Kwaliteit buizen (Techniek Radio/TV)

door Frans Hamer @, Den Helder, 09.04.2018, 19:08 (104 dagen geleden)

Hallo allemaal.
Bij het testen van een buis bijvoorbeeld een EL84 hoort er volgens
mijn buizenboek bij een spanning van 250 Volt op G2 resp. anode
bij een spanning van -7,3 volt op G1 een stroom van 5,5 en 48 mA te lopen.
Wanneer ik bij een buis nog maar de helft van deze waarde meet dan is deze
in mijn beleving half versleten.
Bij een emissie meting staat deze echter nog ruim in het goede groene gebied.
Zelf denk ik dat deze buis ongeveer op de helft van zijn levensduur is
maar dus nog wel bruikbaar echter zeker niet zo goed als nieuw
ondanks het ruim positieve emissie test resultaat.
Heel graag een antwoord hierop.
Met vriendelijke groet, Frans Hamer.

Kwaliteit buizen

door humfred ⌂ @, Dubai, 09.04.2018, 20:00 (104 dagen geleden) @ Frans Hamer
Bewerkt door humfred, 09.04.2018, 20:37

Het beste is je met de fundamentele werking van electronenbuizen in het algemeen bezig te houden.
Heb je bij een andodespanning van 250 volt en een -vg1 van 7,3 volt een Ia van nog maar 24 mA, dan is deze buis geheel op. De inwendige weerstand is hoog opgelopen en de vervorming ontoelaatbaar hoog.
Er vindt geen maximale vermogensoverdracht meer plaats.

Een nieuwe EL84 zal zijn 48mA emisie gedurende zijn levensduur een lange tijd houden en minimaal teruglopen. Totdat een punt bereikt is waarna deze "curve" relatief snel gaat knikken en de buis veel sneller terugloopt. Na deze knik is het in feite met de buis gedaan en heeft zijn levensduur doorlopen.
Het verloop van levensduur van een elektronenbuis is alles anders dan lineair.
Ik heb hierover ergens een artikel in één van mijn boeken die ik hier niet heb en waarna ik moet zoeken.

Kwaliteit buizen

door Frans Hamer @, Den Helder, 09.04.2018, 23:33 (104 dagen geleden) @ humfred

Heel graag zou ik hier meer informatie over willen hebben.
Met vriendelijke groet, Frans Hamer.

Kwaliteit buizen deel 1

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 10.04.2018, 00:06 (104 dagen geleden) @ Frans Hamer
Bewerkt door Anton van den Oever, 10.04.2018, 00:11

Bij het testen van een buis bijvoorbeeld een EL84 hoort er volgens
mijn buizenboek bij een spanning van 250 Volt op G2 resp. anode
bij een spanning van -7,3 volt op G1 een stroom van 5,5 en 48 mA te lopen.
Wanneer ik bij een buis nog maar de helft van deze waarde meet dan is deze
in mijn beleving half versleten.

Een dergelijk buis is alleen nog rijp voor de vuilnisbak.

Bij een emissie meting staat deze echter nog ruim in het goede groene gebied.

Met een emissie tester krijg je alleen een indicatie van de conditie van de kathode.

Het is een lang verhaal maar om een goed beeld te krijgen van een conditie van een buis moet je eigenlijk de drie hoofdconstanten bepalen: de steilheid, de versterkingsfactor en de inwendige weerstand.
In de praktijk wordt bij het testen meestal alleen de steilheid en de instelstroom in een gegeven werkpunt bepaald.
Als de steilheid en de anode stroom met ca. 40% is gedaald is een buis gewoon opgebruikt en versleten.
Voor eindbuizen is een daling met 30% al reden tot afkeur, de inwendige weerstand is dan al zover toegenomen dat vervorming een grote rol gaat spelen.

Het probleem is alleen dat je niet weet wat de oorspronkelijke waarden (de Engelsen hebben er zo’n mooi omschrijving voor: the initial values) zijn geweest, daarom moeten we min of meer noodgedwongen uitgaan van de z.g.n. Bogey value, dat is de instelling zoals in het buizenboek of het data blad van de fabrikant is vermeld.
Deze Bogey value is dus een gemiddelde waarde waar de fabrikant van een product naar streeft.
In de tijd dat buizen nog werden gefabriceerd met nauwe toleranties op goed onderhouden machines was dit een redelijk constante waarde, je kunt dan stellen dat bv. 90 % van de productie aan de Bogey value voldoet.
Ook al kunnen de karakteristieken van de overige 10% soms zelfs wel tot 25% afwijken.
Dit is tevens ook de reden dat er geen fabrikant is die grenswaarden voor afkeur publiceert. (op enkele professionele typen na)

Ik heb laatst een aantal ongebruikte 6L6GA buizen van GE (originele productie) gemeten waar dit nog eens bevestigd werd, alle 7 geteste exemplaren hadden nagenoeg dezelfde anode stroom bij een gegeven werkpunt en de zelfde steilheid.
Bij de hedendaagse producties in verre landen is dit eerder een uitzondering dan regel.

Eigenlijk werkelijk alleen van belang is afname van de steilheid vanaf het moment dat de buis voor het eerst in gebruik werd genomen, die initial value.
Alleen door deze te kennen kun je immers beoordelen hoever iets gesleten, opgebruikt, verouderd of wat dan ook.
Jammer genoeg was (en is) er geen fabrikant die deze initial value op het doosje vermelde, laat staan op de buis heeft aangebracht.

Vergelijk het met een autoband; wat was de diepte bij aanschaf? en wanneer spreek je over een half versleten band?
In tegenstelling tot elektronenbuizen zijn deze gegevens bekend; de gemiddelde nieuwe autoband (althans, volgens Continental) heeft een profieldiepte van 8 mm.
De wettelijke minimale profieldiepte van banden mag niet minder zijn dan 1,6 millimeter, je kunt dus 6,4 mm van zo’n band “opgebruiken”
Je kunt in dat geval dan ook spreken over verandering in procenten, stel dat je een paar gebruikte banden wilt aanschaffen met een profieldiepte van 4,8 mm, dat is dan dus een band van 50 %

Zie verder deel 2

Kwaliteit buizen deel 2

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 10.04.2018, 00:08 (104 dagen geleden) @ Anton van den Oever
Bewerkt door Anton van den Oever, 10.04.2018, 00:16

Vervolg van deel 1

Maar ook hier is de profieldiepte niet de enige parameter die de kwaliteit bepaald, in het onderhavige geval dat je deze gebruikte banden wilt aanschaffen, kunnen deze ondeskundig behandeld of opgeslagen zijn en zodanige beschadigingen vertonen dat ze ongeschikt zijn voor hergebruik.
Ook hier geld dat niet alle beschadigingen aan de buitenkant te zien zijn.
Zo kunnen er bijvoorbeeld beschadigingen van het karkas zijn of ondeskundig uitgevoerde reparaties die niet vastgesteld kunnen worden door er met het blote oog naar te kijken of hooguit door een vakman die ook het binnenste van de band kan onderzoeken.
Blijft ook nog de vraag wie er dan nog wat mee kan, er zat landen in de wereld waar deze banden nog gretig aftrek zullen vinden.

Wat deze vergelijking met buizen te maken heeft zal ik in het volgende voorbeeld proberen duidelijk te maken, stel we nemen een ongebruikte EL84 eind-pentode (vaak bestempeld als “NOS”) en we laten deze een 24 uur voorgloeien op een iets verhoogde gloeispanning (5%, hier kom ik mogelijk later nog eens op terug) en na deze gemeten te hebben in het door de fabrikant voorgeschreven werkpunt stellen we vast dat deze een steilheid van 11,3 mA/V heeft bij een anode stroom van 48 mA.
Het toeval(?) wil dat dit nu ook de fabrikant gebruikte bogey value is, in onze meting is dit echter de initial value.

We gaan er ook van uit dat de buis in de toepassing als eindbuis gebruikt wordt en over het algemeen kun je bij de buis uit ons voorbeeld stellen dat als de steilheid met 40% is afgenomen tot 6,8 mA/V dit einde levensduur is.
Als we tussentijds een meting zouden uitvoeren waarbij de steilheid van 11,3 tot 9 mA/V is afgenomen zouden we deze buis moeten bestempelen als 50 %!
Waarschijnlijker vind je een dergelijk buis geadverteerd als 80%, als er überhaupt al een verkoper is die deze meting van de steilheid juist kan uitvoeren en daarbij de resultaten alsook de meetmethode vermeld.
Het wordt een heel ander verhaal als onze buis een initial value van bv. 12 mA/V had gehad, dit zou betekenen dat bij de meting welke als resultaat 9.6 mA/V opleverde de buis nog geen 34% resterende levensduur heeft!
Maar ook het omgekeerde kan het geval zijn, stel dat onze buis ooit een initial value van 10,6 mA/V had gehad, 9,6 geeft dan een resterende levensduur van…...afijn, rekent u zelf maar uit.
Wie kan er nog wat met versleten of defecte buizen? Tja, er zijn sommige oude exemplaren welke voor de vitrinekast worden verkocht.
Of zelfs om een toestel compleet te maken, zelfs al speelt het dan soms niet.
Of… zie onderaan.

Onderstaande relaas is gebaseerd op eigen ervaringen met metingen aan buizen en daar kan ik het volgende over zeggen:

Als globaal genomen de anode stroom in het gegeven werkpunt lager is dan verwacht, maar de steilheid boven gemiddeld is, dan is buis uitstekend, liggen beiden lager, dan is de buis duidelijk gebruikt.
Andersom kan in principe ook maar dit komt weinig voor, meestal zit er dan een addertje onder het gras, in de vorm van gas of roosteremissie.
Wat ik verder nog wel eens wil doen is de gloeispanning bij het werkpunt met 10% verlagen, bij een echt goede buis (lees, eentje waar nog een behoorlijk levensduur van verwacht mag worden) daalt de anode stroom en steilheid met niet meer dan 5% - 8%.
(echter niet meer dan de procentuele verlaging van de gloeispanning), is dit wel het geval dan hebben we duidelijk te maken met een buis welke al langere tijd in gebruik is geweest.
Andersom geldt ook dat als en niet al te beste buis bij het verhogen van de gloeispanning met 10% opeens uitstekend blijkt te zijn, deze toch nog steeds “niet al te best” is.
Overige zaken zoals lek, isolatie fouten e.d. buiten beschouwing gelaten.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

N.B. Voor de goede orde en zeker voor diegene die een radiotoestel zelf de beste tester vinden, een radio toestel speelt vaak met een versleten audio buis (en zelfs nog veel beroerdere) vaak nog best redelijk, soms valt een hoorbaar verschil met een nieuwe buis niet eens goed op te merken.
Uiteraard is er minder vervorming en soms is er een toename in geluidsterkte en natuurlijk in levensduur, want van een vrijwel uitgeputte buis hoeven we uiteraard geen wonderen meer te verwachten.
Maar dat is weer een heel andere discussie.

P.S. heeft u versleten buizen of buizen met een of ander storing, sluiting, overmatige ruisen o.i.d. en zijn deze voorbestemt om richting afvalbak te gaan, dan hou ik mij altijd aanbevolen om deze te gebruiken voor… jawel: het testen en beoordelen van de mogelijkheden van buizentesters.

Kwaliteit buizen deel 2

door hans @, Hoorn, 10.04.2018, 01:05 (104 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Een geweldig tweeluik, Anton.:OK: :OK:

Hans

Kwaliteit buizen deel 2

door Oldtimer @, Oegstgeest, 10.04.2018, 07:41 (103 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Anton,

Een duidelijk verhaal, bedankt. :OK:

Willem

Kwaliteit buizen deel 2

door humfred ⌂ @, Dubai, 10.04.2018, 09:27 (103 dagen geleden) @ Oldtimer

De vergelijking met autobanden vind ik niet echt goed.
Voor mij gelden de waarden die in het buizenboek staan vermeld.
Koop ik een nieuwe (als voorbeeld) EL84, dan verwacht ik van die buis dat ie 12 Watt anode-dissipatie heeft. De steilheid en inwendige weerstand verslijten niet. Dit is het gevolg van het teruglopen van de emissie. Het één is het gevolg van het ander.
Daarom is voor mij de aanduiding van "nog 80% goed" gewoon flauwekul.
De werking van een eindpenthode is sterk afhankelijk van zijn emissie. Zo´n buis staat namelijk zijn hele leven op z´n tenen in klasse A te werken. Ook bij dichtgedraaide volumeknop dissipeerd die buis (doorgaans) zijn maximale vermogen. Alleen als de ontwerper heeft gekozen voor een matige anode dissipatie is de kathodestroom minder en zal de buis een langere levensduur hebben.
Voor bijvoorbeeld HF penthodes is de levensduur duidelijk langer omdat de dissipatie minder is. De buis wordt ook veel minder heet. De steilheid en de staart zullen nauwelijks veranderen.
De levensduur van eindpenthodes/triodes en gelijkrichtbuizen is duidelijk geringer dan die van de andere buizen in een toestel. Het magische oog even niet meegerekend.

Kwaliteit buizen deel 2

door Philip @, ,s-gravenhage, 10.04.2018, 20:54 (103 dagen geleden) @ Oldtimer

Ja Anton

Dat vind ik ook deel 1 en 2 duidelijk weergegeven en begrijpbaar geschreven.

Mijn dank hiervoor .


Met vriendelijke groet Philip.;-) ;-) :OK:

Kwaliteit buizen deel 2

door Frans Hamer @, Den Helder, 10.04.2018, 17:46 (103 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Heel erg bedankt voor deze duidelijke uitleg.
Met vriendelijke groet, Frans Hamer.

Kwaliteit buizen

door Piet van der Pol @, Alblasserdam, 10.04.2018, 10:26 (103 dagen geleden) @ Frans Hamer

Hier even een voorbeeld uit mijn praktijk. Om een geheel opnieuw ontworpen en gebouwde Amroh versterker compleet te kunnen maken, heb ik naarstig gezocht naar oude EL34 metalrim buizen. Uiteindelijk heb ik er meerdere gevonden. Ik heb toen wat metingen gedaan, en zoals te verwachten, waren niet alle buizen 100% meer. Maar, zoals de Engelsen zeggen, -the proof of de pudding is in de eating- , heb ik de buizen ook getest in mijn versterker. En wie schetst mijn verbazing, dat de slechtste buizen toch een goed resultaat opleverden. Met 2 buizen die volgens de buizentester nog slechts 30-35% zijn (met andere woorden, geen 100mA, maar 30-35mA bij de instelling volgens het buizenboek) leverde de versterker gewoon zijn volle vermogen. In mijn geval dus 30W, en dat bij een vervorming van minder dan 0,5%. De buizen waren hierbij ingesteld op een ruststroom van slechts 10mA. Deze lage ruststroom is mogelijk door de speciale schakeling van de eindtrap. De primaire wikkeling van de uitgangstrafo is hierbij voor 50% in de anodes en voor 50% in de kathodes geplaatst.
Conclusie: zoals Anton al aangegeven heeft, gooi uitgeputte buizen niet te snel aan de kant, want ze kunnen nog heel goed bruikbaar zijn.

Piet


[image]

Kwaliteit buizen

door humfred ⌂ @, Dubai, 10.04.2018, 10:53 (103 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Ik heb hierbij mijn twijfels.
Je buizen staan in klasse B.

Kwaliteit buizen

door Piet van der Pol @, Alblasserdam, 10.04.2018, 11:22 (103 dagen geleden) @ humfred

Dat klopt, maar wat is daar mis mee? Zoek maar eens op de beroemde McIntosh 50W-1. 50W met 2x6L6GC in klasse B. En met zeer lage vervorming.

Zie McIntosh 50W1

Kwaliteit buizen

door humfred ⌂ @, Dubai, 10.04.2018, 12:27 (103 dagen geleden) @ Piet van der Pol
Bewerkt door humfred, 10.04.2018, 12:39

Dat klopt, maar wat is daar mis mee? Zoek maar eens op de beroemde McIntosh 50W-1. 50W met 2x6L6GC in klasse B. En met zeer lage vervorming.

Zie McIntosh 50W1

Piet, daar is niks mis mee als je de voor en nadelen kent. Bij klasse B bedrijf kan de vervorming bij hoog vermogen laag zijn, bij laag vermogen (kamersterkte en daaronder) is dit niet zo. De MacIntosh die je als voorbeeld gaf, geeft in zijn specificaties een mooi vervormingsgetal bij 50 Watt. Maar bij bijvoorbeeld 1 Watt zal dit duidelijk minder zijn.
Ik vermoed dat deze versterker gebruikt werd in bijvoorbeeld bioscopen waar een hoog volume van goede kwaliteit nodig was.
Verder is Klasse B zeer efficient in vergelijking met Klasse A en AB.
En vergeet niet dat niet iedere buis geschikt is voor klasse B bedrijf.

Kwaliteit buizen

door Piet van der Pol @, Alblasserdam, 10.04.2018, 16:32 (103 dagen geleden) @ humfred

Als het even uitkomt, zal ik wat vervormingsmetingen doen bij laag vermogen.

Kwaliteit buizen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 10.04.2018, 10:50 (103 dagen geleden) @ Frans Hamer

Bij losse metingen ook opletten op oscilaties.
Door wirwar van relatief lange meet snoertjes kan dat problemen geven.

Test in zelfde opstelling ook een gegarandeerde goede buis.
Zo weet je dat je opstelling in orde is.


Verder test je als laatste de buis in het werkelijke toestel.

Simpel pak een werkend toestel en meet de gegarandeerd goede en dan de te onderzoeken buis.

Kwaliteit buizen

door John Hupse ⌂ @, Schoonhoven, 10.04.2018, 11:03 (103 dagen geleden) @ Frans Hamer

Heel graag een antwoord hierop.

je hebt geen vraag geformuleerd, het is dus onmogelijk om een correct antwoord te geven, hoe graag je dit ook wilt.

Zoals Anton al zegt bepaal je met een standaard emissietest de conditie van de kathode van de buis. Aangezien de kathode het gedeelte van de buis is dat aan slijtage onderhevig is kan het nuttig zijn om de standaard emissie te meten. Naast het bepalen van eventuele sluitingen en lekken tussen de elektrodes.

De standaard emissie wordt uitgedrukt in mA. Dus niet in procenten, dat is een hardnekkig misverstand.

Een aantal buizentesters meet niet de standaard emissie, maar de anodestroom bij een vooraf gegeven instelpunt, of meet de steilheid, eveneens bij een vooraf gegeven instelpunt. Een buizentester die de levensduur meet ben ik nooit tegengekomen.

Het resultaat van een anodestroomtest of een steilheidstest is zeker niet gelijk of vergelijkbaar met het resultaat van een standaard emissietest, ik heb dit op dit forum al vaker uitgelegd. Het resultaat van zo'n stroom- of steilheidstest is uiteraard afhankelijk van het gekozen instelpunt, dit blijkt ook duidelijk uit het relaas van Piet van der Pol.

Voor de standaard emissietest geldt dat het resultaat onafhankelijk is van een vooraf gekozen instelpunt, het is in dat opzicht dus een absolute meting.

Vorig jaar stelde je de vraag "Hoe emissiewaarden in procenten uitdrukken?". Het antwoord vind je hier https://www.nfor.nl/archief/index.php?id=243771

--
http://www.hupse.eu/radio

Kwaliteit buizen

door humfred ⌂ @, Dubai, 10.04.2018, 12:34 (103 dagen geleden) @ John Hupse
Bewerkt door humfred, 10.04.2018, 12:42

John, je hebt gelijk dat je het gewenste instelpunt van de buis in overweging moet nemen.
Maar iedere ontwerper zal proberen het maximaal haalbare uit een electronen(eind)buis te halen. (Zo zou ik het doen)
Dus het instelpunt bij een eindpenthode EL84 die met 12 Watt anodedissipatie aangegeven staat ga je geen instelpunt geven dat daaronder ligt. Tenzij je andere ontwerpcriteria in overweging neemt zoals bijvoorbeeld stroomverbruik.

Kwaliteit buizen

door John Hupse ⌂ @, Schoonhoven, 10.04.2018, 15:41 (103 dagen geleden) @ humfred

Frans heeft een onuitgesproken vraag, die iets te maken heeft met het verschil tussen een emissiemeting en metingen die zijn gebaseerd op een van te voren bepaald instelpunt van een buis.

Wanneer Frans met "kwaliteit" de slijtage aan de kathode van een bepaalde buis bedoelt ligt het voor de hand om een standaard emissietest uit te voeren. Je krijgt dan een goed inzicht in de kathodeslijtage. Het is daarbij natuurlijk niet voldoende om alleen te kijken naar de kleur van de meterschaal, er is immers meer te zien dan alleen de kleur.

[image]
standaard emissietest met als resultaat: 38 mA kathodestroom

Wanneer Frans met "kwaliteit" bedoelt of een gegeven instelpunt binnen een bepaalde marge kan worden ingesteld dan ligt het voor de hand om een Funke-achtige anodestroomtest uit te voeren met het gegeven instelpunt als basis. Dit kan bij een EL84 leiden tot een anodedissipatie van circa 12 Watt, maar dat is vooral afhankelijk van het vooraf bepaalde instelpunt.

Wanneer Frans met "kwaliteit" bedoelt of een steilheid van een buis bij een bepaald instelpunt overeenkomt met de opgave van de fabrikant dan zou ik hem aanraden om een AVO-tester o.i.d. ter hand te nemen en dit te meten. Dit kan bij een EL84 leiden tot een anodedissipatie van circa 12 Watt, maar dat is vooral afhankelijk van het vooraf bepaalde instelpunt.

Maar iedere ontwerper zal proberen het maximaal haalbare uit een electronen(eind)buis te halen.

Ja, maar niet elke ontwerper doet dat op precies dezelfde manier. Dat is b.v. de reden dat de ene balansversterker met 2x EL84 een vermogen levert van 18,3 Watt bij 1,17%, terwijl de andere niet verder komt dan 3,4 Watt bij 2,5 % vervorming. En dan heb ik het alleen nog maar over twee instellingen die worden genoemd in de Mullard EL84 datasheet.

--
http://www.hupse.eu/radio

Kwaliteit buizen

door hans @, Hoorn, 11.04.2018, 00:53 (103 dagen geleden) @ John Hupse

Frans heeft een onuitgesproken vraag

je hebt geen vraag geformuleerd, het is dus onmogelijk om een correct antwoord te geven, hoe graag je dit ook wilt.

John,

Een aantal jaren geleden stelde ik een concrete vraag met vraagteken en al. Jouw reactie was dat ik geen vraag stelde, maar meende te weten hoe een en ander al zat.

Als Frans stelt dat hij een vraag heeft, dan is het niet aan ons -de lezers- om te beweren dat hij geen vraag heeft. Die heeft hij duidelijk wel. Dat zijn vraag [niet eenduidig] wordt beantwoord, geeft voor mij aan dat de vraag als zodanig wordt herkend. Dat er een scala aan antwoorden komt, geeft aan dat de meningen verdeeld zijn, maar niet over de vraag of het een vraag betreft.

Het lijkt me raadzaam om de studieboeken over talige communicatie er nog eens op na te slaan en dan met nadruk die hoofdstukken die gaan over illocutie en perlocutie.

Waarom deze reactie [retorische vraag]? Omdat je tot tweemaal toe beweert dat Frans geen vraag stelt.

Hans

Kwaliteit buizen

door John Hupse ⌂ @, Schoonhoven, 11.04.2018, 10:22 (102 dagen geleden) @ hans
Bewerkt door John Hupse, 11.04.2018, 10:44

Waarom deze reactie [retorische vraag]? Omdat je tot tweemaal toe beweert dat Frans geen vraag stelt.

Hans, dat is niet zo ingewikkeld, wanneer iemand wel een vraag stelt wordt het een stuk eenvoudiger om een passend antwoord te geven.

Toen ik het stukje van Frans las dacht ik dat hij wel degelijk een vraag had, maar was vergeten om zijn vraag te benoemen.

--
http://www.hupse.eu/radio

Kwaliteit buizen

door soundman2 @, Wouw, 11.04.2018, 10:36 (102 dagen geleden) @ hans

Inplaats van het woord "antwoord", had er misschien beter "reactie" kunnen staan. Als je evenwel het taalgebruik, voor wat betreft spelfouten, werkwoordsvormen etc. wil verbeteren op de diverse fora dan wens ik je veel sterkte toe.
Tijdens mijn werk had ik te maken met rapporten en verslagen, die geschreven waren door technische HBO'ers. Ik heb er ooit eens eentje terug gestuurd met verbeteringen in het rood. Vrijwel geen enkele regel zonder taalfout.
Je went eraan maar soms begin ik ook wel eens te twijfelen, hoe was het ook al weer.
Zelfs in kranten en tijdschriften vervaagt het gebruik van verbuigingen.

"We zalle moeten wennen aan de toekomsd. Als je jezelf er aan ergerd wort je er alleen maar sjagreinig van. Aan het ynde van de tunnel brant gelukkig weer ligt."

Terug naar de techniek. We zitten tenslotte niet op een taalforum en een goed verstaander heeft maar een half woord nodig.

Kwaliteit buizen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 10.04.2018, 19:52 (103 dagen geleden) @ humfred

Dus ik begrijp dat al deze schakelingen identieke instellingen en 12W dissipatie hebben
Heb er een paar opgezocht voor idee.
Wat is er in hoofd deze ontwerpers om gegaan?

B1X92A/B2X12A - UL84 A=145 S=145V/K=9V, Rk=180 => Ik is 50mA (145-9)x0,05 = 6,8W
B3X02A -EL84 A=186V / S= 182V K= 4,1V / Rk= 100 => Ik = 41mA (186-4,1) x 0,041 = 7,4W
B3X63A -EL84 A=220V / S= 200V K=7V / Rk= 270 => Ik is 26mA (220-7) x 0,026 = 5,5W
B4X02A/ B4X82A -EL84 A=225V(32mA) / S=218V (4,2mA) / K=6,5V / Rk=180 => Ik = 32 + 4,1 = 36,1mA (225-6,5) x 0,0361 = 7,9W
B6X12A - EL84 A=225 / S=255 / K=7,8V / Rk = 100 => Ik = 70mA(2x EL84) _ /2 = 35mA per EL84 (225-7,8) x 0,035 = 7,6W


Blaupunkt Rivera - EL84 A=265 (45mA) / S = 250V (5,4mA) / K= 8V Rk=160 => Ik = 50mA (265-8) x 0,05 = 12,8 W
Grundig 3060 - EL84 A= 256 (38mA) / S= 231V (4mA )/ K=7,1V Rk= 170 => Ik= 41,7mA (256 - 7,1) x 0,0417 = 10,4W

Kwaliteit buizen

door huub.jak @, 10.04.2018, 21:29 (103 dagen geleden) @ Maurice

maar de gebruiks instellingen
Hebben toch ook met de K.verhouding van de uitgangs trafo
van doen ?.. en voeding dat staat toch ook in het buizen boek
bij radio,s verschilt toch veel de k verhouding voor MA .
huub

Kwaliteit buizen

door John Hupse ⌂ @, Schoonhoven, 11.04.2018, 11:02 (102 dagen geleden) @ Maurice

het hangt er maar van af wat je wilt meten wanneer je een buis test.

Men zegt vaak dat de beste test is om in het toestel te meten, dus onder de werkelijke bedrijfsomstandigheden. Het zal echter duidelijk zijn dat wanneer iemand hiervoor een buizentester gebruikt om de een of andere reden niet is gekozen voor een test in het toestel zelf. Het kan b.v. zo zijn dat het toestel nog moet worden gerepareerd, en dat men eerst wil weten of de buizen niet versleten zijn.

Omdat het bij een versleten buis eigenlijk altijd gaat om kathodeslijtage ligt het voor de hand om in zo'n geval een standaard emissietest te doen. Hierbij wordt immers de conditie van de kathode getest.

--
http://www.hupse.eu/radio

Kwaliteit buizen

door humfred ⌂ @, Dubai, 11.04.2018, 12:29 (102 dagen geleden) @ John Hupse
Bewerkt door humfred, 11.04.2018, 12:40

Voor mij is een buizentester zeker geen apparaat dat door iemand zonder kennis gebruikt kan worden.
Een goed voorbeeld was de tijd dat ik eind 70er jaren in Canada woonde en werkte. Daar stond in de Supermarkt 7-Eleven en Beckers bij mij om de hoek, vrolijk naast de tomaten en aardappelen een buizentester.
Veel mensen, ook ge-emancipeerde huisvrouwen, probeerden eerst hun TV zelf te repareren en trokken alle buizen eruit. Daarmee naar de Supermarkt en in de buizentester ermee. De buizentester had een meter met "good" en "bad" en dan kon je net als een pakje sigaretten zelf een nieuwe buis in je winkelwagen leggen en dan naar de kassa. De meest voorkomende buizen hadden ze wel.
Thuis aangekomen de buizen er weer in met de nieuwe buis en dan bidden en hopen dat alles op de goede plaats zat om daarna vast te stellen dat de TV het nog steeds niet deed. Dan werd de service werkplaats gebeld en die maakten het dan wel weer in orde. :-)
Het was voor mij volkomen nieuw en onbegrijpelijk hoe naïef sommige mensen zijn om te geloven dat je een TV zelf kan repareren.

Kwaliteit buizen

door kris @, Gent België, 11.04.2018, 13:18 (102 dagen geleden) @ humfred

tja, ik kan er toch een beetje inkomen.


velen zullen in die tijd wel meegemaakt hebben (ook ik als kleine jongen) dat een technieker naar je tv komt kijken, één buis vervangt (de lijneindbuis) en hupsake kassa en het zaakje bolt weer...

Uiteraard maakt het vervangen van een buis je geen technieker, maar wie niet waagt...

trouwens, in de USA maakte de buisfabrikanten reclame naar particulieren (zeker in he radiotijdperk) om hun merk te kiezen als vervangbuis. de gewoonte zat er dus al een beetje in :-)

of het verstandig is , das een andere zaak.

groeten

Kris

Kwaliteit buizen

door Maarten Bakker @, Delft, 11.04.2018, 15:50 (102 dagen geleden) @ kris

Beetje een gok, maar soms was een buis natuurlijk echt versleten.

Voordeel voor de omzet van buizenfabrikanten was dan wel dat de particulier een eventuele oorzaak van de slijtage niet wegnam. Elke paar maanden een nieuwe verticale buis vanwege een lekkende papiercondensator bijvoorbeeld. Te hopen was dan dat de buizenfabrikant niet de schuld kreeg.

Kwaliteit buizen

door Cornelis B-B. @, Amsterdam, 12.04.2018, 12:38 (101 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Beetje een gok, maar soms was een buis natuurlijk echt versleten.

Voordeel voor de omzet van buizenfabrikanten was dan wel dat de particulier een eventuele oorzaak van de slijtage niet wegnam. Elke paar maanden een nieuwe verticale buis vanwege een lekkende papiercondensator bijvoorbeeld. Te hopen was dan dat de buizenfabrikant niet de schuld kreeg.

Het word misschien wat off topic, maar een lekke koppel c in het verticaal, veroorzaakt,
ook met een nieuwe buis er in,een afwijkende B H en Lin.
Dat is dan ook niet meer goed te krijgen door aan de instel potjes te draaien.
En ja, het geluk is soms met de domme.Nieuwe buis er in en het werkt weer naar behoren.
Zo werkte het toen ook vaak bij de toenmalige TV monteurs....
Buisje prikken en gauw wegwezen...
En dan gebeurde het soms dat b.v een RFT TV type Favorit, vervolgens bij de werkplaats van
de importeur terecht kwam, waar ze een klein verdroogt elcotje in de schakeling gingen
vervangen. En zo even snel het probleem oplosten, zonder een buizen tester te gebruiken.
De toenmalige TV monteurs wisten dat meestal niet op te lossen.
Zo'n TV was soms al bij meerdere TV werkplaatsen ter reparatie aan geboden.
Overigens was die TV erg zwaar. Werkte met E buizen en er zat een hele dikke voeding
trafo in. Daar wilde men zich niet een hernia aan tillen.
Cees.

--
CornelisBB

Kwaliteit buizen

door soundman2 @, Wouw, 12.04.2018, 19:29 (101 dagen geleden) @ Cornelis B-B.

Toch zijn er een aantal buisfouten in TV's, die we in de werkplaats nooit opgelost hebben. Ook mijn vader niet, die toch zeer bedreven was in het vak en ook over de juiste meetapparatuur en kennis beschikte.
Hang me niet op aan de typenummers, maar ik meen dat het in de 17 en 21TX170 (die toestellen met het gebit aan de voorzijde)was, dat na jarenlang gebruik een fout optrad in het raster gedeelte, De raster sync werkte niet goed meer. Je kon doen wat je wilde, maar met een nieuwe buis stond het beeld weer rotsvast. Het verschijnsel kwam met steeds kortere tussenpozen terug. Een nieuwe buis en alles ok.
In latere series, zoals de xxTX280 etc ging na jaren steeds sneller de PL36 stuk, gloeidraad onderbreking. Het verwijderen van de kleine druppel condensatortjes in het gloeidraad circuit leverde niets op. Ook hier werden de tussenperiodes steeds korter. Een nieuwe buis erin en je was er weer een jaar vanaf. Het is hier echt de tijd die de wonden heeft geheeld, doordat de toestellen vervangen werden door nieuwere.

Kwaliteit buizen

door Cornelis B-B. @, Amsterdam, 13.04.2018, 16:08 (100 dagen geleden) @ soundman2

@ Soundman2,
Ook dit herken ik wel. De oude komposiet r's vervangen die wat verlopen waren, dat
hielp wel vaak om dat euvel blijvend te verhelpen. Het ging dan om de hogere waarden.
Maar soms was zo'n sinc fout wel heel hardnekkig.En wist ik ook geen oplossing.
Als het na een jaar weer terug kwam, was dat toen niet zo'n groot probleem.
Die TV's werden vaak heel oud maar het was toen heel gewoon als men daar elk jaar
wel een reparatie aan had.
Wat betreft de gloeidraad onderbreking van de PL36, daar heb ik alleen het kleine
druppel c'tje wel eens stuk gehad.
Cees.

--
CornelisBB

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum