Driva 7S7 radio buizenbezetting. (Techniek Radio/TV)

door Patrick2 @, Antwerpen, 29.03.2024, 11:13 (20 dagen geleden)

Hallo,

Ik heb een Driva 7S7 op de werktafel staan.

[image]

De bedoeling is natuurlijk om de radio weer spelend te krijgen maar de persoon die 'm van een 2dehandssite gekocht heeft wou alvast even binnen schoonmaken en niets beter op gevonden dan de typenummers van de buizen er af te vegen.
De radio is op het internet te vinden maar niet met deze buizenbezetting.

[image]

Ik heb van 2 buizen de "onuitwisbare" code maar ik kom niet goed uit de tabel die op de site van Frank's electron tube data sheets staat.

[image]
[image]

Van een derde buis blijkt de code toch niet zo onuitwisbaar te zijn want ik kan er niks van maken.

[image]

De gelijkrichter ontbreekt, er zitten 2 verschillende dioden onderaan, mag ik er van uitgaan dat dit een EZ41 moet zijn?

Ik hoop dat dat de buizenbezetting een beetje "standaard" is en iemand me kan zeggen wat die is.
Alvast dank voor de info.

Driva 7S7 radio buizenbezetting.

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 29.03.2024, 11:30 (20 dagen geleden) @ Patrick2
Bewerkt door Leo Snoeren, 29.03.2024, 11:37

Hallo,

Ik heb een Driva 7S7 op de werktafel staan.

Ik hoop dat dat de buizenbezetting een beetje "standaard" is en iemand me kan zeggen wat die is.
Alvast dank voor de info.

Zo even uit mijn hoofd zou ik verwachten:

- ECH41 (oscillator en mengbuis)
- EF41 (of 42) (MF versterker)
- EBC41 (detectie en LF voorversterker, kan ook een EAF42 zijn, zelfde functie)
- EL41 (LF eindversterker)
- EZ40 (gelijkrichter)

Of dit 100% klopt weet ik niet, maar dat zou je kunnen meten.

De buiscodes heb ik niet nagezocht, er zijn vast anderen die dat willen doen :-D

Edit: dat van die EAF42 had Hans inmiddels ook gevonden :-D

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Driva 7S7 radio buizenbezetting.

door hans @, Hoorn, 29.03.2024, 11:32 (20 dagen geleden) @ Patrick2

Patrick,

De buis met code RR is een EAF42

De buiscode 686 lijkt mij van voor 1948, maar kan ik in de lijst niet terugvinden.

hans

--
raaf apenstaart multiweb punt nl

Driva 7S7 radio buizenbezetting.

door ejrietbergen ⌂ @, Schiermonnikoog, 29.03.2024, 11:39 (20 dagen geleden) @ Patrick2

Hoi Patrick

Ziet er uit als de Driva 5, met ECH42, 2 x EAF42, EL41, EM11, AZ1.

Of het inderdaad een AZ41 moet zijn i.p.v. een EZ41 kan je zien aan de gloeidraadvoeding van de buis: als die op een aparte secundaire trafowikkeling zit is het een AZ41 want die heeft 4 VAC nodig i.p.v. de 6,3 VAC voor de EZ41.

het buisje met RR1 / B0E is een EAF42 gemaakt door Mullard in Blackburn UK, mei 1960.

De code 686 / 3A1 kan ik ook niet thuisbrengen.

De onleesbare code is ook voor mij onleesbaar.

Succes, vrgr, EJ

--
Dingen moeilijk maken is makkelijk, dingen makkelijk maken is daarentegen moeilijk.

Driva 7S7 radio buizenbezetting.

door Patrick2 @, Antwerpen, 29.03.2024, 12:13 (20 dagen geleden) @ Patrick2

De indicatorbuis is een EM34. Die heb ik even op de tester gezet en, warempel, die licht nog prima op.

[image]

De eerste buis is, voor zover ik kan zien, een triode. Dat van die EZ of AZ ga ik vandaag nog nakijken.

Driva 7S7 radio buizenbezetting.

door hans @, Hoorn, 29.03.2024, 12:20 (20 dagen geleden) @ Patrick2

Patrick,

De eerste buis is, voor zover ik kan zien, een triode.

Dan toch eerder een triode-heptode [ECH]: triode voor de MF en heptode voor de menging.

hans

--
raaf apenstaart multiweb punt nl

Driva 7S7 radio buizenbezetting.

door ejrietbergen ⌂ @, Schiermonnikoog, 29.03.2024, 13:06 (20 dagen geleden) @ hans

Hoi Hans

De eerste buis is, voor zover ik kan zien, een triode.


Dan toch eerder een triode-heptode [ECH]: triode voor de MF en heptode voor de menging.

Ik denk de buis van de eerste foto, die EAF42, al heb je natuurlijk radio's met als eerste trap een RF-versterker, maar dan kom je met zes buisjes niet uit.

vrgr, EJ

--
Dingen moeilijk maken is makkelijk, dingen makkelijk maken is daarentegen moeilijk.

Driva 7S7 radio buizenbezetting.

door Patrick2 @, Antwerpen, 29.03.2024, 13:34 (20 dagen geleden) @ Patrick2

Iedereen erg bedankt voor de bijdragen maar het is nu al einde oefening.
De middenaftakking van de hoogspanning van de voedingstransfo geeft niet door, de twee uiteinden meten onbelast ruim 600V. Ik vrees er voor maar vraag het toch: is hier een oplossing voor?

Driva 7S7 radio buizenbezetting.

door ejrietbergen ⌂ @, Schiermonnikoog, 29.03.2024, 13:49 (20 dagen geleden) @ Patrick2

Hoi Patrick

Ai, dat is slecht nieuws.

Aan de andere kant verwacht je bij een open wikkeling dat een van de twee nog wel de juiste spanning geeft. Dit klinkt meer als een onderbreking bij het naar buiten voeren van de middenaftakking. Beide wikkelingen zijn nog goed, anders kwam je nooit aan de 600 VAC die je nu meet.

Misschien helpt het om de soldering van de middenaftakking even met wat verse soldeer opnieuw te laten vloeien, en als dat niet helpt de trafo voorzichtig open te pulken en te kijken of je de onderbreking oppervlakkig tegen komt.

En sommige radio's hebben de hoogspanningszekering in de retour naar de middenaftakking zitten, is dat hier ook zo en is die zekering nog heel?

We duimen met je mee. succes, vrgr, EJ

--
Dingen moeilijk maken is makkelijk, dingen makkelijk maken is daarentegen moeilijk.

Driva 7S7 radio buizenbezetting.

door Patrick2 @, Antwerpen, 29.03.2024, 14:20 (20 dagen geleden) @ ejrietbergen

Dank je E.J. Ik haal de transfo er uit om een nader onderzoek te doen...

Driva 7S7 radio buizenbezetting.

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 29.03.2024, 14:23 (20 dagen geleden) @ Patrick2

Vaak wordt een gloeilampje gebruikt als beveiliging:

[image]

Laat nu op jou chassis zo'n lampje zitten....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Driva 7S7 radio buizenbezetting.

door Patrick2 @, Antwerpen, 29.03.2024, 16:28 (19 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Precies, Leo! En laat dat lampje nog kapot zijn ook!

Ik was al bijna begonnen aan het lossolderen van de transfo toen, om het op z'n Vlaams te zeggen, mijn franc viel.
Ik heb een ander lampje van 2V 0,3A erin geschroefd en, jawel, de radio doet het weer. Die 300 mA is waarschijnlijk overkill want de stroom van de anodespanning is ongeveer 53 mA.

Ondanks twee 1N4007 dioden met daar een 630 Ohm weerstand in serie aan twee nieuwe 33 µF condensatoren waar een 1 kOhm weerstand tussen zit, heb ik nog een sterke 100 hZ brom. Voor het overige werkt de radio voortreffelijk.
Iemand enig idee waar die brom vandaan komt?

Driva 7S7 radio buizenbezetting.

door soundman2 @, Wouw, 29.03.2024, 17:52 (19 dagen geleden) @ Patrick2

Schakelstoring van de diodes. Zet er eens twee condensatoren van 10nF aan parallel. Doorslagsanning 630 Volt.
Bromt de radio ook op PU?
Mogelijk maken de minpolen van de elco's dan slecht contact.
Je kunt proberen of een gelijkrichterbuis geen storing geeft.
Verder kan de storing gewoon van buitenaf komen.

Driva 7S7 radio buizenbezetting.

door Patrick2 @, Antwerpen, 29.03.2024, 19:41 (19 dagen geleden) @ soundman2

Dank je voor de tips, soundman

De brom komt niet van buitenaf, dat is zeker.
Ik heb geen AZ41 om te proberen, de condensatoren parallel of de - van de condensatoren extra verbinden aan het chassis hebben geen effect.
Zou een grotere capaciteit misschien helpen?

Driva 7S7 radio buizenbezetting.

door soundman2 @, Wouw, 29.03.2024, 19:56 (19 dagen geleden) @ Patrick2

Dank je voor de tips, soundman

De brom komt niet van buitenaf, dat is zeker.
Ik heb geen AZ41 om te proberen, de condensatoren parallel of de - van de condensatoren extra verbinden aan het chassis hebben geen effect.
Zou een grotere capaciteit misschien helpen?

Met van buitenaf bedoelde ik eigenlijk bij ontvangst van (middengolf-)radio ontvangst. Als het in de stand pu ook het geval is, gaan die condensatoren niet helpen.
Je zou met de scope als je die hebt kunnen uitzieken of er rimpel op de voedingsspanning zit.
Bromtde radio ook in de stand pick-up met de volumeregelaar op nul (linksom)?

Driva 7S7 radio buizenbezetting.

door Patrick2 @, Antwerpen, 29.03.2024, 19:58 (19 dagen geleden) @ soundman2

Ja, soundman, de 100 Hz brom is er op alle golflengten én PU. Ook als het volume dicht staat. Vanf een bepaald volume wordt de brom uiteraard overstemd en klinkt het geheel best zuiver. Niettemin is die brom zeer vervelend.

Driva 7S7 radio buizenbezetting.

door Peter1952 @, 29.03.2024, 21:12 (19 dagen geleden) @ Patrick2

Op je foto is te zien dat de bus van de oude elco geïsoleerd is t.o.v. het chassis met een pertinax ring. Als je die bus door twee losse elco’s vervangen hebt, dan dien je de - aan het punt te verbinden waar de bus van de elco ook aan is verbonden. Heb je de - van de nieuwe elco’s rechtstreeks aan het chassis verbonden, krijg je brom.
Controleer dit even.

Groeten,
Peter

Driva 7S7 radio buizenbezetting.

door Patrick2 @, Antwerpen, 29.03.2024, 21:15 (19 dagen geleden) @ Peter1952

Nu je het zegt Peter, dat had ik nog niet opgemerkt.
Ik ga dat morgen regelen. Dank je voor de tip!

Driva 7S7 radio buizenbezetting.

door Peter1952 @, 29.03.2024, 21:19 (19 dagen geleden) @ Patrick2

Denk er aan dat als de bus van de elco per ongeluk sluiting maakt met het chassis, de buizen geen negatief krijgen. Vooral de EL41 vindt dat niet leuk en wordt dan bloedheet. Als het goed is meet je tussen de elcobus en chassis een weerstand (zal ergens rond de 100 Ohm zijn).

Groeten,
Peter

Driva 7S7 radio buizenbezetting.

door soundman2 @, Wouw, 29.03.2024, 22:29 (19 dagen geleden) @ Peter1952
Bewerkt door soundman2, 29.03.2024, 22:38

Als de negatieve spanning verdwenen is, kan dat ook de oorzaak zijn van het defecte "zekering"lampje doordat de eindbuis heel veel stroom trekt.....
Je hebt de foto nog beter bekeken als ik. Je ziet duidelijk de isolatiering, de aansluitring met soldeerlip en het weggaande draadje door het chassis. Dat draadje is het aansluitpunt voor de minnen van de elco's. Dat punt en de minnen van de elco's mogen het chassis niet raken, anders is er inderdaad geen negatieve spanning.

Driva 7S7 radio buizenbezetting.

door Peter1952 @, 29.03.2024, 23:27 (19 dagen geleden) @ soundman2

Ik kom dit regelmatig tegen bij oudere toestellen. Ook bij bijvoorbeeld Philips werd dit zo gedaan en bij een aantal Muiderkring ontwerpen komt dit ook voor. Als je de nieuwe elco’s direct aan massa legt komt er een bromspanning over de weerstand t.b.v. het negatief te staan. De - van de elco’s moet direct naar de middenaftakking van de hoogspanningswikkeling gaan en de middenaftakking via een weerstand naar massa. Deze weerstand is ontkoppeld met een elco (+ aan massa!).

Groeten,
Peter

Driva 7S7 radio buizenbezetting.

door Patrick2 @, Antwerpen, 30.03.2024, 09:45 (19 dagen geleden) @ Peter1952

Dank je soundman, dank je Peter,

Ik heb de bedrading aangepast en nu speelt de radio zoals het hoort.
Weer wat geleerd...

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum