Siemens Spezial-Super 51 brom (Techniek Radio/TV)

door leemhuis01 @, Coevorden, 17.01.2022, 14:20 (823 dagen geleden)

Beste forumgebruikers,

Ik ben momenteel bezig met een Siemens Spezial-Super 51 type SB 502 W.
Deze radio werkt inmiddels weer helemaal.

Alleen er zit een best wel hinderlijke brom in.
Wat kan deze brom veroorzaken?

-de voedingselco's zijn al vervangen.
-alle zwarte condensatoren zijn ook al vervangen

Siemens Spezial-Super 51 brom

door Goldline @, Oranjedorp, 17.01.2022, 14:39 (823 dagen geleden) @ leemhuis01

Voor of eindversterker buis ? gloeidraad / kathode lek ?

--
Cees PA1DBA

Siemens Spezial-Super 51 brom

door Oldtimer @, Oegstgeest, 17.01.2022, 15:15 (823 dagen geleden) @ leemhuis01

Is het een 50Hz of 100Hz brom (checken met oscilloscoop)?

Willem

Siemens Spezial-Super 51 brom

door leemhuis01 @, Coevorden, 17.01.2022, 19:23 (823 dagen geleden) @ Oldtimer

[image]

Dit signaal heeft een periodetijd van 10ms dus 100 Hz

Siemens Spezial-Super 51 brom

door soundman2 @, Wouw, 17.01.2022, 22:46 (823 dagen geleden) @ leemhuis01

Afgezien van het signaal, dat ik niet zie als rimpel op een elco, moet het niet 100, maar 50Hz zijn, Er vindt namelijk enkelzijdige gelijkrichting plaats. Van de dubbeldiode AZ41 zijn de anodes doorverbonden, Je meet wel wat, maar weet niet wat het voorstelt.
Waar heb je de scope aangesloten en stond de ingang op de stand AC of DC en wat was de tijdbasis per divisie?

Siemens Spezial-Super 51 brom

door leemhuis01 @, Coevorden, 18.01.2022, 10:56 (822 dagen geleden) @ soundman2

Ik heb mijn scoop aangesloten aan de luidspreker. en de min aan het chassis
daarmee krijg ik het volgende beeldje
[image]
[image]
[image]
[image]

Siemens Spezial-Super 51 brom

door Oldtimer @, Oegstgeest, 18.01.2022, 15:49 (822 dagen geleden) @ leemhuis01

Dit signaal heeft een periodetijd van 10ms dus 100 Hz

En staat de fijnregeling van de tijdbasis dan in de stand CAL?
Volgens de foto's niet.

Willem

Siemens Spezial-Super 51 brom

door leemhuis01 @, Coevorden, 18.01.2022, 16:06 (822 dagen geleden) @ Oldtimer
Bewerkt door leemhuis01, 18.01.2022, 16:29

Moeten die daar op staan dan?
Ben nog beginner en al helemaal als het op een oscilloscoop aankomt.

Dan heb ik dit beeldje
[image]

Siemens Spezial-Super 51 brom

door Oldtimer @, Oegstgeest, 18.01.2022, 18:29 (822 dagen geleden) @ leemhuis01

Moeten die daar op staan dan?

Ja, dat moet als je tenminste een echte meting van de frequentie en de amplitude wilt doen.
Uit het oscilloscoopbeeld volgt dat de frequentie 50Hz is (f=1/t) en Vpp 480mV.

Groet,

Willem

Siemens Spezial-Super 51 brom

door leemhuis01 @, Coevorden, 18.01.2022, 18:43 (822 dagen geleden) @ Oldtimer

ja, dat klopt. heb inmiddels ook gezien dat het 50Hz is.
Wist niet dat de die knopjes in die stand moest hebben.

Maar nu wordt het volgende punt, de brom verhelpen.

Siemens Spezial-Super 51 brom

door Oldtimer @, Oegstgeest, 18.01.2022, 19:35 (822 dagen geleden) @ leemhuis01

Kloppen de voedingsspanningen (multimeter) en wat voor rimpelspanning meet je daar met je oscilloscoop?
Tip: ingang oscilloscoop op AC en meten met x10 verzwakker probe.

Willem

[image]

Siemens Spezial-Super 51 brom

door leemhuis01 @, Coevorden, 18.01.2022, 19:43 (822 dagen geleden) @ Oldtimer

Dit is de rimpel die ik zie
[image]
[image]

Siemens Spezial-Super 51 brom

door Oldtimer @, Oegstgeest, 18.01.2022, 23:02 (822 dagen geleden) @ leemhuis01
Bewerkt door Oldtimer, 18.01.2022, 23:11

Mooi, circa 550mVtt als er met een x10 probe gemeten is.
Maar bij welke gelijkspanning is dit gemeten: 260V of 221V?
En hebben die spanningen ook die waarden, klopt de -6V ook?

Willem

Siemens Spezial-Super 51 brom

door leemhuis01 @, Coevorden, 19.01.2022, 10:44 (821 dagen geleden) @ Oldtimer

Het punt waar 260V moet staan, staat 294,5V en het volgende beeldje.
[image]
De plek waar 221 volt hoort te staan, staat 275,8V. Met het volgende beeldje.
[image]
De plek waar -6,6V moet staan, staat -7,94V. Met het volgende beeldje.
[image]

Siemens Spezial-Super 51 brom

door soundman2 @, Wouw, 19.01.2022, 11:16 (821 dagen geleden) @ leemhuis01
Bewerkt door soundman2, 19.01.2022, 11:29

De eerste foto hier zie ik:
Variabel staat op CAL
time/div staat op 10 msec.


[image]

Een periode van het signaal is twee divisies, (twee hokjes breed).
Een periode is dus 20msec, hetgeen bij een frequentie van 50Hz hoort.
Met de knop position, kun je het scopebeeld naar links of rechts verschuiven. Als je nu een markant punt in het signaal gelijk zet met een van de vertikale lijnen op de buis, kun je gemakkelijker aflezen hoeveel div een signaal heeft.
De stand AC onderaan noem ik de gemakkelijke stand, omdat het beeld dan meestal in het midden staat. Evenwel ben je de DC component kwijt. Je kunt dus niet bepalen of het signaal wat je ziet groot of klein is ten opzichte van de gelijkspanning waarop het gesuperponeerd is.
Als ik kijk naar de stand van de verzwakker, dan is het signaal 6 div x 0,5 volt, is 3 volt. Gebruik je een 10:1 probe, dan is het zomaar 30 Volt. Ik weet niet waar de probe aangesloten zit, maar 3 volt (rimpel?) of zelfs 30 volt hoort niet in het toestel thuis

Siemens Spezial-Super 51 brom

door leemhuis01 @, Coevorden, 19.01.2022, 11:35 (821 dagen geleden) @ soundman2

Ja, ik heb gemeten met een 10:1 probe.
De ground zit aan het chassis.
En de probe he ik aangelote op de punten waar in het schema de spanningen bij vermeld staan.
Dus aan de positieve kanten van de elco's

Siemens Spezial-Super 51 brom

door Oldtimer @, Oegstgeest, 19.01.2022, 12:26 (821 dagen geleden) @ leemhuis01
Bewerkt door Oldtimer, 19.01.2022, 13:08

Alle gemeten spanningen zijn aan de hoge kant, ook als je rekening houdt met een netspanning van 230V in plaats van 220V.
Welke rimpelspanning meet je op het punt waar de pijl in de tekening heen wijst?

Willem

[image]

Siemens Spezial-Super 51 brom

door leemhuis01 @, Coevorden, 19.01.2022, 13:49 (821 dagen geleden) @ Oldtimer
Bewerkt door leemhuis01, 19.01.2022, 14:00

Dit is de rimpel op de plek van de pijl.
Dit is met een 1:1 probe.

als ik nog een extra 50uF elco over de eerste heen zet word de amplitude 2 hokjes in plaats van 3.
doe ik dit bij de 2e (rechts in het schema) veranderd er niets.

[image]

Siemens Spezial-Super 51 brom

door leemhuis01 @, Coevorden, 19.01.2022, 15:11 (821 dagen geleden) @ leemhuis01

Ik tussen de 2 gloeidraad aansluitingen 35V.
Als ik in mijn buizenboek kijk hoort dit 4 V te zijn.
Dat is wel een groot verschil, lijkt mij ook niet goed voor de buis

Siemens Spezial-Super 51 brom

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 19.01.2022, 15:52 (821 dagen geleden) @ leemhuis01

Ik tussen de 2 gloeidraad aansluitingen 35V.
Als ik in mijn buizenboek kijk hoort dit 4 V te zijn.

De meeste buizen verdragen hooguit (en zeker niet al te lang) iets van 2 -2,5 x de nominale gloeispanning.
Als er werkelijk 35 V overheen zou staan was het een flitsbuis geweest.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Siemens Spezial-Super 51 brom

door leemhuis01 @, Coevorden, 19.01.2022, 16:14 (821 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Heb nog eens na gemeten,
Mar inderdaad toch 4 volt.
Heb nu een andere AZ41 in de radio geprobeerd
220V op de plek waar 221 moet staan.
en 235V op de plek waar 260V hoort te staan.

Siemens Spezial-Super 51 brom

door Oldtimer @, Oegstgeest, 19.01.2022, 17:47 (821 dagen geleden) @ leemhuis01

Heb nu een andere AZ41 in de radio geprobeerd
220V op de plek waar 221 moet staan.
en 235V op de plek waar 260V hoort te staan.

Tja, dan is die buis slechter dan zijn voorganger die meer spanning afgaf...
Ik zou dus de eerste buis weer terugzetten.
Wat de spanning op het punt van de pijl betreft: je meet daar met een 1:1 probe een rimpelspanning van circa 250mVtt, die spanning is veel te laag nog even los van het feit dat je de schakeling belast (1Mohm over 200k als je de 135 ohm verwaarloost) .
In een normale schakeling zou je 0Vpp verwachten maar hier heeft Siemens een truc uitgehaald.
Er wordt op het stuurrooster van de EL41 een bromspanning gezet die in tegenfase is met die op de anodespanning. Bij een juiste dimensionering zullen die twee elkaar opheffen.
Philips deed vroeger al zoiets met uitgangstrafo's met een anti-brom wikkeling maar daar zal wel een patent op rusten.
Ik vermoed nu dat de condensatoren van 0.1uF in het neg. roostersp. circuit lek zijn en/of de twee weerstanden van 200k sterk zijn verlopen en/of dat de EL41 aan het eind van zijn latijn is en te weinig versterkt.

Een mooie taak voor jou om dat uit te zoeken.

Willem

Siemens Spezial-Super 51 brom

door Andries van Dekken. @, Surhuizum, 19.01.2022, 19:36 (821 dagen geleden) @ Oldtimer

Zo te zien is de weerstand welke aan het stuurr.zit 800 k.
And

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres

Siemens Spezial-Super 51 brom

door leemhuis01 @, Coevorden, 20.01.2022, 14:58 (820 dagen geleden) @ Oldtimer

Als ik de EL41 wissel met eentje uit een ander toestel dan houdt ik de brom.
De weerstand 800K e 200K meten goed.
De 0,1uF condensatoren los gehad aan 1 kant en met een nieuwe 0,1uF overbrugt.
Dit had geeft effect, de brom blijft nagenoeg hetzelfde.

Siemens Spezial-Super 51 brom

door soundman2 @, Wouw, 17.01.2022, 16:50 (823 dagen geleden) @ leemhuis01

Isolatiering onder elco vergeten? Voor zover die er wel was voor de recap, e.e.a. t.b.v. evt de negatieve voorspanning.

Siemens Spezial-Super 51 brom

door leemhuis01 @, Coevorden, 17.01.2022, 19:20 (823 dagen geleden) @ soundman2

Ik heb de nieuwe elco's onder het chassis gemonteerd.
De oude heb ik zo gelaten als ze waren.
Heb alleen de draden losgehaald en aan de nieuwe elco's gesoldeerd

Siemens Spezial-Super 51 brom

door Will @, Zuidzande, 17.01.2022, 19:43 (823 dagen geleden) @ leemhuis01

Hallo
Heb je bij de tweede elco de min aan aarde gesoldeerd of aan de mantel van de oude elco want daar moet hij namelijk aan zitten, de tweede eco is geisoleerd van aarde gemonteerd .
mvg Will

Siemens Spezial-Super 51 brom

door leemhuis01 @, Coevorden, 17.01.2022, 19:50 (823 dagen geleden) @ Will

[image]

heb hem op de plek van de oranje stip er aan gesoldeerd

Siemens Spezial-Super 51 brom

door gertjanrhe @, Gooi, 17.01.2022, 22:46 (823 dagen geleden) @ leemhuis01

en waar maakte je de andere poot van de elco aan vast?

--
De techniek was in de jaren 40 veel verder dan menigeen zich bewust is

Siemens Spezial-Super 51 brom

door Peter1952 @, 18.01.2022, 08:23 (822 dagen geleden) @ gertjanrhe

Let er op dat de beide voedingselco’s met de - aan verschillende punten liggen. De elco direct achter de gelijkrichter ligt met de - via de weerstand van 125 Ohm aan massa, de tweede elco ligt met de - direct aan massa. Leg je allebei de - polen aan de weerstand of aan massa dan ontstaat ook brom.
Deze weerstand verzorgt het negatief voor de EL41.
Ietwat vreemde schakeling van de voeding: Enkelfasige gelijkrichting en de AZ41 zit anders geschakeld dan gebruikelijk.

Groeten,
Peter

Siemens Spezial-Super 51 brom

door leemhuis01 @, Coevorden, 18.01.2022, 11:07 (822 dagen geleden) @ Peter1952

De 2 nieuwe elco's zijn aangesloten zoals ze in het schema staan van de radio

Siemens Spezial-Super 51 brom

door rene @, Castricum, 18.01.2022, 16:50 (822 dagen geleden) @ leemhuis01

.

-alle zwarte condensatoren zijn ook al vervangen


Haal eens de condensator aan het stuurrooster van de voorlaatste buis los.
De eaf42..

Siemens Spezial-Super 51 brom

door leemhuis01 @, Coevorden, 18.01.2022, 18:49 (822 dagen geleden) @ rene

Bedoeld u dan deze condensator?
[image]

Siemens Spezial-Super 51 brom

door rene @, Castricum, 18.01.2022, 19:27 (822 dagen geleden) @ leemhuis01

Deze bedoel ik.

Het kan fout gaan als er een verkeerd type c wordt gemonteerd of de c is te dicht bij bv chassis gemonteerd.
Een nieuwe c moet vrij en met de kortst mogelijkste verbinding worden gemonteerd.
Haal hem maar eens los bij de eaf42.
U weet dan meteen of het een probleem is het laagfrequent.

Siemens Spezial-Super 51 brom

door Peter1952 @, 19.01.2022, 16:33 (821 dagen geleden) @ rene

Maak eens de koppelcondensator van 10 nF naar het stuurrooster (pen 6) van de EL41 los en controleer dan of de brom verdwenen is. Als de brom nu weg is, zit de fout voor de eindtrap. Controleer ook eens of er brom is als je de EAF42 die voor de EL41 geschakeld is er uit neemt. Is de brom dan ook weg, dan ontstaat de brom in of voor de de EL41.
Is de brom er nog als je de EAF42 er uit trekt en is die weg als je de koppelcondensator losmaakt, dan zit er brom op voeding van de EAF42. De onderkant van de anodeweerstand van de EAF42 zit met een condensator van 0,1 uF aan massa. Controleer die condensator. Heeft die de goede waarde?
Sluit het stuurrooster van de EAF42 eens kort naar massa. Als de brom dan weg is wordt die ergens opgepikt.

Op de anodespanning voor de EL41 mag best wat brom zitten, door de hoge inwendige weerstand van de EL41 heb je daar geen last van, mits de schermroosterspanning bromvrij is. Heb je al gemeten met de scoop op de onderzijde van de lekweerstand of het stuurrooster van de EL41? Daar mag je in elk geval geen brom hebben.

Groeten,
Peter

Siemens Spezial-Super 51 brom

door leemhuis01 @, Coevorden, 19.01.2022, 17:18 (821 dagen geleden) @ Peter1952

Na het los halen van de koppelcondensator naar de EL41. is er nog steeds brom.

Als ik de EAF42 eruit haal. Nog steeds brom.

Als ik het stuurrooster naar massa kortsluit is de brom wel kleiner op de scoop. Maar hij is zeker niet weg.

Siemens Spezial-Super 51 brom

door Jan Bus @, Amersfoort, 19.01.2022, 17:32 (821 dagen geleden) @ leemhuis01

Het wordt steeds meer duidelijk dat de brom ontstaat omdat de hoogspanning niet goed afgevlakt wordt. Ik vraag me dan ook af of er geen bedradingsfout is gemaakt bij het verwisselen van de Elco's.

Jan

Siemens Spezial-Super 51 brom

door Hans Op den Camp @, Leusden, 19.01.2022, 18:03 (821 dagen geleden) @ Jan Bus

Het wordt steeds meer duidelijk dat de brom ontstaat omdat de hoogspanning niet goed afgevlakt wordt. Ik vraag me dan ook af of er geen bedradingsfout is gemaakt bij het verwisselen van de Elco's.

Jan

Of........is heel simpel een van de nieuwe elco's niet 100%. Het valt mij op dat er heel veel aandacht wordt besteed aan de opbouw van het scoopbeeld, maar dat vaak de meest simpele controles worden vergeten...;-)

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Siemens Spezial-Super 51 brom

door soundman2 @, Wouw, 19.01.2022, 19:12 (821 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Het valt mij op dat er heel veel aandacht wordt besteed aan de opbouw van het scoopbeeld, maar dat vaak de meest simpele controles worden vergeten...;-)

TS sloot wel een scope ergens aan, en zag wat, maar kon daar niets van maken.
Ik heb hem in een voorbeeld aangegeven, hoe hij de frequentie van een signaal kan bepalen en de amplitude. Dat is toch wel iets wat je moet weten en leren bij het opgaan met een scope.
Als je alleen een rimpel ziet en je kent de bijhorende waardes niet, dan weet je nog niets. Een sinus van 50 Hz of een van 126 KHz ziet er op de scope precies eender uit, Maar de knoppen geven wel een andere waarde aan!
Let eens op de reactie: "Moet die knop dan op CAL staan?"
Maar al doende leert men toch?

Siemens Spezial-Super 51 brom

door leemhuis01 @, Coevorden, 20.01.2022, 09:12 (820 dagen geleden) @ Jan Bus

De elco's zijn aangesloten zoals in het schema staat.

Als een van de elco's niet goed was geweest, had ik dat toch gemerkt als ik ze overbrugde met een andere elco?

Ik weet wel een beetje hoe ik met een scoop moet werken (periodetijd bepalen enz.) maar op school is de scoop wat nieuwer, dus ook anders qua instellingen.

Siemens Spezial-Super 51 brom

door Armand @, 20.01.2022, 11:15 (820 dagen geleden) @ leemhuis01

Hoe is de staat van de solderingen (eindtrap) met het chassis?
Gebrekkige of "koude lassen" kunnen ook brom veroorzaken.
Ik zou alle verbindingen (vanaf de volume potentiometer) met aarde of chassis eens goed doorsolderen.

Groeten, Armand

Siemens Spezial-Super 51 brom

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 20.01.2022, 11:37 (820 dagen geleden) @ Armand

Ik zou alle verbindingen (vanaf de volume potentiometer) met aarde of chassis eens goed doorsolderen.

Met als gevolg dat overal aan gesoldeerd is :BAD:

Koude lassen kun je goed zien. Zonder meer alle massa verbinden overnieuw solderen lost het probleem niet op.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Siemens Spezial-Super 51 brom

door Armand @, 20.01.2022, 12:57 (820 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Bewerkt door Armand, 20.01.2022, 13:45


Met als gevolg dat overal aan gesoldeerd is :BAD:

Tja, met een juist ingestelde soldeerbout zie je alleen een nieuwe, blinkende soldering.:-)
Een koude las zie je misschien wel maar een gebrekkige verbinding met chassis door oxidatie, ouderdom of roestig chassis moeilijker.
Zo heb ik laatst nog een brom opgelost in een Silvertone radio.
Je kunt het natuurlijk ook meten met een ohmmeter.
Oxidatie tussen de huls van een voedingselco en het aardcontact of chassis geeft ook brom.
Moer lossen, elco een beetje draaien en de moer vastzetten, lost het probleem meestal op.

Groeten, Armand

Siemens Spezial-Super 51 brom

door leemhuis01 @, Coevorden, 20.01.2022, 15:04 (820 dagen geleden) @ Armand

De elco's zijn met andere zwevend onder het chassis gemonteerd.
Dus het verdraaien helpt weinig denk ik.

Heb nu een aantal soldeerverbindingen nagelopen.
De brom op het stuurrooster van de EL41 is vele malen kleiner nu.
De Brom bedraagt daar nog 60mVpp.
Als ik de 5nF condensator met de schakelaar met ground verbind,
dan is de brom nog maar 10mVpp.
Maar dan klinkt het geluid ook weer niet goed.

Siemens Spezial-Super 51 brom

door rene @, Castricum, 21.01.2022, 11:48 (819 dagen geleden) @ leemhuis01


Als een van de elco's niet goed was geweest, had ik dat toch gemerkt als ik ze overbrugde met een andere elco?


Dat klopt niet.
Als een elco lek is los je dat niet op door er een andere bij te plaatsen.
Oude vervangen elco’s dus altijd afkoppelen en ook niet als soldeersteuntje gebruiken.
Gebruik je de oude massa aansluiting wees er dan zeker van dat er geen corrosie is tussen elco en chassis.

Siemens Spezial-Super 51 brom

door S.Leunissen @, regio Zuid Limburg, 23.01.2022, 00:14 (817 dagen geleden) @ rene

Ik heb dit ooit een keer gehad. Elco loshalen eventuele metalen ring ook. Met glasvezelpen schoongeboend aan alle kanten. Vervolgens zeer dun filmpje vaseline erop gedaan monteren en brom was weg.

--
groet Sander
[image]

Siemens Spezial-Super 51 brom

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 20.01.2022, 11:51 (820 dagen geleden) @ leemhuis01

Misschien pikt de uitgangstrafo wel brom op van de voedingstrafo. Is deze trafo origineel en zit hij nog op z'n plaats?

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Siemens Spezial-Super 51 brom

door leemhuis01 @, Coevorden, 20.01.2022, 17:14 (820 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Voor zover ik zie en weet, is dit de originele trafo op de originele plek

Siemens Spezial-Super 51 brom

door leemhuis01 @, Coevorden, 24.01.2022, 16:01 (816 dagen geleden) @ leemhuis01

De elcos nogmaals overbrugd. Deze keer wel zoals het hoort.
Deze zijn goed, of de ander moet ook nog stuk zijn.

Wel heb ik nog een 0,1uF condensator gewisseld.
De brom is nu weg, of ik noet mijn oor in de luidspreker plaatsten. Maar mijn vader hoort het niet.

De rimpel op de gelijkspanning bedraagt na de 1e elco nog steeds zo'n 20Vpp.
Na de 2e elco 1,2Vpp.
Ook zijn de spanning nog steeds vorm te hoog. 292 en 277 volt, daar waar in het schema 260 en 221 volt staat.
Moet ik daar nog wat aan veranderen?
Wat zijn de gevolgen?
En wat moet ik dan veranderen?

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum