Philips 836A with excessive "hum" noise (Techniek Radio/TV)

door radiolandia @, Belo Horizonte, 18.02.2022, 19:16 (800 dagen geleden)

Beste collega's.
Ik restaureer een Philips 836A die al werkt, maar met een sterke brom.
Het probleem zit in de E443H die directe verhitting is (geen kathode).
De middenwikkeling van de gloeidraad is correct verbonden met aarde...
Ik heb verschillende pogingen gedaan om het op te lossen, maar het is me niet gelukt.
Elke suggestie is welkom.
De groeten,

Meyer

Sorry voor mijn Nederlandse Google

--
radiolandia

Philips 836A with excessive "hum" noise

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 18.02.2022, 20:21 (800 dagen geleden) @ radiolandia

Dag Meyer, heb je deze "dingen" al eens vervangen?.
Dit kan onder het chassis zodat het aanzicht van de oude elco's behouden blijft.
Het lijkt mij geen fout te zijn van de E443H, maar ik kan het mis hebben.
Groet, Ben

[image]
[image]

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Philips 836A with excessive "hum" noise

door radiolandia @, Belo Horizonte, 19.02.2022, 00:07 (800 dagen geleden) @ Ben

Hallo ben.
Bij het restaureren van de radio heb ik alle elektrolytische en passieve condensatoren vervangen.
Dit is dus niet de oorzaak van het probleem.
Bedankt voor je interesse om mij te helpen.
Meyer

--
radiolandia

Philips 836A with excessive "hum" noise

door Peter1952 @, 18.02.2022, 21:11 (800 dagen geleden) @ radiolandia

Mijn 836 A heeft hetzelfde probleem. Zodra je het toestel aanzet, is een flinke brom hoorbaar van 50 Hz.
Hier is het probleem dat de middenaftakking van de gloeidraadwikkeling niet exact in het midden zit. Daardoor ontstaat de brom.
Dit is op te lossen door de middenaftakking los te nemen en twee weerstanden van 47 Ω in serie over de gloeidraadwikkeling te zetten. De verbinding welke aan de middenaftakking zat, nu aan het knooppunt van deze weerstanden verbinden.
Zodoende heb je een kunstmatige middenaftakking gemaakt.

Groeten,
Peter

Philips 836A with excessive "hum" noise

door radiolandia @, Belo Horizonte, 19.02.2022, 00:17 (800 dagen geleden) @ Peter1952

Hoi Peter.
Ik vermoedde al dat het een aardlek kon zijn in het midden van de filamentwikkeling. Dus heb ik een weerstand van 500 ohm parallel geschakeld met een 25uf condensator in serie met het centrale contact van de filamentwikkeling. Maar tevergeefs.
Morgen zal ik uw suggestie uitvoeren en kijken wat er gebeurt.
Ik kom terug met de resultaten.
De groeten,
Meyer

--
radiolandia

Philips 836A with excessive "hum" noise

door Peter1952 @, 19.02.2022, 07:34 (800 dagen geleden) @ radiolandia

Het is ook geen aardlek, maar een niet goed symmetrisch uitgevoerde gloeistroom wikkeling.
Dus een weerstand plus elco in serie opnemen helpt niet.

Neem eens een 100 Ohm ontbrompotmeter en verbind de buitenste aansluitingen met de gloeidraadwikkeling. Maak de middenaftakking los en verbind de draad die daaraan zat, met de loper.
Als alles verder in orde is kun je nu de potmeter op minimum brom instellen.

Groeten,
Peter

Philips 836A with excessive "hum" noise

door Robert Gribnau, 19.02.2022, 07:44 (800 dagen geleden) @ radiolandia

De 500 Ohm weerstand (met de 25 uF condensator parallel) verstoort de instelling van de eindbuis (E443H).

De E443H is direct verhit. De gloeidraad is dus tevens kathode. De stroom door de E443H loopt dan ook via de gloeidraad. De verbinding met massa vindt plaats via de middenaftakking van de gloeispanningswikkeling. Door een 500 Ohm weerstand tussen die aftakking en massa te plaatsen, ontstaat een spanningsval over die weerstand. Door die spanningsval wordt de gloeidraad/kathode van de E443H positief ten opzichte van massa. De bias van de buis wordt daardoor meer negatief. De buis zal daardoor minder stroom gaan trekken dan de bedoeling is. Dit effect wordt weliswaar getemperd door de manier waarop de negatieve voorspanning voor de E443H wordt verzorgd (door de spanningsval over R1/R15/R16/R18; als de E443H minder stroom gaat trekken, neemt de negatieve voorspanning op het stuurrooster af) maar het effect zal denk ik niet volledig gecompenseerd worden. Overigens zou het veranderen van de spanningsval over R1/R15/R16/R18 weer effect hebben op de negatieve voorspanning van de E455.

De door Peter voorgestelde 2 x 47 Ohm betekent ook dat er wat weerstand tussen de kathode en massa komt. Maar die weerstand is in totaal slechts 23,5 Ohm (voor de gelijkstroom staan de 47 Ohm weerstanden parallel) en zal daarom een verwaarloosbaar klein effect op de instelling van de E443H hebben.

Groet,
Robert

Philips 836A with excessive "hum" noise

door Peter1952 @, 19.02.2022, 08:14 (799 dagen geleden) @ Robert Gribnau

Volgens de servicedoc. trekt de E443H totaal 23,5 mA, dan is de spanningsval bij een totaalweerstand van 23,5 Ohm, 550 mV.
Het negatief wordt dus iets meer, maar dat is te verwaarlozen. Bij een 100 Ohm ontbrompotmeter is de spanningsval 1,18 V.
Het negatief van de E443H is 16,5 V. In de loop van de tijd zal de anodestroom wel wat minder geworden zijn.

Groeten,
Peter

Philips 836A with excessive "hum" noise

door radiolandia @, Belo Horizonte, 22.02.2022, 19:26 (796 dagen geleden) @ radiolandia

Vrienden.
Na veel te hebben geworsteld met de tinnitus die aan het begin van dit bericht werd genoemd.
Ik heb er eindelijk de oorzaak van gevonden.
De L1-aansluiting vertoont oxidatie op de pensteunen, waardoor een hoge weerstand tussen het filament en dezelfde plaat wordt gegenereerd.
Ik ga dat circuit demonteren en proberen de socket schoon te maken en te herstellen...
Zo niet, dan moet ik op zoek naar een van deze om te vervangen.
Moeilijke taak...

--
radiolandia

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum