Amroh HV231, de zekeringen (Techniek Overig)

door Harry G @, Oisterwijk, 28.02.2024, 20:59 (61 dagen geleden)

Beste medeforummers,

Ik heb de bouw van deze versterker weer eens opgepakt, heeft een poos stil gestaan.
Mijn probleem is nu het steeds springen van de zekeringen Z4 en Z5
Ik heb nu het versterker deel losgekoppeld dus de voeding staat op zichzelf.
Spanning er op maar hetzelfde probleem.
Bedrading nog eens gecondoleerd en is goed.
De elco's los, GZ34 er uit nog steeds hetzelfde.
Nu houd mijn kennis op, wat is er loos?
Heeft iemand een antwoord?
Groet Harry

[image]

Amroh HV231, de zekeringen

door Goldline @, Oranjedorp, 28.02.2024, 21:20 (61 dagen geleden) @ Harry G

Controleer met een ohmmeter of de hoogspanningswikkelingen van T2 niet naar massa lekken.
Toevallig geen doorverbinding brug tussen de 2 nul aansluitingen van T2?
Ook onderling sluiting tussen beide hoogspanningswikkelingen van T2 mogelijk ?

--
Cees PA1DBA

Amroh HV231, de zekeringen

door ejrietbergen ⌂ @, Schiermonnikoog, 28.02.2024, 21:27 (61 dagen geleden) @ Harry G

Hoi Harry

Als de zekeringen klappen met de GZ34 eruit is de enige mogelijkheid
die ik kan bedenken een sluiting naar massa in T2 of de buisvoet voor
de GZ34.
T2 moet helemaal "zweven", dus nergens met massa zijn verbonden.
Ook de beide nullen van de HSP-wikkeling van T2 mogen niet met elkaar
zijn verbonden.
Je kan met de zekeringen eruit de weerstand tussen de nul van de
HSP-wikkelingen van T2 naar massa meten. Die moet oneindig zijn.
Is die dat niet dan kan je de bedrading van pen 4 en 6 van de
buisvoet losnemen en de meting herhalen om onderscheid te maken
tussen trafo en buisvoet.

Succes, vrgr, EJ

--
Dingen moeilijk maken is makkelijk, dingen makkelijk maken is daarentegen moeilijk.

Amroh HV231, de zekeringen

door Onno ⌂ @, 28.02.2024, 21:50 (61 dagen geleden) @ ejrietbergen

Als de ohmmeter niet de sluiting aantoont die EvertJan en Cees vermoeden, meet dan vooral ook met een hogere spanning.
Zeker als het oude trafo’s zijn, kan het zijn dat bij hogere spanning doorslag optreedt. Wees wel voorzichtig.
Gebruik liefst een Megger.

--
Vriendelijke groeten,
Onno

Amroh HV231, de zekeringen

door Peter1952 @, 28.02.2024, 21:55 (61 dagen geleden) @ Onno

Voor de primaire van de trafo’s dien je wel trage zekeringen te gebruiken vanwege de inschakelstroomstoot van de trafo’s.
Zet eens een lamp van bijv. 100 W. In serie met de netspanning en kijk of de lamp fel opgloeit.
Licht deze kort min of meer fel op en daarna nagenoeg niet meer, dan heb je last van de inschakelstroomstoot. Die lamp voorkomt ook het iedere keer vervangen van de zekeringen.

Groeten,
Peter

Amroh HV231, de zekeringen

door hans @, Hoorn, 28.02.2024, 21:59 (61 dagen geleden) @ Peter1952

Voor de primaire van de trafo’s

Maar het gaat hier dus om de secundaire.

hans

--
raaf apenstaart multiweb punt nl

Amroh HV231, de zekeringen

door Harry G @, Oisterwijk, 28.02.2024, 22:09 (61 dagen geleden) @ Harry G

Heren,

Dank voor jullie antwoorden.
De trafo T2 heb ik los van het chassis, dus zwevend.
Geen doorverbinding tussen de beide nullen.
Zekeringen zijn allen traag.
Zal nog eea na gaan zien.

Bedankt zover.
Groet Harry

Amroh HV231, de zekeringen

door huub.jak @, 28.02.2024, 23:12 (61 dagen geleden) @ Harry G

C 13/C14 lOS maken doorslag ?
HUUB

Amroh HV231, de zekeringen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 28.02.2024, 23:44 (60 dagen geleden) @ huub.jak

Dat dacht ik ook toen ik nog niet goed gelezen had, maar die zekeringen blijven dus wel gewoon heel....

Amroh HV231, de zekeringen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29.02.2024, 01:34 (60 dagen geleden) @ Harry G

Als je de GZ34 er uit haalt , kunnen de zekeringen niet anders springen dan door een fout
in de trafo.

Daar de spoelen van T2 dan ,zonder de GZ34, op geen wijze stroom kunnen voeren, als trafo in orde is.

T2 is niet meer dan in serie zetten van spoelen om een hogere spanning te verkrijgen.
Hier 250Vac(T1) + 280Vac(T2)

Vervang zekeringen door een weerstand en met een variac langzaam de spanning opvoeren.
Dat zonder GZ34.

Ik zat eerst nog te denken aan mogelijk fase fout, bv omdat de trafo's mogelijk niet uit een
zelfde batch of periode komen en dan mogelijk de fase niet juist is.

Maar als zonder de GZ34 ook de zekeringen springen, moet de fout in de trafo gezocht worden.

Zit er niet stiekum een linkje tussen de beide 0'n van de trafo T2?

Kan zijn dat die fabriek af er bv zit en je deze moet verwijderen?

Check die 0 van T2 secondair tappen.

[image]

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

Amroh HV231, de zekeringen

door Harry G @, Oisterwijk, 29.02.2024, 21:14 (60 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,

De nullen zijn niet aan elkaar doorverbonden.
Meet, als ik er spanning op zet, de aangegeven waarden.
De nul van de andere secundaire geeft nul, dus geen doorverbinding.
Ik ga de trafo eens verder bekijken volgens het bericht van Piet.

Groet Harry

Amroh HV231, de zekeringen

door Piet van der Pol @, Alblasserdam, 29.02.2024, 08:59 (60 dagen geleden) @ Harry G

Zoals anderen reeds veronderstellen, zou een sluiting van de hoogspanning naar de kern goed mogelijk zijn. Ik heb reeds vele P200 trafo's gebruikt. Bij deze trafo is de buitenste wikkeling 1 van de hoogspanningswikkelingen. Bij meerdere trafo's heb ik vastgesteld, dat door roestvorming aan de binnenkant van de kern er roest/ijzerdeeltjes door de (reeds broze) isolatie prikken en dan bij voldoende hoge spanning (zeker in de hier gebruikte schakeling) tot (permanente) doorslag leiden. Ik maak dus altijd de ruimte tussen isolatie en kern schoon, en schuif er dan een isolatie plaatje tussen. Dit kan een folie zijn of een dun pertinax plaatje. Ook bij reeds aanwezige sluiting is het mogelijk, om de sluiting op deze wijze toch weer ongedaan te maken.

Piet

Amroh HV231, de zekeringen

door huub.jak @, 29.02.2024, 10:04 (60 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Het is dus wel meer voorkomend bij dat soort trafo,s ?
Jammer wel het is een luike versterker trap wel met zorgen .
ik heb in de vroegere tijde ook wel eens vernomen
dat men met een kraan leertje er tussen aangebracht werd
bij Amroh trafo,s..Tja men werkte ook met kraan leertes
die betonde nog .zo bezaten sommige merken ook nog kwaaltjes .
Huub

Amroh HV231, de zekeringen

door Harry G @, Oisterwijk, 29.02.2024, 21:10 (60 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Hallo Piet,

Dank voor de tip.
De trafo heb ik er uit en doorgemeten.
zo meet ik geen sluitingen, maar bij de hoge spanningen zal er inderdaad dan wel sluiting/doorslag optreden.
Het zal wel even peuteren zijn om er tussen te komen, maar ga er mee aan de slag.
Thuis ook aan de klus, dus avond en weekend klus denk ik zo.
Ik houd je op de hoogte.

Groet Harry

ps. ik heb in het verleden de maatvoeringen doorgekregen van je, van het aanbouwstuk aan het chassis.
Is aardig gelukt overigens.

Amroh HV231, de zekeringen

door Harry G @, Oisterwijk, 29.02.2024, 21:16 (60 dagen geleden) @ Harry G

Hallo medeforummers,

Iedereen bedankt voor het meedenken.
Ik ga er mee aan de slag.
Thuis e.e.a. te klussen dus kan even aanlopen.
Ik meld me wel weer.

Groet Harry

Amroh HV231, de zekeringen

door Goldline @, Oranjedorp, 29.02.2024, 21:35 (60 dagen geleden) @ Harry G

Indien je t2 en t3 verwisseld, zou het goed kunnen gaan . (doorslagspanning)

--
Cees PA1DBA

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum