijdelings gezien een spoelvorm van 15mm breed, waarin een uitsparing zit van 5mm voor de spoel.
mijn voorkeur gaat uit om dit in nylon uit te voeren.
deze spoelvorm heeft een gat van 25mm en is breed 45mm

Hou je ook nog rekening met de aansluiting van de top van de GY 501 welke in de topspoel zit verzonken of doe je dat in het volgende prototype?

deze worden ingegoten in hars met de uiteindelijke vorm van 21mm

Tekening ziet er goed uit.

Vragen welke nu nog open staan zijn:

1 Definief aantal wikkelingen
2 Aantal lagen
3 Moeten er een aantal lagen kruiselinks worden gewikkeld
Mogelijk kun je de bovenstaande vragen proefondervindelijk oplossen.

Volgende stap zal iets langer op zich laten wachten omdat ik een 3d ontwerp hiervan moet maken en dit laten printen.

We wachten met veel belangstelling af.

Cor

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning ( Update )

door Johan Adams @, Chaam, 05.12.2024, 12:33 (8 dagen geleden) @ Cornelisjan

Voor wat betreft wikkelingen:


Daaruit volgt: 5 : 0,08 = 62,5 Wdg op 1 laag.


Hier zit een verschil met de telling van Maurice, want hij telde per laag 45 windingen en 50 lagen wat in totaal 2250 wikkelingen geeft.

ik heb dit zo nauwkeurig mogelijk nagemeten en kom niet verder dan 5mm dus voor mijn prototype houd ik dit maar aan.

Hou je ook nog rekening met de aansluiting van de top van de GY 501 welke in de topspoel zit verzonken of doe je dat in het volgende prototype?

Jazeker houd ik daar rekening mee, mocht het zover zijn dat de spoel ingegoten word,dan komt die aansluiting in de totaal omhullende harsvorm.
precies zoals bij de originele
daarvoor heb ik dus mijn hele topspoel nodig en niet doorgezaagd, ik moet een voorbeeld hebben om een mal afdruk te maken.


Vragen welke nu nog open staan zijn:

1 Definief aantal wikkelingen

doen we proef ondervindelijk voorlopig (gebaseerd op de weerstandswaarde).

2 Aantal lagen

Idem.

3 Moeten er een aantal lagen kruiselinks worden gewikkeld

als het mij lukt met de wikkelmachine ga ik dat wel toepassen.

Johan Adams

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning ( Update )

door electr0n @, 05.12.2024, 00:19 (8 dagen geleden) @ Johan Adams

@johan
kijk maar eens goed naar die foto's-> 29.11.2024, 18:29
dan zie je, dat de onderste lagen gewoon gewikkeld zijn en daarna overgaan naar
buiten en 'honingraat' capaciteitsarm gewikkeld. als mogelijk nadoen.:OK:
# dus .1 mm is goed. het gaat om de stroom: enkele mA's bij hoge spanning.
# spoelkoker: gebruik HOMOGEEN massief nylon(draaibank). NIET 3D PRINTEN!
# hoe meer afscheidingen hoe beter-> smal en hoog.
# eerst testen met hv-probe! n- windingen afhankelijk van verliezen.
liever teveel en dan trimmen- de praktijk is toch anders.
# ingieten in bijenwas/vaste parafine 1:1 mengsel als temp.<45C. smelt= 63C.
anders dun vloeibare epoxy die 24h nodig heeft om te harden (geen exothermische reactie!).
a en b delen (of was) verwarmen voordat je gaat mengen om luchtbellen te verwijderen.
vacuum is natuurlijk beste.
Ben@
[image]

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning ( Update )

door electr0n @, 05.12.2024, 01:36 (8 dagen geleden) @ electr0n

toch maar eens schema bekeken...die trafo heeft het druk..
is 'j' 16-20 die topspoel. c998 voor afvlakking?
Die pd500 geeft flink wat gamma straling af- uitkijken!
https://www.kronjaeger.com/hv-old/xray/tech/PD500/
uhm- success en sterkte..;-)
Ben@
[image]

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning ( Update )

door G.J.Eshuis @, N.O.Overijssel, 05.12.2024, 08:44 (8 dagen geleden) @ Johan Adams

Goedemorgen John,

Een grote uitdaging om zo'n spoel na te maken.
Nylon lijkt mij, gezien de hygroscopische eigenschappen, niet het aangewezen materiaal om een spoelvorm van te maken.

Veel succes gewenst,
Gerrit Jan

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning ( Update )

door Goldline @, Oranjedorp, 05.12.2024, 09:48 (8 dagen geleden) @ G.J.Eshuis

Delrin lijkt beter, en makkelijk op de draaibank te bewerken.

--
Cees PA1DBA

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning ( Update )

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 05.12.2024, 10:40 (8 dagen geleden) @ Johan Adams
Bewerkt door Ouwe Schipper, 05.12.2024, 10:46

Wat het nylon betreft, sluit ik me aan bij Gerrit Jan
Ik heb hier:
\a een draaibank
\b het juiste materiaal voor dit werk, dat ook werd
gebruikt in de grote gaslasers waar 16 Kilovolt op
losgelaten werd. Bestaat onder diverse namen, bij ons
werd het Celeron genoemd maar 't lijkt ook veel op de
"Tufnol" waar in de zeilvaart allerlei onderdelen van
werden gemaakt. Zie voor de eigenschappen:
http://www.hemimex.nl/page/technische_kunststoffen_hardweefsel/
(zelf heb ik daar nooit iets hoeven kopen)
Nico

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning ( Update )

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 05.12.2024, 12:06 (8 dagen geleden) @ Ouwe Schipper

Dùs....
Als ik je er een plezier mee kan doen?
Alleen nog even binnen- en buitendiameter van het middenstuk vermelden
Kan maandag klaar zijn
Nico

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning ( Update )

door Johan Adams @, Chaam, 05.12.2024, 12:36 (8 dagen geleden) @ Ouwe Schipper

ik stuur vanavond u een mailtje via het envelopje, en geef u een tekeningetje waarin de diameters met zoveel mogelijk informatie
u zou het project er enorm mee helpen

groet johan

P.S. doe rustig aan ik heb de tijd.

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning ( Update )

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 09.12.2024, 10:09 (4 dagen geleden) @ Johan Adams

Zo is 't geworden
[image]
Nico

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning ( Update )

door Johan Adams @, Chaam, 05.12.2024, 12:18 (8 dagen geleden) @ Ouwe Schipper

Dank je voor de reacties, ik heb het materiaal Celleron bekeken en inderdaad zou dat zeer geschikt zijn
maar er hangt nogal een prijskaartje aan helaas.
ook heb ik PTFE materiaal op het oog, dit is ook in diameter van 45mm te krijgen.
het heeft ook goede isolatie eigenschappen en voor een proefstuk / prototype wat voordeliger.

@ Nico, u geeft aan materiaal tot uw beschikking te hebben? zou het mogelijk zijn indien u materiaal heeft van rond 45mm een proefstuk te draaien voor een prototype?

over de prijs raken we het wel eens.

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning ( Update )

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 05.12.2024, 12:37 (8 dagen geleden) @ Johan Adams

Ik heb je tekening bekeken, Johan
en als ik dit niet aankon had ik 't niet aangeboden.
Verder per mail
Nico

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning ( Update )

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 05.12.2024, 12:54 (8 dagen geleden) @ Johan Adams

PTFE is hópeloos materiaal om op de draaibank te verwerken
De spaan breekt niet en zodrà die zich om je werkstuk héén
wikkelt kun je opnieuw beginnen
Voor èlk materiaal geldt: zó diep met de afsteekbeitel erin
krijg je 't nooit perfect glad. Dat moet dus ànders en ik
weet ook al hòè.
N.

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning ( Update )

door electr0n @, 05.12.2024, 14:16 (8 dagen geleden) @ Johan Adams
Bewerkt door electr0n, 05.12.2024, 14:32

je zou een bekend aantal windingen kunnen wikkelen,
en op de anode van die pd500 meten hoever je komt met die hoogspanning.
dan kun je daarmee het totale aantal uitrekenen voor 25KV.
-> let wel, die hv-kabel zorgt ook voor de afvlakking van de hv, als condensator!

tsja- kunstoffen is een verhaal apart..en nog lang niet uit-ontwikkeld.
draaibank voor het echte werk- 3d is voor prullaria dingen.

persoonlijk maak ik me zorgen ivm. overslag.
misschien beter om wikkelruimte te verbreden en per laag isoleren met kapton tape van 10mm. alieexpress.
of die zijkanten weglaten- wikkelt makkelijker- je gaat toch ingieten...

Ben@

[image]

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning ( Update )

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 05.12.2024, 14:35 (8 dagen geleden) @ electr0n

Als je die wikkellengte groter maakt wordt de spanning
tussen de einden van 2 lagen te hoog. Uiteindelijk komen
de binnenste en de buitenste wikkellaag te dicht bij elkaar
wat een garantie is voor overslag.
Daarom is een platte hoge spoel beter
Nico

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning ( Update )

door electr0n @, 05.12.2024, 15:48 (8 dagen geleden) @ Ouwe Schipper

@Nico- yep- dat zei ik- smal en hoog. maarre-
bij 5x10mm.diep (zonder isolatie tape) loop je kans dat een winding omlaag schiet- met overslag.:BAD:
Origineel is de breedte= ca 60.n= 6mm breed (ca. 250v/laag) op de FOTO- zo te zien.
en daarna kruiselings waar meestal overslag optreedt. dus totaal ca. 500v/laag.

Maurice: 28.11.2024, 17:53 telde 50 lagen= 50x.5= 25KV. Hoera! KLOPT!
maar ntot.=2250 klopt niet. gaat richting 50x120= 6000. :-(

dus 6mm op 10mm breed en isolatie tape per laag van 7KV. 100 lagen nodig- slik.:-(
dus ca. 15mm. hoog- klopt.
Groet, Ben@

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning ( Update )

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 05.12.2024, 17:40 (7 dagen geleden) @ electr0n

Ik heb net nog eens proberen te tellen de windingen.
Kom echt op minstens 45.
Uiteinden zijn wat zwak om te tellen of mogelijk naar de 50 kan gaan.


Als je goed kijkt lijkt er ook op dat per laag er een isolatie folie zit.
Anders zouden de windingen om en om in elkaars groef liggen.

Is duidelijk dat er isolatie ruimte tussen de lagen zit.

[image]

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning ( Update )

door Cornelisjan @, Midden Nederland, 05.12.2024, 18:14 (7 dagen geleden) @ electr0n
Bewerkt door Cornelisjan, 05.12.2024, 18:27

Ik heb mijn berekening nog een keer overnieuw gemaakt i.v.m. voortschrijdend inzicht en ik heb nu een weerstand van 880 ohm en deze komt van mijn gloednieuwe K6 topspoel.
Deze had ik natuurlijk gelijk moeten nemen.

Ik heb even opgezocht wat de ohmse weerstand van een K6 topspoel is.
Deze is nu dus 880 ohm i.p.v. 840 ohm
Ik ga uit van wikkeldraad met een doorsnede van 0,005024 mm2 en diameter van 0,08 mm gemeten door Johan.
Nu kunnen we de totale lengte van de wikkeldraad berekenen.
Dus:
R = 880 ohm
Rho = 0,0175
A = 0,005024 mm2 (diameter 0,08 mm)
L = Gevraagd

**** R X A
L = ----------- = 252,64 m
***** rho

Verder heeft 1 wikkeling een gemiddelde omtrek dus lengte van 0,116 m (3,14 x gem. diameter topspoel).

Nu we de totale lengte van de wikkeldraad en de gemiddelde lengte van de wikkelingen weten kunnen we nu het aantal wikkelingen berekenen.

Dit zijn dus 241 m : 0,116 m = 2178 wikkelingen. (was eerst 2078)
Deze herberekening ligt dus behoorlijk in de buurt van 2250 stuks welke Maurice heeft geteld.

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning ( Update )

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 05.12.2024, 19:42 (7 dagen geleden) @ Cornelisjan

We komen er wel ...

Mooi dat je nog een zuivere hebt om aan te meten.

Johan had zijn spoel al langs door geslepen.

Nu nog dwars door om te zien of we beter de windingen kunnen zien.
Dan zien we misschien ook beter de opbouw in lagen.

Johan zijn spoel
[image]

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning ( Update )

door Cornelisjan @, Midden Nederland, 05.12.2024, 23:06 (7 dagen geleden) @ Cornelisjan
Bewerkt door Cornelisjan, 05.12.2024, 23:29

Eerst een kleine correctie van mijn bericht hierboven:

Dit zijn dus 252,64 m (241 m is fout) : 0,116 m = 2178 wikkelingen. (was eerst 2078)
Deze herberekening ligt dus behoorlijk in de buurt van 2250 stuks welke Maurice heeft geteld.

Verder heb ik nog gezocht in documentatie van een wat lijkt op een oerversie van de K6 nl. een Expirimental 70 grad. Colour Televsion Receiver van Philips.

[image]

[image]

We zien hier op de 1e foto een schema van de hoogspanning met een hoogspanningsspoel S14.

Op de 2e foto zien we dat deze S14 1900 turns heeft om 23KV te produceren.

Als ik dan even reken kom je voor 25KV uit op een slordige 2065 wikkelingen.

Natuurlijk kunnen we de beide schema's en hoogspanningstrafo's niet 1 op 1 vergelijken maar het geeft wel een indicatie dat je met dit aantal windingen een spanning kan opwekken van rond de 25KV.

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning ( Update )

door electr0n @, 06.12.2024, 16:17 (7 dagen geleden) @ Cornelisjan

ik ging uit van 4v/winding. daarom ntot.=6000.
25kv/2250n= 11v/n, vindt ik veel.:-( dat is grofweg 500v/laag..en dan x50(wel isoleren/laag!).
dus een 25KV over 5mm hoge spoel bij niet kruiselings.:-( ..nu nog dubbel-geemaileerd-cu draad vinden.
Ben@
btw- otto tuil heeft eens een hv spoel gewikkeld met 0.05mm apehaar.:-D
[image]

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning ( Update )

door Cornelisjan @, Midden Nederland, 06.12.2024, 17:12 (7 dagen geleden) @ electr0n

ik ging uit van 4v/winding. daarom ntot.=6000.
25kv/2250n= 11v/n, vindt ik veel.:-( dat is grofweg 500v/laag..en dan x50(wel isoleren/laag!).

Een GY501 heeft een gloeispanning (met 1 wikkeling) van 3,15V eff. een een piekwaarde van blijkbaar ongeveer 11 V als ik me niet vergis.

dus een 25KV over 5mm hoge spoel bij niet kruiselings.:-( ..nu nog dubbel-geemaileerd-cu draad vinden.

Het project blijft een leuke uitdaging.

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning ( Update )

door kris @, Gent België, 06.12.2024, 01:37 (7 dagen geleden) @ Johan Adams

even een opmerking over de te lage boosterspanning.

dat is in deze situatie normaal. De K6 maakt gebruik van parallelstabilisatie van de HS, dat maakt dat de belasting van de HS constant is ongeacht het niveau van de straalstroom. door het ontbreken van de topspoel mist het circuit +- 35 watt aan belasting en worden de eindbuizen teruggeregeld. Daardoor zakt ook de boosterspanning. Het heeft dus ook geen zin je daar nu zorgen om te maken of die af te regelen, das voor later, eens de schakeling volledig belast is.

K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning ( Update )

door electr0n @, 07.12.2024, 13:47 (6 dagen geleden) @ kris

lange topic maar leerzaam! voor liefhebbers-
@Kris- duidelijk :OK: : pd500 is dus shunt stabiliser: http://www.r-type.org/exhib/aah0027.htm
@Cor: de tek547/tek647 gebruikte de 5642 rectifier tube: http://www.r-type.org/exhib/aai0016.htm
de gloeispanning 1.25v bestond uit een geisoleerde lus om de kern van de trafo.
ook een manier om de spanning per wikkeling uit te pluizen..

OT: Johan had ook problemen met een tek547 hoogspanning-
https://groups.io/g/TekScopes/topic/tektronix_547_high_voltage/7658216
tek547, inpotten onder vacuum: https://richardsears.wordpress.com/2015/08/23/tektronix-547/ :OK:

Ben@ pfff- ik stop ermee.
[image]

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum