Trafo 1:3 vraag. (Techniek Overig)

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 17.07.2018, 16:49 (2104 dagen geleden)

Nog even voor de vakantie deze 1:3 trafo afgewikkeld.
Dacht dat het wel simpel was maar het dunne draad brak steeds af.
De onderbreking zit (natuurlijk) in de onderste winding, dus alles moet eraf.
Na mijn vakantie wil ik een poging wagen om alles opnieuw te wikkelen.
Maar nu komt de vraag, is een kooptrafootje van 220V > 2x 24V niet in te bouwen.
Dit trafootje van 2VA is Ohms 2k12 en de 2x 24V in serie is 224 Ohm.
Als ik op de 2x 24V in serie, 11,1V AC zet dan komt er 38,9V uit, dus +/- 1:3,5
Verder zijn de lamellen van de oude trafo niet opgebouwd als uitgangstrafo.
Wat zou het probleem kunnen zijn om dit zo te doen, het past precies in het huis.
Kan in het weekend pas weer reageren op eventuele antwoorden.
Groet, Ben
[image]

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Trafo 1:3 vraag.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 17.07.2018, 18:19 (2104 dagen geleden) @ Ben

Ben,

Naast de trafo verhouding Vi:Vu is van belang de
wisselstroom weerstand van die trafo.
Die vormt de gewenste primaire en secondaire belasting voor de buis trappen.

Niet de gelijkstroom weerstand, die is van onder geschikt belang tov die wisselstroom weerstand.

Je hebt nu de gelijkstroom weerstand bepaald.

een helder stuk is (hoewel in het Duits)
http://www.jogis-roehrenbude.de/Spulen/AUe/AUe.htm

Hier staan ook de handige Nomogrammen bij die al dat reken werk voor je uitvoeren.
Zoek even op die term om te lezen hoe je die moet gebruiken.

of lees hier even
http://www.hhofstede.nl/modules/nomogrammen.htm

Trafo 1:3 vraag.

door soundman2 @, Wouw, 17.07.2018, 19:48 (2104 dagen geleden) @ Maurice

Als er DC door de windingen gaat, moet er waarschijnlijk ook een luchtspleet in zitten.

Trafo 1:3 vraag.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 17.07.2018, 20:51 (2104 dagen geleden) @ Ben

Dank voor de reactie Maurice maar dat ziet er voor mij erg ingewikkeld uit.
De gelijkspannings weerstand heb ik zeker nodig om de lengte van de windingen te bepalen.
Mijn vraag is echter gerefereerd aan de goede 1:5 trafo waarop ik 11,1V AC heb gezet.
De uitgangsspanning was 54,3V AC en geeft een verhouding van 1:4,89 zie de tabel.
Deze truc dacht ik dus ook toe te passen op de defecte 1:3 trafo, met het kooptrafootje.
Soundman2 er zit geen luchtspleet in, de lamellen liggen om en om zoals bij een nettrafo.
Denk er over om de trafo gewoon over te wikkelen en het trafootje later eens in de radio testen.
Het blijft dan in ieder geval wel origineel.
Groet, Ben
[image]
[image]

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Trafo 1:3 vraag.

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 18.07.2018, 09:53 (2103 dagen geleden) @ Ben

een l.f. transformator moet voldoende zelfinductie hebben, erg ingewikkeld is dit niet.

Een 1:3 koppeltransformator komt het meeste voor, de secondaire impedantie is gelijk aan het kwadraat van de wikkelverhouding maal de primaire impedantie. In dit geval dus ongeveer 100 Kohm.

De zelfinductie van de secondaire wikkeling moet dus groter zijn dan 100 Kohm. Wanneer we uitgaan van een laagste frequentie van 100 Hz wordt dit 100.000 : 2 x pi x 100 = 170 H.

Vandaar dat er op een 1:3 koppeltrafo nogal wat windingen zitten, zoals je al hebt gemerkt. Meestal enige 10-duizenden.

De door jou voorgestelde "kooptrafo" heeft een zelfinductie van een paar Henry, en is dus volkomen ongeschikt. Gewoon even meten, dan zie je het wel.

Wat betreft de ontbrekende luchtspleet, bij een dergelijke trafo is de gelijkstroom te verwaarlozen (1 tot 2 mA), dus wordt er geen luchtspleet gebruikt. Een luchtspleet zou ook de zelfinductie nogal omlaag brengen.

--
http://www.hupse.eu/radio

Trafo 1:3 vraag.

door soundman2 @, Wouw, 18.07.2018, 18:03 (2103 dagen geleden) @ John Hupse †

Wat betreft de ontbrekende luchtspleet, bij een dergelijke trafo is de gelijkstroom te verwaarlozen (1 tot 2 mA), dus wordt er geen luchtspleet gebruikt. Een luchtspleet zou ook de zelfinductie nogal omlaag brengen.

Waarschijnlijk heb je het wel bij het rechte eind, maar de flux is niet alleen afhankelijk van de stroom, maar ook van het aantal windingen, het produkt AW, (ampèrewindingen). Bij vele duizenden windingen kan het dus best nog tegenvallen.

Trafo 1:3 vraag.

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 18.07.2018, 18:55 (2103 dagen geleden) @ soundman2

dat klopt, het aantal windingen speelt ook een rol, net zoals de afmetingen van de kern.

Laat ik dan zo zeggen, de grenzen aan de magnetisatie van de kern worden bij een ouderwetse koppeltrafo niet zo gauw bereikt. Bij een vermogenstrafo (uitgangstrafo) is dit vaak wel een punt, en maakt men vervolgens gebruik van een luchtspleet om kernverzadiging te voorkomen. Bij een koppeltrafo gebruikt men vaak bij voorbaat al een kern die veel meer vermogen kan verwerken dan strikt noodzakelijk is. Al was het alleen maar omdat de draaddiameter anders onpraktisch klein wordt.

Wanneer je echter een zeer kleine koppeltrafo wilt bouwen dan is een luchtspleet zeker een optie. Een balansschakeling kan daarbij ook helpen.

--
http://www.hupse.eu/radio

Trafo 1:3 vraag.

door reneradio ⌂ @, Oosterhout NB, 18.07.2018, 11:36 (2103 dagen geleden) @ Ben

Hallo Ben,

Ik heb een dergelijke trafo wel eens gerepareerd door er het inwendige van een Philips 4003 trafo in te zetten.
Werkt perfect.
Zie deze link waar ik het in stappen beschreven heb.

http://www.reneradio.nl/Mego_MG4.htm

Beetje naar beneden scrollen.

Groeten,
René

--
A real radio glows in the dark
73 René .--. . .---- -.. .--. ..-. PE1DPF

Trafo 1:3 vraag.

door soundman2 @, Wouw, 19.07.2018, 09:17 (2102 dagen geleden) @ Ben

Het wikkelen hoeft geen groot probleem te zijn.
De oude wikkelingen tellen lijkt een probleem te zijn, maar snij ze er dan maar af met een stanleymes.
Neem vervolgens draad van dezelfde dikte. Omdat de trafo 1:3 is, kun je hem voor pakweg driekwart vol wikkelen . Tel daarbij het aantal omwentelingen. De tweede wikkeling krijgt dan een derde deel van het aantal windingen. Tussen de twee wikkelingen primair en secondair, komen een aantal laagjes wikkelpapier. Ik weet niet of het nog bestaat, maar in het verleden gebruikte ik daarvoor het zgn vliegerpapier. Het is dun, stevig en neemt nauwelijks vocht op. Snij stroken, die een fractie breder zijn dan het spoellichaam van de trafo. Door de opstaande randjes van het papier wordt voorkomen dat het wikkeldraad tussen de flens schiet
Werken met dun draad vereist wat aandacht. Één draadje naar buiten voeren is riskant. Beter is het om een bundeltje te maken van bijv vijf windingen. Draai die in elkaar tot een strengetje en voer dat naar buiten Het strengetje wordt vastgezet met (isolatie-)tape. Sellotape veroudert en de lijm tast het draad aan.
Voor het aansluiten op de buitenwereld, wordt het uiteinde van het strengetje van de lak ontdaan. Wel alle draadjes doorsolderen, wat slechts één is de echte winding.
Het einde van de wikkeling gaat op dezelfde manier. Het afwikkelen van de voorraadklos gaat ook niet op de normale manier. De klos heeft te veel massa en het op gang brengen daarvan is voldoende voor een draadbreuk. Het dunne draadje wordt lans de zijkant van de klos getrokken, zodat alleen de massa van het draadje in beweging komt.
Zorg ervoor, dat de flens van de voorraadklos absoluut braamvrij is. Als het draadje haakt, breekt het. Met fijn schuurpapier kun je de flens eventueel glad maken.
Mocht het draadje onverhoopt breken, las het dan door te solderen en vouw er een strookje wikkelpapier omheen. Je kunt dan gewoon weer verder wikkelen.

Trafo 1:3 vraag.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 23.07.2018, 13:25 (2098 dagen geleden) @ soundman2

Zo, ik ben weer aanwezig maar nu in Frankrijk.
Dank John voor de uitleg en zal dat trafootje uit mijn hoofd zetten.
Renee, een prachtig verslag en zal aan jou oplossing denken.
Soundman2, heb nog twee rollen apenhaar en ga na de vakantie proberen te wikkelen.
Je omschrijving is helder en met geduld zou dit zo moeten lukken.
Zal dan een stappen verslagje maken als het wikkelen gelukt is.
Groet, Ben

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Trafo 1:3 vraag/hersteld.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 30.08.2018, 13:15 (2060 dagen geleden) @ Ben

Hierbij een kort verslag van het herstel.
Als eerste gezocht naar de diameter van het gebruikte draad.
In draadtabellen staan per draadsoort, de weerstand per meter aangegeven.
De weerstand van het oude draad was +/- 2,5 Ohm en zit dan tussen awg38 en 39.
Het draad van een oud telefoonrelais is +/- 2,3 Ohm per meter en lijkt geschikt.
Nu is er wat knutselwerk gedaan om de spoel opnieuw te wikkelen.
Met deze opstelling (zie foto) is handmatig de primaire en secundaire zijde gewikkeld.
Het houten klosje gaf de mogelijkheid om de draad netjes te verdelen en iets af te remmen.
Er is +/- 4 uur gewikkeld (met rustpauzes) waarbij de draad tussentijds niet is afgebroken.
De meting is primair 670 Ohm en secundair 2k82.
Al met al lijkt het gelukt en zal bij de samenstelling van de radio blijken of het werkt.
Groet, Ben
[image]
[image]

--
Een helikopter overzicht heeft pas zin als je niet te hoog vliegt.

Trafo 1:3 vraag/hersteld.

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 30.08.2018, 17:53 (2060 dagen geleden) @ Ben

:OK: :OK: :OK:

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Trafo 1:3 vraag/hersteld.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 30.08.2018, 18:40 (2060 dagen geleden) @ Ben

Prachtig stukje werk geleverd.
Ja kost even tijd maar dat is er ook de lol van.

Bij afwikkelen goed in de gaten houden de opbouw van de spoel.
o.a. de gebruikte tussenlagen en isolatie.

Vol verwachting van resultaat, maar denk dat dat wel in orde is.

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum