K6 werkt weer met afwijkende lijntrafo (Techniek Radio/TV)

door Cornelisjan @, Midden Nederland, 19.02.2022, 21:10 (799 dagen geleden)
Bewerkt door Cornelisjan, 19.02.2022, 22:03

Het chassis K6 werkt weer en geeft nog een aardig plaatje.

[image]
Toen ik aan dit project begon had ik niet kunnen weten dat dit chassis en de nog vrijwel ongebruikte lijntrafo mij de nodige hoofdbrekens zouden gaan opleveren.

De lijntrafo heb ik al een aantal jaren in bezit en ik vermoed dat het misschien wel een soort OER versie of anders een export onderdeel is t.o.v. de latere gangbare K6 lijntrafo’s.
Er staat geen enkel codenummer of iets dergelijks op maar wel is er onder op geschreven de tekst “K6 PAL”
Misschien is er onder jullie iemand die er meer van weet.

[image]

Op het eerste gezicht zie je niets bijzonders aan de trafo.
Maar een aantal jaren geleden ben ik al eens bezig geweest met deze trafo met een andere K6 KTV met kast en toen bemerkte ik de volgende verschillen t.o.v. de trafo zoals wij hem kennen.

[image]

A Aftakking 7a van wikkeling 7-8 ontbreekt en deze lijn verzorgt via connector B4 hulpspanningen +12V, +13V en +14V (tuner,MF en videoversterker )

B Aftakking 18a van wikkeling 18-19 ontbreekt en deze lijn geeft via connector A1 pulsen aan de stabilisatieschakeling van de lijneindtrap.

C Wikkeling e ontbreekt geheel

Zoals gezegd ben ik er dus eerder mee bezig geweest en ben toen gaan bedenken hoe ik toch deze trafo kon gebruiken.
Na wat puzzelen heb ik de volgende onderstaande oplossing bedacht.

[image]

Dit is het vereenvoudigde schema van de lijneindtrap uit het KTV boek van A.J. Dirksen.
Ook hier geen middenaftakking 18a van wikkeling 18-19.
Echter wel de middenaftakking 7a van wikkeling 7-8.

Verder in dit schema ook gewoon wikkeling e aanwezig zodat mijn trafo niet in dit schema zonder meer kan worden toegepast.

Te zien is dat ik hier een weerstand heb getekend met podlood van 82 ohm/5W tussen de female connectoren A4 en B4 gesoldeerd. (links van de Hsp kooi op de foto de grote lichtgrijze weerstand.
Op deze manier is probleem A opgelost.

Verder heb ik een weerstand getekend van 100K/1W geplaatst tussen de male connector A1 en A3. (de blauwe weerstand in de Hsp kooi)
En hiermee is probleem B opgelost.

Probleem C is er niet want hier heb ik niets voor hoeven doen.

Uiteindelijk had ik deze trafo (met aantekening) als reserve op de plank gelegd en in de genoemde K6 KTV met kast een andere originele 2e hands trafo gezet.

Toen kwam dus dit chassis op mijn pad en dacht o.k. ik heb nog een prima lijntrafo en met wat aanpassingen (2 weerstanden) wordt dit een niet al te moeilijke klus.

Maar zoals altijd als je denkt, dit is eenvoudig dan ……… en andersom.

Wat bleek, de boosterspanning met R474 regelde niet en liep op tot een 680V.
En ook de balans van de booster diodestroom was niet in te stellen met R1468.

Ik zocht natuurlijk eerst waar de fout niet zat maar gelukkig bracht mijn loep uitkomst.
Zie onderstaande foto female connector A1 waar het afgeschermde kabeltje keurig ingehaakt is en blijkbaar op de fabriek nooit is vastgesoldeerd.
Notobene terwijl ik aan de andere kant in de kooi een weerstand had gesoldeerd aan de male connector A1.

[image]


Dit was niet prettig storing zoeken aangezien meten met een te hoge boosterspannig en een booster stroom die niet in balans was is niet goed voor diverse onderdelen.
Maar door de regeltrafo op ongeveer 195V te zetten kon ik op deze manier de boosterspanning op een veilige waarde houden.
De andere weerstand die nu links van de kooi zit had ik eerst ook binnen in de kooi zitten.
Als ik die meteen op de huidige plek had gesoldeerd dan had ik mogelijk de fout sneller gevonden, maar ja achteraf….


Maar het mooiste komt nog.
Het viel met de balans booster stroom eigenlijk nog mee, ik mat ongeveer 0,5V over knoopunt R1141, R1142 en S647 en knooppunt 1480 en C985 (dit verband heel duidelijk te zien in schema uit boek van A.J. Dirksen)

Waarom viel het mee, ik vermoed dat het toestel vroeger toen het nog maar kort op de markt was problemen vertoonde, men deze fout niet snel heeft kunnen vinden en daarom voor R1480 aan de printspoorzijde een flinke weerstand van 22 ohm i.p.v. 10 ohm (+ 120%) heeft gesoldeerd teneinde zo toch de boosterdiodestroom enigszins in balans te krijgen.

[image]

Als laatste wil ik nog even opmerken dat de Hsp kooi zo veel als mogelijk gesloten is, zeker als het toestel speelt.
Ik wil immers het goede voorbeeld geven.:-)

K6 werkt weer met afwijkende lijntrafo

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 20.02.2022, 01:43 (799 dagen geleden) @ Cornelisjan

Die trafo lijkt me aftermarket, dus juist het tegenovergestelde van een oerversie.

Het epoxyprintje onderop is een van de aanwijzingen, maar ik meen het aan het totale uiterlijk van de trafo te zien.

K6 werkt weer met afwijkende lijntrafo

door Cornelisjan @, Midden Nederland, 20.02.2022, 12:46 (799 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Bewerkt door Cornelisjan, 20.02.2022, 13:32

Het epoxy materiaal is inderdaad een beetje te modern voor een oertrafo zeker als je het vergelijkt met het staande printje rechts naast de lijntrafo.
De rode gloeiwikkeling voor de GY501 met het gele krimpkous is door mijzelf gemonteerd.

Ik ben toch erg benieuwd of iemand wel eens een dergelijke trafo is tegen gekomen en of deze ooit, waar dan ook, op de markt is gebracht.

Ook een schema zoals in het boek van Dirksen ben ik nog nooit tegen gekomen.

K6 werkt weer met afwijkende lijntrafo

door René1968 @, Zaanstreek, 20.02.2022, 13:35 (798 dagen geleden) @ Cornelisjan

Cornelis Jan,
Een oer trafo zal het niet wezen expoxy werd nog niet gebruikt in de jaren 60
Wel pertinax bij de printen zeker vandaar ook vaak brandplekken zie bij k7
Epoxy werd meer in de jaren 70 gebruikt.
Ik denk eerder een after market trafo van König of HR Diemen
Misschien juist de aanpassingen opgenomen in het Dirksen tv schema boek
Dat in de jaren 70 en 80 werd gebruikt.
Bij de originele trafo waren de spoelen in gegoten tegen vocht
Vaak ging de toospoel eraan .
Als hier het zelfde isolatie tussen de windingen zit als de lijntrafo van de k9 heb je weinig te vrezen
Die gingen nooit stuk.
Maar goed hij werkt weer met de nodige modificatie en daar gaat het om
Succes straks met inbouwen in de kast
Die vast opgeknapt gaat worden
Grt René

K6 werkt weer met afwijkende lijntrafo

door Cornelisjan @, Midden Nederland, 20.02.2022, 15:27 (798 dagen geleden) @ René1968

Succes straks met inbouwen in de kast
Die vast opgeknapt gaat worden

René,

Zoals eerder gemeld: gekocht met idee dan heb ik reserve onderdelen voor mijn huidige goed spelende K6.

Eén ding weet ik zeker, dit chassis + buis blijft compleet werkend behouden voor de volgende generatie.

Gr.

Cor

K6 werkt weer met afwijkende lijntrafo

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 20.02.2022, 14:01 (798 dagen geleden) @ Cornelisjan
Bewerkt door Maarten Bakker, 20.02.2022, 14:07

Het zou opzich wel kunnen, ook gezien de nummering in het K6 schema, dat de betreffende aftakkingen pas op een later punt in het ontwerp geïntroduceerd zijn. Of dat er een zustermodel (G6, TVCx, ...) bestond dat die aftakkingen niet gebruikte. Het zou ook kunnen dat de trafo zonder de aftakkingen het catalogustype van Philips was, dus met een ATxxxx nummer voor verkoop aan andere fabrikanten en dat je daar een aftermarketuitvoering van hebt.

K6 werkt weer met afwijkende lijntrafo

door Cornelisjan @, Midden Nederland, 20.02.2022, 15:30 (798 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Het zou ook kunnen dat de trafo zonder de aftakkingen het catalogustype van Philips was, dus met een ATxxxx nummer voor verkoop aan andere fabrikanten en dat je daar een aftermarketuitvoering van hebt.

Maarten dit lijkt mij voor dit moment het meest aannemelijk.

Gr.

Cor

K6 werkt weer met afwijkende lijntrafo

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 20.02.2022, 14:31 (798 dagen geleden) @ Cornelisjan

Mooie oplossing!

Ik heb de K6 wijzigings bladen die ik hier heb (alle uit 1968) maar niets genoemd
over een vervangende of gewijzigde trafo.

Ook de beide schema's hebben de "standaard" HV trafo opzet.

Zeker bij deze oude TVs goed opletten wat je vervangt tov wat geplaatst is.
Over de productie is vaak erg veel gewijzigd cq verbeteringen aangebracht en componenten gewijzigd.
Let dus op chassis code bv A20.

de 5 wijzigingsbladen staan vol met componentwijzigingen voor diverse beveiligingen, verbeteringen enz.
Zullen er vast veel meer zijn geweest.

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

K6 werkt weer met afwijkende lijntrafo

door Cornelisjan @, Midden Nederland, 20.02.2022, 15:48 (798 dagen geleden) @ Maurice
Bewerkt door Cornelisjan, 20.02.2022, 16:09

Over de productie is vaak erg veel gewijzigd cq verbeteringen aangebracht en componenten gewijzigd.

Maurice,

Nog steeds heb ik veel plezier van het KTV boek van A.J. Dirksen, welke door jouw destijds mij werd aanbevolen.

Het was in de tijd dat ik net met de K6 was begonnen en er nog niet zoveel van wist.

Eleen moest mij destijds nog uitleggen waar de instelpotmeters zaten van de boosterdiodestroom
balans en de boosterspanning instelling.

De K6 was voor mijn tijd.
Toen ik een beetje ging repareren dat was in de tijd van de beruchte K8.

Een tricky modificatie bij de K6 is dat de netzekering VL510 niet tussen G1 en G3 zit maar tussen G1 en G5 (massa)
Het staat wel in de notities van de modificaties maar je vind het volgens mij in geen enkel schema terug.
Ook bij dit chassis liep ik hier voor de 2e keer tegen aan en dacht dat de netschakelaar stuk was doordat ik bij het opstarten meette tussen VL510 en massa.

Gr.

Cor

K6 werkt weer met afwijkende lijntrafo

door henkk @, 21.02.2022, 03:04 (798 dagen geleden) @ Cornelisjan
Bewerkt door henkk, 21.02.2022, 03:09

Bij de oudste K6'n zit de netzekering wel tussen G1 en G3,het nadeel was dat als je een
geaarde scoop met de massa aan het chassis verbond en de stekker zat zo in het stopkontakt dat de fase op het chassis stond dan kreeg je een harde knal en kon je onder het aanroepen van onze lieve heer(En eventueel ook meneer Frits uit Eindhoven)de gang naar de stoppenkast maken want van aardlekschakelaars hadden wij in het K6 tijdperk nog nooit gehoord. :-D
Met de gewijzigde schakeling gaat dan de netzekering er uit,dus blijkbaar hadden ze bij
Philips begrepen dat maar weinigen zich aan de aanbeveling in de documentatie hielden om het apparaat via een veiligheidstrafo te voeden.

Henk

K6 werkt weer met afwijkende lijntrafo

door Cornelisjan @, Midden Nederland, 21.02.2022, 10:57 (798 dagen geleden) @ henkk
Bewerkt door Cornelisjan, 21.02.2022, 11:56

Henk,

De scheidingstrafo is altijd belangrijk.

Modificaties in apparatuur zijn er altijd geweest en zullen ook altijd blijven zullen.

Maar je moet er steeds alert op zijn want ze zijn niet altijd doorgevoerd in het schema en/of lay-out zoals in dit geval.

Maar ja, nu kunnen we daar gemakkelijk over praten, tegenwoordig is alles digitaal en redelijk gemakkelijk aan te passen.
In de tijd van de K6 was dit natuurlijk een kostbare zaak om bij elke set modificaties de documentatie aan te passen.

Gr.

Cor

K6 werkt weer met afwijkende lijntrafo

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 21.02.2022, 12:47 (798 dagen geleden) @ Cornelisjan

Service wijziging geeft aan de zekering juist om reden aansluiten
Meetapparatuur.

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

K6 werkt weer met afwijkende lijntrafo

door Cornelisjan @, Midden Nederland, 21.02.2022, 14:00 (797 dagen geleden) @ Maurice
Bewerkt door Cornelisjan, 21.02.2022, 14:19

Service wijziging geeft aan de zekering juist om reden aansluiten
Meetapparatuur.

Ja ik heb het gelezen, had het servicemededeling blad niet zelf maar in doc K6 NVHR staat het en is destijds door jouw aangeleverd dacht ik.

Maar het beeld kan nog beter na demagnetisering, vooral violet is veel beter.
[image]

Vergelijk maar eens met bovenste foto.

K6 werkt weer met afwijkende lijntrafo

door kris @, Gent België, 21.02.2022, 22:47 (797 dagen geleden) @ henkk

Bij de oudste K6'n zit de netzekering wel tussen G1 en G3,het nadeel was dat als je een
geaarde scoop met de massa aan het chassis verbond en de stekker zat zo in het stopkontakt
blijkbaar hadden ze bij Philips begrepen dat maar weinigen zich aan de aanbeveling in de documentatie hielden om het apparaat via een veiligheidstrafo te voeden.

Daar is wel een verklaring voor.. Zelfs al had je een scheidingstrafo, bleek die plots onvoldoende. voor de K6 had je een trafo van 800VA of meer nodig. Lag niet voor het rapen. Scopen overigens ook niet, en de meeste waren dan ook nog ongeaard .

had je ook nog een kleurengenerator nodig. kortom, serieuze hap uit het budget.

en Philips lette toch ook een beetje op het budget, blijkt uit dit verhaal, want anders hadden ze gewoon een zekering er bij gezet in plaats van ze te verplaatsen...

overigens, een mooi plaatje op die K6 !

K6 werkt weer met afwijkende lijntrafo

door Cornelisjan @, Midden Nederland, 22.02.2022, 00:10 (797 dagen geleden) @ kris
Bewerkt door Cornelisjan, 22.02.2022, 00:26

Daar is wel een verklaring voor.. Zelfs al had je een scheidingstrafo, bleek die plots onvoldoende. voor de K6 had je een trafo van 800VA of meer nodig. Lag niet voor het rapen.

Mijn eerste K6 startte ik op met een fohn en parallel daaraan het strijkijzer van mijn vrouw.
Dit was in serie gezet met de de stekker en resulteerde in een aangesloten spanning van 215V ac i.p.v. de ruim 230V.

Dus ja Kris ik had dit probleem toen ook.

overigens, een mooi plaatje op die K6 !

Ik was nog even vergeten dat de buis gedemagnetiseerd moest worden en dit gaf nog een behoorlijke verbetering.
En dit ondanks een buis met de volgende emissies:
Rood = 0,7 mA
Groen= 0,4 mA
Blauw= 0,6 mA

Gr.

Cor

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum