Betekenis buisopschrift van REN904 (Algemeen)

door Patrick2 @, Antwerpen, 11.06.2024, 15:51 (11 dagen geleden)

Hallo iedereen,

Ik ben op 4 nib REN904 gestoten die een vreemd opschrift hebben aan de "achterkant" van de buis.
De opschriften R.L.M en BAL zijn respectievelijk Reichs Luftwaffe Ministerium en Bau Aufsicht Luft. Deze buizen zijn duidelijk een speciale serie voor gebruik in vliegtuigradio's

[image]

De andere opschriften zijn me niet helemaal duidelijk: ik vermoed dat bvb. "45 39" staat voor week 45 van 1939. Klopt dat?
Weet iemand wat die "Spez. F" te betekenen heeft?

Ik verneem het graag, alvast bedankt.

Betekenis buisopschrift van REN904

door Mans Veldman @, Leidschendam, 11.06.2024, 16:02 (11 dagen geleden) @ Patrick2

Spez. F. = Speziel Flugfunktauglichkeit

Speciaal uitgezocht voor gebruik in vliegtuig apparatuur.

https://www.radiomuseum.org/forum/re074n_re074n_spez_f.html

--
Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away

Betekenis buisopschrift van REN904

door Patrick2 @, Antwerpen, 11.06.2024, 16:04 (11 dagen geleden) @ Mans Veldman

Dank je voor je supersnelle reactie, Mans.
Nu nog bevestiging van die getallen...

Betekenis buisopschrift van REN904

door Mans Veldman @, Leidschendam, 11.06.2024, 16:07 (11 dagen geleden) @ Patrick2
Bewerkt door Mans Veldman, 11.06.2024, 16:32

week 45-1939 of week 39-1945....

REN904 is al een oud type dat in WWII al niet meer gemaakt werd en eind '45 was de Luftwaffe al terziele, dus week 45-1939 lijkt mij correct.

correctie
Volgens deze link is de REN904 tot 1953 geproduceerd (lijkt mij dan voor reparatie en niet meer voor nieuwe ontwerpen/ontwikkelingen).

https://www.radiomuseum.org/forumdata/upload/tfk_fertigung_teil_1.pdf zie pdf blz. 21

--
Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away

Betekenis buisopschrift van REN904

door Patrick2 @, Antwerpen, 11.06.2024, 16:09 (11 dagen geleden) @ Mans Veldman

Ik dacht het wel.
Dank je, Mans, ik kan weer verder.

Betekenis buisopschrift van REN904

door Mans Veldman @, Leidschendam, 11.06.2024, 16:31 (11 dagen geleden) @ Patrick2
Bewerkt door Mans Veldman, 11.06.2024, 16:40

zie mijn correctie t.a.v. datumcode.

1939 of 1945 is allebei mogelijk, je moet achterhalen hoe de Duitse datum codering is opgebouwd. Eerst week dan jaar of andersom? Er is hier vast wel iemand die dat weet...

aanvulling
Het zal met grote zekerheid week 45 van 1939 zijn.

https://www.radiomuseum.org/forum/ba_bal_waa_und_wab_stempel_auf_roehren.html

--
Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away

Betekenis buisopschrift van REN904

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 11.06.2024, 19:55 (11 dagen geleden) @ Patrick2

De Luftwaffe had in hun bommenwerpers speciale "Knickebein" ontvangers
Die op precies dezelfde manier werkten als de ontvangers voor blindlanden:
Links morse punten, rechts morse strepen. In 't midden overlapten ze, wat
het "equi- signaal" opleverde: een toon zònder onderbrekingen.
Het systeem Knickebein werkte juist andersòm, om de bommenwerpers de koers
te wijzen naar het (Engelse) doel. Daarvoor moesten die ontvangers extreem
gevoelig zijn, met veel meer en echt gòède lampen dan anders nodig was. Als
zo'n ontvanger niet goed werkte ging die bommenwerper kringetjes vliegen--
tot de benzine op was
Nico

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

Betekenis buisopschrift van REN904

door Patrick2 @, Antwerpen, 11.06.2024, 20:42 (11 dagen geleden) @ Ouwe Schipper

Cool!
Leuke info, Nico. Dank je wel!

Betekenis buisopschrift van REN904

door Robert Gribnau ⌂ @, Konongo, Ghana, 11.06.2024, 20:53 (11 dagen geleden) @ Ouwe Schipper

Citaat uit jouw bericht:

"Als zo'n ontvanger niet goed werkte ging die bommenwerper kringetjes vliegen--tot de benzine op was".

Ik neem maar aan dat zo'n bommenwerper toch wel op tijd aan de terugreis begon om nog in veilig gebied te kunnen landen. Zoals jij het beschrijft, lijkt het alsof ze kringetjes bleven vliegen tot de benzine op was, ongeacht waar ze zich op dat moment bevonden.

--
Groet,
Robert

Betekenis buisopschrift van REN904

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 11.06.2024, 22:30 (11 dagen geleden) @ Robert Gribnau
Bewerkt door Ouwe Schipper, 11.06.2024, 22:44

Er zijn heel wat bemanningen geweest die dat overkwam....
Juist omdat ze er vaak geen benùl van hadden waar ze waren en dus
ook niet wisten in welke richting de terugreis lag.
Op allerlei plaatsen in Engeland stonden zendertjes die "punten"
uitzonden in hetzelfde ritme als de Knickebein zender bij Kleve.
Vliegen in het áárdedonker, met allerlei oriëntatie problemen
bekroop je heel gemakkelijk het gevoel dat geen ènkel instrument
aan boord nog betrouwbaar werkte. Ook het kompas niet want het
verhaal was dat er in Engeland onzinnig sterke magneten stonden
(wat niet waar was)
Een variatie op het verschijnsel 'vertigo'
Nico
EDIT: op die manier moet er minstens één bommenwerper te pletter
zijn gevlogen tegen de Pyreneeën
N.

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

Betekenis buisopschrift van REN904

door Robert Gribnau ⌂ @, Konongo, Ghana, 11.06.2024, 23:34 (11 dagen geleden) @ Ouwe Schipper

Graag een bron die bevestigt dat alle bemanningen die vlogen in een vliegtuig waarvan de door jou bedoelde ontvanger niet goed werkte rondjes bleven vliegen totdat hun brandstof op was.

--
Groet,
Robert

Betekenis buisopschrift van REN904

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 12.06.2024, 03:00 (11 dagen geleden) @ Robert Gribnau
Bewerkt door Maarten Bakker, 12.06.2024, 03:14

Ik ben ook erg nieuwsgierig hoe zo'n systeem nou precies werkt, maar ik ben bang dat de discussie op deze manier niet heel productief gaat zijn. Ik vermoed dat die rondjes hooguit theoretisch zijn, of misschien zelfs overdrachtelijk of hyperbolisch. Het gaat immers om een vliegtuig met een piloot die in zal grijpen.

Ik weet ook niet in hoeverre de discussie van radionavigatie hier on-topic is. Ik wilde eerst een nachtslotje toepassen in afwachting van het forumbeheer, maar dat is misschien ook weer wat overdreven.

Betekenis buisopschrift van REN904

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 12.06.2024, 09:34 (10 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Het lijkt mij ook beter om er een nieuwe draad voor te openen
Het merendeel van deze informatie is afkomstig uit het boek
van Brian Johnson "The Secret War"
Nico

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum