TV Flyback energie recovery (Techniek Radio/TV)

door Erik @, 08.03.2020, 19:57 (1511 dagen geleden)
Bewerkt door Erik, 08.03.2020, 20:05

Hoi,

Ik ben al een paar weken mijn hoofd aan het kaal krabben op de volgende fout.
De TV die ik aan het restaureren ben, de RCA 621ts is een van de eerste toestellen waarbij de energie (tegen EMK) van de lijntrafo/afbuigspoelen wordt gebruikt om de B+ voedings spanning te verhogen.

Artikel over deze techniek

[image]

Bij mijn toestel wil dit totaal niet werken, ik heb alles geprobeerd, maar alles klopt volgens het schema

[image]
Aangeboden signaal

[image]
Grote foto
Het beeld, veel oscillatie

[image]
Grote foto
Fold-over aan de linkerkant van het beeld

De oscillatie kan uit het midden-frequent komen, maar de fold-over en verticale lichte lijnen (moeilijk zichtbaar om de foto duiden op een afbuig brobleem.

Lijntrafo en afbuigspoelen zijn de orginele typen, en meten de juiste weerstandswaarden en ring-testen goed

Heeft iemand nog een idee waar verder te zoeken?

vriendelijke groeten,
Erik

TV Flyback energie recovery

door kris @, Gent België, 08.03.2020, 20:49 (1511 dagen geleden) @ Erik

Alle tv boosterschakelingen hebben één ding gemeen. De vrije trillingfrequentie van het geheel van THT, afbuigspoelen en wat er nog meer aanhangt resoneert aan ongeveer drie keer fH.
btw..voor hiernavolgende meting : toestel uit.

je kan dit controleren met een toongenerator (enkele volts is meer dan vodoende)tusssen anode lijneindbuis en bv massa. Meten doe je bvb met scoop of AC voltmeter op de HS uitgang van de trafo.
Je moet dan in de buurt van 48kHz een duidelijke opslingering zien van de HS uitgangsspanning.

Zit je ver naast, dan gaat de schakeling piepen en kraken in bedrijf (voor zover je dat nog hoort :-) ) en werkt de recuperatie niet goed.

groeten

Kris

TV Flyback energie recovery

door Erik @, 08.03.2020, 21:56 (1511 dagen geleden) @ kris

Hoi Kris,

De tip om met de signaalgenerator te kijken is een goede. :OK:
Morgen ga ik kijken waar het geheel resonant is.

Afgaande op de lichte en donkere lijnen in het beeld staat het nu op ongeveer 80-100khz te "ringen"
Dit is ook duidelijk terug te zien op de opgaande flank van de zaagtand.

Mvg, Erik

TV Flyback energie recovery

door Adelbert @, 09.03.2020, 07:29 (1510 dagen geleden) @ Erik

Beste Erik!
Mag ik jou naar dit forum stuuren?
https://www.antiqueradios.com/forums/viewforum.php?f=3

Er zijn ook amerikaanse TVs die niet met 50 Hz terecht komen.
Deze moeten diepere veranderingen in de schakeling hebben (Admiral 10"/12" - 1948/49)

Groeten,
Thorsten

TV Flyback energie recovery

door ruudtx @, 09.03.2020, 18:24 (1510 dagen geleden) @ Adelbert

De lijn frequentie van NTSC is vrijwel hetzelfde als CCIR, dus dat kan het probleem niet zijn.
Wel zit er soms een nettrafo in de US toestellen die last kan hebben van 50 Hz.

TV Flyback energie recovery

door Erik @, 09.03.2020, 21:37 (1510 dagen geleden) @ ruudtx

Kris,
Vandaag de resonantie check gedaan:

Aansturen met blokgolf:
resonantie op 37.6 Khz, 62.3 Khz, en een zeer sterke resonantie op 188Khz.

Aansturen met sinus:
Alleen resonantie (sterk) op 188Khz

Het lijkt er op dat e.a toch echt niet klopt :-(

Adelbert,
Dank voor de link, ik kende het forum al wel, maar ik ga daar eens aanmelden en vragen.

Ruudtx,
Klopt, het verschil is maar klein. de testen zijn trouwens met NTSC gedaan, maar ook met een PAL/CCIR signaal is er eigenlijk geen verschil

TV Flyback energie recovery

door kris @, Gent België, 09.03.2020, 23:10 (1510 dagen geleden) @ Erik

aansturen met een blokgolf is hier niet echt nuttig, de harmonischen vd blokgolf geven ook resonantiepunten die niet van belang zijn.

Met sinus 188kHz.. daar zit dus iets fout.

Nu, bij early boosterschakelingen (ik moet er ook zeggen ken deze tv niet van er aan te werken , maar ga ervan uit dat wat volgt evengoed geld..) zit het feit dat er op de juiste frequentie resonantie ontstaat in de combinatie inducantie en de parasitaire capaciteiten. Parasitaire capaciteiten verdwijnen niet, dus enige mogelijkheid is afname van inductantie, bvb door gebroken kern in tht of afbuigspoel. Is de THT hier uit gelamineerd metaal of al een ferriet type?

Je zou, als test, de resonantiefrequentie naar beneden kunnen halen door bijplaatsen externe C en zien of het beter gaat met de schakeling. 100% zal het daarmee niet worden, maar als de flyback al beter gaat en de boosterspanning wat stijgt weet je alvast dat je op het juiste spoor zit.


groeten

Kris

TV Flyback energie recovery

door Erik @, 10.03.2020, 19:17 (1509 dagen geleden) @ kris

Hoi Kris,

Afgezien van 56pf in de horizontale afbuigspoel is er geen capacitijd in het circuit aanwezig

[image]
Deze 56pf condensator meet goed

De lijntrafo is een van de eerste van ferrite materiaal, de vormgeving lijkt een beetje op een potkerm

[image]

Ik zal deze nog eens goed bekijken, maar op het eerste gezicht ziet hij er heel uit.
Het raadsel gaat nog even door..

Groeten,
Erik

TV Flyback energie recovery

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 10.03.2020, 20:25 (1509 dagen geleden) @ Erik

Heb je de resonantiecontrole in circuit gedaan of er buiten?

TV Flyback energie recovery

door kris @, Gent België, 10.03.2020, 21:13 (1509 dagen geleden) @ Erik

Hoi Kris,

Afgezien van 56pf in de horizontale afbuigspoel is er geen capacitijd in het circuit aanwezig


De capaciteiten zitten verborgen in het geheel van de windingen. het zijn parasitaire capaciteiten, maar hier nuttig gebruikt om bij de juiste frequentie tot resonantie te komen.
(
Hoedanook, hang er eens een extra capaciteit bij. kan tussen pin 10 en 4 van de tht, spanning is daar niet al te groot). Bedoeling is resonantiefrequentie naar beneden te halen en dan te kijken hoe het gehh reageert. Das enkel als test bedoelt om na te gaan of de boosterschakeling dan tot leven komt.

TV Flyback energie recovery

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 11.03.2020, 11:06 (1508 dagen geleden) @ Erik

Vaak hoort bij die ferrit kern
een luchtspleet te zitten
Gevormd bv door stukje karton.
Niet tegen gekomen bij demontage?

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

TV Flyback energie recovery

door kris @, Gent België, 11.03.2020, 13:54 (1508 dagen geleden) @ Maurice

Vaak hoort bij die ferrit kern
een luchtspleet te zitten
Gevormd bv door stukje karton.

ha Maurice,
Had ik ook aan gedacht, maar strookt -in dit geval- niet met de rest vh het verhaal. Een luchtspleet verminderd de L waarde, waardoor de resonantiefrequentie nog omhoog gaat. (en die zit al veel te hoog)

tevens verscheen die luchtspleet bij de THT in het algemeen maar vanaf begin jaren 50 (bij Philips nog wat later), als de BB groter werd en dus ook de afbuigstromen.

TV Flyback energie recovery

door Erik @, 12.03.2020, 20:47 (1507 dagen geleden) @ kris

Hoi,

De meting van de resonantie is gedaan met alle buizen op zijn plaats, signaal aanbieden op de primaire wikkeling, en de scope op de HV winding.

Vandaag met een 750pF condensator, parallel aan de afbuig spoel de resonantie op 46khz gebracht.
Maar helaas geen verbetering, de sweep wordt wat kleiner en de HV lager, maar de vervorming blijft.

Ik heb nog even naar de eindbuis gekeken, over de 100 ohm kathode weerstand staat 10V, de buis trekt dus 100mA.
Dat is minder dan de 150mA wat in het schema is aangegeven, dit omdat de -110V bij mij -100V is.
Deze -100V echter veranderen (weerstanden in de voeding) heeft echter geen effect op de vervorming.

De kathode ontkoppel condensator (100nF) vergroten, heeft ook geen effect.

Wat apart is, wanneer de recovery diode verwijderd, dan werkt de schakeling niet meer, er wordt heen HV meer opgewekt.
Ik zou juist verwachten, dat de spanning toeneemt, omdat de demping weg is

Dit is een lastige :-(

TV Flyback energie recovery

door kris @, Gent België, 13.03.2020, 10:44 (1506 dagen geleden) @ Erik
Bewerkt door kris, 13.03.2020, 10:57

Hoi,


Vandaag met een 750pF condensator, parallel aan de afbuig spoel de resonantie op 46khz gebracht.
Maar helaas geen verbetering, de sweep wordt wat kleiner en de HV lager, maar de vervorming blijft.

Het was ook niet te verwachten dat je een full size beeld zou krijgen, maar eventueel een te klein, normaal beeld. De vervorming blijft . bedoel je de ringing of folding aan de linkerkant, of beiden?

Ik heb nog even naar de eindbuis gekeken, over de 100 ohm kathode weerstand staat 10V, de buis trekt dus 100mA.
Dat is minder dan de 150mA wat in het schema is aangegeven, dit omdat de -110V bij mij -100V is.
Deze -100V echter veranderen (weerstanden in de voeding) heeft echter geen effect op de vervorming.


Denk dan ook niet dat het probleem daar zit. belangrijkste voor de eindbuis is dat de stuurpuls de juiste vorm heeft en voldoende amplitude, zodanig dat de eindbuis tijdens de flyback in "afgeknepen" toestand is en goed geleid tijdens de heenslag (vooral het tweede stuk). Heb je waarschijnlijk al lang gemeten met de scoop?

Wat apart is, wanneer de recovery diode verwijderd, dan werkt de schakeling niet meer, er wordt heen HV meer opgewekt.
Ik zou juist verwachten, dat de spanning toeneemt, omdat de demping weg is

Ja, dat komt omdat dit geen dempdiode meer is zoals in de oudere schakelingen, maar hier is het een recoverydiode. (de naam damper bleef verkeerdelijk nog in gebruik)

De diode geleidt niet tijdens de flyback, maar is verantwoordelijk voor het eerste stuk van de heenslag. (daar waar het fout zit dus). Maar als de flyback niet goed verlopen is , gaat het ook fout met het eerste stuk van de heenslag. (hier dus duidelijk het geval). Haal je de diode eruit, dan gaat het helemaal fout met de heenslag, raakt de kern waarschijnlijk in verzadiging en lukt de flyback ook niet meer en gaat de eindbuis blozen.

Een oscillogram genomen op punt 4 van de THT zou wat meer inzicht kunnen verschaffen in waar het fout gaat.

Er kan bvb een éénwindingkortsluiting zitten in de H-afbuigspoelen. zou je kunnen testen door er een andere afbuigblok aan te hangen. Kablage fouten aan aansluitingen tht is een andere mogelijkheid.

edit : ik vergat te vermelden dat je die meting best met een 1:00 probe doet. hangt er een beetje vanaf hoe groot de piekwaarde is op dit moment. En uiteraard TV gescheiden van het net (maar dat zal wel zo al zijn)

TV Flyback energie recovery

door Erik @, 13.03.2020, 18:51 (1506 dagen geleden) @ kris

Hoi Kris

Het was ook niet te verwachten dat je een full size beeld zou krijgen, maar eventueel een te klein, normaal beeld. De vervorming blijft . bedoel je de ringing of folding aan de linkerkant, of beiden?

Zowel de ringing als folding blijven

Denk dan ook niet dat het probleem daar zit. belangrijkste voor de eindbuis is dat de stuurpuls de juiste vorm heeft en >voldoende amplitude, zodanig dat de eindbuis tijdens de flyback in "afgeknepen" toestand is en goed geleid tijdens de heenslag >(vooral het tweede stuk). Heb je waarschijnlijk al lang gemeten met de scoop?

Nee eigenlijk niet.
Ik ben wel gemeten op het rooster van de eindbuis, met de anode van de eindbuis los, is het een "schone" zaagtand, met de anode aangesloten is de zaagtand vervuild met een sinusvormige rimpel op het eerste 1/3 deel van de opgaande flank
Ik zal eens wat scope plaatjes gaan posten.

De diode geleidt niet tijdens de flyback, maar is verantwoordelijk voor het eerste stuk van de heenslag. (daar waar het fout zit >
Een oscillogram genomen op punt 4 van de THT zou wat meer inzicht kunnen verschaffen in waar het fout gaat.

Ga ik doen :OK:

Groeten,
Erik

TV Flyback energie recovery

door kris @, Gent België, 13.03.2020, 15:38 (1506 dagen geleden) @ Erik

Blijkbaar zijn er meerdere schema's in omloop van dit tv'tje.

heb nu een versie met oscillogrammen. daaruit valt op te maken dat de flyback tijd bij deze schakeling korter is dan later gebruikelijk. dat maakt dat eigen resonantie vh systeem wat hoger zal liggen (waarschijnlijk 80 à 90 kHz).

En de stuurpuls voor de eindbuis is 200V, waardoor de DC spanning op het stuurrooster op -110V komt te liggen, das negatiever dan later gebruikelijk. zal wel ok zijn, maar meet toch eens na.

spanning over afbuigspoel. jammer dat de tijdsverdeling er niet bij staat, maar het valt duidelijk te zien dat de flyback puls wat smaller is dan 10-12% van de lijntijd, zoals later gebruikelijk.

[image]

TV Flyback energie recovery

door Erik @, 14.03.2020, 00:26 (1506 dagen geleden) @ kris

Hoi Kris,

Interesant dat je een schema wat de signaalvormen geeft hebt kunnen vinden.
Dat heb ik zelf nog niet, ik heb wel intresse in een kopietje, als dat kan?

Wat scope plaatjes, allen gemeten t.o.v chassis ground

Golfvorm op stuurrooster eindbuis, met anode los genomen

[image]
Grote foto


Golfvorm op stuurrooster eindbuis, met anode aangesloten

[image]
Grote foto

Golfvorm op de uitgang van de lijntrafo (pin4)

[image]
Grote foto

Hier is de fout goed te zien, grote, positieve piek en uitslingering. :-(

De eindbuis wordt redelijk sterk gestuurd, het stuurrooster ten opzichte van kathode is -13V

Groeten, Erik

TV Flyback energie recovery

door kris @, Gent België, 14.03.2020, 01:56 (1506 dagen geleden) @ Erik
Bewerkt door kris, 14.03.2020, 02:33

- 13V ? das veel te weinig... Golfvorm is juist bij de aansturing, maar hoe groot is de amplitude? ( je scoop plaatjes zijn zonder voltage aanduiding) moet om en bij de 200 V PP zijn... anders wordt de buis niet vol uit gestuurd en gaat ook niet vol afknijpen.

De sterke oscillatie bij de afbuigspanning ( tweede plaatje) kan daarvan een gevolg zijn.
te weinig energie in de afbuigkring opdat de boosterdiode de eerste helft van de heenslag blijvend kan clampen (je ziet een kortstondige clamping, de positieve piek na de flyback, athans dat moet het zijn), en dan gaat het zaakje oscilleren aan de natuurlijke resonantiefrekwentie van het geheel (die je al gemeten hebt :-) ). anderzijds goed teken, Q factor van het geheel is ok. (geen demping door sluitingen windingen)
Dat resoneren straalt overal door, dus beïnvloed ook het stuurroostersignaal, maar das een gevolg, geen oorzaak.

Het schema met plaatjes staat bij de NVHR.. soms zoeken we het te ver.:-D

TV Flyback energie recovery

door Erik @, 14.03.2020, 22:12 (1505 dagen geleden) @ kris

Ik zal het schema eens opsnorren, dank voor de tip.
De scope plaatjes zijn 100V /dev.
Pulsen van ruim 200V op het stuurrooster dus.

Het schema geeft 110V voor het rooster en 95V voor de kathode, dan zit ik met 13V tussen rooster-kathode toch aardig in de goede richting?
Gemeten met een digitale meter, dan kan natuurlijk nog wat invloed hebben.

Nogmaals een andere buis (nieuwe 6BG6) geprobeerd, maar geen verschil.

Ik stoei nog met het snappen van het mechanisme:-D
Wat ik begrijp:
- De smalle, negatieve piek op het rooster laat de buis sperren/afknijpen.
- Tijdens het brede gedeelte van de puls wordt de buis vol open gestuurd, maximale spanning op de trafo en afbuigjuk
- De stroom door het afbuigjuk zal vervolgens volgens een zaagtand vorm stijgen (maar niet tot in verzadiging)
Hierna wordt de buis weer afgeknepen, en moet het magneetveld in het juk weer ineen storten.

Dot zover snap ik het, maar hoe de diode dan precies in het spel komt, en waarom deze alleen in het eerste gedeelte van de zaagtand een rol speelt, snap ik nog niet

En de positive puls op het juk is denk ik, de bron van de problemen, maar waar komt deze vandaan?

Groetjes,
Erik

TV Flyback energie recovery

door kris @, Gent België, 14.03.2020, 23:18 (1505 dagen geleden) @ Erik
Bewerkt door kris, 14.03.2020, 23:59

OK..

tijdens de heenslag hangt gans het zaakje aan een DC spanningsbron (via de eindbuis)

Stroom door de trafo en spoelen volgt dan de wet U= L x dI:dt . aangezien U en dt een constante zijn in functie van de tijd moet di dat ook zijn. I neemt dus lineair toe met de tijd, de gewenste zaagtand. energie in spoelensysteem is op het einde van de heenslag
LI²:2.

Dan worden de eindbuis afgekoppeld. spoelen zitten met een pak magnetische energie en vormen samen met de gedeeltijk parisataire capaciteiten een trillingskring. SinusOscillatie start dus, en dat zie je gedurende 1/2 periode als flyback. Magnetische energie gaat over op de capaciteiten (piek vd flyback) en dan terug in magnetische energie, maar het veld is nu omgekeerd. (hierdoor keer je dus van einde heel snel naar begin) Dan wil een nieuwe halve cyclus van de trilling beginnen, maar spanning die zich vormt stuurt nu de spaardiode open, en die houdt verdere trilling tegen en je komt weer bij U= L x dI: dT, stroom loopt door spaardiode. ergens halfweg de trace stijgt de spanning toch een beetje en neemt de eindbuis het weer over. Als het geheel niet goed gebalanceerd werkt zie je ook de overgang van spaardiode naar eindbuis door een vertekening in het midden vh beeld. Daarom mag de boosterdiode ook niet te snel inschakelen en daar is de voorspanning door de boostercondensator voor nodig.

Hier is dat duidelijk te zien, er is nog en spanningsprong na 1/2 flyback tijd alvorens de booster overneemt., maar dan zakt de spanning weer in.. en stopt de boosterdiode met geleiden en start de resonantie opnieuw. er zat dus te weinig energie in de kring. even denken. :-) waarschijnlijk is de flyback tijd veel te kort en te stijl, krijg je een grotere stroom door de booster dan verwacht en gaat de energie te snel verloren in die diode.

vandaar dat gans dit proces het beste werkt met vrije trilling op 3fH. de flyback is dan net achter de rug voor start nieuw actief beeld. hier gaat de flyback nog wat sneller dan in latere toestellen. reden kan zijn om toch voldoende HS te produceren met deze kleine buis (en dus kleine afbuigstromen en vermogens tov latere toestellen met grotere buizen)

Je meting zat idd goed. had niet goed gelezen dat je tussen rooster en kathode gemeten had.

Maar, alles nog eens overlopen : stuurpuls is goed, buizen zijn goed.. kom ik toch terug op een mogelijk kleine sluiting in het afbuigblok. Hang er eens even ander H spoelenset aan. mag van jongere tv zijn met grotere buis. Meet daarmee eens opnieuw de resonantiefrequentie van het geheel. zit dat goed (3fH..5fH), kan je ook de spanning erop zetten en meten wat er gebeurd.

TV Flyback energie recovery

door Erik @, 15.03.2020, 20:58 (1504 dagen geleden) @ kris

Dankje, nu is e.a van de werking iets duidelijker geworden.
Er zit dus nog te veel "energie" in het circuit op het moment van het begin van een nieuwe beeldlijn, doordat de trillings frequentie te hoog is, en te kort energie door de diode "afgevangen" wordt
(beetje plastisch omschreven :-) )

Ik heb de resonantie meting nog eens uitgevoerd, hier zat toch nog een meetfout in, waarschijnlijk door beinvloeding van de scope input, en generator output. (capaciteit coax kabels?)

Nu de generator aangesloten via een 100K weerstand, en de scope door de probe langs de HV uitgang te leggen (capacitieve koppeling).

Hiermee komt de resonantie op 60Khz, een stukje lager dus.

Ik heb testen gedaan met enkele andere afbuigspoelen, maar deze beinvloeden de frequentie eigenlijk niet heel veel.

Ook met de orginele afbuigspoel los genomen of aangesloten is er weinig verschil.

Wel presteren de andere afbuigspoelen iets beter bij de ring test (2 tot 3 rings meer)

Ik heb het nog niet aangedurfd om met een andere erop afbuispoel het toestel aan te zetten om te zien of de golfvormen beter zijn.

Zo als het nu uitziet, mag ik de afbuigspoelen gaan demonteren

TV Flyback energie recovery

door kris @, Gent België, 15.03.2020, 22:25 (1504 dagen geleden) @ Erik

Nu de generator aangesloten via een 100K weerstand, en de scope door de probe langs de HV uitgang te leggen (capacitieve koppeling).

Hiermee komt de resonantie op 60Khz, een stukje lager dus.

Dat is al veel logischer.. en een goed teken: de theorie is toch juist :-)


Ik heb testen gedaan met enkele andere afbuigspoelen, maar deze beinvloeden de frequentie eigenlijk niet heel veel.

Ook met de orginele afbuigspoel los genomen of aangesloten is er weinig verschil.

das wat vreemd; de spoelen maken het grootste deel uit van het resonantiecircuit, maar bij dit oudje misschien nog niet zoveel tov exemplaren met grote bb.

Wel presteren de andere afbuigspoelen iets beter bij de ring test (2 tot 3 rings meer)

dat is een teken..

Ik heb het nog niet aangedurfd om met een andere erop afbuispoel het toestel aan te zetten om te zien of de golfvormen beter zijn.

Zo als het nu uitziet, mag ik de afbuigspoelen gaan demonteren.

Je moet de afbuigspoelen zelfs niet demonteren. maak gewoon de draden naar de H spoelen los en hang die aan een andere externe spoelenset. Je moet als je het niet aandurft het zaakje niet meteen op volle spanning zetten, maar met de variac aanlopen tot de schakeling net werkt. De golfvorm volgen op de scoop. als de H spoelen de oorzaak is, ga je het meteen zien aan de golfvorm. (wel je bb behoeden voor inbranden door bvb hs niet aan te sluiten)

TV Flyback energie recovery

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 15.03.2020, 22:47 (1504 dagen geleden) @ kris

En let op de helderheid beeldbuis.
Op 0 draaien.

of bv verticaal op juk laten en alleen de andere horizontaal op HV deel hangen.

Hoeft echt niet op de buis te zitten die spoel.

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

TV Flyback energie recovery

door Erik @, 31.05.2020, 22:10 (1427 dagen geleden) @ Erik
Bewerkt door Erik, 31.05.2020, 22:17

Na de nodige avonturen is er sinds vandaag weer beeld op het toestel

[image]

Een tweetal fouten bleken de oorzaak van het "ringing" probleem
- HV winding te hoge weerstand 500 ohm in plaats van 240 ohm, hierdoor was er minder danping van de fly-back pulsen.
Deze fout heb ik onder de microscoop kunnen repareren door op een plekje van de HV winding de was te verwijderen en een nieuwe aansluiting op de buitenste wikkeling te maken
[image]

En weer afdekken met verse was
[image]

Ook bleek er nog een fout gemaakt te zijn in het -110V circuit. Deze -110V moet een lage impedantie hebben.

Damper diode D is de gelijkrichter voor de fly-back pulsen van de lijntrafo, hiermee wordt booster condensator C geladen.
Echter het retourpad van deze condensator loopt via de -110V. terwijl de uitgang van de lijntrafo en afbuigspoelen aan de +245V hangen.
[image]

Om de stroomkring voor de pulsen gesloten te zijn moet de +245V naar de -110V een lage impedantie hebben voor de frequentie van de pulsen (+/- 15kHz)
Condensator C127a (niet zichtbaar in het plaatje) bleek hier de oorzaak.

Het was een lange maar interessante zoektocht naar de fout warbij ik veel heb kunnen leren over energy recovery bij TV afbuiging
Dit was hierbij een behulpzaam document

http://worldphaco.com/uploads/TELEVISIO … ODE_OR.pdf

Nu kunnen we eindelijk verder met de kleinere fouten/afwijkingen :-)

TV Flyback energie recovery

door Cornelisjan @, Midden Nederland, 31.05.2020, 23:07 (1427 dagen geleden) @ Erik

Knap werk Erik:OK: De aamhouder wint.

Als ik het goed begrijp dan is de Elco C127a een van de afvlakcondensatoren van de 245V voedingslijn.

TV Flyback energie recovery

door Erik @, 01.06.2020, 21:48 (1426 dagen geleden) @ Cornelisjan

Hoi,

Ja, deels...
Condensator C127a zit tussen de +245V en -110V.
De stroom van de boost-pulsen loopt hier dus doorheen, een laag-esr type is hier noodzakelijk omdat deze stromen ongeveer 16kHz zijn.
Een wat vreemd circuit, waardoor het enige tijd duurde voordat ik dit doorhad

Groeten,
Erik

TV Flyback energie recovery

door Oldtimer @, Oegstgeest, 01.06.2020, 07:11 (1426 dagen geleden) @ Erik

Het was een lange maar interessante zoektocht naar de fout waarbij ik veel heb kunnen leren over energy recovery bij TV afbuiging
Dit was hierbij een behulpzaam document

http://worldphaco.com/uploads/TELEVISIO … ODE_OR.pdf

Jammer, maar die link werkt niet bij mij (error 404), deze wel:

http://worldphaco.com/uploads/TELEVISION_LINE_OUTPUT_STAGES_AND_THE_EVOLUTION_OF_THE_DA...

Willem

TV Flyback energie recovery

door kris @, Gent België, 07.06.2020, 20:57 (1420 dagen geleden) @ Erik

Ooh, goed dat die het weer doet. En achteraf is het maakklijk praten, maar als de booster niet aan een laagimpedante voeding hangt, dan kan die zijn werk niet doen en gaat het beeld in het linkse deel zwabberen, zoals het deed.

Damper diode D is de gelijkrichter voor de fly-back pulsen van de lijntrafo, hiermee wordt booster condensator C geladen.

Spraakverwarring. De Damperdiode geleid niet tijdens de flyback, maar komt in actie net erna. linkse deel van het beeld dus.

De HV en gelijkrichter geleidt wel op de piek van de flyback. Maar of die spoel nu 240 Ohm of 500 ohm meet gaat niet veel veranderen voor het slingerfenomeen waar je mee zat. Het enige wat het HV gedeelte doet is een heel klein beetje energie afnemen, omdat het daar nu eenmaal eenvoudig kan. Het is niet de bedoeling dat de HS voeding de trafo gaat belasten op een merkbare of dempende manier, anders gaat de helderheid invloed hebben op de rest van de schakeling. (dat is ook zo, maar zo miniem mogelijk).

TV Flyback energie recovery

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13.03.2020, 17:59 (1506 dagen geleden) @ Erik

Wat gebeurd er eigenlijk als je geen video aanbied?
Hoe is dan het raster?

Is echt kijken naar dat beeld wat er fout gaat met dat schrijven.
Ik zie naast het omklappen ook een ratel verticaal.

Dus er zit in dat gehele beeld meer storing dan je zou verwachten met alleen
een omgeklapt beeld of verschoven te klein beeld enz.

Bedoel beeld is veel te "vies" om alleen toe te schrijven aan een foute hoogspanning.
Of er moet in die trafo wel erg wat staan te spetteren.

Zou dus bv nog komen door weerstanden die je met je 9V multimeter wel goed meet,
maar onder hoogspanning problemen geven.

Dan in verhaal van jouw getoonde foto heeft men het over deurknop condensator van
500pF die vervangen is voor 1000pF 15Kv

http://worldphaco.com/uploads/621TSARTICLE.pdf

--
"I haven't even turned this on to see if it works because as long as I don't it might"

TV Flyback energie recovery

door Erik @, 14.03.2020, 00:36 (1506 dagen geleden) @ Maurice

Hoi,

Zonder video is de fout hetzelfde, het lijkt echt in de aansturing van het afbuigjuk te zitten

De foto van de lijntrafo is inderdaad niet van mijn toestel, het was meer om te laten zien hoe de trafo is opgebouwd.

De deurknop condensator is in mijn toestel vervangen met een waarde van 5nF

Ik zal de weerstanden nogmaals extra controleren.

Erik.

TV Flyback energie recovery

door Cornelisjan @, Midden Nederland, 14.03.2020, 23:00 (1505 dagen geleden) @ Erik
Bewerkt door Cornelisjan, 14.03.2020, 23:17

Is de voedingsspanning welke, via via, uiteindelijk op de anode van de eindbuis van de horizontale afbuiging/hoogspanning terecht komt voldoende stabiel/afgevlakt?

Ik zeg er wel eerlijk bij dat ik het schema onvoldoende ken.

Cor

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum