Onwillig Philips Luistervinkje 37A (Techniek Radio/TV)

door Hans Op den Camp @, Leusden, 26.10.2022, 17:56 (520 dagen geleden)

Beste forumlezers,

Onlangs heb ik een heel mooi Philips Luistervinkje overgenomen van ons mede forumlid Daan2810 en nu ik 2810 zie moet ik hem denk ik aanstaande vrijdag 28 oktober feliciteren met zijn 23e verjaardag, dus zijn er heus nog jonge liefhebbers genoeg om onze mooie hobby nog jarenlang voort te kunnen zetten.

Het luistervinkje is nog in originele staat en zijn alleen de elco's voorzien van een nieuwe inhoud. En daarom zou ik verwachten dat het door de fabrikant voor slechts één te ontvangen zender ingestelde radiootje uit 1945 zou werken via mijn Otto AM huiszendertje. Deze mini AM huiszender is d.m.v. dipswitches momenteel ingesteld op een zendfrequentie van 1008 kHz en daarmee kan je de meeste Luistervinkjes laten spelen nadat je de afstem-toltrimmer C14 van 30pF optimaal hebt afgesteld.

Alleen dit vinkje zwijgt in alle toonaarden en kan ik zo gauw niet vinden waarom dat zo is. Mogelijk is er na 77 jaar het nodige verouderd en verlopen in waarden. Maar als je de antenne entree aanraakt met een stuk draad dan hoor je toch een heel duidelijk gekraak uit de luidspreker dus is er weer hoop.

Dus heb ik mijn Heathkit RF Signal generator SG8 (vorig jaar van Herm Willems gekregen) op de antenne ingang van het radiootje aangesloten:

[image]

En hoor je een signaaltoon uit de luidspreker van de radio die het luidste is bij ongeveer 240 kHz. Ook reageert die "fluittoon" op de volumeregelaar van de radio en daarom vermoed ik dat het radiootje helemaal niet zo veel mankeert en alleen is verlopen na 77 jaar ergens op zolder te hebben gestaan.

Maar ik hoorde natuurlijk liever muziek uit de luidspreker in plaats van het gefluit van de signaal generator. Dus moet ik nog eens verder gaan experimenteren of heeft iemand een idee hoe ik verder kan gaan ? Alle adviezen zijn natuurlijk meer dan welkom.

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Onwillig Philips Luistervinkje 37A

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 26.10.2022, 18:58 (520 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Dag Hans,
Is C3 ook al eens vervangen?, bij lek is er niet voldoende negatief en doet hij moeilijk.
Ik meet aan de top van de ECF1 (g1) rond de min 3 volt.
Verder zou over C14 (toltrimmer) een C van 56pF moeten staan voor de 415 meter.
Laat ook de achterzijde eens zien, er zijn zoveel uitvoeringen.
Groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Onwillig Philips Luistervinkje 37A

door Hans Op den Camp @, Leusden, 27.10.2022, 11:21 (519 dagen geleden) @ Ben

Laat ook de achterzijde eens zien, er zijn zoveel uitvoeringen.


Dag Ben,

Volgens mij is dit dezelfde uitvoering als de Philips 37A waar jij momenteel mee bezig bent. Kijk maar eens naar de foto's.
Ik vermoed dat er niet zo veel aan mankeert. Maar ja, je weet het nooit en hij is tenslotte al 77 jaar oud.

[image]


[image]

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Onwillig Philips Luistervinkje 37A

door Matthias Meijer @, Dordrecht, 27.10.2022, 12:00 (519 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hoi Hans,

Lijkt als twee druppels water op het toestel dat ik hier heb. Serienummer van mij is 3974, dat op de jouwe kan ik niet zo best lezen, maar het lijkt 3977. Als dat zo is hebben ze zowat naast elkaar gestaan in de fabriek.
Ingestanst nummer op chassis 3145 (bij de UGT).
Datum op grote elco 42.43.Z (inclusief de grijze stip) lijkt gelijk.
Markering op de luidspreker '40' hetzelfde, mijn datumstempel 15.45.
Voedingstrafo datum 05.5, UGT 065, spoelbus 185.

Het enige opvallende verschil dat ik nu zo zie is de trimcondensator tussen toltrimmer en buisvoet.
Bij mij zit daar enkel een rode 150 pF condensator, zit bij jou die trimmer parallel daaraan?

De weerstand (kort model) op de buisvoet is bij mij een lang model 1M (volgens het schema moet daar dacht ik 470k).

De gevoeligheid vind ik bij mijn toestel ook nog zwaar tegenvallen, op de rechter antennebus eigenlijk helemaal niks, de linker slechts zwakke ontvangst met veel piep en kraak (OK, wel met enkel een meetsnoertje van 1 meter en hoop storing in de buurt). Elco's en teercondensatoren zijn vernieuwd.

Verder heb ik op dit moment nog geen meetgegevens o.i.d.
Toestel ligt in zijn (originele?) doosje om een keer opgeknapt te worden.

Groeten,
Matthias

--
e-mail:

electrameijer APENSTAART gmail PUNT com

Onwillig Philips Luistervinkje 37A

door Hans Op den Camp @, Leusden, 27.10.2022, 15:32 (519 dagen geleden) @ Matthias Meijer


Lijkt als twee druppels water op het toestel dat ik hier heb. Serienummer van mij is 3974,

Hoi Matthias,

Dat is inderdaad een zeldzame overeenkomst uit het verleden in 1945 om twee radio's met een bijna opvolgend serienummer tegen te komen. De oorlog was voorbij en werden er met de schaarse middelen van toen door Philips eenvoudige radiootjes gebouwd om toch te kunnen luisteren naar een radio. Want radio's moesten tijdens de oorlog ingeleverd worden door de bezetter zodat er niet geluisterd kon worden naar de vrije wereld..... Goh, de geschiedenis herhaalt zich tegenwoordig in Rusland ......

Mijn luistervinkje heeft idd het serienummer 3977 en heeft dus naast jouw radio gestaan op de eindmontage toen de achterwandjes er met een hamer en spijkertjes op werden getimmerd. Wat leuk om zoiets na 77 jaren te ontdekken op ons forum !

[image]

[image]

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Onwillig Philips Luistervinkje 37A

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 27.10.2022, 12:20 (519 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Bewerkt door Ben, 27.10.2022, 12:41

Dag Hans,
Dit is model 1b uit midden 1944.
Bij model 1a en 1b zit de seleencel boven en alleen bij 1a zit de ugt beneden.
Zou eerst de spanningen eens meten om het probleem te lokaliseren.

Hierbij nog een deel van de bedradingstekening, versie 1b.
Er is in de tekening een C van 56pF geplaatst voor de 415 meter (725kHz)
Voor de 301 meter (998kHz) kan hij weggelaten worden.
Werkt misschien wat gemakkelijker.
Groet, Ben

[image]

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Onwillig Philips Luistervinkje 37A

door Sietze Osinga @, Koekange, 27.10.2022, 17:37 (519 dagen geleden) @ Ben

Dag Ben.Heb je ook het totale bedradingschema van de 37A.Kan ik die van mij ook weer herstellen.
Groetjes,
Sietze.

Onwillig Philips Luistervinkje 37A

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 27.10.2022, 20:55 (519 dagen geleden) @ Sietze Osinga

Dag Sietze,
Veel modellen Vinken zijn bij mij wel gepasseerd.
Daarbij moet ik vaak wachten op onderdelen, lakwerk of andere zaken.
Die tussentijd gebruik ik voor het bedrading tekenwerk, eventueel voor later.
Hoofdkenmerken zijn;
De 37A-00 model 1a met alu seleencel boven en ugt onder, uit begin 1944.
De 37A-09 model 1b met alu seleencel boven en ugt boven, uit midden 1944.
De 37A-11 model 1c met een seleencel in karton onder en ugt boven, uit eind 1944.
De 37A-45 model 2 met de ECF1, uit 1945.
De 37A-46 model 3 met de ECH21, uit 1946.

Dus welk model heb je en wil je dan wel een pdf sturen via PM.
Graag de tekening voor jezelf houden, anders zie ik het terug op de diverse sites.
Dat is niet de bedoeling en wil graag commentaar voor eventuele correcties.
Groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Onwillig Philips Luistervinkje 37A

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 27.10.2022, 22:09 (519 dagen geleden) @ Ben

Ben,
Een opmerking dan.
Mijn 37A-09 (zo van een zolder) is 37A-09 met de seleen met karton onder,
UGT boven.
nr: E19424.

Wel met of omgebouwd naar 415-301.

[image]
[image]
[image]

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

Onwillig Philips Luistervinkje 37A

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 28.10.2022, 12:02 (518 dagen geleden) @ Maurice

Klopt Maurice, maar deze valt onder het model 1c omdat C13 onderin zit.
In jouw geval is deze vervangen door een toltrimmer.
Kan zijn dat het achterwandje van een eerder model is.

Het is ook echt lastig om de series 00 t/m 11 in tijd in te delen.
Er zijn vele uitvoeringen die ook door de eigenaar nog eens kunnen zijn aangepast.
Groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Onwillig Philips Luistervinkje 37A

door hoedendoosch @, Amsterdam, 28.10.2022, 08:11 (518 dagen geleden) @ Ben

Ik heb een vinkje 37A-09 met serienummer E158xx.

Er is wel ooit aan gewerkt (zie de weerstand links naast de luidspreker)

[image]

--
En nao 't straevele ein bietje zônneschien.

Onwillig Philips Luistervinkje 37A

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 28.10.2022, 12:12 (518 dagen geleden) @ hoedendoosch

Dit is ook een 1c model omdat C13 onderin zit.
Hetzelfde als bij Maurice, denk dat model 1c dan ook een -09 moet zijn i.p.v. -11.
Ga dat nog nakijken, dank voor het plaatje.
Groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Onwillig Philips Luistervinkje 37A

door Sietze Osinga @, Koekange, 28.10.2022, 11:32 (518 dagen geleden) @ Ben

Dag Ben.Fijn dat je dat wil doen.Heb ik wat meer inzicht in hoe de bedrading moet zijn.De 37A van mij ligt n.l. geheel uit elkaar.Ik heb de uitvoering met de gelijkrichtcel in karton aan de onderkant,zoals op de foto van Maurice. Hij is uitgevoerd met een ECF1.Op het typeplaatje staat 37A-09,wat kan inhouden dat er ooit een ander achterschot is geplaatst.
Bij voorbaat dank voor de genomen moeite.
[image]
Groeten,
Sietze.

Onwillig Philips Luistervinkje 37A

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 28.10.2022, 12:18 (518 dagen geleden) @ Sietze Osinga

Duidelijk ook een 1c, stuur mij maar een berichtje dan stuur ik de pdf retour.
Willen jullie a.u.b. ook het ingeslagen nummer op het chassis doorgeven.
Dit staat achter de ugt aan de elco kant.
Bij voorbaat dank en groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Onwillig Philips Luistervinkje 37A

door hoedendoosch @, Amsterdam, 28.10.2022, 12:53 (518 dagen geleden) @ Ben

Bij mijn 37A-09 staat daar "6930" ingeslagen.

--
En nao 't straevele ein bietje zônneschien.

Onwillig Philips Luistervinkje 37A

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 28.10.2022, 17:23 (518 dagen geleden) @ hoedendoosch

Dank voor de info en is verwerkt in mijn lijstje.
Groet, Ben

[image]

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Onwillig Philips Luistervinkje 37A

door jan wagenaar @, Zuidoost friesland, 28.10.2022, 22:17 (518 dagen geleden) @ Ben

Dit is mijn 37a-09 ook seleencel onder en uit boven [image]
Ik ga er vanuit dat deze origineel is.
Hier bij de achter kant met type plaatje.[image]
Groet Jan

Onwillig Philips Luistervinkje 37A

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 29.10.2022, 13:45 (517 dagen geleden) @ jan wagenaar

Dank je wel Jan, hij is van ongeveer midden 1944.
Zou je indien mogelijk mij ook het ingeslagen nummer op het chassis willen doorgeven.
Het staat achter de ugt aan de elco zijde.
Groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Onwillig Philips Luistervinkje 37A

door jan wagenaar @, Zuidoost friesland, 30.10.2022, 14:11 (516 dagen geleden) @ Ben

[image]
Hierbij een foto van het ingeslagen nummer. Ik weet niet hoe ik het moet lezen je kunt het nl net zo goed op de kop lezen als recht op 0669 of 6990. Ook gek het verschil tussen de 6en ( of 9ens?). Het lijkt of het nummer er is ingeslagen in 2 keer

Onwillig Philips Luistervinkje 37A

door jan wagenaar @, Zuidoost friesland, 30.10.2022, 14:34 (516 dagen geleden) @ Ben

Ben
Hierbij nog 2 foto's van mijn 37a-45 misschien mooi om je lijstje aan te vullen
[image]
[image]
Een ingeslagen nummer heb ik niet kunnen ontdekken ik weet ook niet waar en of dit er in staat dus wel hier nog wel eens naar kijken
Groet Jan

Onwillig Philips Luistervinkje 37A

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 30.10.2022, 15:59 (516 dagen geleden) @ jan wagenaar

Dag Jan, dank voor de gegevens.
Het nummer op de 37A-09 is 6990, inderdaad een lastig te lezen nummer.(zie 1e voorbeeld foto)
Voor de 37A-45 staat er een geschreven nummer op de verticale plaat tussen de 2 elco's.
Mijn tijdsindicatie van de bouwjaren klopt niet helemaal en heb dat aangepast.
Hierbij een meer volledige lijst met kenmerken. (je blijft er toch mee bezig.)
Groet, Ben

[image]
[image]
[image]

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Onwillig Philips Luistervinkje 37A

door jan wagenaar @, Zuidoost friesland, 31.10.2022, 21:33 (515 dagen geleden) @ Ben

Gevonden. Het nummer op mijn 37a-45 is 52091. Nog net leesbaar
Groet Jan

Onwillig Philips Luistervinkje 37A

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 31.10.2022, 22:10 (515 dagen geleden) @ jan wagenaar

Dank je wel Jan, ook deze Luistervink 37A-45 staat nu compleet op de lijst.
Tot nu toe heeft Henk uit Borculo de oudste 37A-00 met chassisnr. 2297.
Heb onderwijl wel contact met TS, maar misschien moet dit onderwerp onder een ander topic.
Wat zo'n bedradingstekening al niet teweeg brengt.
Groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Onwillig Philips Luistervinkje 37A

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 31.10.2022, 23:49 (514 dagen geleden) @ Ben

Ben,
voor je nr 6. 37A-09. E19424
Chassis nr ; 6573

[image]

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

Onwillig Philips Luistervinkje 37A

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 01.11.2022, 00:08 (514 dagen geleden) @ Maurice

Voedingstrafo nr is weinig van te maken.
Denk iets van "05 5" op de 2e regel


[image]

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

Onwillig Philips Luistervinkje 37A

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 01.11.2022, 11:05 (514 dagen geleden) @ Maurice

Dank je Maurice, de gegevens zijn aangevuld.
Die voedingstrafo is origineel en heeft nr. A3.141.12.0
Als je er lang naar kijkt zie je dat nummer ook, dat 055 zit op nagenoeg elke trafo.
Maarten zou hier meer van kunnen weten.

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Onwillig Philips Luistervinkje 37A

door Hans Op den Camp @, Leusden, 01.11.2022, 10:50 (514 dagen geleden) @ Ben

Voor de 37A-45 staat er een geschreven nummer op de verticale plaat tussen de 2 elco's.

Dag Ben, nooit geweten dat daar een geschreven nummer staat. Met potlood geschreven en niet ingeslagen, omdat de verticale plaat van triplex met een dun laagje aluminium gemaakt is. Daarom bij deze nog een paar gegevens voor jouw lijst met kenmerken:

37A-11 aluminium, typeplaatje 19694, chassisnr. 54596

37A-11 aluminium, typeplaatje 19746, chassisnr. 54572

37A-46 aluminium, typeplaatje 13110, chassisnr. 53427

[image]

[image]

[image]

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Onwillig Philips Luistervinkje 37A

door Matthias Meijer @, Dordrecht, 01.11.2022, 11:04 (514 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hallo Hans,

Wat zijn de datumcodes op de UGT, voedingstrafo, luidspreker en spoelbus van de 37A uit jouw startbericht?

Gezien de vroege uitvoering (type 1b https://www.nfor.nl/index.php?id=323800), laag serienummer en inschatting van Ben uit eind 1944, vind ik het bij mijn luistervink 'eigenaardig' dat ik onderdelen aantref met codes die doen denken aan begin tweede kwartaal 1945.

Vanavond zal ik nog wel wat detailfoto's plaatsen voor de liefhebbers van datering en serienummers.

Het kan natuurlijk altijd dat er naderhand nieuwe onderdelen op een ouder chassis/toestel geplaatst zijn.

Groeten,
Matthias

--
e-mail:

electrameijer APENSTAART gmail PUNT com

Onwillig Philips Luistervinkje 37A

door Hans Op den Camp @, Leusden, 01.11.2022, 11:52 (514 dagen geleden) @ Matthias Meijer
Bewerkt door Hans Op den Camp, 01.11.2022, 12:08

Hallo Matthias, hierbij de gegevens die ik aantref op de 37A serienr. 3977, chassisnr. 3966
Chassisnr. is bij nader inzien geen 3965 maar 3966. Er zijn 2 verschillende soorten slagcijfers gebruikt waaronder een omgekeerde 9....

UGT = 065
Elco = 4243.Z
Luidspreker markering 40, datum 16 45
Spoelbus = 175
Voedingstrafo code helaas onleesbaar

[image]

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Onwillig Philips Luistervinkje 37A - wat foto's en vragen

door Matthias Meijer @, Dordrecht, 01.11.2022, 20:53 (514 dagen geleden) @ Matthias Meijer

Hierbij wat foto's.

Binnenkant voordat ik er iets aan gedaan heb. Let op de brandplekken bij de voedingstrafo die zijn mogelijk te verklaren door montage in de fabriek, of door latere werkzaamheden (uitnemen chassis), de voedingstrafo zit aan het kastje, niet aan het chassis, die twee draden tussen trafo en kast moesten dus gesoldeerd worden bij montage.
De brandsporen bij de buisvoet zijn naar mijn idee meer te verklaren vanwege mogelijk (later) vervangen van de weerstand (de waarde is 1M ipv 470k). De soldeerverbinding ziet er niet zo lekker uit. Bij fabricage zal dat niet gebeurd zijn, daar verwacht ik dat de onderdelen aan het chassis buiten de kast in elkaar gesoldeerd zijn.

[image]


Close-up UGT

[image]

Close-up voedingstrafo

[image]


Close-up luidspreker. In de 15.45 kan ik ook nog wel een misvormde 15.43 zien.

[image]


Close-up ECF1. Op de glasballon staat geen markering. Enkel op de voet.
Op het spoelbusje is de markering ook te zien.

[image]


Nogmaals de spoelbus.

[image]

Heel vaag is nog een stempel zichtbaar op het verticale deel van het chassis naast de luidspreker: 1 1.412
De foto staat op zijn kop zie ik.

[image]


Binnenzijde kastje na uitnemen chassis.

[image]


Typeplaatje.

[image]


Doosje. Op de sticker staat: gr.d-lholzf.Hirsch a.Holzs 1909-139/15 (1St.)

[image]

Vooraanzicht in doosje.

[image]


Achteraanzicht.

[image]


Vraag is dan wat die datumcodes betekenen.
Als Ben aangeeft dat de trafo's eigenlijk allemaal codes hebben die uit begin 1945 lijken te komen zou dat mogelijk niet matchen met de vroege serienummers uit eind 1944.
Een achterwand kan nog wel verdwalen en bij verzamelaars/hobbyisten met meerdere toestellen verwisseld kunnen worden (of bij ontbreken vervangen door een aangekocht los exemplaar). Maar om zowat alle datumcodes 'te laat' te hebben in het toestel is vreemd.
Een manier zoals complete chassis uitwisselen betekent ook nog dat de luidspreker en voedingstrafo wél in het kastje achterblijven.

Wellicht dat er ooit nog eens wat meer inzicht in komt als meer toestellen opduiken met de nodige details.

Groeten,
Matthias

--
e-mail:

electrameijer APENSTAART gmail PUNT com

Onwillig Philips Luistervinkje 37A - wat foto's en vragen

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 01.11.2022, 22:23 (514 dagen geleden) @ Matthias Meijer

Dag Matthias,
Mooie foto’s, die brandvlekken zijn m.i. te verklaren doordat de eerste voedingstrafo’s een horizontale aansluiting hadden.
(Zie de foto van de eerste Luistervink in mijn lijstje.)
Er werd in die tijd met forse soldeerbouten gewerkt en het zou kunnen dat het even wennen was met een verticale aansluiting.
R7 behoorde 470k te zijn, er is daar destijds iets misgegaan of men heeft geprobeerd een oscillatie uit te bannen.
Een oscillatie stoppen had beter gegaan met C13.
De ugt is A3.151.07.0 en klopt, alleen weet ik niet wat de code 065 is.
De voedingstrafo A3.141.12.0 klopt maar ook code 055 is voor mij niet duidelijk.
Misschien dat Maarten dat weet.

Dat de onderdelen een referentie kunnen zijn voor de productiedatum ben ik van afgestapt.
Voorbeeld is de bijgevoegde foto die echt een 1e model is en heeft een luidspreker waar 7 45 op staat.
Om die reden hecht ik een grotere waarde aan het ingeslagen of geschreven chassisnummer.
Ik hoop dat er nog meer chassisnummers worden doorgegeven om het bouwjaar nog beter te bepalen.
Voorlopig is met mijn lijstje wel duidelijk dat de 37A-11 na de 37A-46 is gebouwd.
Groet, Ben

[image]

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Onwillig Philips Luistervinkje 37A

door Sietze Osinga @, Koekange, 01.11.2022, 12:04 (514 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Ook bij mijn luistervink staat een geschreven nummer:[image]
Groeten,
Sietze.

Onwillig Philips Luistervinkje 37A

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 01.11.2022, 12:56 (514 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Ook dank voor de duidelijke plaatjes Hans.
Belangrijke conclusie hier is dat de 37A-11 na de 37A-46 is gemaakt.
Wat betreft de component data denk ik dat Phlipse de nog in voorraad zijnde spullen heeft gebruikt.
Zo kwam ik elco's tegen uit 1943? en dat geeft dan een verkeerd beeld van de bouw.
De eerste Luistervinken zouden gemaakt kunnen zijn, vlak voor of na 3 oktober 1944.
Dat is dan ook het startpunt van de onderstaande lijst, tot vandaag aangepast.
Groet, Ben

[image]

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Onwillig Philips Luistervinkje 37A

door buurjongen @, helmond, 10.12.2022, 09:10 (475 dagen geleden) @ Ben

En dankzij ' Luistervinkjeskampioen ' Ben zien ze er weer prachtig uit en spelen ze de sterren van de Hemel :-) .

[image]

[image]

[image]

Philips Luistervinkje 37A speelt weer

door Hans Op den Camp @, Leusden, 09.11.2022, 10:56 (506 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Inmiddels speelt het luistervinkje weer en vond ik een slechte soldeerverbinding aan een van de draad-trimmers. Vervolgens heb ik de dipswitches van het AM-huiszendertje ingesteld op 01101110 hetgeen overeenkomt met een frequentie van 999kHz ofwel 300 meter.
Met de toltrimmer van het luistervinkje kon vervolgens op het AM-zendertje worden afgestemd en was ik verbaasd wat een geluid er nog uit zo'n simpel oorlogsradiootje kwam !

[image]

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Philips Luistervinkje 37A speelt weer

door Sietze Osinga @, Koekange, 09.11.2022, 11:41 (506 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Fijn om te lezen dat je luistervink weer goed speelt.Nu die van mij nog,maar komt goed.
Groeten,
Sietze.

Philips Luistervinkje 37A speelt weer

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 09.11.2022, 14:08 (506 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hoe simpel kan het soms zijn.:OK:
Groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum