Buizentester - vacuumtest (Techniek Overig)

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 01.02.2016, 08:35 (3030 dagen geleden)

Beste forummers,

Ik overweeg om zelf een simpele buizentester te gaan maken.
Op internet is daar genoeg over te vinden om dat behapbaar te doen lijken.
De meeste kennen een vacuümtest die er uit bestaat een weerstand van 0,5 tot 1M in serie met g1 te plaatsen. Bij een slecht vacuüm zou dit dan een toename van de anodestroom te weeg brengen. Makkelijk te implementeren dus.

Wat ik niet heb kunnen vinden is een uitleg over het waarom; waarom neemt de stroom toe en hoeveel is ontoelaatbaar ? Is het ook zinvol om de Ig1 te gaan meten ?

Alvast mijn dank,

Leo

Buizentester - vacuumtest

door kris @, Gent België, 01.02.2016, 08:58 (3030 dagen geleden) @ Leo Bolier

de aanwezige gasionen gaan oa aan de haal met de electronen van G1, waardoor dit positief wordt en de anodestroom toeneemt.
Anderzijds worden er electronen aangevoerd via de kathode. Hierdoor kan de roosterstroom zowel positief als negatief uitvallen.

Om aanvoer van electronen zo goed mogelijk te beletten kan je G1 best (sterk) negatief zetten. De enige stroom van belang die dan nog overblijft is de ionenstroom, tgv van gasresten.
Een G1 stroommeting in deze toestand zegt dus meer dan het volgen van de anodestroom, die ook om andere redenen kan gaan stijgen (bvb vervuilde G1)
Uiteraard is bij een vervuilde G1 de buis evengoed onbruikbaar in vele toepassingen, maar om een andere reden. Vraag is of je het onderscheid wil weten.

Je moet wel een heel gevoelige meetschakeling voorzien.

groeten

Kris

Buizentester - vacuumtest

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 01.02.2016, 12:11 (3029 dagen geleden) @ kris

Kris, dank je wel.

Als ik je goed begrijp hebben die gasionen een elektronen tekort die ze door hun daardoor positieve lading kunnen aantrekken uit het stuurrooster. Dat wordt dan dus positief en dat versterkt de anodestroom.
Eigenlijk ben ik er vooral in geïnteresseerd of een buis nog bruikbaar is; de reden is minder relevant.
Wat voor ordegrootte heeft de roosterstroom ? Ik heb nog een relatief klein 50uA metertje liggen. Een verandering van 1 uA zou daarop nog wel zichtbaar moeten zijn.

Groet, Leo

Buizentester - vacuumtest

door kris @, Gent België, 01.02.2016, 21:00 (3029 dagen geleden) @ Leo Bolier

Eigenlijk ben ik er vooral in geïnteresseerd of een buis nog bruikbaar is; de reden is minder relevant.


das heel logisch gedacht, want een vervuild rooster, daar heb je ook niks aan. Dit gaat , eens de buis goed opgewarmd is zelf als kathode werken en electronen emitteren met hetzelfde gevolg: stijgende roosterspanning en toenemende anodestroom. Vooral bij eindbuizen met wat draaiuren een gekend fenomeen . Het lijkt wel of de buis na een tijdje op "hol" slaat. De toelaatbare roosterstroom hangt uiteraard af van het buistype en het maximum te dissiperen vermogen, alsook de funktie waarvoor ze ontwikkeld is. Het staat niet altijd in de datasheets vermeld, maar bvb voor een EL84 blijft dit best onder de 0,5µA. Bij kleine buisjes zijn het nA... waarschijnlijk daarom dat je collega-bouwers het via een omweg meten. G1 afsluiten via een hoogomige weerstand 1..10MOhm en dan naar de Anodestroom kijken bij buis ingesteld in "vol bedrijf". Als de stroom na enige tijd begint te sijgen, dan weet je dat het niet goed zit.

groeten

Kris

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum