Philips b5x43a thermische zekering gesprongen (Techniek Radio/TV)

door Koen @, GENT, 12.04.2021, 16:45 (1109 dagen geleden)

Hallo radiotechneuten,

Deze radio is opgekuist, de contacten gereinigd met isopropanol, dan opgestart met lamp in serie, niks verdachts.
Na een uurtje spanningen meten, is de thermische zekering op de voedingstransfo gesprongen:-(

Wat kan daar de oorzaak van zijn, en hoe kan ik dit veilig oplossen?

Dit moet ik eerst kunnen oplossen vooraleer verder te kunnen gaan . Het is zo'n bijzonder mooi stereo toestel, het zou jammer zijn mocht hij niet te herstellen zijn .

Wie weet raad ?

Groeten,

Koen

Philips b5x43a thermische zekering gesprongen

door frans maessen @, lanaken, 12.04.2021, 18:18 (1109 dagen geleden) @ Koen

Koen,

Kijk eerst maar eens naar de gelijkrichterbuisvoet, als dat er niet goed uit ziet dan heb je mogelijk daar de oorzaak gevonden van de oververhitting.

Groetjes Frans

Philips b5x43a thermische zekering gesprongen

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 12.04.2021, 18:45 (1109 dagen geleden) @ Koen

Mogelijk sluiting van het scherm (poot 15) binnen de trafo.
Een oplossing daarvoor is om het scherm met een 1M weerstandje aan massa te leggen.
Zie bijgevoegd plaatje.
Mooie radio en succes.
Groet, Ben

[image]

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Philips b5x43a thermische zekering gesprongen

door huub.jak @, 12.04.2021, 19:40 (1109 dagen geleden) @ Ben

Sluiting in de EZ 80 ..?
huub

Philips b5x43a thermische zekering gesprongen

door S.Leunissen @, regio Zuid Limburg, 12.04.2021, 23:51 (1109 dagen geleden) @ huub.jak

Heb ik pas gehad Gelukkig starte ik de radio met gloeilamp en variac op. Bij 80V variacspanning( is ongeveer 50-60 Volt op de trafo primair) Warme sluiting in EZ80. Isolatie om de kathode was weg en de gloeidraad hing verbogen onder in de buis.

--
groet Sander
[image]

Philips b5x43a thermische zekering gesprongen

door Koen @, GENT, 13.04.2021, 14:47 (1108 dagen geleden) @ S.Leunissen

De EZ81 heb ik getest op de centrad 752, geen lekken, goede emissie.

De thermische zekering hersteld zonder extra tin te gebruiken, maar ik ben er niet aan uit hoe deze terug te plaatsen : kan dit met een superdun draadje of iets anders ?

Dank je!

Koen

Philips b5x43a thermische zekering gesprongen

door Andries van Dekken. @, Surhuizum, 13.04.2021, 15:03 (1108 dagen geleden) @ Koen

Dat heb je goed gedaan,is soldeer wat bij bepaalde temp.smelt.
Dan het plaatsen,neem het tussen duim en wijsvinger,plaats het gesoldeerde
gedeelte aan het verende en trek de andere kant aan het trafo gedeelte.
Zal vast wel lukken.:-)

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres

Philips b5x43a thermische zekering gesprongen

door Koen @, GENT, 13.04.2021, 15:13 (1108 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Dank je Andries, het is gelukt ;-)

Morgen verder testen....

Philips b5x43a thermische zekering gesprongen

door Koen @, GENT, 13.04.2021, 15:14 (1108 dagen geleden) @ Ben

Dag Ben,

is dit veilig ? En waarom wordt dit af-fabriek niet direct zo gedaan ?

Groet.

Koen

Philips b5x43a thermische zekering gesprongen

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 13.04.2021, 16:13 (1108 dagen geleden) @ Koen

Ja dat is veilig.
Phlipse had een dusdanig vertrouwen in hun afscherming dat dit niet is toegepast.
Maar als de trafo ouder wordt gaat het scherm secundair lekken.
Veel radio's zijn gesloopt of weggegooid om deze reden.
Denk dat als je poot 15 niet aanpast, je werk aan de temp zekering voor niets is.
Garanties krijg je niet, mede gezien de andere adviezen waar het fout kan gaan.
Succes en groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Philips b5x43a thermische zekering gesprongen

door Koen @, GENT, 13.04.2021, 16:16 (1108 dagen geleden) @ Ben

Heel erg bedankt Ben!

Philips b5x43a thermische zekering gesprongen

door rene @, Castricum, 13.04.2021, 16:42 (1108 dagen geleden) @ Koen

De pertinax buisvoet van de ez 81 vervangen door een keramisch exemplaar is aan te bevelen.

Philips b5x43a thermische zekering gesprongen

door pedu @, 14.04.2021, 11:22 (1108 dagen geleden) @ Ben

Ben,

Ik heb een B7X44a die momenteel perfect werkt.

Voorzie ik dan uit veiligheid die weerstand ?

Thanks

Peter

Philips b5x43a thermische zekering gesprongen

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 14.04.2021, 13:11 (1107 dagen geleden) @ pedu
Bewerkt door Ben, 14.04.2021, 13:31

Nee, dat hoeft niet.
Als de radio verder goed werkt is er niets aan de hand.
Wel als de temp zekering eruit vliegt en je verder geen andere fouten kunt vinden.
Dan kan het helpen om bij een B7X44A een weerstand aan het scherm te hangen.
Let wel op dat bij deze trafo het scherm aan poot 17 zit.
Groet, Ben

[image]

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Philips b5x43a thermische zekering gesprongen

door vanderwaal @, 14.04.2021, 21:13 (1107 dagen geleden) @ Ben

Goedenavond Ben , ik zie nu voor het eerst de wikkelgegevens van deze transformator . Waar zijn deze gegevens te vinden ? Zijn er ook wikkelgegevens van Philips Uitgang trafo,s beschikbaar / te vinden ? Zal zeker de moeite waard zijn voor reparatie,s aan deze onderdelen . Groet van Jan.v.d.Waal uit Ridderkerk .

Philips b5x43a thermische zekering gesprongen

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 14.04.2021, 22:11 (1107 dagen geleden) @ vanderwaal
Bewerkt door Ben, 14.04.2021, 22:18

Dag Jan, ik heb per ongeluk de complete service manual van de B5X43A in het Duits.
Groot 2,5mb en daar staat in het schema de trafo met de wikkelgegevens.
Heb wel eens eerder advies gegeven over het scherm in combinatie met de temp zekering.
Dit n.a.v. een reparatie bij een B7X44A welke hetzelfde probleem had.
Van andere Phlipse voedings trafo's weet ik het niet maar er zal wel ergens documentatie van zijn.
Via dit forum zijn er wel eens aansluitlijsten gezien met Ugt's maar geen wikkelgegevens.
Groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Philips b5x43a thermische zekering gesprongen

door Matthias Meijer @, Dordrecht, 14.04.2021, 22:50 (1107 dagen geleden) @ Ben

Dag Jan, ik heb per ongeluk de complete service manual van de B5X43A in het Duits.
Groot 2,5mb en daar staat in het schema de trafo met de wikkelgegevens.


En die is hier te vinden (onderaan de tabel bij Interne Information):

http://www.radiomuseum-bocket.de/wiki/index.php/Philips_Pallas_Stereo_B5X43A

Dan hebben andere direct geïnteresseerden er meteen ook wat aan.

http://www.radiomuseum-bocket.de/wiki/index.php?title=Philips
Overigens hier ook nog allerlei handige informatie (Duits)
En als je verder gaat graven nog veel meer.

Groeten,
Matthias

Philips b5x43a thermische zekering gesprongen

door vanderwaal @, 15.04.2021, 09:44 (1107 dagen geleden) @ Matthias Meijer

Goedemorgen Matthias , bedankt voor de tip ,hier is inderdaad veel te vinden .
Groet van Jan.v.d.Waal uit Ridderkerk .

Philips b5x43a thermische zekering gesprongen

door Koen @, GENT, 05.05.2021, 16:47 (1086 dagen geleden) @ Ben

Dag Ben,
ik wacht nog op een bestelde vervangtransfo. In afwachting heb ik pootje 15 via een R van 1M aan de massa gelegd. Maar nu werkt de gloeispanning niet meer , wél die van de EM80.

Vreemd toch ?

Groeten,

Koen

Philips b5x43a thermische zekering gesprongen

door Martina @, Almere, 05.05.2021, 17:15 (1086 dagen geleden) @ Koen

Dag Ben,
In afwachting heb ik pootje 15 via een R van 1M aan de massa gelegd. Maar nu werkt de gloeispanning niet meer , wél die van de EM80.

Vreemd toch ?

Groeten,

Koen

Moet de weerstand dan niet aan pootje 17????

--
The Flying Dutchlady
Eensch legende... thans werkelijkheid!
https://www.youtube.com/watch?v=lr5d3sGxSXQ

Philips b5x43a thermische zekering gesprongen

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 05.05.2021, 18:39 (1086 dagen geleden) @ Koen

Poot 14 is de return van de gloeidraden en behoord aan massa.
Poot 15 is het scherm en vaak is er dan een doorverbinding via poot 14.
Dus als je poot 14 apart aan massa legt dan moeten de gloeidraden weer werken.
Succes en groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Philips b5x43a thermische zekering gesprongen

door Koen @, GENT, 06.05.2021, 10:08 (1086 dagen geleden) @ Ben

Dag Ben,

bedankt voor je reactie : origineel zijn pootje 14 en 11 en 15 aan elkaar doorverbonden : bedoel je dan dat de verbinding tussen pootje 14 en 11 moet onderbroken worden ?

Groeten

Koen

Philips b5x43a thermische zekering gesprongen

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 06.05.2021, 12:15 (1085 dagen geleden) @ Koen

Dag Koen, ik heb er een plaatje van gemaakt om het te verduidelijken.
Succes en groet, Ben

[image]

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Philips b5x43a thermische zekering gesprongen

door Koen @, GENT, 06.05.2021, 12:33 (1085 dagen geleden) @ Ben

Dank u Ben, ik ga ermee aan de slag!

Groeten,

koen

Philips b5x43a thermische zekering gesprongen

door Koen @, GENT, 06.05.2021, 17:36 (1085 dagen geleden) @ Ben

Dag Ben,

ik heb het nu zo uitgevoerd, lamp in serie brandt matig, ontvangst op AM is er wel maar niet om naar huis te schrijven.
Op fm is er amper een of twee zenders te horen (Q-music), maar zo zwak ....met volume op maximum is het geluid laag.

Wat kan ik verder doen ? De ECC85 is al vervangen door een NOS.
De tuner opendoen is lastig, dit heb ik nog nooit gedaan...?

Philips b5x43a thermische zekering gesprongen

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 06.05.2021, 18:30 (1085 dagen geleden) @ Koen

Dag Koen, eerst de lamp er weer tussenuit en dan gaan meten met de universeelmeter.
Dat de lamp zwak brand wil zeggen dat er geen sluiting is.
De tuner openmaken is NIET aan te bevelen, dan ontregel je de afstelling.
-Zijn de spanningen ongeveer op de aangegeven waarde.(zie plaatje)
Kloppen deze spanningen dan naar de volgende stap.
-Bromt de radio in de pickupstand als je de ingang entree aanraakt.?
Als er een luid en duidelijke brom is dan werkt de eindtrap.
Dan ga je verder meten met het grote schema en kun je ontdekken waar het probleem zit.
Groet, Ben

[image]

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Philips b5x43a zwakke ontvangst FM

door Koen @, GENT, 07.05.2021, 11:05 (1085 dagen geleden) @ Ben

Dag Ben,

bedankt voor je behartiging. Nu de transfo terug veilig werkt , kan ik metingen doen.
Eerstdaags ga ik deze uitvoeren. Alleen de spanningen op de ECC85 zijn moeilijk gezien de buisvoet ingesloten zit.
De LF is goed, ontvangst op AM is krachtig, maar weinig zenders.
Ik hoop de FM-ontvanst te kunnen verbeteren.

Hartelijk dank en fijn weekend !

Koen

Philips b5x43a meetresultaten

door Koen @, GENT, 10.05.2021, 17:39 (1081 dagen geleden) @ Ben

Dag Ben,

de metingen geven waardes van 10 à 25% lager dan het schema. De EZ81 is NOS..
C1 meet 212V op FM, C2 166V op FM (te laag dus) , de ECC85 op pen 6 = 110V, dus 40V te laag. Beide voedingselco's zijn preventief vernieuwd.
EM80 pen 1 = 30V op FM ( moet 45V zijn ) en 170V op pen9 170V op FM
Eigenaardig is ook : mijn gewone radio met transistoren verliest ontvangst op 102Mhz wanneer ik de afstemming op de buizenradio op een bepaald puntverdraai, beide radio's staan bijna 2 meter uit elkaar.
Alle weerstanden zijn getest en goed .
Alle buizen zijn getest en OK.
Ik weet het nu efkes niet zo goed meer. :NO:

Wat nu ?

Groeten

Koen

Philips b5x43a meetresultaten

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 10.05.2021, 18:53 (1081 dagen geleden) @ Koen

Dag Koen, de +4 lijn is te zwaar belast waardoor de spanning daalt.
Je geeft aan dat pen6 110V is en dat zou rond de 150V moeten zijn.
In de +4 lijn zul je de fout moeten zoeken, mijn verdachte als eerste is C53 van 16uF.
Maar het kan ook een andere sluiting/belasting zijn, dus meten aan die +4 lijn.

Doordat de spanning op de ECC85 te laag is kan er een oscillatie optreden.
Deze frequentie kan dan een andere radio storen.
Succes en groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Philips b5x43a meetresultaten

door Koen @, GENT, 11.05.2021, 10:33 (1081 dagen geleden) @ Ben

Dank je Ben voor de uitleg.
Komende dagen zullen boeiend zijn .

Groeten,

Koen

Philips b5x43a meetresultaten

door Koen @, GENT, 14.05.2021, 16:09 (1077 dagen geleden) @ Ben
Bewerkt door Koen, 14.05.2021, 16:35

dag Ben,

met de transfo op 220V zijn de metingen beter. Alleen op pen 7 meet ik op FM slechts 30V, dit zou 46V moeten zijn.

Ook ontdekte ik op de tuner iets dat er uitziet als een weerstand, ( zie foto) er zit een beetje metaal zichtbaar, dat nergens mee verbonden is : op dit punt meet ik 155V. De weerstand tussen dit punt en de massa is 35Kohm.
Nergens zie ik een eventueel draadje waar dit mee zou kunnen verbonden zijn . Er ligt genoeg onaangeroerd stof daarrond, er is dus niet aan geprutst denk ik. Wat zou dit kunnen zijn ?

Groeten,

Koen

[image]

Philips b5x43a meetresultaten

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 14.05.2021, 16:54 (1077 dagen geleden) @ Koen

Ook ontdekte ik op de tuner iets dat er uitziet als een weerstand, ( zie foto) er zit een beetje metaal zichtbaar, dat nergens mee verbonden is : op dit punt meet ik 155V.

Kijk eens in schema naar C94 FM tuner.
Meet tussen dat pinnetje en R20, zul je die R62 meten van 1 k
En pin 1 van de ECC85 bijna 0 Ohm.

Handig van Philips zo'n meet punt naar buiten brengen.

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

Philips b5x43a meetresultaten

door Koen @, GENT, 14.05.2021, 17:11 (1077 dagen geleden) @ Maurice

R62 meet inderdaad 1Kohm, tussen pen1 ecc85 en dat puntje meet ik 6 ohm.

Wat kan je daaruit concluderen ?

Philips b5x43a meetresultaten

door Koen @, GENT, 14.05.2021, 17:25 (1077 dagen geleden) @ Maurice

Dank u Maurice , ik kende zo'n meetpunt niet, weeral wat bijgeleerd.

Fijn weekend.

Koen

Philips b5x43a meetresultaten

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 14.05.2021, 17:09 (1077 dagen geleden) @ Koen

Dag Koen, je schrijft “alleen op pen7 meet ik 30V” maar welke pen 7?.
Op de tuner zitten keramische uitvoerpunten, dit zijn meetpunten.
(Maurice gaf dit al eerder aan)
Dat je daar 155V meet geeft aan dat de voeding aan de tuner correct is.
Volgende stap is de ECH81, zijn daar alle spanningen aanwezig of is die buis niet goed.
Zal niet de eerste ECH81 zijn die slecht is en je hoofdpijn bezorgt.
Groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Philips b5x43a meetresultaten

door Koen @, GENT, 14.05.2021, 17:21 (1077 dagen geleden) @ Ben

Sorry Ben, vergeten....dit betreft de EM80.
De ECH81 is een NOS van Tungsram, maar ik heb er nog van andere merken.
Metingen van de ECH81 zijn : pen 6 156V ( FM) en 184V op AM, pen 8 107V op AM.

Alle weerstanden nog een overlopen, altijd binnen tolerantie.

Philips b5x43a meetresultaten

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 14.05.2021, 18:36 (1077 dagen geleden) @ Koen

Deze spanningen zijn +/- 15V te laag.
Ga terug naar de voeding, +1 moet minimaal 215V zijn bij 220V netspanning.
Dan meten +2, deze moet zijn +/- 193V AM en 175V FM.
Is +1 215V correct en +2 niet correct dan R63a en R64 meten, moeten beide 1k5 zijn.
Zijn de C’s C76 en C77 al vervangen?, bij lekken krijg je ook spanningsverlies.
Daarnaast kan dan de uitgang trafo defect raken op den duur.
Groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Philips b5x43a meetresultaten

door Koen @, GENT, 15.05.2021, 10:09 (1077 dagen geleden) @ Ben

Dank je voor uw uitleg Ben, volgende week weet ik weeral wat te doen ;-)

Groeten,

koen

Philips b5x43a meetresultaten

door Koen @, GENT, 17.05.2021, 15:45 (1074 dagen geleden) @ Ben

Dag Ben,

vandaag een philips tuner hierop aangesloten, en de ontvangst is prima, ook in stereo. Dus is het LF deel goed, meen ik . Daarna nog wat metingen gedaan . Plots is Z4 ( 200mA) gesprongen, een nieuwe erin, na 20 sec. terug gesprongen.

Vooraleer verder te gaan moet ik daar de oorzaak van kennen ?

Groeten,

Koen

Philips b5x43a meetresultaten

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 17.05.2021, 16:31 (1074 dagen geleden) @ Koen

Lijkt mij wel, dat je daar snel de oorzaak van vindt voordat er meer stukgaat.
Als Z1 eruit vliegt maakt C1 of C76 en/of C77 af en toe sluiting.
Dat kan de reden zijn dat de eindtrap wel werkt maar teveel stroom gebruikt.

Je hebt eerder geschreven dat je C1 vervangen hebt, dan blijft C76 en C77 over.
Deze C's zitten op de uitgang tranformators en zijn dik en zwart.
Je kunt ze ook losknippen en dan later vervangen.
Succes en groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Philips b5x43a meetresultaten

door huub.jak @, 17.05.2021, 16:42 (1074 dagen geleden) @ Ben

Maakt de AZ1 geen sluiting
Zie je vonkjes in de buis
zo dra je er stroom op zet
de AZ kan ook inmiddels wat sluiting hebben
huub

Philips b5x43a meetresultaten

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 17.05.2021, 16:48 (1074 dagen geleden) @ huub.jak

Maakt de AZ1 geen sluiting

Heu....? EZ81?

Bovendien zit Z4 na de EZ81.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Philips b5x43a meetresultaten

door Koen @, GENT, 17.05.2021, 17:02 (1074 dagen geleden) @ huub.jak

Dag Huub,

de EZ81 is een NOS, geen vonkjes te zien en temp. is normaal , NIET roodgloeiend.

Groeten,

Koen

Philips b5x43a meetresultaten

door Koen @, GENT, 17.05.2021, 16:58 (1074 dagen geleden) @ Ben
Bewerkt door Koen, 17.05.2021, 17:04

Dag Ben, bedankt voor je uitleg.

C76 en 77 waren al van in het begin vervangen. Vooraleer de Z4 eruit vloog kon ik nog wat metingen doen : C1 en C2 én C3 waren reeds preventief vervangen.

C1 : 213V

+ : 231V

C2 : 166V ( FM), en 190V (AM)

4+ :189V AM en 172V FM

ECH81 : pen 1 55V, pen 8 107V (AM) pen 6 184V (AM) en 156V (FM)

EBF89 : pen 6 120V (FM) .

EF89 : pen 7 182V (FM) en 198V ( AM)

EZ81 pen 3 252V

EM80 : pen 9 : 185V (FM) pen 7 50V AM en 31V FM, moet 46V zijn.

Aan C53 meet ik 155V en aan C100 55V (FM)

De C's zijn echt goede ex. ( mosterd enz. ) de weerstanden zijn prima, ook de oude koolweerstanden zijn gemeten en OK.
Mijn eerste zorg is nu zoeken waarom Z4 na vele uren werken eruit vliegt.

Groeten,

Koen

Philips b5x43a meetresultaten

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 17.05.2021, 18:48 (1074 dagen geleden) @ Koen

Probeer je informatie op een rijtje te krijgen.
EZ81 pen 3 moet +/- 300V zijn, gemeten is 252V.
Mijn twijfel of de EZ81 wel voldoende kan leveren.
(Nieuwe onderdelen kunnen soms ook slechte onderdelen zijn)

+1 C1 is 213V gemeten en moet 215V zijn, lijkt goed.
+2 en +4 C2 166V FM en 190V AM, lijkt ook goed.
EBF89 pen 6 120V FM gemeten en moet 109V zijn, is R14 nog wel 15k?
De spanningen op de EM80 zou ik mij nog niet druk maken, kan later.

Over C100 gemeten 55V, moet +/- 175V staan, is R100 22k nog goed?.
Of is C100 zelf niet defect, anders zit er een fout in de bijbehorende de unit.

Is een lastig probleem omdat je zoekt naar een te zware belasting of sluiting.
Aan de andere kant, kan de trafo en EZ81 wel voldoende leveren voor de belasting.
Ik zou mij eerst druk maken om C100, desnoods loskoppelen van de unit en weer meten.
Niet de moed opgeven, desnoods een paar dagen laten liggen en dan verder gaan.
Groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Philips b5x43a nieuwe oude transfo ontvangen

door Koen @, GENT, 20.05.2021, 16:32 (1071 dagen geleden) @ Ben
Bewerkt door Koen, 20.05.2021, 16:38

Dag Ben,

bedankt voor je raadgevingen . Weken geleden rookte de voedingstransfo en toen heb ik een andere overgenomen van forumlid Matthias ( ik kende toen nog je oplossing met de 1Mohm weerstand niet, ondertussen is dit toegepast zoals je weet.) Deze nieuwe oude transfo zal ik volgende week "transplateren" , hopelijk zonder afstotingsverschijnselen :CAP:

Kan het zijn dat de oorspronkelijke transfo te weinig spanning leverde ? Op de oude transfo mat ik 235V op pen6 en 264V op pen 7 , als je dan omrekent naar gelijkspanning zou dit toch >300V moeten geven ?

R14 en R100 zijn gemeten en goed bevonden. C100 meet 69µF, zou 80 moeten zijn, ik zal die nog vervangen.

Ben benieuwd of er na de transplantatie een hogere gelijkspanning zal geleverd worden .

Groeten,

Koen

Philips b5x43a nieuwe oude transfo ontvangen

door rene @, Castricum, 20.05.2021, 16:55 (1071 dagen geleden) @ Koen

Wat dacht je van een verkoolde pertinax buisvoet van de ez81.
Zet hier maar een keramische voet in.

Philips b5x43a nieuwe oude transfo ontvangen

door Goldline @, Oranjedorp, 20.05.2021, 17:27 (1071 dagen geleden) @ Koen

Als je uit zou gaan van een moderne siliciumdiode gelijkrichting heb je gelijk en mag je >310v
verwachten,
echter bij een gelijkrichtbuis heb je wat verliezen.
In de datasheet van de EZ81 lees je bij 2 X 250 volt AC in een DC spanning van 245V bij 160 mA belasting en een 1e afvlak C van 50 uF

[image]

--
Cees PA1DBA

Philips b5x43a meetresultaten

door Koen @, GENT, 02.06.2021, 17:15 (1058 dagen geleden) @ Ben

Dag Ben,

enkele tijd ( beetje moedeloos) laten bezinken en vandaag toch nog wat gemeten : ECC85 pen 1 156V, pen 6 120V ( te laag dus ) , pen 7 -8V tot -12V op een sterke zender. Diverse NOS ECC85 omgewisseld. Dan aan de linkse metalen zwarte schroef op de tuner gedraaid, ontvangst werd beter en krachtiger , de rechter rode pijl , als ik hier aan draai heeft het geen invloed. De andere verzonken vijzen op de tuner zijn op zicht niet aangeroerd geweest gezien er veel oud stof op ligt.

Maar ik vrees dat de voorgaande bezitter flink heeft geknoeid aan de tuner
: zenders zitten dermate verschoven dat het niet meer mooi is . Een goed ontvangen zender verliest soms ontvangst. Radio Klara zit op ongeveer 101Mhz, zou +/- 90Mhz moeten zijn.

Van afregelen heb ik geen verstand, ik heb alleen een multimeter.

Is er nog redding mogelijk ?

Groeten, Koen

[image]

Philips b5x43a meetresultaten

door soundman2 @, Wouw, 02.06.2021, 18:57 (1058 dagen geleden) @ Koen
Bewerkt door soundman2, 02.06.2021, 19:08

Moeilijk is het niet,maar je moet wel weten wat je doet. Een FM meetzender maakt het werk een stuk gemakkelijker.
Een gouden regeltje:
Als je niet weet waar je aan draait, is het beste om er dan maar af te blijven!
Als je weet hoe het werkt kun je met een heel klein beetje linksom/rechtsom verdraaien wel uitvinden wat het is.
Als je een trimmer een fractie verdraait en de zender schuift een beetje op, dan heb je de oscillator te pakken. Onthoud altijd de oude stand
Draaien aan de antennetrimmers verzwakt de gevoeligheid. Dat kun je het beste zien aan het afstemoog, mits de zender een niet al te groot signaal geeft.
Uiteraard kun je ook de layout van het toestel raadplegen, maar die is biet altijd aanwezig.
Er zijn in principe 4 afstem condensatoren/spoelen. Ik heb even geen lay out van de tuner, maar kan wel uitleggen hoe het normaal werkt
Begonnen wordt met de oscillator. Die zetten we aan de lage kan van de band dus op ca 88MHz. Stel de meetzender in op 88MHz. Verdraai vervolgens de vaste oscillatorspoel totdat de meetzender hoorbaar is. Stem vervolgens de radio af op 100MHz. Draai de oscillatortrimmer zodanig dat de meetzender weer hoorbaar is. De instellingen beïnvloeden elkaar een beetje, daarom moet je de afstemprocedure een keer of drie herhalen. Daarna worden de antenne kringen afgeregeld. De spoel weer in de buurt van 88MHz en de trimmer in de buurt van 100MHz, beide op maximum uitslag van de spanning op de detector. Het signaal van de meetzender klein houden, zodanig dat de AGC/begrenzer niet aanspreekt.
Controleer wel voordat je aan de tuner begint, of de MF werkt op de juiste MF frequentie, 10,7MHz
Als je aan de tuner begint, kontroleer dan eerst of de kerntjes van het afstemmechanisme niet los zitten of verschoven zijn, als dat zo is krijg je de tuner niet afgeregeld.

Philips b5x43a meetresultaten

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 02.06.2021, 22:11 (1058 dagen geleden) @ Koen

Je bent in ieder geval weer een stukje verder, knap dat je doorzet.
Het kan inderdaad dat de vorige eigenaar het ook niet meer wist.
Je meet op pin 6 120V en dat zou betekenen dat er in de tuner iets mis is.
Wat je kan doen is hier op het forum vragen naar een ruiltuner uit b.v. een sloopradio.
In de tussentijd demonteer je de tuner.
Je kunt dan de hieronder aangegeven componenten controleren en vervangen.
Of de weerstand is naar hoogohmig verlopen of het C'tje maakt sluiting.
Wel goed kijken hoe het gemonteerd zit en nieuw exact zo terugplaatsen.
Succes en groet, Ben

(zie nu ook dat C93 in aanmerking komt als verdachte)

[image]

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Philips b5x43a meetresultaten

door Koen @, GENT, 03.06.2021, 12:20 (1057 dagen geleden) @ Ben

Dag Ben,

bedankt voor je reactie.
De tuner uitbouwen lijkt me riskant: hoe kan je de snaren opgespannen laten zitten als je alles uitbouwt ?

Groeten,

Koen

Philips b5x43a meetresultaten

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 03.06.2021, 16:47 (1057 dagen geleden) @ Koen

Eerst een nieuw topic starten met FM tuner gezocht.
Omschrijven voor welk type radio en het liefst met een foto.

De radio moet uit de kast gehaald worden om overal bij te kunnen.
Dan van alles foto's maken hoe het aangesloten zit en hoe de afstemsnaren lopen.
De stoute schoenen aantrekken, diep ademhalen, rustig blijven en gewoon doen.
Er kan niet veel misgaan tenzij je de radio zonder FM wil gaan gebruiken.
Succes en groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Philips b5x43a meetresultaten

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 03.06.2021, 00:37 (1058 dagen geleden) @ Koen
Bewerkt door Maurice, 03.06.2021, 00:51

Lees dan eerst eens over Ontvangen van FM,
Dan snap je wat je aan het doen bent.
Zonder dat blijf je rommelen en gaat het niet goed komen.

150 of 120V zou mij weinig boeien.
Kan allerlei redenen hebben.
Pen 6 Betekend Oscillator deel.
VRAAG is Oscilleert het daar ook en op welke frequentie.
Veel belangrijker

De Truuk bij deze FM ontvanger is dat ongeacht de afstemming Antenne kring (Links)
en de Oscillator (Rechts) Het verschil Altijd 10,7 MHz als uitkomst moet hebben.

De radio verder op werkt dus alleen met die 10,7Mhz verder.

Als je nu een werkende FM radio pakt en deze boven op de B5X43A zet , kun je
een dipje horen in die Andere werkende FM radio, kijk naar de schaal en je
weet waarop de Oscillator staat te oscilleren.

Bij Tip sen Truuks Knop hier op forum staat verder tekst en uitleg.

Dan de diverse trim en afregel zaken.
Snap wat die betekenen.
Zie tabel hoe en wat.

Daarom moet je eerst kringen NA de FM tuner de radio zelf GOED op die 10,7Mhz afregelen.(ZF-Kreise)
Daarna pas de FM tuner.
Omdat de zeer smalle kringen na de FM tuner alleen werken op die 10,7Mhz.
Voor andere frequentie is de radio doof.

S57 en S58 lopen gelijk op en zou zo over de schaal het verschil steeds keurig 10,7Mhz moeten blijven.
Omdat door redenen er kleine afwijkingen zijn moet er enig correctie plaatsvinden.
DAT gebeurt met die trim spoelen en condensatoren.
De volgorde van trimmen is belangrijk om het tot een goed einde te brengen.
Zo lees je dat die C95 alleen zin heeft aan de lage kant.

Dan de laatste filter S59 S10 laat alleen 10,7Mhz door met een bandbreedte van
zo'n 15 kHz.
Immers FM is het audio wordt door variatie op die 10,7Mhz in frequentie gevarieerd,
Later wordt dus door radio die 10,7 Mhz er uit gevist en houden we die 15kHz over.

Als Antenne Kring - Oscillator geen 10,7 is is toestel verder doof.
[image]
[image]

S59 en S10 Doorlaat filter
[image]

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

Philips b5x43a 2e radio

door Koen @, GENT, 03.06.2021, 16:50 (1057 dagen geleden) @ Maurice

De truk met de 2e radio lukt, dus de oscillator werkt ?

Philips b5x43a 2e radio

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 03.06.2021, 18:05 (1057 dagen geleden) @ Koen

Ja er zit dus leven in die oscillator

Nu de vraag op welke frequentie.

Kijk op je eigen schaal en op die van de 2e radio.
Verschil zou die 10,7 MHz moeten zijn.

Voor een 2e tuner hoef je niet eerst die andere er uit te halen.

Elektrisch los koppelen en de ander "los" in toestel hangen.
Zien of dat verbeterd.

Idee is eerst de fout vinden, als je dát niet kunt repareren is pas vervangen aan de orde.

Maar eerst weten wat er stuk is.

Stel je 2e toestel heeft OOK een FM unit.
Kun je die evt elektrisch overzetten.

Wat is dat voor radio?

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

Philips b5x43a 2e radio

door Koen @, GENT, 04.06.2021, 10:21 (1057 dagen geleden) @ Maurice
Bewerkt door Koen, 04.06.2021, 10:28

De 1e radio op 90Mhz, dan op de 2e radio ( transistorradio) reactie op 100,7 Mhz. Dwz. dat dan de afstemming wegvalt op de op de 1e radio. Eigenaardig is dat als ik dan aan de 1e radio verander, de afstemming op de 2e ook verandert ?
Op de 1e radio is weinig of geen ontvangst tussen 100 en 104Mhz : kan dit te maken hebben met de te lage spanning ( 120V) op pen 6 van de ECC 85 ? De tuner opendoen is riskant, blijkbaar mag niks hierin worden verbogen .

Een ander tuner zoeken en transplanteren is me een brug te ver : als de snaren loskomen is dat voor mijn bijna onherstelbaar .....

Volgende week zal ik de elcotjes in de decoder en de flipflop eens vernieuwen om te zien of er stereo wordt ontvangen op de sterkste zenders, ik weet dat dit wat voorbarig is ...maar het zou toch al een troost zijn;-)

Kan ik R63 meten zonder de tuner open te doen ? Tussen c53 en pen 6 van de ECC85 meet ik 11K : er zitten ook andere componenten hiertussen dus denk ik dat deze meting niet betrouwbaar is

Groeten

Koen

Philips b5x43a 2e radio

door Andries van Dekken. @, Surhuizum, 04.06.2021, 11:41 (1057 dagen geleden) @ Koen

Dit had ik je 10/5 al meegedeeld en heb je zo te zien helaas niks mee gedaan.:-)

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres

Philips b5x43a 2e radio

door Koen @, GENT, 04.06.2021, 11:48 (1057 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Klopt idd. mijn excuses hiervoor;-)

Philips b5x43a 2e radio

door Andries van Dekken. @, Surhuizum, 04.06.2021, 11:54 (1057 dagen geleden) @ Koen
Bewerkt door Andries van Dekken., 04.06.2021, 12:22

Heb ik het begrepen dat de radio nu wel ontvangt,maar nog niet zoals t'moet zijn?
De spanning op de oscillator anode hoeft niet perse' de oorzaak ervan te zijn.
Hoe je af regelen kunt is eerder al vermeld,dus wens ik je succes.

grt And

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres

Philips b5x43a 2e radio

door Koen @, GENT, 04.06.2021, 11:56 (1056 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Klopt , maar niet tussen 100Mh en 104Mhz.

Philips b5x43a 2e radio

door Andries van Dekken. @, Surhuizum, 04.06.2021, 12:21 (1056 dagen geleden) @ Koen

.
Je hebt van M gezien hoe je af moet regelen,maar dit klopt niet.
Met C95 regel je namelijk de hoge kant van de band af,en met
de spoel juist op het lage gedeelte,rond 89 MHz.
Succes grt And

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres

Philips b5x43a 2e radio

door Erwin goossens @, Lier(antwerpen), 04.06.2021, 12:54 (1056 dagen geleden) @ Koen

Hey koen. Ik ben nu ook aan een radio met deze FMtuner bezig. De zeders zijn opgeschoven en ik ontvang nu 108 MHZ.’ Een gedeelte van de freq tussen 87 en 93 MHz zijn weggevallen. Ik moet de tuner ook openen omdat blijkt dat hij niet ontregeld is om hogere freq te kunnen ontvangen.. nu is helaas een schaalkoord gebroken. Dit was dan wellicht zo versleten dat ik ze alle2 maar vervang. Met de doc is dit makkelijk te doen

Philips b5x43a meetresultaten

door Andries van Dekken. @, Surhuizum, 10.05.2021, 22:09 (1081 dagen geleden) @ Koen

Indien je transistor op 102 MHz een stille draaggolf ontvangt kan het zijn dat
je buizenradio 10,7 MHz lager staat afgestemd en dan ontvang je de oscillator-
frequentie hiervan.Dit kun je makkelijk controleren en weet je gelijk dat dit o.k is
grt And

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres

Philips b5x43a meetresultaten

door Erwin goossens @, Lier(antwerpen), 02.06.2021, 19:05 (1058 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

als Enkel de 2 metalen trimmers ontregeld (oscilator,bandbreedte) zijn en geen meetzender ter beschikking is kan dit ook gedaan worden zonder deze app, ik meet dan over de Dedector elco en ik kijk dan naar de afstemindicator. Heb dit ooit enkele keren gedaan en dit resultaat was ook vrij goed

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum