Grundig 2030W3D eindtrafo defect. (Techniek Radio/TV)

door Grad @, Zuid Limburg, 03.02.2018, 15:26 (2267 dagen geleden)
Bewerkt door Grad, 03.02.2018, 16:02

Hallo forumlezers,

Momenteel ben ik een Grundig 2030W3D aan het opknappen.
Opstarten via Variac niet mogelijk omdat het toestel een vreselijk harde brom geeft in de luidspreker.
Elco 50+50 uF vernieuwd, mocht niet baten.
Alle lampen uit het toestel en toestel aangezet nu voor metingen te verrichten echter de nettrafo en de gelijkrichter worden veel te heet.
Dus ook de seleen gelijkrichter vervangen door gelijkrichtbrug met weerstand, geen verandering.
Toestel vraagt 1,4 Ah stroom van het netwerk, is dus erg veel, wijst op kortsluiting.
Nadat de eindtrafo losgenomen werd was de stroomvraag terug naar 145 mA en werkt de gelijkrichter ook.
VRAAG: graag zou ik eerst weerstand willen meten aan de eindtrafo, type 8V60/97 van Grundig voordat ik deze ga vervangen.
Wie kan mij aan gegevens helpen of weet waar ik die kan vinden?

Alvast bedankt,
M.v.g., Grad

Grundig 2030W3D eindtrafo defect.

door Oldtimer @, Oegstgeest, 03.02.2018, 17:22 (2266 dagen geleden) @ Grad

Ik zou niet onmiddellijk aan een defecte uitgangstrafo denken, eerder dat de condensator van 2,5nF die aangesloten is tussen de primaire van de uitgangstrafo (aansluiting bl) en aarde, kortgesloten is.

Willem

Grundig 2030W3D eindtrafo defect.

door martin72 @, Leersum, 03.02.2018, 17:59 (2266 dagen geleden) @ Grad

Als op de luidspreker een brom te horen is lijkt mij de uitgangstrafo niet stuk maar eerder de koppelcondensator van 25 nF naar stuurrooster van de EL84 of de condensator van 2,5 nF van de anode van de EL84 naar massa. Daarnaast kan de brom ook van een kapotte elco afkomstig zijn

Grundig 2030W3D eindtrafo defect.

door ruudtx @, 03.02.2018, 18:07 (2266 dagen geleden) @ martin72

Kortom, de 2 c's even aan 1 kant losknippen en kijken of de brom weg is, je krijgt uiteraard geen geluid.

Grundig 2030W3D eindtrafo defect.

door soundman2 @, Wouw, 03.02.2018, 18:24 (2266 dagen geleden) @ Grad
Bewerkt door soundman2, 03.02.2018, 18:34

De ohmse waarde van de wikkelingen is voor deze fout onbelangrijk.
Als de uitgangstrafo verantwoordelijk is voor de hoge stroomopname, dan kan er alleen maar sluiting van de anode wikkeling naar de kern zijn, of doorslag naar de laagohmige bijna altijd met massa verbonden secondaire ls wikkeling. Dat is met een simpele universeelmeter heel eenvoudig vast te stellen. Kortgesloten wikkelingen van een luidsprekertrafo geven geen aanleiding tot een hogere stroomopname.
Als het de 2030W is die bij de NVHR staat zou ik C67 (2,5nF) verdenken.
In het geval van een kortgesloten EL84 zou waarschijnlijk de kathode weerstand uitbranden.
Bekijk ook eens het voetje van de EL84, of daar geen sluiting tussen de anode pin en massa zit.

Grundig 2030W3D eindtrafo defect.

door Grad @, Zuid Limburg, 08.02.2018, 07:24 (2262 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Soundman2,
er zat inderdaad kortsluiting in de trafo. Alle primaire wikkelingen maakten verbinding met het huis van de trafo.
Bij de vervanger alleen de bruine draad. Trafo uitgewisseld, toestel speelt vanouds.
Vg, Grad

Grundig 2030W3D eindtrafo defect.

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 03.02.2018, 18:48 (2266 dagen geleden) @ Grad

Hallo Grad,

de standaard werkwijze bij het repareren van zo'n radiotoestel is dat je eerst de koppel- en de Boucherot-condensator (C55 en C67) preventief vervangt. En daarna het toestel pas op het lichtnet aansluit. Zie ook http://www.nvhr.nl/reparatiecursus.htm, daar leer je wel iets van.

--
http://www.hupse.eu/radio

Grundig 2030W3D eindtrafo defect.

door soundman2 @, Wouw, 03.02.2018, 19:36 (2266 dagen geleden) @ John Hupse †
Bewerkt door soundman2, 03.02.2018, 19:48

Hallo Grad,

de standaard werkwijze bij het repareren van zo'n radiotoestel is dat je eerst de koppel- en de Boucherot-condensator (C55 en C67) preventief vervangt. En daarna het toestel pas op het lichtnet aansluit. Zie ook http://www.nvhr.nl/reparatiecursus.htm, daar leer je wel iets van.

Er zijn meer methodes. Aanzetten via een stroombegrenzing, zoals een gloeilamp van 60 of 75 watt is ook een probaat middel. De kans dat er wat uitbrandt is vrij klein en je kunt een aantal zaken gewoon meten. Als alles werkt, kun je onderdelen, die bij defect andere mee het graf innemen vervangen en dat zijn inderdaad de boucherot condensator, als deze naar aarde geschakeld is en de koppel condensator naar de eindbuis.
Je voorkomt op deze manier dat er door vergissingen weer andere fouten aan het toestel worden toegevoegd.
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden.
Maar dat wist je al:CAP:
Overigens is er met de link wat aan de hand.


[image]


Moet het deze zijn?
http://www.nvhr.nl/frameset.htm?reparatiecursus.htm&ContentFrame

Grundig 2030W3D eindtrafo defect.

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 04.02.2018, 13:00 (2266 dagen geleden) @ soundman2
Bewerkt door John Hupse †, 04.02.2018, 13:05

Overigens is er met de link wat aan de hand.

er is een komma aan het eind bijgeplakt, en dat werkt dus niet. De link naar het cursusfilmpje is http://www.nvhr.nl/reparatiecursus.htm , dus zonder die aangeplakte komma.

Het filmpje is afkomstig uit de NVHR on-line cursus. Het wordt daarin gebruikt om te laten zien hoe je de anodestroom van de eindbuis kunt meten.

Wanneer je de cursusinhoud gewoon zou volgen dan zou je vlak na het opstarten (inderdaad m.b.v. een gloeilamp, en/of een variac) eerst de anodestroom van de eindbuis hebben gemeten. Omdat Grad vraagt wat hij nog zou kunnen doen lijkt het het beste om deze stroom toch eerst maar even te meten. Daarna gewoon de normale procedure vervolgen, en daarbij de behoefte om allerlei onderdelen te gaan vervangen omdat men op forums zegt dat dat nodig is zo goed mogelijk onderdrukken.

De twee eerder genoemde condensatoren zijn niet voor het opstarten vervangen. Waardoor er ondertussen wellicht meer is beschadigd dan nodig was. De elco 2x 50 uF en de voedingsgelijkrichter zijn wel preventief vervangen, maar dat was nu net weer niet de bedoeling. Er zijn natuurlijk altijd vele wegen te vinden die naar Rome leiden, maar die zijn in het algemeen een stuk lastiger dan de aangegeven hoofdweg.

De NVHR on-line reparatiecursus is, in tegenstelling tot wat Huub zegt, een on-line cursus met een eigen forum en vele andere hulpmiddelen voor de cursisten. Zie hiervoor ook de tekst op de NVHR website http://www.nvhr.nl/reparatiecursus.htm

--
http://www.hupse.eu/radio

Grundig 2030W3D eindtrafo defect.

door Grad @, Zuid Limburg, 05.02.2018, 13:03 (2265 dagen geleden) @ John Hupse †
Bewerkt door Grad, 05.02.2018, 13:21

Hallo John,
nogmaals dank voor je bericht, toch even voor de goede orde,

De on-line cursus heb ik met plezier vorig jaar gevolgd en de hulp van de forumleden is zeer waardevol en doeltreffend.
Om altijd op de hoofdweg te zitten is ijdele hoop voor een leek en in de cursus werd gelukkig gesteld dat er best een fout gemaakt mocht worden maar die ging je uiteindelijk wel corrigeren.

Zo leek mij anodespanning meten bij een toestel met kortsluiting niet noodzakelijk en de insteek van de cursus heeft mij dan ook geholpen om de eindtrafo te verdenken.
Door de forumleden verder op het goede spoor gehouden blijkt de diagnose juist.
Verder worden de Elco en de originele gelijkrichter weer gemonteerd en wordt er alles aan gedaan om het toestel zo origineel als mogelijk te houden. Zelfs de trafo komt van eenzelfde slooptoestel.

Zijn we toch waar we wezen moeten, het blijft hobby.
Mvg.
Grad

Grundig 2030W3D eindtrafo defect.

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 05.02.2018, 14:07 (2265 dagen geleden) @ Grad

Zo leek mij anodespanning meten bij een toestel met kortsluiting niet noodzakelijk

lijkt mij ook, vandaar dat ik je adviseerde om de anodestroom te meten. Je ziet dan op je mA-meter waar de kortsluitstroom al dan niet loopt. Volgens de cursus is dat het eerste dat je doet na het opstarten van het toestel.

De spanningen, zoals de anodespanning etc. kan je pas gaan meten wanneer de kortsluiting is opgeheven. Vandaar dat het meten van de spanningen pas wordt gedaan na het meten van de anodestroom (let op de volgorde).

de insteek van de cursus heeft mij dan ook geholpen om de eindtrafo te verdenken.

Een goede cursus helpt altijd, dat ben ik met je eens. Wat betreft je opmerking over "de hoofdweg", een cursus probeert natuurlijk de hoofdweg te bewandelen. Het zou immers raar zijn om dat niet te doen. Wanneer je onverhoopt een zijpad zou inslaan is er natuurlijk nog niets verloren, het duurt dan alleen langer voordat het toestel weer speelt.

Je kan dus van alles overslaan wanneer je een bepaalde procedure volgt. Alleen kost je dat vrijwel altijd extra tijd. Dat lijkt natuurlijk wat tegenstrijdig, maar is goed te begrijpen wanneer je hierover nadenkt. Een voorbeeld is het meten van een eventuele kortsluiting in het anodecircuit (zoals in jouw toestel inderdaad aanwezig was). Dit gebeurt in de cursus vlak voor het opstarten van het toestel. Het voordeel hiervan is dat zo'n kortsluiting dan nooit extra schade kan veroorzaken. Dit alleen al spaart je tijd en moeite.

Het gaat inderdaad om een hobby activiteit. Ik ben zelf nooit professioneel betrokken geweest bij radio- en TV reparaties.

--
http://www.hupse.eu/radio

Grundig 2030W3D eindtrafo defect.

door Oldtimer @, Oegstgeest, 03.02.2018, 20:48 (2266 dagen geleden) @ John Hupse †

Deze cursus?

We krijgen steeds meer verzoeken in de trant van "Help, mijn pas verworven radiotoestel doet het niet, en ik kan het zelf niet repareren want ik heb helaas twee linkerhanden".

Daarom is door de Technische Commissie van de NVHR een reparatiecursus ontwikkeld, speciaal bedoeld voor de doelgroep "NVHR-leden zonder of een beperkte ervaring met het repareren van oude radio's"

De reparatiecursus kan thuis worden gevolgd op een pc met internetaansluiting, en laat zien hoe op een veilige manier, eenvoudige reparaties kunnen worden uitgevoerd aan een buizentoestel. Zonder dat de cursist te maken krijgt met theorie (dus geen "Wet van Ohm";) of met diagnoseapparatuur zoals oscilloscopen, generatoren en signaalvolgers.

Deze cursus kan in principe door elk NVHR-lid met enig praktisch inzicht worden gevolgd. Naast het onderdeel "veilig werken" wordt veel aandacht geschonken aan het inrichten van een werkplek, het herkennen van de onderdelen, het gebruik van een universeelmeter, kleinere mechanische reparaties, het opstarten van een radiotoestel en aan foutzoeken.


Netspanning op toestel zetten en anodestroom meten

Als visueel hulpmiddel wordt onder andere gebruik gemaakt van korte instructiefilmpjes (klik op het voorbeeld hierboven) en van animaties. Voor het volgen van deze cursus wordt een bescheiden vergoeding gevraagd, dit is nodig om de huur van de NVHR internet cursusomgeving te bekostigen.

Ook is een besloten forum beschikbaar waar de cursisten eenvoudig onderling kunnen communiceren. Elk cursusonderdeel wordt afgesloten met een aantal vragen waarmee elke cursist kan testen of de behandelde stof voldoende is begrepen. Wanneer blijkt dat een cursusonderdeel onvoldoende is begrepen kan het nogmaals worden doorgenomen.

De cursus is alleen toegangelijk voor leden
. Je kunt je voor de cursus aanmelden via een e-mail naar info@nvhr.nl. De kosten zijn 15 euro, hiervoor kan de cursus een jaar lang worden gevolgd.

De 15 euro moet je overmaken op: Rekening nr. 4429508 t.n.v. NVHR te Haarlem
(IBAN: NL71INGB0004429508 BIC: INGBNL2A). Vermeld je naam, lidnummer en dat je wenst deel te nemen aan de online cursus. Nadat we bericht hebben gekregen van de penningmeester dat het geld binnen is en als je lidmaatschap bevestigd is, kan het nog enkele dagen duren voordat je de inloggegevens voor de cursus krijgt toegezonden.


Inhoud van de online reparatiecursus

Inrichten van de werkplek
Veilig werken
Gebruik van de multimeter
Herkennen van onderdelen
Voorbereidingen voordat de radio wordt opgestart
Mechanische aandachtspunten
Opstarten van de radio
Foutzoeken en het uitvoeren van eenvoudige reparaties

De NVHR Reparatiecursus is ontwikkeld door een team bestaande uit Piet Blaas, John Hupse, Ed Plevier, Youri Vamos en Fons Vendrik.


Willem

Grundig 2030W3D eindtrafo defect.

door soundman2 @, Wouw, 03.02.2018, 21:18 (2266 dagen geleden) @ Oldtimer

Een goede link stond in mijn bijdrage!
Wel de hele bijdrage lezen!

Grundig 2030W3D eindtrafo defect.

door Oldtimer @, Oegstgeest, 03.02.2018, 21:58 (2266 dagen geleden) @ soundman2
Bewerkt door Oldtimer, 03.02.2018, 22:20

Een goede link stond in mijn bijdrage!
Wel de hele bijdrage lezen!

Klopt, ik was niet verder gekomen dan de afdruk van je computerscherm met de foutmelding, sorry. :-(
Maar mijn linkloze bijdrage was natuurlijk wel direct te lezen.

Willem

Grundig 2030W3D eindtrafo defect.

door huub.jak @, 04.02.2018, 09:30 (2266 dagen geleden) @ Oldtimer

een cursus is wel goed aangebracht
Maar niet een ieder heeft tijd en transport om er te komen
Maar wat goede uitleg op het forum komt men ook wel verder
men word hier op het forum ook veel bedankt dus het slaat ook aan dan
huub

Grundig 2030W3D eindtrafo defect.

door Grad @, Zuid Limburg, 04.02.2018, 09:23 (2266 dagen geleden) @ Grad

Hallo forumleden,
dank voor de vele en snelle reacties van jullie.
Antwoorden en adviezen naast elkaar gelegd en er loop wel een rode draad door, n.l.
het vernieuwen van de C55 en C62.
Deze heb ik vernieuwd maar na het loshalen bleek geen verandering en na het vernieuwen ook niet. Dus het ik alle verbindingen rond de voet van EL 84 los genomen en ook dan geen verandering van de keiharde brom. Alles weer netjes in elkaar gezet.
Elco's los genomen, geen verandering.
Ook heb ik in 2017 de cursus van NVHR doorlopen, hetgeen resulteert in een aantal goed spelende toestellen.
Nu na iedere email (gezamelijk) beantwoord te hebben, heb ik het volgende gedaan:
Om van die vervelende brom af te komen heb ik de weerstand die gebruikt wordt voor het ontladen van de Elco's in serie gezet met een kabel van de luidspreker.
Na 10 seconden begon deze te roken van de hitte. Het is niet de juiste manier maar er wordt door die trafo volgens mij toch heel veel stroom getrokken.
Door de vorige eigenaar is "redelijk gewerkt in het toestel"en ik betwijfel of de aansluitingen op de trafo correct zijn.
Zo is de eerste pen een loze pen,
de tweede pen welke aan massa ligt twee zwarte en een witte draad aangesloten,
de derde pen een rode een lichtgroene en een donker groene,
en op de vierde pen een licht grijze met een c van 20 uF naar de kleine luidsprekers.
Zo te zien heeft de trafo het heel warm gehad maar ruikt niet verbrand, vandaar ik dacht aan meetgegevens in mijn eerste vraag.
Het is een heel verhaal maar hier ben ik even de weg kwijt.
Is er nog iets te doen, dan hoor ik dat graag.
Nogmaals dank,
Groet, Grad

Grundig 2030W3D eindtrafo defect.

door M. Peters @, Doetinchem, 04.02.2018, 13:11 (2266 dagen geleden) @ Grad

Dag Grad,

Als op de uitgangstrafo de rode draad aan de twee groene draden verbonden is dan staat de voedingsspanning (ongeveer 270 Volt) op de luidspreker parallel aan de secundaire wikkeling. De rode draad hoort aan de primaire zijde en de twee groene draden aan de secundaire zijde.
Het lijkt mij dat de aansluitingen niet meer origineel zijn.
Op de site NVHR.nl is het schema te downloaden.

Succes!

Met vriendelijke groet,

Marc Peters

Grundig 2030W3D eindtrafo defect.

door Oldtimer @, Oegstgeest, 04.02.2018, 13:52 (2266 dagen geleden) @ M. Peters

Het lijkt mij dat de aansluitingen niet meer origineel zijn.
Op de site NVHR.nl is het schema te downloaden.

Wellicht ten overvloede de betekenis van de kleurcodes van de draden naar de uitgangstrafo in dat schema:

bl = blau = blauw
rt = rot = rood
ge = gelb = geel
bn = braun = bruin
ws = weiß = wit
gn = grün = groen
gu = grau = grijs

Willem

Grundig 2030W3D eindtrafo defect.

door Grad @, Zuid Limburg, 04.02.2018, 21:28 (2265 dagen geleden) @ Oldtimer

Hallo Willem,
dank voor je reactie.
De kleurencode is bekend.
Op dit moment is het zover dat de brom nog wel aanwezig is echter indien een zwarte draad die uit de eindtrafo komt aangesloten wordt op pen twee van de trafo, deze pen ligt boven op het huis van de trafo aan massa, de nettrafo en de gelijkrichter veel te warm worden. Je brandt er letterlijk je vingers aan.
Zodra het duidelijk is wat daar de oorzaak van is ga ik de oude onderdelen terug plaatsen om het toestel zo origineel mogelijk te houden.
Vriendelijke groet,
Grad

Grundig 2030W3D eindtrafo defect.

door Oldtimer @, Oegstgeest, 05.02.2018, 09:16 (2265 dagen geleden) @ Grad

Op dit moment is het zover dat de brom nog wel aanwezig is echter indien een zwarte draad die uit de eindtrafo komt aangesloten wordt op pen twee van de trafo, deze pen ligt boven op het huis van de trafo aan massa, de nettrafo en de gelijkrichter veel te warm worden.

Er zijn maar drie draden waar gelijkspanning op staat: bl, rt en ge.
Staat er op een van de andere draden spanning t.o.v. massa indien je de zwarte draad niet aansluit?
Als dat zo is dan ziet het er naar uit dat de trafo sluiting heeft tussen de primaire en een van de secondaire wikkelingen en dus (toch) defect is. Dat kun je ook checken door de ohmse weerstand te meten tussen de primaire en secondaire wikkelingen, die moet oneindig zijn.

Willem

Grundig 2030W3D eindtrafo defect.

door Grad @, Zuid Limburg, 05.02.2018, 09:50 (2265 dagen geleden) @ Oldtimer

Hallo Willem,
dank voor de reactie.
Zonder de zwarte draad aan te sluiten, staat op alle draden spanning, ook op de bruine.
Primair en secundair is niet meer gescheiden.
Mogelijk toch de boosdoener?
Een donorchassis heb ik geregeld, ga hem zo origineel als mogelijk houden en zal je laten weten hoe het afloopt.
Mvg,
Grad

Grundig 2030W3D eindtrafo defect.

door soundman2 @, Wouw, 05.02.2018, 10:42 (2265 dagen geleden) @ Grad

Primair en secundair is niet meer gescheiden.

Dat had ik ook aangegeven. Je moet op zijn minst twee wikkelingen vinden die niet op elkaar doormeten, dus minimaal 2x 2 draadjes die vrij zijn van elkaar

Grundig 2030W3D eindtrafo defect.

door Grad @, Zuid Limburg, 05.02.2018, 12:34 (2265 dagen geleden) @ soundman2

Hallo soundman2,
dank voor je reactie.

In de bijlage van je vorige berichten staat inderdaad omschreven wat bij dit toestel aan de hand is. Ik kan de bocht echter niet zo scherp nemen als je hebt aangegeven, maar uiteindelijk kom ik er toch ook. Dat is het verschil tussen vakman en leek.
Dat er na wat metingen steeds duidelijker werd dat de eindtrafo de boosdoener moest zijn blijkt nu helemaal, C67 en C55 zijn vernieuwd, maar R 38 van 3K heeft het ook Spaans benauwd gekregen.

Alle draden van die trafo kan ik nu aansluiten en alle buizen zijn weer ingezet. Stroom verbruik blijft onder de 400mA, echter dan mag de trafo niet in verbinding met het chassis komen. De stroom, gemeten tussen het huis van de trafo en het chassis is dermate hoog dat mijn Fluke multimeter van slag raakt, dus geen poging meer om dat te meten.
De waarde van de zekering zal gecontroleerd worden zal aan de hoge kant zitten.

Sloopchassis is geregeld en zodra ik dat binnen heb zal ik er verder aan werken. Moet goed komen.

Mvg, Grad

Grundig 2030W3D eindtrafo defect.

door Grad @, Zuid Limburg, 08.02.2018, 07:20 (2262 dagen geleden) @ Oldtimer

Hallo Willem,
de eindtrafo gewisseld. Bij de oude lagen alle draden aan massa, er was wel een bepaalde weerstand te meten echter rd gl br gr hadden een verbinding met het frame van de trafo.
Bij de vervanger is er dat maar een nl de bruine.
Toestel speelt vanouds.
Groet,
Grad

Grundig 2030W3D eindtrafo defect.

door Oldtimer @, Oegstgeest, 08.02.2018, 11:10 (2262 dagen geleden) @ Grad

Toestel speelt vanouds.
Grad

Goed nieuws Grad! :OK:

Willem

Grundig 2030W3D eindtrafo defect.

door Cornelis B-B. @, Amsterdam, 08.02.2018, 13:19 (2262 dagen geleden) @ Oldtimer

Op dit moment is het zover dat de brom nog wel aanwezig is echter indien een zwarte draad die uit de eindtrafo komt aangesloten wordt op pen twee van de trafo, deze pen ligt boven op het huis van de trafo aan massa, de nettrafo en de gelijkrichter veel te warm worden.


Er zijn maar drie draden waar gelijkspanning op staat: bl, rt en ge.
Staat er op een van de andere draden spanning t.o.v. massa indien je de zwarte draad niet aansluit?
Als dat zo is dan ziet het er naar uit dat de trafo sluiting heeft tussen de primaire en een van de secondaire wikkelingen en dus (toch) defect is. Dat kun je ook checken door de ohmse weerstand te meten tussen de primaire en secondaire wikkelingen, die moet oneindig zijn.

Willem

De UGT werd verdacht door de TS en dus op dat moment was het handig geweest als de TS
zijn Ohm meter had aan gesloten tussen één van de draden van de primaire en het chassis.
Wel bij uit geschakeld toestel! En na los name van de C die tussen de a aansluiting en
massa zit. Dan was meteen duidelijk bevestigt dat de UGT de boosdoener was.
Een ohm meter of buzzer of een,batterij met proef lampje, zijn heel handige hulpjes bij het
opsporen van sluitingen en onder brekingen. Handige en goedkope investeringen vooral
voor de beginner.
Cees.

--
CornelisBB

Grundig 2030W3D eindtrafo defect.

door Grad @, Zuid Limburg, 04.02.2018, 17:53 (2265 dagen geleden) @ M. Peters

Hallo Marc,
dank voor je reactie.

De rode draad die bij de groene zit is een draad voor de extra luidspreker, dus is goed en de rode draad vanaf de hoogspanning gaat aan de primaire kant naar binnen. Zover zo goed echter zodra ik de zwarte draad die vanuit de eindtrafo komt aansluit aan de secundaire kant op de massa aansluiting, tweede pen van dezelfde trafo wordt direct de nettrafo en de gelijkrichter heet. Niet terug te vinden waar het andere uiteinde heengaat.
Vriendelijke groet,
Grad

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum