Veiligheidsrelais AVO MKII bij testen EL84 (Techniek Overig)

door roebas @, 11.10.2022, 12:49 (566 dagen geleden)

Hallo,
ik heb deze week een versterker afgewerkt voor mijn zoon (EL84 PP versterker). Ik had nog een dertigtal oude EL84 lampen liggen, en wou deze even testen alvorens te gebruiken voor deze versterker. Ik heb een AVO MKII om dit te doen.
Ik heb (zoals in de handleiding staat) eerst de leak en short test gedaan zowel in koude als in warme toestand alvorens ik naar de stand "TEST" ga. Maar toch is het tweemaal voorgevallen dat het veiligheidsrelais heeft moeten onderbreken.
De meter doet het na "RESET" nog steeds perfect, maar dit is iets dat ik toch liever zou willen voorkomen. Kan ik nog iets extra's testen of doen alvorens naar de stand "TEST" te gaan zodat dit niet meer voorvalt?
Alvast bedankt,
Roeland

Veiligheidsrelais AVO MKII bij testen EL84

door Loek @, Exloo, 11.10.2022, 14:53 (565 dagen geleden) @ roebas

Hallo Roland,

De afregeling van het alarm relais luistert heel precies. Vaak verloopt de instelling door veroudering van veertjes die toegepast zijn. Het relais kan dan ook zonder echte sluiting spontaan afgaan.

In jou verhaal geef je niet aan of er ook daadwerkelijk een sluiting aanwezig was bij de "TEST". Of dat de anode/schermroosterstroom bij de "TEST" te hoog was (in dat geval een defecte buis).

Meet een buis "SHORT" koud/warm goed dan kan inderdaad bij "TEST" toch een te hoge stroom gaan open. Het relais zal dan opkomen en dit is niet te voorkomen.

Samenvattend:
Zat er echt een fout in de buis, en daardoor werd de stroom te hoog, dan kan je daar pas achter komen bij "TEST".

Het kan dus ook zo zijn dat het relais te gevoelig geworden is. In dat geval kan je eerst een aantal metingen doen met een externe belasting weerstand en zo nodig het relais opnieuw afregelen

Met vriendelijke groet,

Loek

opwarmen een te hoge stroom veroorzaakt

Veiligheidsrelais AVO MKII bij testen EL84

door Ron Kremer ⌂ @, Groningen, 11.10.2022, 15:08 (565 dagen geleden) @ roebas

Maar toch is het tweemaal voorgevallen dat het veiligheidsrelais heeft moeten onderbreken.
Kan ik nog iets extra's testen of doen alvorens naar de stand "TEST" te gaan zodat dit niet
meer voorvalt?

Roeland, het aanspreken van het veiligheidsrelais in een AVO MkII duidt op overbelasting in het anode- en/of schermroostercircuit van de te testen buis, hoogst waarschijnlijk door een defect daarin. Het ligt voor de hand dat daarin dan bijvoorbeeld sluiting of lek optreedt tussen de schermroostervoeding en massa (in de AVO tester is dat de kathode van de te testen buis). Hetzelfde is mogelijk gezien vanuit de anode voedingsspanning.

Wil je dat voorkomen dan kun je bijvoorbeeld bij het testen beginnen met lagere anode- en schermroosterspanningen dan AVO in z'n gegevens voorschrijft. Houdt daarbij dan de anode- en schermroosterstroom in de gaten.
Loopt dat te vroeg hoog op dan kun je tijdig het testen staken en de buis afschrijven.

Ook zou je voorafgaand aan het testen van de buis deze ohms door kunnen meten tussen betreffende aansluitingen,
dit met een gewone universeelmeter. Nadeel is dat hierbij feitelijk alleen keiharde interne sluitingen aan het licht zullen komen.

Overigens zou ik me er niet te veel zorgen over maken dat het veiligheidsrelais aangesproken wordt, hij zit daar als overstroombeveiliging voor zowel Ia als Ig2 en doet bij jou dus duidelijk z'n werk. Je kunt je wel afvragen of dat relais na al die jaren nog bij de juiste stromen aangesproken wordt, dat is een leuk projectje op zich: dus de AVO zelf eens aan een goede servicebeurt onderwerpen.

Vr. groet, Ron

--
PA0RKG.....even if the plate glows red, the tube isn't dead !!

Veiligheidsrelais AVO MKII bij testen EL84

door roebas @, 11.10.2022, 16:49 (565 dagen geleden) @ Ron Kremer

Hallo, bedankt voor de nuttige tips. Inderdaad ga ik ervan uit dat bij mij in beide gevallen de geteste buis defect was. Ik heb ze alleszins onmiddellijk in de prullenbak gegooid.
Aangezien ik eerst op sluitingen heb gecontroleerd (dat doet de AVO MKII door eerst de weerstand tussen de verschillende electrodes te meten, dit was allemaal ok, zowel in koude toestand als opgewarmd).
Maar ik had inderdaad de roosterspanning en de anodespanning eerst lager kunnen zetten en zo checken of ik iets abnormaals zag.
Ik heb mijn AVO een vijftal jaren geleden gekocht van iemand die deze eerst grondig had nagekeken en afgeregeld. Eén van de puntjes uit zijn service rapport was toen het afstellen van het veiligheidsrelais. Dus ik ga ervan uit dat dit nu goed staat;-).
Vriendelijke groeten,
Roeland

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum