Brom in Philips 658U (Techniek Radio/TV)

door WielGeraats @, 05.10.2023, 11:19 (206 dagen geleden)

Hoi.

Ik heb onlangs een Philips 658U radio gekocht, welke nog correct functioneerde.
Thuis aangesloten (spanning 233V, moet eigenlijk nog kunnen) kreeg ik een brom te horen.
Hoe kan ik dit verhelpen?

Brom in Philips 658U

door Hans Op den Camp @, Leusden, 05.10.2023, 12:50 (206 dagen geleden) @ WielGeraats

Dag Wiel,

Mijn eerste gedachte gaat uit naar een defecte afvlak elco, C1-C2 in het schema: https://nvhrbiblio.nl/schema/Philips_658U.pdf
Als dat nog de oorspronkelijke uit 1945 is dan is die waarschijnlijk aan zijn einde.

Mocht u geen of weinig ervaring hebben met het repareren van een dergelijke oude radio, dan zou ik hulp zoeken in uw omgeving. Op dit forum is er vast wel iemand die wil helpen.

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Brom in Philips 658U

door WielGeraats @, 05.10.2023, 12:58 (206 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Dag Hans.

Zelf dacht ik ook aan C1/C2 gezien mijn ervaringen met transistor versterkers.

Is er iemand in regio Noord-Limburg, die mij hiermee verder kan helpen?

Met vriendelijke groet

Wiel Geraats

Brom in Philips 658U

door Hans Op den Camp @, Leusden, 05.10.2023, 15:46 (206 dagen geleden) @ WielGeraats

Dag Wiel,

Even een eenvoudige controle: als de luide 50 herz brom altijd aanwezig is, dus ook wanneer de volume knop helemaal naar "0" is teruggedraaid, dan weet je zeker dat de C1-C2 defect is.

In de rubriek Tips en Trucs vindt je allerlei wetenswaardigheden over oude radio's. Ook hoe je een defecte afvlak elco kunt repareren: https://kraltp.home.xs4all.nl/Tips-en-trucs/condensatoren/Elcorestauratie.pdf

Vergeet bij het monteren van de elco de isolatiering niet, die tussen de elco en het chassis zit.
En hou er ook rekening mee dat het een U-toestel is en de metalen delen van het chassis onder netspanning staan, afhankelijk hoe de netstekker in het stopcontact zit: dus 50% kans dat het bij aanraking van het chassis niet prettig aanvoelt...;-)

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Brom in Philips 658U

door WielGeraats @, 05.10.2023, 17:35 (206 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hoi Hans.

Met jouw idee kan ik uit de voeten en je beschrijft exact het probleem.
Ik ga er mee aan de slag en plaats op dit forum mijn bevindingen.

Met vriendelijke groet,

Wiel Geraats

Brom in Philips 658U

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 05.10.2023, 18:04 (206 dagen geleden) @ WielGeraats

Alle goed bedoelingen ten spijt, maar vervang bij dit toestel eerst de condensator C83, dat is de koppelcondensator naar de eindbuis, als deze ook maar iets lekt (en als het nog een teercondensator is dan doet hij dat zeer zeker!) wordt het rooster positief en gaat de eindbuis veel stroom trekken waardoor de rimpel op de voeding ook flink stijgt met als gevolg hiervan dat er brom te horen is.
m.vr.gr.
Anton van den Oever
p.s. houd er wel rekening meer dat dit een z.g.n. U toestel is en dat het chassis ervan rechtstreeks aan het net hangt waardoor je er een flinke optater van kan krijgen als je zonder scheidings-transformator aan het toestel werkt.

Brom in Philips 658U

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 05.10.2023, 13:04 (206 dagen geleden) @ WielGeraats

Als de radio nog correct functioneerde, kan er tijdens het vervoer iets zijn misgegaan.
Zou eens naar de buizen kijken en wat heen en weer bewegen in de voet.
Controleer daarna ook of de buizen wel gloeien.
Dan een stukje antennedraad aansluiten en nogmaals proberen.
Als dat niet helpt is deskundige hulp nodig.
Groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Brom in Philips 658U

door WielGeraats @, 05.10.2023, 13:17 (206 dagen geleden) @ Ben

Dag Ben.

Dank je wel voor de op zich logische tip.
Heeft helaas niet geholpen.

Met vriendelijke groet
Wiel Geraats

Brom in Philips 658U

door Robert Gribnau ⌂ @, Konongo, Ghana, 05.10.2023, 13:52 (206 dagen geleden) @ WielGeraats

Naast C1 en C2 zou ook C3 de boosdoener kunnen zijn. C3 (100 uF) vlakt de spanning over R2 + R3 af, wat van belang is voor het voorkomen van brom op het rooster van de triode sectie van B3 en het stuurrooster van B5.

--
Groet,
Robert

Brom in Philips 658U

door WielGeraats @, 05.10.2023, 17:37 (206 dagen geleden) @ Robert Gribnau

Dag Robert.

Dank voor je bijdrage.
Ik begin eerst met C1/C2 te vervangen conform Elcorestauratie.pdf.
Mocht de brom dan nog aanwezig zijn, dan staat C3 bij mij op de nominatie.

Met vriendelijke groet,


Wiel Geraats

Brom in Philips 658U

door S.Leunissen @, regio Zuid Limburg, 05.10.2023, 16:16 (206 dagen geleden) @ WielGeraats

Indien geinteresseerd op FB zit Buizenradio Club Limburg waarvan de leden op de eerste woensdag van de maand bij elkaar komen.

https://www.facebook.com/groups/344321870660634/

succes met reparatie.

--
groet Sander
[image]

Brom in Philips 658U

door WielGeraats @, 05.10.2023, 17:41 (206 dagen geleden) @ S.Leunissen

Geachte heer Leunissen.

Bedankt voor je bericht. Het is in elk geval leuk om te weten, dat er een Limburgse club op Facebook aanwezig is. Ik ga er even van uit, dat het me gaat lukken, anders meld ik me zeker bij jullie aan.

Met vriendelijke groet,

Wiel Geraats

Brom in Philips 658U

door WielGeraats @, 05.10.2023, 20:19 (205 dagen geleden) @ WielGeraats

Even een algemeen berichtje voor iedereen, die op mijn oproep gereageerd heeft.
Ik ben aangenaam verrast van dit forum en de vele spontane reacties.
Dank je wel hiervoor.
Kort samengevat komt het er op neer om diverse condensatoren te gaan vervangen, iets wat ik ook al eens bij de Repair shop heb gezien. Ik ga ze één voor één vervangen, zodat we weten wie de boosdoener is geweest en we er met z'n allen wijzer van worden.

Brom in Philips 658U

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 05.10.2023, 20:35 (205 dagen geleden) @ WielGeraats

Nog 1 tip, maak foto's voordat je ermee aan het werk gaat.
Succes en groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Brom in Philips 658U

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 05.10.2023, 21:27 (205 dagen geleden) @ WielGeraats

Kort samengevat komt het er op neer om diverse condensatoren te gaan vervangen, iets wat ik ook al eens bij de Repair shop heb gezien. Ik ga ze één voor één vervangen, zodat we weten wie de boosdoener is geweest en we er met z'n allen wijzer van worden.

Dat is een prima uitgangspunt, maar begin met C83, het is waarschijnlijk de goedkoopste en kleinste die in ieder geval vervangen moet worden.
En neem ook zeker de tip van Ben om foto's te maken ter harte, je zal de eerste niet zijn die een onderdeel op de verkeerde plaats terug soldeert.
En het kost tenslotte niets.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Brom in Philips 658U

door Hans Op den Camp @, Leusden, 06.10.2023, 10:58 (205 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Zojuist nog even mijn 658U te voorschijn gehaald en het bodemluikje geopend. Zo te zien zijn er reeds diverse kritische condensatoren vervangen, zoals o.a. de C83 (foto, rode pijl):

[image]

De blauwe pijl wijst naar de (droge) beker elco C1-C2. Deze is wat lastiger bereikbaar en is het handiger om het chassis uit de kast te halen.
Daar bij is het de kunst om niet te veel los te schroeven, zodat de complete aandrijving van het schaalkoord aan het chassis blijft. Dat bespaart bij het weer inkasten van het chassis veel onnodig werk.....
En zoals eerder al is vermeld: eerst een paar foto's maken, want een aansluitfoutje is gauw gemaakt.

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Brom in Philips 658U

door WielGeraats @, 06.10.2023, 11:13 (205 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Dag Hans.

Perfecte uitleg.
Mocht C1/C2 aan de beurt komen, dan haal ik het geheel uit elkaar. De radio schijnt in het verleden al eens open te zijn geweest. Heb wat minder fraai soldeerwerk geconstateerd. Ook de oorspronkelijke afstemsnaar is vervangen door een touwtje, wat men op de bouw gebruikt, dus die mag door een mooi geweven touwtje vervangen worden.
Vanmorgen alle genoemde condensatoren bij Jukebox besteld.
Heb nog even een andere vraag. De oorzaak is dat ik dit apparaat op 230V heb aangesloten. 233V op het stopcontact gemeten. Welke serieweerstand kan ik het beste achter de zekering plaatsen? Volgens de documentatie verbruikt de radio 43Watt.

Met vriendelijke groet.

Wiel Geraats

Brom in Philips 658U

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 06.10.2023, 12:03 (205 dagen geleden) @ WielGeraats

Heb nog even een andere vraag. De oorzaak is dat ik dit apparaat op 230V heb aangesloten. 233V op het stopcontact gemeten. Welke serieweerstand kan ik het beste achter de zekering plaatsen? Volgens de documentatie verbruikt de radio 43 Watt.

Dat is echt niet de directe oorzaak van de brom in je toestel, wel zal alles iets sneller verouderen en slijten en uiteraard ook wat meer nodeloos in warmte opstoken.
Beter is het de netspanning te verlagen met behulp van een kleine transformator.
Hier: KLIK vind je genoeg info.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Brom in Philips 658U

door Laurens @, Zaandam, 06.10.2023, 14:32 (205 dagen geleden) @ WielGeraats

Zijn alle andere kritische condenstoren wel vervangen?

De ratelcondensator zal er met veel vuurverschijnselen uit klappen.
De condensator van anode eindbuis naar massa kan je uitgangstrafo om zeep helpen.
De koppelcondensator zal (niet kan, zal) je eindbuis om zeep helpen.

Niet meer inschakelen tot het nodige is gedaan, alleen de voedingselco's vervangen is niet voldoende.

"Werkt" betekent niet "werkt veilig". Vergelijk het maar met een oldtimer auto kopen, de tank volgooien en proberen weg te rijden. Allicht start ie, maar wellicht zijn dragende onderdelen catastrofaal verroest, zijn de rubber onderdelen van het remsysteem volledig vergaan waardoor je remkracht wegvalt, zijn de banden helemaal uitgedroogd enzovoorts.
Ja, het ding beweegt, maar het is absoluut ongeschikt om mee te rijden.

--
Ik neem op kleine schaal reparaties voor anderen aan voor een leuke prijs.
Stuur een mailtje bij interesse.

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum