Onderdelen vervangen - ervaringswijsheid gevraagd (Techniek Radio/TV)

door Paul de Goede @, Leidschendam, 19.11.2022, 15:12 (15 dagen geleden)

Onderdelen vervangen in een 'hard wired' Philips radio is best een uitdaging. Niet alleen is het vaak een oerwoud onder het serviceluik, ook zijn de componenten vaak even met een tangetje omgebogen voordat ze vast werden gesoldeerd. Hoe pakken jullie het vervangen van componenten aan? Eerst het component er uit knippen en daarna met een tang de krul er in tegengestelde richting uit duwen tijdens het desolderen? Ik ben benieuwd.

Mvg, Paul

Onderdelen vervangen - ervaringswijsheid gevraagd

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 19.11.2022, 15:38 (15 dagen geleden) @ Paul de Goede

Alleen als je zéker weet dat het bedoelde onderdeel eruit moet....
Dan knip je het tussen z'n eigen draden uit, zodat je het nieuwe onderdeel
aan de overgebleven stompjes kunt vastsolderen. In de draden van het nieuwe
onderdeel buig je dan lusjes die òm die stompjes heen passen
Nico

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

Onderdelen vervangen - ervaringswijsheid gevraagd

door Paul de Goede @, Leidschendam, 19.11.2022, 15:53 (15 dagen geleden) @ Ouwe Schipper

Slim bedacht Nico. Enne, ik ga zeker niet in het wilde weg onderdelen vervangen. Teerknollen, koppel en ontstoorcondensatoren lijkt me sowieso wel een goed idee.

Mvg, Paul

Onderdelen vervangen - ervaringswijsheid gevraagd

door soundman2 @, Wouw, 19.11.2022, 16:31 (15 dagen geleden) @ Ouwe Schipper

Onderdelen verwijderen kan ook met behulp van een tinzuig pompje, tenminste als je de restjes uit een soldeerlipje wil verwijderen. Als je de component eerst losknipt, heb je weinig houvast meer om het draadrestje recht te buigen. Ik zou daarom eerst de las zo goed mogelijk schoonzuigen. Dan zie je hoe de draadjes liggen en vervolgens kun je het draadje rechtbuigen met een pincet. Als je het onderdeel dan los knipt, kun je het draadje er eenvoudig uithalen.

Onderdelen vervangen - ervaringswijsheid gevraagd

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 19.11.2022, 22:45 (15 dagen geleden) @ soundman2

In heel wat toestellen (voornamelijk Philips) zitten draadsteunen
waar je met een tinzuigpomp niets bereikt. Bij zulke draadsteunen
kun je de boel maar beter met rust laten, het pertinax kan slecht
tegen de hitte en de metalen lipjes zijn vreselijk kwetsbaar
Nico

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

Onderdelen vervangen - ervaringswijsheid gevraagd

door Armand @, 20.11.2022, 15:12 (14 dagen geleden) @ soundman2
Bewerkt door Armand, 20.11.2022, 15:24

Een tinzuigpompje gebruik ik ook wel in een buizenradio als er voldoende plaats is. Gebruik het dan ook meer bij printen.
Maar als er een component moet vervangen worden bij bv. de druktoetsen van een Philetta dan geraak je er niet ver mee.Zelfs met een kniptangetje kom je niet bij alle onderdelen tenzij je eerst van alles lossoldeert.
In de fabriek werden de onderdelen in lagen aangebracht.Sommige onderdelen zijn daardoor vrijwel onbereikbaar : niet echt service vriendelijk.

Groeten, Armand

[image]

Onderdelen vervangen - ervaringswijsheid gevraagd

door ejrietbergen ⌂ @, Schiermonnikoog, 19.11.2022, 15:55 (15 dagen geleden) @ Paul de Goede

Hoi Paul

zoals ook Nico al zegt, niets vervangen tot je zeker weet dat het onderdeel echt kapot is,
en altijd een ding tegelijk doen.

Omdat je, om een onderdeel te testen, vaak een kant moet loshalen kan je dat het beste
doen door midden tussen het onderdeel en het steunpunt waarop het vastzit de aansluitdraad
door te knippen. Blijkt het onderdeel in orde dan maak je een spalkje waarmee je beide eindjes
draad weer aan elkaar zet.
Blijkt het onderdeel fout dan knip je de andere aansluitdraad ook door en hangt het nieuwe
onderdeel met twee spalkjes tussen de oude aansluitdraden.

In deze video wordt dat op heel overzichtelijke wijze voorgedaan.

Ik gebruik hiervoor geen pigtails, maar adereindhulsjes. Met een assortiment als dit
doe je een eeuwigheid.

Succes, vrgr, EJ

--
The price of reliability is the pursuit of the utmost simplicity.
It is a price which the very rich find most hard to pay.
Sir Antony Hoare, 1980

Onderdelen vervangen - ervaringswijsheid gevraagd

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 19.11.2022, 16:27 (15 dagen geleden) @ Paul de Goede

Hoe pakken jullie het vervangen van componenten aan?....Ik ben benieuwd.

Mvg, Paul

Zoal Philips het ook al deed; met soldeerveertjes!
Niet meer te koop natuurlijk maar zeer eenvoudig te maken:
Ga naar de fietsenmaker en koop een spaak nr. 13 (de lengte doet er niet toe)
Knip er een stuk vanaf zodat je iets van ongeveer 15 cm overhoud en klem deze in de accuboor o.i.d.
Neem nu massief vertind blank montage draad, haak 1 kant in de boorkop en draai er een lange spiraal van die je vervolgens met een fijn kniptangetje in stukjes van ± 5 mm knipt en klaar is je voorraadje soldeerveertjes.
Deze maat voldoet voor 99 % van alle toepassingen maar een maatje groter (spaak nr. 12 ;-) ) kan soms wel handig zijn.
p.s. wees niet te lui en knip geen spaak uit het wiel van je fiets want dan is je wiel krom. :-D
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Onderdelen vervangen - ervaringswijsheid gevraagd

door Paul de Goede @, Leidschendam, 19.11.2022, 16:53 (15 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Dank voor alle tips! Volgens mij heb ik nog ergens fietsspaken liggen. Ik kan qua tips voorlopig weer vooruit. En ik weet het: if it ain't broken, don't fix it!

Mvg, Paul

Onderdelen vervangen - ervaringswijsheid gevraagd

door soundman2 @, Wouw, 19.11.2022, 19:13 (15 dagen geleden) @ Anton van den Oever

p.s. wees niet te lui en knip geen spaak uit het wiel van je fiets want dan is je wiel krom. :-D

Met een spijkertje van de goede diameter kan het ook, alleen worden de series kleiner.

Onderdelen vervangen - ervaringswijsheid gevraagd

door Paul de Goede @, Leidschendam, 19.11.2022, 22:59 (15 dagen geleden) @ soundman2

Ik heb hier messingbuis en staf liggen in diverse diameters, dus ik vind vast wel iets. Voordeel daarvan is dat je er een gaatje in kan boren waar de draad eerst hasks doorheen gaat, dan loopt hij niet weg wanneer je een spiraal draait

Onderdelen vervangen - ervaringswijsheid gevraagd

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 19.11.2022, 23:31 (15 dagen geleden) @ Paul de Goede

Voordeel daarvan is dat je er een gaatje in kan boren waar de draad eerst haaks doorheen gaat, dan loopt hij niet weg wanneer je een spiraal draait.

Natuurlijk zijn er meerdere wegen naar Rome, maar als je er al een gaatje in kan boren dan is het materiaal vrijwel zeker te dik.
Bovendien gaat een dergelijk dun messing buisje waarschijnlijk gauw knikken, je hebt iets van een beetje hard maar ook taai materiaal nodig.
Ik heb het even voor je nagemeten maar zo'n fietsspaak 13 is 2,3 mm dik. Omdat het draad na het wikkelen iets terug "veert" kom je uiteindelijk op 2,5 mm inwendig uit, wat vrijwel altijd toereikend is.
Zelf maak ik ze meestal in de kolomboor op hele lage snelheid, draadje even scherp haaks omzetten en achter een van de klauwtjes van de boorkop haken.
Werkt altijd perfect!.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Onderdelen vervangen - ervaringswijsheid gevraagd

door Laurens @, Zaandam, 20.11.2022, 21:40 (14 dagen geleden) @ Paul de Goede

Het is altijd een lastig klusje.

Ik gebruik vaak een klemtangetje dat ik aan het onderdeel klem, om 't onder/achter andere onderdelen uit te kunnen krijgen.
Soms is het noodzakelijk om andere onderdelen los te solderen, voordat je het oude onderdeel kan verwijderen en een nieuw kan plaatsen.

Zorg voor voldoende licht.
Originele onderdelen zitten bijna altijd vastgehaakt in een soldeerlipje met een gaatje er in. Soms lukt het om het haakje open te wrikken met je soldeerbout, maar doe dat alleen met een oude bout met goedkope punt. Soldeerboutpunten zijn NIET bedoeld om te wrikken.
Het is objectief gezien het best om het oude onderdeel geheel te verwijderen en het nieuwe met z'n draadjes ook weer in de soldeerlippen in te haken. Maar dat is écht heel veel werk, en soms moet je compromissen sluiten en simpelweg het nieuwe onderdeel (zoals eerder gezegd) aan de stompjes draad van het oude onderdeel solderen.

Veel oude draad is gecorrodeerd. Zorg voor een fijn scalpel/hobbymesje om de oxidelaag van de draadjes af te krabben.
Als flux kun je gewone rosin flux gebruiken. Dit kan handig zijn als tijdens het solderen teveel van de harskern is verdampt en er genoeg soldeer in de verbinding zit, maar het niet goed lijkt te 'pakken'. Gebruik nooit vloeimiddelen die je in de bouwmarkt kan vinden! Staat het in de bouwmarkt, dan is het ongeschikt!

--
Ik neem op kleine schaal reparaties voor anderen aan voor een leuke prijs.
Stuur een mailtje bij interesse.

Onderdelen vervangen - ervaringswijsheid gevraagd

door Paul de Goede @, Leidschendam, 20.11.2022, 22:06 (14 dagen geleden) @ Laurens

Dat laatste is inderdaad een heel slecht idee. Ik soldeer ook wel eens iets in de modelbouw sfeer. Gebruik van S39 oid is vragen om corrosie. :-)

Veel licht is key inderdaad!

Mvg, Paul

Onderdelen vervangen - ervaringswijsheid gevraagd

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 20.11.2022, 22:13 (14 dagen geleden) @ Paul de Goede
Bewerkt door Ouwe Schipper, 20.11.2022, 22:18

Op 1 februari heb ik op dit forum soldeerhars aangeboden:
nfor.nl/index.php?id=313021
Daar is nog heel wat van óver, dus....
Nico

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

Onderdelen vervangen - ervaringswijsheid gevraagd

door Laurens @, Zaandam, 20.11.2022, 22:25 (14 dagen geleden) @ Ouwe Schipper

Ik gebruik toevallig ook zelfgemaakte colofonium flux.
Simpelweg een klein flesje van 50ml nemen, met ongeveer 20ml isopropanol er in. Dan flux toevoegen tot je een lekkere stroperige flux krijgt.

Haal dan een injectiespuit en naald bij de apotheek van 5ml en vul die met flux. Zo kan je gemakkelijk en nauwkeurig doseren. Je hebt maar heel weinig flux nodig per verbinding, met die ene spuit kan je wéken doen.

--
Ik neem op kleine schaal reparaties voor anderen aan voor een leuke prijs.
Stuur een mailtje bij interesse.

Onderdelen vervangen - ervaringswijsheid gevraagd

door Paul de Goede @, Leidschendam, 20.11.2022, 23:09 (14 dagen geleden) @ Ouwe Schipper

Hoi Nico, ik heb daar wel belangstelling voor. Ik stuur je een berichtje
Mvg, Paul

Onderdelen vervangen - ervaringswijsheid gevraagd

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 21.11.2022, 12:24 (13 dagen geleden) @ Paul de Goede

Wanneer zou ik dat ontvangen? Tot dusver nix
Nico

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

Onderdelen vervangen - ervaringswijsheid gevraagd

door Paul de Goede @, Leidschendam, 21.11.2022, 12:32 (13 dagen geleden) @ Ouwe Schipper

Goed dat je het zegt Nico, ik slinger nu de telex aan!

Mvg, Paul

Onderdelen vervangen - ervaringswijsheid gevraagd

door ejrietbergen ⌂ @, Schiermonnikoog, 21.11.2022, 09:10 (14 dagen geleden) @ Ouwe Schipper

Op 1 februari heb ik op dit forum soldeerhars aangeboden:

...en die werkt inderdaad erg goed, nog bedankt Nico.

vrgr, EJ

--
The price of reliability is the pursuit of the utmost simplicity.
It is a price which the very rich find most hard to pay.
Sir Antony Hoare, 1980

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum