Heb laatst een buizenradio gerestaureerd en gerepareerd ( Grundig 2355, volledige recap, nieuw schaaldraad en een defecte weerstand) en ik zat een tijdje te overpeinzen, dat zo'n toestel eigenlijk handgemaakt is.
Elk onderdeel is er met de hand ingezet en gesoldeerd.
En vaak is elk draadje ook nog omgebogen in een soldeeroogje.
Toen rees de vraag...iemand die bezig is met (een deel van) de assemblage..hoeveel onderdelen zette die eigenlijk in een radio? Je mag natuurlijk geen fout maken.
Kon er geen filmpje over vinden.
Iemand die het weet?
als dit bericht hier niet thuis hoort, wis het dan maar.
gr Ronald
hoe deden ze dat.....
door castafiore2010 , Winsum (Gn.), 29.09.2024, 07:44 (16 dagen geleden) @ Roco
Er zijn filmpjes op youtube o.a. van de lopende band montage bij Philips in de jaren '30. De hoeveelheid onderdelen liep in bakjes mee op de lopende band - wanneer het bakje leeg was, werd het chasis op de band geplaatst en ging de volgende monteur/monteuse verder met het werk. Tussentijds passeerde het chassis controlepunten. Bij Grundig zal dit na de oorlog niet veel anders toegegaan zijn zolang er sprake was van chassisbouw.
hoe deden ze dat.....
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 29.09.2024, 07:52 (16 dagen geleden) @ castafiore2010
Bewerkt door Ouwe Schipper, 29.09.2024, 08:10
Zaten minstens honderd (voornamelijk vrouwen) te solderen.
In een herdenkingsboek van Philips/NSF staan foto's van zo'n zaal
Kijk maar....
Nico
--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg
hoe deden ze dat.....
door johan van wijngaarden , omgeving raamsdonk (noord brabant), 29.09.2024, 09:21 (16 dagen geleden) @ Roco
Hoi
Link naar filmpje van blaupunkt fabriek
https://youtu.be/r3-DhEpLAq8?feature=shared
Om toch een beeld te krijgen
Van erres is er ook zo,n film
Mvg johan
hoe deden ze dat.....
door Hans Op den Camp , Leusden, 29.09.2024, 10:38 (15 dagen geleden) @ johan van wijngaarden
Johan, bedankt voor het delen van deze interessante documentaire (behalve de achtergrondmuziek).
--
Met vriendelijke radiogroet, Hans
hoe deden ze dat.....
door Laurens , Zaandam, 29.09.2024, 10:20 (16 dagen geleden) @ Roco
Het ging in stappen, ieder met z'n eigen 'specialiteit'. Eentje monteerde alle montagestrips onder het chassis, een ander klinkte de buisvoeten op z'n plek, weer een ander de spoelbussen enzovoorts.
Op een gegeven moment zit er genoeg op z'n plek om een eerste 'laag' kleine onderdelen te plaatsen op de montagestrips en de soldeerlippen van de rest van de onderdelen. En inderdaad, daar mag je geen fouten bij maken.
De volgorde was erg belangrijk, want het ene onderdeel mag de assemblage van een ander niet in de weg zitten. We kennen allemaal wel het gezeik van het vervangen van een diep onder andere onderdelen weggestopte condensator...
De volgorde werd door zeer vaardige ontwerpers gepland, en eerst op een test-assemblageband geprobeerd voordat het toestel definitief in serieproductie ging.
Een van de meest indrukwekkende dingen vind ik hoe ze in de fabriek de schaalaanwijzer-koordjes op hun plek kregen, in hooguit een paar minuten per toestel. Dat zijn dingen waar je soms letterlijk uren mee bezig bent.
Gelukkig werd 100% van de toestellen getest. Een defecte radio kan je immers niet afregelen. Fouten kwamen regelmatig voor, er was een aparte afdeling voor het repareren van nieuw geproduceerde defecte toestellen.
Ook wij verzamelaars en reparateurs komen nog wel eens 'oude' fouten tegen, zoals onderdelen die wel vast hangen aan hun soldeerlip, maar waar nooit soldeer op beland is. Soms duurt het jaren voordat zo'n fout tevoorschijn komt door corrosie en stof op de vertinde verbinding, die nog net voldoende puur op klemkracht bijelkaar wordt gehouden.
--
Ik neem op kleine schaal reparaties voor anderen aan voor een leuke prijs.
Stuur een mailtje bij interesse.
hoe deden ze dat.....
door willem kombi , badhoevedorp, 29.09.2024, 10:32 (15 dagen geleden) @ Laurens
Het zijn net als Franse auto's; daar kan je ook alleen de koplamp vervangen als je eerst de achterbumper demonteerd !!!
hoe deden ze dat.....
door Roco , 29.09.2024, 20:17 (15 dagen geleden) @ Laurens
en dikke HUH?????
quote: Een van de meest indrukwekkende dingen vind ik hoe ze in de fabriek de schaalaanwijzer-koordjes op hun plek kregen, in hooguit een paar minuten per toestel.
een paar minuten? Daar hab ik uuuren over gedaan.......
hoe deden ze dat.....
door soundman2 , Wouw, 29.09.2024, 21:05 (15 dagen geleden) @ Roco
Bewerkt door soundman2, 29.09.2024, 21:15
Daar schreef ik al eerder wat over
https://nfor.nl/index.php?id=342595
hoe deden ze dat.....
door Leo Snoeren , Dongen, 29.09.2024, 21:06 (15 dagen geleden) @ Roco
Tja....
Een nieuw schaalkoordje opleggen doe ik in 5 minuten en dat is geen grap.
Maar bij een oude (gebruikte) radio is het veel meer werk;
Radio uitkasten
Eventueel knoppen en schaal verwijderen
Oud koord en restanten ervan verwijderen
Alles schoonmaken (in veel gevallen roestvrij maken)
Nieuw koord op lengte maken
Koord opleggen en testen (ook ik heb het weleens verkeerd om gelegd, dan loopt de wijzer verkeerd)
Alle draaiende delen van een klein drupje olie voorzien
Eventueel schaal en knoppen terug plastsen.
Radio inkasten.
Daarmee is een groot deel van de avond voorbij.....
Het opleggen zelf gaat best snel.
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
hoe deden ze dat.....
door soundman2 , Wouw, 29.09.2024, 21:32 (15 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Bewerkt door soundman2, 29.09.2024, 22:17
Er waren echt wel toestellen die meer tijd vergden hoor. Bij sommige toestellen van Philips bleef een deel van de snarenloop met de schaal in de kast. Het chassis moest er evenwel uit om deel een van het schaalkoord te leggen. Op de afstemcondensator was een speciaal hoekijzertje gemonteerd om daaraan in de werkplaats een speciale beugel te schroeven, waarin de uiteinden van het koord even konden worden vast gezet. Zonder dat hulpstuk was het vrijwel onmogelijk om het schaalkoord goed in de radio te krijgen.
De maten werden verstrekt door Philips en stond in het maandblad.
Op de foto een aantal attributen die in onze werkplaats gebruikt werden bij het opleggen van schaalkoordjes.
Vooraan de speciale beugel, nodig bij diverse BX.... toestellen.
Op de foto ook nog een beugel om het koord tijdelijk te fixeren op een snaarwiel, staalkoord voor de bowden kabeltjes en origineel schaalkoord, dat geweven is en niet pluist.
Schaalkoordjes werkten we anders af als bijv Philips. Die maakte vooraf de koordjes op maat met krimpbusjes. We gebruikten zelf een speciaal knoopje ter hoogte van de spanveer. Als het koordje er op lag konden we het zonder verder los te maken verder opspannen, Een extra knoopje en een druppel lak op de knoop maakte de zaak rond.
hoe deden ze dat.....
door Leo Snoeren , Dongen, 29.09.2024, 22:42 (15 dagen geleden) @ soundman2
Yep,
Twee koordjes is twee keer 5 minuten.
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
hoe deden ze dat.....
door soundman2 , Wouw, 01.10.2024, 21:15 (13 dagen geleden) @ soundman2
Hier een foto va een BX560A die ik vandaag in een bijdrage van Maurice vond. In de rode ovaal is het hoekbeugeltje te zien, waarop het metalen beugeltje geschroefd kon worden om het schaalkoord tijdelijk te fixeren, totdat het toestel in de kast zat. Ik moet er ergens een servicemededeling van hebben, maar die vond ik niet. Maurice top
In de docu vond ik ook de beschrijving van de speciale beugel
hoe deden ze dat.....
door Maurice , Dordrecht, 02.10.2024, 00:27 (13 dagen geleden) @ soundman2
Is belangrijk geregeld die Philips Service bladen door te worstelen.
Dergelijke tips staat het vol mee.
Was deze alweer vergeten, destijds wel voor de BX560A gebruikt van stukje oud ijzer gemaakt.
Zie je nog iets beter beugeltje.
Hier de BX560A varco na reinigen.
--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"
hoe deden ze dat.....
door Ger Fust , Monnickendam, 29.09.2024, 13:27 (15 dagen geleden) @ Roco
Bewerkt door Ger Fust, 29.09.2024, 13:33
Hier: https://www.vanderheem.info/afd-radiomontage.html
en hier: https://www.vanderheem.info/foto.html
is te zien hoe de radiofabricage van ERRES toestellen ca. 1960 bij Van der Heem gebeurde.
Op VanderHeem.com is in het archief een film te vinden over de radiofabricage in 1934, zie:
https://vanderheem.com/archieven/bedrijfsfilm-van-der-heem-bloemsma-1934-hd/
de radio productie start na 2:50 min.
Tevens is daar de bedrijfsfilm uit 1942 "In Holland staat een huis" te vinden, zie:
https://vanderheem.com/archieven/bedrijfsfilm-van-der-heem-nv-in-holland-staat-een-huis...
--
"Tubes are for Music, transistors are for TV and electronics in general"
hoe deden ze dat.....
door Roco , 29.09.2024, 20:25 (15 dagen geleden) @ Roco
wow, wat veel en goede antwoorden!
Dank jullie wel!
En nooit bij stil gestaan dat er idd honderden mensen nodig waren, wat een organisatie om gewoon een radio te bouwen, laat staan een tv.
Dank voor de bijzondere filmpjes, indrukwekkend leermateriaal.
Ik zat rond mijn 15e zelf ook wel es een kleine trafo te wikkelen, maar daar werd je bijna gek van met kramp in de vingers.En informatie was moeilijk te verkrijgen rond 1970.
Iedereen heel erg bedankt voor de bijdrage, ik ga genieten van alle filmpjes
en mijn oude toestellen nog meer waarderen.
En idd, die diepliggende elco's vervangen...eerst een handvol foto's maken, want als je iets beschadigd, moet je wel weten waar en hoe het gezeten heeft.
wat hebben we toch een mooie hobby
gr Ronald
hoe deden ze dat.....
door Roco , 29.09.2024, 21:58 (15 dagen geleden) @ Roco
edit:
Wow...al die dames met de neus boven het solderen.....
......mannen bij de grote machines zonder gehoorbescherming
en allemaal heerlijk in hun eigen kleren.(behalve houtbewerking)
Al die mooie houten kasten, zoveel werk, en dan zette moeders er thuis een plantje op met een gehaakt kleedje eronder, maar toch kreeg je vochtkringen.
Enorme soldeerbouten en afregelapparatuur.
Wat een tijd.
hoe deden ze dat.....
door willem kombi , badhoevedorp, 01.10.2024, 21:24 (13 dagen geleden) @ Roco
En dan te bedenken dat dit fabricage proces is afgekeken van Henry Fort met zijn Tin Lizzy.
hoe deden ze dat.....
door soundman2 , Wouw, 01.10.2024, 22:10 (13 dagen geleden) @ willem kombi
En dan te bedenken dat dit fabricage proces is afgekeken van Henry Fort met zijn Tin Lizzy.
Nee hoor het was Henry Ford
hoe deden ze dat.....
door peetey , Lanaken, Belgie, 05.10.2024, 16:36 (9 dagen geleden) @ soundman2
en ook Thin Lizzy..
hoe deden ze dat.....
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 05.10.2024, 19:04 (9 dagen geleden) @ peetey
"thin lizzy" is kennelijk een Ierse hardrockband, dus het is maar net waar het gesprek over gaat.
Solderen doe ik dan meestal weer met tin in plaats van thin. Henry Ford vertinde zijn auto's misschien wel in thinner, wie weet.
(voor de duidelijkheid, de juiste oplossing van het raadsel is "Henry Ford" en "Tin Lizzie" )
hoe deden ze dat.....
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 05.10.2024, 23:02 (9 dagen geleden) @ Maarten Bakker
In de USA is het woordje 'tin' een synoniem voor 'blik'
De lètterlijke vertaling is dus 'Blikken Liesje' maar het
wieltuig in kwestie zat heel wat dégelijker in elkaar dan
dat ze van blik was gemaakt.
Apocrief: "Ze kunnen èlke kleur van me krijgen zolang het
maar zwàrt is" maar of de oude Henry dat wèrkelijk heeft
gezegd? (hij was een fervent antisemiet)
Genoeg Babbelbox
N.
--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg
hoe deden ze dat.....
door Forumbeheer , 06.10.2024, 02:39 (9 dagen geleden) @ Roco
Genoeg interessante weetjes.
Wij sluiten de draad.
Forumbeheer.