Philips 796a eerste stappen (Techniek Radio/TV)

door Schouten1994 @, 10.05.2023, 21:49 (351 dagen geleden)

Onlangs ben ik in het bezit gekomen van een (volgens mij) helemaal originele en gerestaureerde Philips 796a radio. Nu heb ik ervaring met oudere transistorradio's, maar een buizenradio van deze leeftijd is een heel nieuw avontuur.

Wat zijn de zaken die men zoal kan verwachten bij een radio uit 1937? Zijn de buizen sowieso kapot na zo lang? En loont het om voor het aanzetten nog bepaalde andere zaken door te meten/te controleren om zo eventuele schade te voorkomen?

Dank alvast voor het meedenken!

Philips 796a eerste stappen

door johan van wijngaarden @, omgeving raamsdonk (noord brabant), 10.05.2023, 22:13 (351 dagen geleden) @ Schouten1994

Hoi

Misschien heb je hier wat aan

https://kraltp.home.xs4all.nl/Tips-en-trucs/theorie/moment.htm

Staat bij tips en trucs van deze site
Waar nog veel meer nuttige dingen beschreven staan
De moeite waard om er eens kijkje te nemen

Mvg johan

Philips 796a eerste stappen

door Erwin 5huizen @, 11.05.2023, 14:10 (350 dagen geleden) @ Schouten1994

Hoi Schouten1994,

Welkom op dit forum. Dit forum is uit de tijd dat internet nog lief was, het is hier gebruikelijk je voornaam te noemen ;)

Buizen betekent hoge spanningen, voorzichtig te werk gaan.
De 796a is een bijzonder toestel, wees er zuinig op. Je schrijf 'origineel' en 'gerestaureerd'. Dat spreekt elkaar deels tegen. Maak hem eens open, ook de onderkant. Zitten er moderne onderdelen in? Post anders een paar foto's.

De buizen zijn niet per definitie verdacht. Papiercondensatoren (zwarte bonken) en natte elco's (aluminium staven bovenop chassis) wel.

Het veilig opstarten:
Heb je een variac? Heb je een scoop? Beide zijn eigenlijk wel een must-have. Het kan ook met gloeilamp in serie, maar dat geeft je geen informatie over de status van de gelijkrichter en elco's en dat wil je wel weten.

Hoe ik te werk ga bij een onbekende radio:
- stofzuigen
- visuele inspectie op breuk of lekkage van onderdelen
- haal alle buizen eruit behalve de gelijkrichter
- sluit meetpen van je scoop aan op een direct hoogspanningspunt in het toestel, bij dit toestel kun je makkelijk bij de weerstand op het afstemoog. Deze hangt rechtstreeks aan de elco C2.
- zet je scoop op lage DC en draai de variac op tot enkele tientallen volts. Zodra de lijn begint te steigen en vlak blijf draai je langzaam verder. De voedingsspanning moet altijd vlak blijven. Neem gerust 10 minuten om tot 100% te komen.
- Als je de variac tot 100% kunt draaien en een keurige strakke lijn op 275 volt te zien krijgt, dan is je voeding waarschijnlijk goed en kun je verder gaan.
- veel of alleen maar rimpel? luid gebrom? uit dat ding! Elco's C1 en C2 vervangen.

- maak de contacten van alle buishouders schoon met alcohol
- draai de standenschakelaar enkele tientallen keren volledig heen en weer om de contacten te reinigen

- Alle buizen erin en opstartprocedure nogmaals doorlopen. De AZ1 en elco's worden nu belast dus je zult meer rimpel zien. Dit mag niet meer zijn dan enkele volts op volle netspanning.

- kom je ook nu tot 100% met bijna vlakke lijn? Mazzelaar! Je voeding is goed. En hoor je al wat?

Benieuwd naar je vorderingen.

Groet, Erwin

Philips 796a eerste stappen

door Schouten1994 @, 22.05.2023, 22:23 (339 dagen geleden) @ Schouten1994

Bedankt voor de reacties en adviezen! Ik heb met de link van de website uiteindelijk met behulp van een gloeilamp als weerstand de radio rustig op gang laten komen. Vervolgens normale netspanning, en het leeft! De voor- en eindtrap lijken tenminste in de basis nog te werken, wat evident is door de brom die uit de luidspreker komt.

Vooralsnog heb ik nog geen kans gehad om de ontvanger te testen. De buizen aan die kant lijken niet op te warmen, dus vermoedelijk is daar meer aan de hand. Ik wil proberen om de grammofooningang van een ingangssignaal te voorzien om te horen of er misschien nog meer leven in de radio zit.

Waar ik mij ook over zal moeten buigen (denk ik) zijn de elko's die bovenop het chassis zitten. Van wat ik lees zijn het natte types die met boorzuur(?) gevuld waren. Ook interessant is dat er bij elke elko een bowden/trekkabel aan de onderkant naar binnen gaat. Bovenop de elko's zit een dop met een moer die ook weer te verstellen lijkt. Heeft iemand ervaring met elko's van dit type, en de mogelijkheden om ze na te vullen/te vervangen?

Alsnog hartelijk dank voor al het advies tot nu toe, en hopelijk weet men hier nog meer!

Met vriendelijke groet,

Diederik Schouten

Philips 796a eerste stappen

door Gradus, Hart van Friesland, 22.05.2023, 23:21 (339 dagen geleden) @ Schouten1994

Een elco met bowdenkabel en steldop ?
U ziet waarschijnlijk een spoelenbus of potmeter aan voor een elco.
Bestudeer daarom a.u.b eerst eens even heel grondig de documentatie zodat u een beetje begrijpt welk onderdeel nu eigenlijk precies, wat, is.
Een antenne aansluiten is ook een erg handige tip om ontvangst te kunnen generen.
Overdag is er bijna niets meer te ontvangen op dit toestel, omdat er geen of slechts zeer zwakke zenders in de lucht zijn.
Verdiep u dus eerst goed in de materie voordat u ongehinderd door enige kennis van zaken storingen gaat bedenken die er mogelijk helemaal niet zijn.
Een dikke brom uit de speaker die niet met de volumeregelaar zacht te zetten is , zonder dat er een pick-up o.i.d is aangesloten betekend doorgaans problemen met elco's /gelijkrichting/voeding.


Groet,
Gradus

Philips 796a eerste stappen

door Erwin 5huizen @, 24.05.2023, 15:58 (337 dagen geleden) @ Schouten1994

Dag Diederik,

Eerst inderdaad goed inlezen.
De bowdenkabels in dit toestel verbinden de monoknop met twee potmeters. Instelbare of navulbare elco's bestaan niet. De twee voedingselco's staan direct achter de trafo.

Of je de radio nu opstart met variac of serielamp, met een scoop zie je wat er gebeurt gedurende het opstarten. Dan kun je ook zien waar die bron vandaan komt, bijv. van een eventuele rimpel van de hoogspanning. In de audiolijn hoort geen brom voor te komen, tenzij dit door de antenne opgepakt wordt.

Op dit toestel kun je het netsnoer laten werken als antenne door de schakelaar links achterop om te zetten.

Eerste inspectie audiotrap doe je door opp Gramm. te zetten en vinger op de grammofooningang te drukken. Brom regelbaar met volumeknop? Dan ok.

Succes.
Erwin

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum