37A-09 Winterklus. (Algemeen)

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 30.09.2022, 20:06 (545 dagen geleden)

Binnen gekregen 2x 37A-09 met de vraag of je van 2 stuks er 1 spelend kan maken.
Natuurlijk kan ik dat en vindt dit nou echt een leuke winterklus.
Heb al vaker een 37A-45 en 46 onder handen gehad.
Maar misschien zijn er voor dit model nog wel adviezen te geven.
Groet, Ben

[image]
[image]

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

37A-09 Winterklus.

door ruudtx @, 30.09.2022, 21:59 (545 dagen geleden) @ Ben

En allebei opknappen?

37A-09 Winterklus.

door Hans Op den Camp @, Leusden, 30.09.2022, 22:14 (545 dagen geleden) @ Ben
Bewerkt door Hans Op den Camp, 30.09.2022, 22:47

Dag Ben,

Inmiddels heb ik waarschijnlijk ik alle denkbare uitvoeringen van de Philips 37A verzameld en raakt de volière met luistervinkjes een beetje vol en volgende week komt er zelfs nog een aanvliegen :-) .
Dus kan ik je vast wel helpen aan alle mogelijke details; ach ja, de een verzamelt postzegels en ik vind het verzamelen van luistervinkjes de moeite waard.

De nogal rare vervorming van de houten kastjes op jouw foto zal wel een fotografische vertekening zijn. Maar zoals ik beide toestelletjes vanaf de foto's kan beoordelen denk ik dat je met het linker luistervinkje gauw klaar bent, want daar is niet veel aan geknutseld in tegenstelling tot de andere.
Het linker luistervinkje is de uitvoering met zowel de seleencel als de uitgangstrafo boven in het kastje maar over die ugt heb ik mijn twijfels want ik ken deze uitvoering alleen met een heel kleine uitgangstrafo zoals te zien op de volgende foto:

[image]

De voedingstrafo van jouw toestel links op jouw foto is wel origineel, wat ik van de trafo van jouw radio rechts op de foto niet kan zeggen. De uitgangstrafo van deze uitvoering met de seleencel onderin daarentegen is wel origineel.

De luidspreker van de rechter radio is van een nieuwer type uit 1949 (BX290U) en ook lijkt mij het metalen kapje aan de bovenzijde later bijgemaakt, maar daarvoor zou je een foto van de bovenkant moeten plaatsen. Deze radio is van de uitvoering met de seleencel onderin en de uitgangstrafo bovenin zoals ook te zien op de volgende foto:

[image]

En verder is het kastje en het luidsprekerdoek van de linker radio in een veel betere staat dan de andere maar daar zou je door opnieuw in elkaar lijmen en fineren met beukenfineer en het verwijderen van de later aangebrachte aan-/uitschakelaar nog wat beters kunnen maken.

Er zijn ook mensen die zo'n luistervinkje liever laten zoals het is met al het geknutsel uit het het verleden om het maar weer spelend te kunnen maken maar dat is een afweging die iedereen zelf moet maken.... Zelf ga ik voor een zo origineel mogelijke restauratie.

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

37A-09 Winterklus.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 01.10.2022, 11:37 (544 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Dag Ruud en Hans, ja ik zou ze allebei willen opknappen maar men wil er 1 spelend terug.
Hans, erg bedankt voor de info en ga voorzichtig te werk.
Het bovenkapje van rechts is origineel maar geverfd, links ook maar heeft weer geen reflector.
Als er vragen zijn dan weet ik je te vinden.
Groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

37A-09 Winterklus.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 01.10.2022, 14:13 (544 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Mogelijk kan Ben aan de hand van de datumcode op zijn uitgangstrafo nagaan of het een 'plausibele originele bestukking' is, of dat hij later geplaatst is.

37A-09 Winterklus.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 01.10.2022, 15:34 (544 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Bewerkt door Ben, 01.10.2022, 15:53

Dag Maarten, de ugt in het linker kastje is zeker de verkeerde.
In het rechter kastje zit een A315 107 055, mogelijk uit een Utje. (zie foto)
Hans heeft gelijk want de originele trafo is kleiner volgens de documentatie.
Maar ik ga wel kijken of deze ugt bruikbaar is, net zoals in de 37A-46.
Een originele A1 081 56.0 ligt niet voor het oprapen.
Groet, Ben

P.s. De ugt meet primair 4,5k en lijkt wat hoog voor het mooi. (is meestal ~800ohm)
Moet dat nog nakijken, verder is de voedingstrafo een A3 141 120 maar staat dwars gemonteerd.
Trafo blijkt origineel en meet ohms goed, zien wel bij het testen.

[image]

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

37A-09 Winterklus.

door Hans Op den Camp @, Leusden, 02.10.2022, 20:36 (543 dagen geleden) @ Ben

Dag Ben,

Dat de ugt primair 4,5 Kohm meet is niet zo raar, want wat je daar meet is de Ohmse weerstand van de met weerstanddraad gewikkelde primaire en niet de daarwerkelijke wikkelverhouding tussen de primaire en secundaire wikkeling. Dus zal jouw ugt best wel in orde zijn.

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

37A-09 Winterklus.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 02.10.2022, 22:21 (543 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Dat is waar Hans en heb het speakertje aangesloten op de trafo's.
Als ik dan op de primaire zijde mijn (gewone) voltmeter contact, dan kraakt de luidspreker.
Bij de eerste 2 is dat minder hard dan bij de laatste 2.
Denk dat de laatste 2 eerder geschikt zijn voor de Luistervink.
Kun je mij aangeven wat de weerstand waarde is van dat kleine trafootje in jouw vink.
Weet dat het niet helemaal klopt maar heb dan toch een referentie.
Groet, Ben

[image]

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

37A-09 Winterklus.

door Hans Op den Camp @, Leusden, 03.10.2022, 12:28 (542 dagen geleden) @ Ben
Bewerkt door Hans Op den Camp, 03.10.2022, 13:11

Hallo Ben,

Zelf heb ik nooit de moeite genomen om de ohmse weerstanden van een ugt te meten, want dat is slechts een indicatie of de ugt een onderbroken wikkeling heeft of niet. Ik was al lang blij dat het luistervinkje speelde want daar gaat het tenslotte om. En Philips was bepaald niet scheutig met het verstrekken van dergelijke gegevens, maar heel af en toe kom je die toch wel tegen in oude service documentatie, zoals bij de 203U uit 1941. Daar hebben ze het over 300 Ohm primair en 1 Ohm secundair. Maar omdat er soms ook weerstand draad werd gebruikt voor de primaire wikkeling is dat al helemaal niet meer interessant om te weten, want het gaat tenslotte om de wikkelverhouding en niet om de verhouding in Ohmse weerstand.

Maar dat even ter zijde en nu weer terug naar jouw vraag en heb ik bij vier luistervinkjes met de zelfde lay-out, dus met de ugt bovenin, de weerstand gemeten van de primaire wikkeling en ik kwam tot nogal uiteenlopende waarden:

[image]

Van links naar rechts: 4,45K, 0,9K, 4,49K en zelfs 43,1K dus zeg het maar hoe het hoort te zijn.....
Om foutmetingen uit te sluiten heb ik zelfs een van de draden aan de primaire zijde los gesoldeerd maar dat maakte geen verschil. Dus zijn de gemeten waarden correct zoals ze zijn.

Met andere woorden, het meten van Ohmse waarden is niet interessant, want je weet niet of er weerstandsdraad is gebruikt of niet voor de primaire wikkeling. Het gaat alleen om de wikkelverhouding en niet om de weerstand verhouding.
Voor de productie van het allereerste Philips toestel na de oorlog (het luistervinkje) had men in Eindhoven kennelijk nog een berg ugt's in voorraad van een 203U, 204U, 208U en dat soort toestellen, allemaal net weer iets anders van opbouw maar wel bruikbaar om te voorzien in de behoefte aan een radio in die tijd.

Dus Ben, als ik jou was zou ik de tweede van links op jouw foto gebruiken voor jouw Luistervinkje, die van 4K5 dus want die past helemaal en ook wat de bevestiging aan het frame betreft.

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

37A-09 Winterklus.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 03.10.2022, 14:21 (542 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Dank je wel Hans voor de info en alle moeite.
Er is dus geen touw aan vast te knopen wat betreft die uitgang trafo's.
Ik heb nog een goed spelende replica staan en ga de trafo's daarmee testen.
Dat kan, door daarin primair de draadjes los te maken en daarop een ugt met speaker aansluiten.
Weet dan zeker of bij al het herstelwerk de ugt in orde is en voldoende volume heeft.
Groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

37A-09 Winterklus.

door Hans Op den Camp @, Leusden, 03.10.2022, 16:02 (542 dagen geleden) @ Ben

Er is dus geen touw aan vast te knopen wat betreft die uitgang trafo's.

Helaas Ben kan ik je geen eenduidige gegevens van de uitgangstrafo van het historische luistervinkje van Philips aan het einde van de oorlog in 1945 geven. En waarschijnlijk heeft het Philips archief er ook niets meer van bewaard. Het waren tenslotte jaren waarmee men het moest doen met wat er nog over was na vijf oorlogsjaren.

Dus maakt het denk ik niet uit welk trafootje je gaat gebruiken maar ik gok er op dat de tweede van links op jouw foto het dichts in de buurt van het oorspronkelijke komt.

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

37A-09 Winterklus.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 02.10.2022, 22:56 (543 dagen geleden) @ Ben

Het is een twijfelgeval. Ik kan niet direct vaststellen of de trafo van week 5 van 1955 is (niet origineel) of van week 5 van 1945 (plausibel).

Ik neig gezien het uiterlijk toch naar 1945 en mogelijk origineel. Het kan wellicht dat er nog een aantal van dit type voorhanden was en opgemaakt moest worden?

37A-09 Winterklus.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 03.10.2022, 11:47 (542 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Dag Maarten, deze A3 151 070 staat op de stuklijst van de 37A-46.
De ugt is origineel maar behoort niet in de 37A-09 en dus een vervanger.
Hij werkt wel met zijn 4k5 primair maar het geluid is niet sterk.
In vroegere schema stuklijsten kwam je de ohmse weerstand nog wel tegen.
Dat gegeven zou helpen om meer zeker te zijn.
Groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

37A-09 Winterklus.

door Hans Op den Camp @, Leusden, 06.10.2022, 17:40 (539 dagen geleden) @ Ben

Hallo Ben,

Nieuwsgierig geworden door jouw bevindingen heb ik zojuist bij twee luistervinkjes in de houten uitvoering, met een spiegeltje het onderdeelnummer van de uitgangstrafo kunnen lezen en op beide staat duidelijk het nummer A3 151 07 en de datumcode 055. Dus de trafo in de rechter 37A op jouw foto hoort zonder twijfel in dat toestel uit week 5 - 1945. Ik denk dat we er nu uit zijn Ben. En nu alleen nog een mooi stukje luidsprekerdoek zien te vinden :-)

Dat andere nummer A1 081 56 werd ook in de houten 37A toegepast maar ziet er heel anders uit:

[image]

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

37A-09 Winterklus.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 06.10.2022, 20:04 (539 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Dag Hans, bedankt voor het onderzoeken en ga die trafo toepassen in de eerste originele kast.
De 2e kast was een knutselkast waarvan alleen het kapje en de houten onderplaat origineel is.
Die kast is inmiddels gesloopt want dat kan ik denk wel beter, zeker met een originele kast ernaast.
Er staat al het e.e.a. in de houtlijm en het fineer werk ik af met grainfiller, daarna blanke lak.
De kapjes zijn voorzien van de juiste reflector maar de gouden lak werd bruin door het soldeerwerk.
Heb er nu primer op gespoten (zie foto) en mogelijk daarna is Motip metallic goud de beste kleur.
Mocht het te licht zijn dan ga ik ook met grainfiller proberen om het donkerder te krijgen.
Verder zijn de condensatoren al voorbereid, de rechter moet nog zwart mat geverfd worden.(zie foto)
De originele stekkers zaten er niet meer aan, 1 logo ontbreekt en 1 luidsprekerdoekje is slecht.
Dat moet in de tijd nog opgezocht of gekocht gaan worden.
Zo zijn we toch weer heerlijk bezig, het uiteindelijk resultaat zal ik nog wel laten zien.
Groet, Ben

[image]
[image]

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

37A-09 Winterklus.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 11.10.2022, 14:11 (534 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Bewerkt door Ben, 11.10.2022, 14:17

Dag Hans, heb de ugt's getest in mijn repro vink en het maakt allemaal niet echt veel uit.
Wel zakt de hoogspanning voor de buis in bij een ugt met een hoge primaire weerstand.
In mijn repro zit een voedingstrafo uit een PS106 pickup en heeft een iets hogere spanning.
De te herstellen vinken hebben een originele voedingstrafo en dat scheelt ongeveer 15V lager.
Denk dat de minimale anodespanning rond de 130V moet liggen om een redelijk volume te krijgen.
Dat lukt dan niet met een ugt van primair 4k5.(zie de lijst)
Overweeg om een van de andere trafo's te gebruiken.
Groet, Ben

[image]

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

37A-09 Winterklus.

door Hans Op den Camp @, Leusden, 11.10.2022, 20:06 (534 dagen geleden) @ Ben
Bewerkt door Hans Op den Camp, 11.10.2022, 20:28

Hallo Ben,

Zulke meetwaarden kom ik bij mijn vinkjes ook tegen, want er zijn in 1945 met de middelen die met toen had, allerlei ugt's gebruikt die afwijkende weerstandwaarden hadden. Ondanks dat klinkt zo'n eenvoudig radiootje helemaal niet onverdienstelijk.
Daarom laat ik het maar zoals het is want ze zijn origineel zo. En...... ik heb ze tenslotte meer voor decoratie en hoeven ze na 77 jaar niet meer dagelijks te spelen.....hoewel het af en toe best leuk is om er naar te luisteren via het AM huiszendertje.

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

37A-09 Winterklus.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 11.10.2022, 21:00 (534 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Ja dat is waar, maar ze zijn nu toch uit elkaar op tafel.
Buiten de defecte C's en slechte solderingen wil ik ze toch redelijk betrouwbaar herstellen.
Als je dan een keuze hebt voor een goede ugt dan is dat het testen wel waard.

Daarnaast blijf ik terugvallen op S10, deze meet nu al bij het 4e origineel rond de 2,2mH.
Met een C15 van 39pF er over spert die kring rond 550kHz.
301 meter is ~999kHz en 415 meter is ~729 kHz, dus C15 zou 15pF moeten zijn voor ~850kHz.
850kHz zit precies tussen de 301 en 415 meter.
Misschien maak ik een fout of is het te diepgaand want het werkt wel met die oude 39pF.
Als ik er 1 werkend heb ga we dat eens testen met een toltrimmer.
Groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

37A-09 Winterklus.

door Hans Op den Camp @, Leusden, 13.10.2022, 16:29 (532 dagen geleden) @ Ben
Bewerkt door Hans Op den Camp, 13.10.2022, 16:45

Buiten de defecte C's en slechte solderingen wil ik ze toch redelijk betrouwbaar herstellen.
Als je dan een keuze hebt voor een goede ugt dan is dat het testen wel waard.

Daar heb je gelijk in. Maar ik denk dat het allemaal wel meeviel met de anodespanning toen het luistervinkje 77 jaar geleden nog nieuw was. En dat de bejaarde cuprox gelijkrichtcel nu roet in ons eten gooit.... Heel lang geleden heb ik zo'n ding uit elkaar gehaald omdat hij niets meer deed en vervangen door een goed werkend exemplaar:

[image]

En vanmiddag ben ik weer eens gaan meten. Dat vinkje heeft een originele nettrafo en een ugt met een primaire wikkeling van 4,5 kOhm weerstand en een nog goed werkende cuprox gelijkrichter en kwam ik tot de volgende waarden:

Nettrafo: primair 230 V, Secundair 200 V en 6,55 V (AC)

Ugt in: 150,5 V en uit (=anodespanning) 128,7 V (DC)

[image]

Je hebt idd weer een leuke winterklus Ben en ben ik benieuwd naar het eindresultaat en mocht je nog beukenfineer nodig hebben voor het kastje, dan heb ik nog wel wat over.

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

37A-09 Winterklus.

door Goldline @, Oranjedorp, 13.10.2022, 17:10 (532 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

ECF1 nieuw gespot voor weinig bij BTB voor het vinkje :[image]

--
Cees PA1DBA

37A-09 Winterklus.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 13.10.2022, 20:52 (532 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hans, je blijft je verbazen bij al die Vinken in de verschillende uitvoeringen.
De meting komt overeen met mijn tabel waarin een spanningsverschil over die ugt van ~20V.
Het schema geeft aan dat de spanning na de cuproxcel 140V moet zijn.
Met een spanning van 150,5V zullen we dit gegeven dan ook maar met een korreltje zout nemen.
Zal die 4k5 ugt in de originele kast gaan gebruiken en wel horen of het zo acceptabel is.

Het aanbod voor het fineer waardeer ik zeer, maar had nog fineer van een zelfbouwkast KY146.
In 2010 gekocht voor 90 euro, wel een rib uit mijn lijf maar gebruik het nog steeds.
Kastje 2 zit inmiddels in elkaar, inclusief luidspreker plankje maar moet nog in de blanke lak.
Als alles gereed is zal ik ze zeker laten zien.
Verder ben ik al voorzichtig met de beide chassis bezig en kan de 1 met de andere vergelijken.
Een 2e logo is inmiddels gekocht, zoek nog wel 2 originele stekkers en 1 doekje.
Misschien eens op de beurs gaan zoeken.

Cees, bedankt voor de ECF1 link, mochten de buisjes stuk zijn.
Groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

37A-09 Winterklus.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 09.12.2022, 22:02 (475 dagen geleden) @ Ben

Inmiddels is 1e gereed met de 4,5k ugt, speelt daarmee prima en is terug naar de eigenaar.
De 2e heeft een probleem met de ECF1, geen voldoende emissie meer.
Hij bromt en de hoogspanning is te hoog, buis uitgewisseld met de 1e en speelt dan correct.
Wie heeft er nog een ECF1 in een hoekje liggen?.
Groet, Ben

[image]

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

37A-09 Winterklus.

door Peter1952 @, 09.12.2022, 22:50 (475 dagen geleden) @ Ben

Probeer eens een ECH4, die heeft dezelfde aansluiting als de ECF1.

Groeten,
Peter

37A-09 Winterklus.

door henk oudenampsen @, borculo, 10.12.2022, 08:31 (474 dagen geleden) @ Peter1952

Ik heb nog wel een ecf1 voor jou. Henk.

37A-09 Winterklus.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 10.12.2022, 13:17 (474 dagen geleden) @ Peter1952

Dank je wel Peter, heb er nog 2 in de "Lampendoos" en ga het eens proberen.
Cees, die ECF1 tip uit Duitsland is met de verzendkosten veel te duur voor het mooi.
En Henk, ik heb je een pm gestuurd.
Groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

37A-09 Winterklus.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 18.12.2022, 18:34 (466 dagen geleden) @ Ben

Perikelen met de 2e 37A-09.
Na nummer 1 bromvrij en goedspelend te hebben afgeleverd ben ik verder gegaan met nr 2.
Eerst de kast opnieuw opgebouwd en daarna hier gemeld dat de ECF1 geen emissie meer had.
Via mp kon ik een 2ehands Dario ECF1 aanschaffen voor een redelijke prijs.
Geplaatst in de Luistervink maar deed niets, op poot 5 (anode triode) stond geen 35V spanning.
Na meting was er een +/- 10k sluiting tussen anode en rooster van het triode deel.
Tja dat is mijn eigen risico, alleen Wim geeft garantie maar ben niet voor 1 gat te vangen.
Heb een losse elco van 47u opgeladen en het op poot 5 en 6 laten “ontploffen”.
En waarachtig de buis werkt weer en nog goed ook.
Volgend probleem was een hinderlijke achtergrond brom die ik niet kon vinden.
Nieuwe buselco gemonteerd, losse elco’s erbij gezet maar de brom bleef.
Andere uitgangstrafo geprobeerd met losse draadjes op tafel aangesloten en weg is de brom.
Die bromvrije uitgangstrafo gemonteerd en de brom is weer terug???.
Dan moet het een strooiveld zijn, de uitgangstrafo zit ook wel erg dicht bij de voedingstrafo.
Vandaag verder getest en nogmaals de voedingspanningen gemeten 6,1V~ en 192V~ en is goed.
Een metalen plaatje tussen beide trafo’s, het plaatje trilde hevig maar de brom ging niet weg.
Dit probleem moet er al eerder ingezeten hebben, omdat de voedingstrafo dwars was geplaatst.
Zie daarvoor de foto’s van de “knutselkast”.
Nu kan het zijn dat er oorspronkelijk in deze 37A-09 een kleinere ugt heeft gezeten.
Ik had nog een omgebouwde kleine trafo voor 220V~ naar 6V~ en die als ugt geplaatst.
De brom is nu wel veel minder en zou het acceptabel kunnen noemen.
Mogelijk later een nog kleinere trafo inzetten voor meer afstand, maar voorlopig laat ik het hierbij.
Prettige dagen allemaal en groet, Ben

[image]
[image]

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

37A-09 Winterklus.

door ejrietbergen ⌂ @, Schiermonnikoog, 18.12.2022, 20:17 (466 dagen geleden) @ Ben

Hoi Ben

Even een vraag n.a.v. dit citaat:

Heb een losse elco van 47u opgeladen en het op poot 5 en 6 laten “ontploffen”.
En waarachtig de buis werkt weer en nog goed ook.

Tot welke spanning was de elco opgeladen?
Ik wist dat deze truc bij germaniumtransistoren kon werken om "tin wiskers" te vernietigen, maar bij buizen had ik er nog nooit van gehoord. Dank voor de tip.

De plaatsing van de voedings- en uitgangstrafo's is een ontwerpfout: op deze manier heb je een maximale magnetische koppeling tussen de twee.
Als je een beugeltje maakt kan je de originele uitgangstrafo een kwartslag gedraaid monteren, zoals aangegeven in onderstaand plaatje.

[image]
Daarmee heb je een kleinere magnetische koppeling.

Als laatste nog een vraag: ik lees dat je een 220->6 V nettrafo inzet als uitgangstrafo.
Omdat dit soort trafo's geen luchtspleet heeft zoals echte single ended uitganstrafo's krijg je toch kernverzadiging door de permanente anodestroom die er doorheen gaat en dus een afgeknepen geluid?

Daarbij heeft de voedingstrafo kennelijk een groot strooiveld - er was geen verschil tussen beide UGT's - en daar is de nu ingezette nettrafo ook niet immuun voor.

Succes, vrgr, EJ

--
Dingen moeilijk maken is makkelijk, dingen makkelijk maken is daarentegen moeilijk.

37A-09 Winterklus.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 18.12.2022, 21:22 (466 dagen geleden) @ ejrietbergen

Dag Evert Jan,
Dank voor je reactie en het idee om de ugt te draaien.

Eerst de elco, die heb ik opgeladen met de Luistervink zelf zonder de buis en dat was 200V.
De originele ugt draaien ga ik eerst “los” uitproberen.
Omdat dan ook het aansluitplaatje gedraaid zal worden veranderd het aanzicht.
Als het idee werkt dan zal ik voor dat plaatje ook nog wel iets bedenken.
Je laatste vraag is al eens eerder voorbij gekomen en is voor deze ontvanger geen probleem.
De anodestroom is zo laag dat hier nagenoeg geen verzadiging optreed.
Het geluid is goed en komt met mijn zendertje niet afgeknepen uit de radio.
Groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

37A-09 Winterklus.

door ejrietbergen ⌂ @, Schiermonnikoog, 18.12.2022, 21:44 (466 dagen geleden) @ Ben

Hoi Ben

dank voor je prompte antwoord.
De pentode haalt op 190 Volt waarschijnlijk geen 4 mA.
Geniet van je winterklus, ik volg hem met belangstelling.

vrgr, EJ

--
Dingen moeilijk maken is makkelijk, dingen makkelijk maken is daarentegen moeilijk.

37A-09 Winterklus.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 20.12.2022, 21:34 (464 dagen geleden) @ ejrietbergen

Kon het niet laten en vandaag een andere ugt gemaakt, de kern is een kwartslag gedraaid.
Het type is EI35x15 waarvan de 220V kant is gebleven en de secundaire kant opnieuw gewikkeld.
Doordat ik hem daarvoor uit elkaar moest halen zijn gelijk de lamellen anders teruggelegd.
Hierdoor krijg je een mini luchtspleet die een eventuele verzadiging zal stoppen.
Primair meet de 220V kant 2k7 en ligt in de lijn met andere Luistervink ugt’s.
Secundair is wild gewikkeld met 0,3mm emailledraad en kom ik op 1,5 ohm uit.
Heb hem onbelast aangesloten op de 230V~ netspanning en dan staat er 6,1V~ secundair.
Met losse aansluitdraden is het geluid goed, niet “keihard” maar 2W is voldoende.
Het vierkante aansluitplaatje is gemaakt van prespaan met 4 holnietjes.
Dit is dan ook weer vastgezet met epoxylijm en het geheel matzwart gespoten.
Daarna geplaatst in de radio en de brom is weg, dank voor de tip en het probleem is opgelost.
Nu nog een achterwandje maken dan is hij weer compleet.
Groet, Ben

[image]

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

37A-09 Winterklus.

door Goldline @, Oranjedorp, 20.12.2022, 22:07 (464 dagen geleden) @ Ben

Vakwerk Ben,
Prima voor deze radio, maar met UTG voor bijvoorbeeld FM kan je beter geen spoellichaam met gescheiden compartimenten nemen, en het rendement ligt zeker lager.

--
Cees PA1DBA

37A-09 Winterklus.

door ejrietbergen ⌂ @, Schiermonnikoog, 21.12.2022, 09:48 (463 dagen geleden) @ Ben

Hoi Ben

Goed gedaan! Je moet echt heel erg met je neus erbovenop
gaan zitten om de ingreep te zien.

blij dat ik heb kunnen helpen. Succes met de achterwand.

vrgr, EJ

--
Dingen moeilijk maken is makkelijk, dingen makkelijk maken is daarentegen moeilijk.

37A-09 Winterklus.

door Hans Op den Camp @, Leusden, 21.12.2022, 11:35 (463 dagen geleden) @ Ben

Dag Ben,

Dat ziet er weer prima uit en is ook de irritante brom verholpen. De aanhouder wint ! Gebruik je het bekende AM zendertje dat Otto Tuil heeft ontworpen? En welke zendfrequentie bevalt je het beste in combinatie met een luistervinkje ? Mijn zendertje heb ik ingesteld op 1008 kHz.

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

37A-09 Winterklus.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 21.12.2022, 13:28 (463 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Dank jullie wel voor het compliment.
Hans, heb 2 zendertjes van het Otto ontwerp.
Nr. 1 staat op 411 meter 729kHz.
Nr. 2 staat op 308 meter 972kHz.
Zo kan ik Luistervinken beluisteren die geen of wel een keuzeplaatje hebben.
De eerste waren alleen voor de 415 meter, met het keuzeplaatje was dat 415 en 301 meter.
Met de trimmer C14 zijn die frequenties gemakkelijk af te stemmen en heb geen storing.
Voor het afstellen gebruik ik een oud plastic zeskant balpen huis.
Als je dit aan 1 kant verwarmt en over een oude trimmer schuift krijg je een passend gereedschap.
Groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

37A-09 Winterklus.

door johan van wijngaarden @, omgeving raamsdonk (noord brabant), 21.12.2022, 14:20 (463 dagen geleden) @ Ben

Hoi ben

Met plezier je restauratie gevolgd via forum

Knap stukje werk
En toch wel fijn als je zo veel kennis bezit

Mvg johan

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum