Buizen als reserve? (Algemeen)

door Bjorn @, 29.03.2018, 18:37 (2213 dagen geleden)
Bewerkt door Bjorn, 29.03.2018, 18:44

Ik heb sinds vorige week mijn eerste buizenradio, een Philips BX490A uit 1949. Nu zou ik alvast graag buizen willen kopen als er eentje kapot gaat later. Nu is mijn vraag, kan ik elk willekeurige merk buizen gebruiken ? En zijn er eventuele A-merken wat betreft de kwaliteit van de buizen?

Dit zijn de buizen die er allemaal in zitten.
ECH21, EAF42, EAF42, EBL21, EM34 en AZ1.

[image]

Mvg Bjorn

Buizen als reserve?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29.03.2018, 19:14 (2213 dagen geleden) @ Bjorn

Bjorn,

Leuk aardig toestel.
Zet hem alleen aan als er kort geleden iemand van technische kunde naar gekeken heeft.
Diverse onderdelen zijn na 50 jaar slecht en kunnen bij inschakelen toestel
grote schade toebrengen aan zeldzame onderdelen.

Je vraag:
Dit zijn de buizen die er allemaal in zitten.
ECH21, EAF42, EAF42, EBL21, EM34 en AZ1.

Merk maat geheel niet uit.
A-kwaliteit heeft in dit toestel geen enkele zin.

De EM34 zal mogelijk bij jouw aan einde latijn zijn, hoewel alles is mogelijk.
Is enkel een indicatie en verder geen functie in de werking toestel.
Heden is deze buis geen goedkope.
Koop deze buis alleen bij gerenommeerde aanbieders anders krijg je voor veel geld een matige toegezonden.

De overige zijn ruim op voorraad via diverse aanbieders.
Ze gaan vrij lang mee.

Voor gebruik dit toestel volstaat in prima staat zijnde 2e hands buizen.

Buizen als reserve?

door Laurens @, Zaandam, 29.03.2018, 19:19 (2213 dagen geleden) @ Bjorn

Je begint verkeerd. Wat je in deze serie toestellen moet controleren:
De teercondensatoren. Met name ratelcondensator (indien aanwezig), koppelcondensator naar eindtrap en de condensator van anode eindbuis naar massa.
Voedingselco. Zal nog in orde zijn als die niet opwarmt, geen korstjes heeft rond het overdrukventiel op de bovenkant, en het toestel niet bromt.

Een boel termen die je wellicht niet kent, maar je zult ofwel je moeten inlezen (zie tips & trucs) of de voorzorgsmaatregelen door een ervaren reparateur moeten laten doen.

Als je dat niet doet, hebben nieuwe buizen geen zin omdat je ze razendsnel verslijt door defecte bovenstaande. Defecte teercondensatoren zijn meer regel dan uitzondering. Die fout hoeft niet meteen te betekenen dat het toestel niet speelt, maar het is precies hetzelfde als rijden met ene auto met aanlopende remmen. Het rijdt, maar je helpt er je remmen mee om zeep, je motor raakt overbelast en je moet je remmen 10x zo snel vervangen.

Dat gezegd hebbende - buizen gaan een eeuwigheid mee, nieuwe buizen hoef je niet op voorraad te leggen tenzij je het toestel 8 uur per dag, 7 dagen per week laat spelen, en dat 10 jaar lang.
Uitgezonderd de EM34. Die is na enkele duizenden uur wel z'n groene licht kwijt, maar dat kan voor de werking verder geen kwaad.

Je kan er ieder merk buis in zetten. West-europese merken zijn het best. Moderne productie is wisselend. Maar in radio's zoals dit draaien ze niet op het uiterste van hun kunnen.

--
Ik neem op kleine schaal reparaties voor anderen aan voor een leuke prijs.
Stuur een mailtje bij interesse.

Buizen als reserve?

door Bert Knoop @, Elst Gelderland, 30.03.2018, 02:22 (2213 dagen geleden) @ Laurens

Je begint verkeerd

Tja dat is nog maar de vraag.
Daar kun je alleen maar over oordelen als je de onderkant van het chassis hebt gezien.
En het zou maar zo kunnen dat de radio van een persoon afkomt die dat al gedaan heeft.

--
Mvg.
Bert.

Buizen als reserve?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 29.03.2018, 23:15 (2213 dagen geleden) @ Bjorn

Buizen op voorraad nemen is een leuk idee, maar in de praktijk is alles al een keer stuk geweest tegen de tijd dat je echt aan buisvervanging toe bent. Uitgezonderd het afstemoog, dat is wel echt een slijtonderdeel.

Belangrijker is om de belangrijkste papier/teercondensatoren (koppelcondensator naar de eindbuis en eventuele ratelcondensator) preventief te vervangen. Dan heb je een "in principe werkend" toestel en kun je verder kijken wat er moet gebeuren. Lees: eventuele mankementen vaststellen en verhelpen, kijken of het zin heeft om meer condensatoren preventief te vervangen, of er misschien wel ergens een versleten buis of een verlopen composietweerstand in zit, etc.

Buizen als reserve?

door TIPO4 ⌂ @, Den Bommel, 30.03.2018, 08:00 (2213 dagen geleden) @ Bjorn

Beste Bjorn,

geen idee van je ervaring met oude elektronica maar welkom!
In ieder geval hebben we op ons mooie forum een hele sectie met tips en trics voor de omgang met buizenradio's .
Met name deze sectie raad ik je aan, hier staat de link naar

de cursus van het Olens radiomuseum

waar in zeer goed uit te volgen instructies de bekende 'pijnpunten' van buizenradio's worden behandeld, zeer bruikbare achtergrond informatie.

De andere reacties bevatten al de goede tips voor preventief te vervangen onderdelen. Mocht je er met de cursus en tips niet uitkomen dan is het goed om te weten dat komende 12 mei de NVHR weer een reparatiedag organiseert, daar ben je van harte welkom om je door een ervaren rot te laten helpen.

Hier vind je meer informatie

--
MVG,

Elwin de Jong

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum