Saba Meersburg W5-3D voltages (Techniek Radio/TV)

door frans maessen @, lanaken, 01.06.2019, 09:58 (1785 dagen geleden)

Hallo allemaal,

Op de werktafel een meersburg W5-3D. Het schema heb ik van RM.org. Wat ik mis zijn de voltages die normaal gesproken te vinden zijn op het schema.

Ik heb nu de meeste blauwe condensatoren verwisselt en er gele voor in de plaats gezet :).

Geen voltages weten zou geen probleem moeten zijn ware het niet dat de EL12 eindbuis Kathode niet naar massa gaat maar naar een plusminus -8.5 Volt vanaf de trafo (300 ohm naar de massa)

Ik meet aan de EL12: Anode 250 Volt, grid 2 250 Volt en kathode plusminus -0.5 volt. De radio speelt prima maar klopt dit wel een beetje ??

Gelijkrichter en de 4 elektrolieten zijn nog niet gewisseld. Ik meet C1 298 V, C2 288 V, C3 252 V en C4 236 Volt. Lijkt me wel hoog genoeg!

Kan iemand me uit de droom helpen?

mvg
Frans Maessen

Saba Meersburg W5-3D voltages

door Peter1952 @, 01.06.2019, 10:52 (1785 dagen geleden) @ frans maessen

Als je het schema goed bekijkt, dan zie je dat de onderzijde van de kathodeweerstand en de roosterlekweerstand aan hetzelfde punt zitten, n.l. de - van de gelijkrichter.
Meet je de spanningen t.o.v. het chassis, dan maak je een meetfout als je de spanning op de kathode meet. Immers de onderzijde van de kathode en de lekweerstand hebben een negatieve spanning t.o.v. het chassis. Het lijkt dus of de kathodespanning te laag is.
Je moet dan meten t.o.v. de - van de gelijkrichter of rechtstreeks over de kathodeweerstand.
Dat het zo gedaan is, is omdat men kennelijk een negatieve spanning nodig had voor de rest van de ontvanger.
Dus: Spanning over de kathodeweerstand meten, die bepaalt het negatief van de eindbuis.
Je zult ook zien dat je een negatieve spanning meet aan de onderzijde van de lekweerstand. Als de kathodespanning t.o.v. het chassis 0,5 V. is en de spanning aan de onderzijde van de lekweerstand bijv. -6 V. is, dan is je negatief -6 -0,5 = -6,5 V. Als het goed is meet je dat ook over de kathodeweerstand.

Groeten,
Peter

Saba Meersburg W5-3D voltages

door frans maessen @, lanaken, 01.06.2019, 11:16 (1785 dagen geleden) @ Peter1952

Hallo Peter,

Zal de spanning over de kathodeweerstand meten en je zult zeker gelijk hebben dat daar inderdaad uitkomt wat je hierboven beschrijft.
Die negatieve spanning wordt alleen gebruikt voor de kathode van de EL12 en voor dat hoopje elementen tussen de ECC83 anode en g1 van de EL12. Heb gelezen dat die de middenfrequencies moeten onderdrukken.

Alvast bedankt,

Frans

Saba Meersburg W5-3D voltages

door Peter1952 @, 01.06.2019, 11:34 (1785 dagen geleden) @ frans maessen

Dat klopt niet, de spanning over de 300 Ohm weerstand wordt gebruikt als negatief voor de H.F. buizen. Alles wat bij de eindtrap hoort ligt aan de - van de gelijkrichter. Als je alleen de eindtrap bekijkt dan is dat stuk als gebruikelijk geschakeld.
De anode- en schermroosterstroom van de eindtrap lopen rechtstreeks naar de - van de gelijkrichter terug en de stromen van de andere buizen lopen via de 300 Ohm weerstand naar de - van de gelijkrichter.
Denk er ook aan dat de - van de eerste elco niet aan het chassis ligt, maar aan de - van de gelijkrichter!
Volg de stromen per buis maar eens, dan wordt het meteen duidelijk.
Het onderdrukken van de middenfrequenties (audio) wordt gedaan door het filter voor het rooster van de eindbuis. Heeft niets met die 300 Ohm weerstand te maken.

Groeten,
Peter

Saba Meersburg W5-3D voltages

door frans maessen @, lanaken, 02.06.2019, 18:17 (1783 dagen geleden) @ Peter1952

Hallo peter,

Je had natuurlijk gelijk, had een afslag gemist in het schema.

Heb over de EL12 kathodeweerstand gemeten en die geeft min 8,4 Volt. De overgebleven blauwe kadootjes uitgewisseld en het speelt weer als een tierelier. Mooi geluid, had ik eigenlijk niet verwacht. Gelijkrichter en de 4 elcos laten zitten, die werden niet warm en ik had na de condensatorkuur weet 300 Volt op C1 en 250 Volt op de anode van de EL12. Lijkt me meer dan genoeg.

Wel nog wat probleempjes gehad met het schakelmechanisme, het koper was groen uitgeslagen hier en daar of een groene smurrie op de blote draden?? Ik denk dat een voorganger er met een agressieve spuitbus aan de gang is geweest.

Zo goed als mogelijk schoon gemaakt met wattestaafjes WD40 en alcohol.

Morgen een paar uur laten spelen voordat ik hem weer in zijn kastje vast schroef.

bedankt weer.

Frans

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum