Oude buizenradio Philips, type/bouwjaar onbekend. Wie helpt? (Techniek Radio/TV)

door Michael @, 27.07.2018, 14:29 (2099 dagen geleden)

Beste experts op dit forum.
Wie kan mij wat vertellen over dit type radio (zie foto's)?

Ik heb deze van mijn moeder gekregen die onlangs is verhuisd. De radio stond daar al jaren op zolder en zou in 1968 voor het laatst hebben gespeeld. Hij is van de opa van mn vader geweest.
Ik heb er geen verstand van maar nadat ik merkte dat hij het niet deed heb ik voorzichtig de binnenkant ontstoft. Alle bewegende delen lijken in takt.
Lampjes branden wel en er bromt e.e.a. als je aan de knoppen draait. Waarschijnlijk moeten er buizen worden vervangen.

Op het type plaatje (zie foto) staat "H 218 X" aangegeven, maar dit type heb ik niet op alle data in dit forum met enorm veel informatie kunnen vinden.
Het lijkt mij een voor-oorlogs model.

Mijn vraag is : is er iemand die meer weet over dit model?

Dank alvast voor de hulp!
Mvg
Michaël

[image]
[image]
[image]

Oude buizenradio Philips, type/bouwjaar onbekend. Wie helpt?

door Sietze Osinga @, Koekange, 27.07.2018, 14:47 (2099 dagen geleden) @ Michael

Dag Michael.Dit is een NSF H218X.Een onder licentie gemaakte radio uit de NSF radio fabriek te Hilversum.Bouwjaar: 1947.Kostte toen rond de 400,00 gulden.
Leuke herinnering naar je vaders opa.Wees voorzichtig om hem direkt aan te sluiten op de stroom.Hier op het forum staat een en ander hoe je zo,n radio op spanning moet laten komen.
Veel plezier ermee.
Groeten,
Sietze.

Oude buizenradio Philips, type/bouwjaar onbekend. Wie helpt?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 27.07.2018, 23:46 (2099 dagen geleden) @ Sietze Osinga

Voor de in de materie nog onbekende topicstarter nog wat kleine verduidelijkingen/aanvullingen.

Een onder licentie gemaakte radio uit de NSF radio fabriek te Hilversum.Bouwjaar: 1947.Kostte toen rond de 400,00 gulden.

Bouwjaar zal inderdaad 1947 zijn (soms loopt een model meerdere jaren) aan de hand van de datumcodes 337 en 347 voor week 33 respectievelijk week 34 van 1947 op de spoelenbussen. Het toestel zelf kan een paar weken nieuwer zijn, maar heel veel scheelt het meestal niet.

In 1947 werden er in Hilversum geen radio's meer gemaakt, het gaat volgens de L vóór het serienummer om productie door Philips Leuven. De licentiesticker is zuiver bureaucratisch en was het bewijs dat Philips licentiegelden had afgedragen aan Philips voor het op de Nederlandse markt brengen van een niet als Philips gemerkt toestel dat gebruik maakte van Philips octrooien (nogal wiedes daar Philips het ontworpen had).

Leuke herinnering naar je vaders opa.Wees voorzichtig om hem direkt aan te sluiten op de stroom.Hier op het forum staat een en ander hoe je zo,n radio op spanning moet laten komen.

En daar sluit ik me integraal bij aan!

Overigens mijn complimenten aan de TS voor de mooie scherpe foto's waarop de benodigde details goed terugkomen.

Oude buizenradio Philips, type/bouwjaar onbekend. Wie helpt?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 28.07.2018, 00:55 (2099 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maarten,

Mijn H218X is dan weer uit Eindhoven sn: E3666-E02
Datumcodes spoelbussen 357 en 377
Luidspreker Wk 38 1947

En mijn chassis mist dat in gestanste nr.

Dat voor je archieven

[image]

[image]

[image]

Oude buizenradio Philips, type/bouwjaar onbekend. Wie helpt?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 28.07.2018, 02:34 (2099 dagen geleden) @ Maurice

Dankje! Wel apart, nauwelijks nieuwer, revisie E02 in plaats van E01 en productie in (verplaatst naar of parallel?) Eindhoven.

In mijn vorige bericht vergat ik nog 1 opmerking te maken. Ik schreef dat de TS zulke keurige foto's had, daar blijf ik achter staan, maar ik zie op de voorzijde van het toestel een merkje zitten. Dat moet dus een NSF-merkje zijn, maar dat geeft normaalgesproken uitsluitsel en is net niet goed te zien.

Oude buizenradio Philips, type/bouwjaar onbekend. Wie helpt?

door francois129 @, Aartselaar - België, 27.07.2018, 14:47 (2099 dagen geleden) @ Michael
Bewerkt door francois129, 27.07.2018, 15:11

Beste,


Ik denk dat het geen Philips maar een NSF type H218X is.

Hier vind je het schema http://nvhrbiblio.nl/schema/NSF_H218X.pdf
Hoe een oude radio opstarten vind je bij TIPS en TRUCS bovenaan deze pagina

https://kraltp.home.xs4all.nl/Tips-en-trucs/netspanning/#opstarten


Veel succes
MVG

François

Oude buizenradio Philips, type/bouwjaar onbekend. Wie helpt?

door Nitram @, Druten, 27.07.2018, 16:08 (2099 dagen geleden) @ Michael

Dag Michael,

Mijn ouders hebben deze radio gehad. Op het foto's zie je mij, met enige singles. Ik heb de radio ook, niet die op de foto's. Want hij ging stuk. Ik zou hem wel maken, dat ging natuurlijk niet, ik was toen 10 jaar. Maar ik vond het prachting. De radio is NSF H218X.

Groeten,

Martin Nota[image]

Oude buizenradio Philips, type/bouwjaar onbekend. Wie helpt?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 27.07.2018, 16:20 (2099 dagen geleden) @ Michael

Leuk toestel, het opknappen waard.

Die schaal is nog wel aan te komen na wat zoek werk en hier en daar vragen.
Anders kan ook de schaal opnieuw bedrukt worden.
Dat is wel even een werkje en moet er en scan van een goede schaal gemaakt worden.
Kan wel.

Zoals gezegd NSF H218X
ZieHIER(link) mijn toestel
en wat details zie Hier(link)

Oude buizenradio Philips, type/bouwjaar onbekend. Wie helpt?

door Henk vdB @, 28.07.2018, 15:37 (2098 dagen geleden) @ Michael

Lampjes branden wel en er bromt e.e.a. als je aan de knoppen draait. Waarschijnlijk moeten er buizen worden vervangen.

<<<

Waarom denk je dat er waarschijnlijk buizen vervangen moeten worden? Deze zijn juist vaak nog goed bruikbaar. Maar als je de radio aanzet en deze bromt dan kunnen er buizen snel achteruit gaan en zelfs sneuvelen. Ook uitgangstrafo en voedingstrafo zijn dan in gevaar.

Oude buizenradio Philips, type/bouwjaar onbekend. Wie helpt?

door Pieter Vos @, 28.07.2018, 19:34 (2098 dagen geleden) @ Henk vdB
Bewerkt door Pieter Vos, 28.07.2018, 19:42

Lampjes branden wel en er bromt e.e.a. als je aan de knoppen draait. Waarschijnlijk moeten er buizen worden vervangen.

<<<

Waarom denk je dat er waarschijnlijk buizen vervangen moeten worden? Deze zijn juist vaak nog goed bruikbaar. Maar als je de radio aanzet en deze bromt dan kunnen er buizen snel achteruit gaan en zelfs sneuvelen. Ook uitgangstrafo en voedingstrafo zijn dan in gevaar.

Goedendag Michaël,


Het is ook mijn ervaring dat buizen veel minder defect zijn dan dat de leek over het algemeen denkt. Het zijn bepaalde condensators die vaak problemen geven en welke de oorzaak zijn van het verbranden van de voedingstransformator en/of de uitgangstransformator. Om met het schema in de hand specifiek te zijn over de gevaar opleverende condensators:

C 102, van 22000 pF, de zogenaamde ratel condensator: als deze defect raakt dan wordt een helft van de hoogspanningswikkeling van de voedingstransformator kortgesloten en leidt tot verbranden van deze transformator. Het beste kan men deze condensator verwijderen zonder een nieuwe C te plaatsen. De radio zal bijna altijd goed werken zonder een 'ratel' condensator.

C 85, van 1000 pF, de anode condensator aan de audio versterker eind buis. In veel radio's is deze aan een zijde verbonden met het chassis. Defect raken ven deze condensator leidt tot verbranden van de primaire van de uitgangstransformator omdat over deze wikkeling de volle hoogspanning komt te staan. Ook de voedingstransformator is in gevaar omdat deze te veel stroom gaat leveren. Gelukkig is bij de H218X C 85 parallel geschakeld aan de primaire (S81) van de uitgangstransformator. Als C 85 defect mocht raken is er alleen een kortsluiting van van S81, hetgeen leidt tot geen geluid meer uit de luidspreker maar winding S81 zal niet defect raken. Bij de H218X hoeft C 85 dus niet preventief aangepakt te worden.

C 124, 22000 pF, tussen de audio voorversterker triode, deel uitmakend van de tweede ECH21 in de H218X, en het stuurrooster van de audio eindversterker buis EBL21. Als deze condensator defect raakt komt er een positieve spanning op het stuurrooster van de audio eindbuis waardoor in deze buis een veel te grote stroom gaat lopen. Hierdoor kan de primaire van de uitgangstransformator defect raken en ook de voedingstransformator die de veel te grote stroom levert. De genoemde condensator moet absoluut vrij zijn van lekkage, het is erg belangrijk de condensator preventief te vervangen door een Philips 'mosterd' condensator of een andere moderne condensator.

C1 en C2, de afvlak dubbel condensator van 2 keer 50 microfarad. Deze condensators mogen niet defect zijn omdat dan wederom de voedingstransformator en ook de gelijkrichtbuis AZ1 te veel belast worden Ook de weerstand R1 kan doorbranden. C1 en C2 zitten samen in een grote aluminium beker aan de bovenkant van het chassis, bij de H218X naast de afstemcondensator. Wanneer deze beker warm wordt wijst dat op het hiervoor aangegeven defect. De beker condensators C1 en C2 moet altijd koel blijven. Een tewwde defect aan C1 en C2 kan het teruglopen van de capaciteit inhouden. C1 en/of C2 zij dan veel minder dan 50 microfarad. Hierbij is het afvlakken van de hoogspanning onvoldoende en dit resulteert in brommen van de luidspreker.

Naast de bovengenoemde defecten kan er nog veel meer defect zijn. Het is dus zeker aan te raden de radio door een deskundige te laten nazien. bijvoorbeeld op een reparatiedag van de NVHR.

Het chassis bij de H218X werd ook gebruikt bij de NSF H191X en bij mijn weten ook in de Waldorp Robijn. Het was gebruikelijk dat een bepaald Philips chassis werd toegepast in meerdere merken radio's, niet alleen in een NSF radio maar ook bij het merk Siera. Het radiobedrijf Waldorp was in de latere fase van het bestaan eigenlijk alleen maar een radio kasten fabriek, de chassis werden meestal ingekocht bij Philips en soms bij Van der Heem.

Zelf heb ik als tiener eind jaren 60 en begin jaren 70 ooit een chassis van een H191X in bezit gehad. De vorige eigenaar had zijn H1921X nogal gesloopt, zo had hij de papieren conus van de luidspreker er helemaal uit getrokken. Maar het chassis werkte nog goed gelukkig. Ik was er erg blij mee want er kon met een antennedraad van ca. drie meter overdag goed radio Veronica (de zeezender) mee worden ontvangen, zelfs terwijl ik destijds in Drenthe en Groningen woonde.

Met vriendelijke groet, Pieter.

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum