Voor de bezitters/gebruikers van AVO Valve Testers (Techniek Overig)

door onbekend, 22.02.2015, 07:58 (3374 dagen geleden)
Bewerkt door onbekend, 22.02.2015, 08:25

Waarschijnlijk bij de meeste bezitters/gebruikers van AVO buizentesters al wel bekend maar vast niet bij alle.

Voor die laatste groep kan dat vervelende gevolgen hebben en is het volgende dus nuttig.

Zie: Ervaringen met de AVO Two Panel Valve Tester en de AVO Valve Characteristic Meter Mk. III - Een gewaarschuwd mens telt voor twee

Ik weet overigens bij nader inzien niet zeker of het door mij geschetste probleem zich ook voordoet bij de latere AVO modellen. Als je de pin-selector zou ontdoen van de betreffende lange pen voor stand "0" zouden kortsluitingen immers niet meer kunnen ontstaan. Dat zou dan ook de oplossing zijn voor het probleem in de AVO Two Panel Valve Tester.

Weet een van de forumleden hier meer over? Missen de pin-selectors van de latere AVO modellen standaard de lange pen voor stand "0"?

Met vriendelijke groet,
Robert Gribnau

Voor de bezitters/gebruikers van AVO Valve Testers

door electronenbuizen ⌂ @, Hellevoetsluis, 22.02.2015, 09:42 (3373 dagen geleden) @ onbekend

De latere modellen missen standaard de lange pen voor stand 0

Voor de bezitters/gebruikers van AVO Valve Testers

door onbekend, 22.02.2015, 09:48 (3373 dagen geleden) @ electronenbuizen

Bedankt voor de opheldering. Ik zal de posting op mijn site deels herroepen.

Met vriendelijke groet,
Robert Gribnau

Voor de bezitters/gebruikers van AVO Valve Testers

door hans @, Hoorn, 22.02.2015, 10:20 (3373 dagen geleden) @ onbekend

Robert,

In de handleidingen van de 2-panel tester en van de VCM's staat niet dat de pennen die aangemerkt zijn met een * zomaar ingesteld kunnen worden op 0. Eerst moet worden bepaald aan welke andere pin de met een * gemerkte pin intern verbonden is [i.c.] . De gemerkte pin wordt dan met het duimwiel in dezelfde stand gezet.
Als enige pennen samen een interne verbinding hebben, maar niet aan een elektrode van de buis verbonden zijn, dan kunnen ze uiteraard beter wel aan de 0 verbonden worden, liever dan dat je per ongeluk een verbinding maakt tussen elektroden.

Hoe dan ook geldt zoals vaker: lees de handleiding aandachtig.

Hans

Voor de bezitters/gebruikers van AVO Valve Testers

door onbekend, 22.02.2015, 15:44 (3373 dagen geleden) @ hans

Dag Hans,

Het stukje op mijn site was waarschuwend en uitleggend bedoeld. En in feite een wat lange inleiding om mijn ervaringen met enkele buistypen/merken met anderen te delen.

Het waarschuwende zou, indien de juiste gebruiksaanwijzing wordt gevolgd, niet nodig zijn. Ik zeg 'juiste' omdat er (minstens) twee versies van de "Instructions" zijn, waarvan er een niets aangeeft over het moeten testen op internal connections.

Het uitleggende kan geen kwaad omdat de versie waarin wel wordt aangegeven dat op internal connections moet worden getest, niet duidelijk aangeeft waarom je dan moet handelen als in die "Instructions" wordt aangegeven.

En je moet natuurlijk nog het Engels voldoende beheersen om de Instructions goed tot je te kunnen nemen.

Ik stel in ieder geval nergens in mijn stukje dat je met "*" gemarkeerde pinnen, door er de code "0" aan te geven, aan aarde kan leggen. In tegendeel.

Ik ben er bij het schrijven van mijn stukje wel ten onrechte van uitgegaan dat de pin-selector in alle AVO buizentesters identiek zijn. Kort na publicatie van mijn stukje realiseerde ik me pas dat ik dat helemaal niet zeker wist. Vandaar mijn vraag op dit forum. Electronenbuizen heeft dat opgehelderd en dat heb ik meteen ook goed zichtbaar op mijn site aangegeven.

Ik merk tenslotte op dat uit die opheldering ook volgt dat je bij het vervangen van de pin-selector wel even moet controleren of je de juiste variant hebt, zeker als je dat doet bij de modellen na de Two Panel Valve Tester.

Ik heb er in ieder geval van geleerd. Ik zal waarschijnlijk niet de enige zijn.

Met vriendelijke groet,
Robert

Voor de bezitters/gebruikers van AVO Valve Testers

door hans @, Hoorn, 22.02.2015, 17:56 (3373 dagen geleden) @ onbekend

Robert,

Waarschuwen is nooit fout, dus dat doe je goed.

Waar ik me wel over verbaas, is dat je een vooroorlogs apparaat met ditto [Engelstalige] handleiding gebruikt om relatief moderne buizen mee te meten. De originele 2-panel tester heeft nl. geen voet voor noval of rimlock.

En over het schakelen aan de 0 begin je op je site zelf:

De AVO Two Panel Valve Tester, waarvan ik er zelf een heb (zie: Buizen testen ), >heeft niet de mogelijkheid om pinnen contactloos te schakelen. Pinnen kunnen wel aan >massa/aarde worden gelegd (code voor die pinnen = 0).

Groet,

Hans

Voor de bezitters/gebruikers van AVO Valve Testers

door onbekend, 22.02.2015, 18:31 (3373 dagen geleden) @ hans

Hans,

Fijn om te lezen dat ik toch nog wat goed doe.

Over de tweede alinea van jouw reactie: Merkwaardig om op het Nederlands Forum over Oude Radio's van een van de deelnemers te lezen te krijgen dat het merkwaardig is om met (ver)oude(rde) apparatuur in de weer te zijn. Beetje verwarrend...

De derde alinea van jouw reactie kan ik al helemaal niet plaatsten. Het geciteerde past toch prima in de opbouw van het waarschuwende deel van mijn stukje?

Maar jouw signaal is me wel duidelijk. We (ik dus ook) zijn met zijn allen niet veel meer dan een stel uit de bocht gevlogen apen. Ik heb het gewaagd om me als 'nieuwe aap' op een stukje van de aarde te bewegen waar jij al een tijdje vertoeft. En daar reageer jij op jouw manier op.

Ik was er al voor gewaarschuwd. Maar dat het zo snel zou gebeuren, verbaast me toch nog.

Ik zal een ander plekje zoeken.

Robert

Voor de bezitters/gebruikers van AVO Valve Testers

door Jac Janssen @, Eindhoven, 22.02.2015, 18:42 (3373 dagen geleden) @ onbekend

Interessant verhaal Robert. Bedankt!

Als ik nog eens een hele oude AVO tester tegenkom, weet ik in ieder geval waar ik op ga letten!
Dit zijn zaken waar je bij het buizen-testen niet zomaar op bedacht bent!

Jac

Voor de bezitters/gebruikers van AVO Valve Testers

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 22.02.2015, 19:27 (3373 dagen geleden) @ onbekend

Het kan natuurlijk niet vaak genoeg gezegd worden,
Kijk uit met ic. -Internal connected - pennen.

Zeker is het Merk afhankelijk en productie periode.
Dus altijd bij dergelijke buizen- controleren.
Hoewel ik eenvoudig die pennen op 0-stand zet, welke bij de MK4 betekend -Nergens mee verbonden.

Bij mijn weten staat dat toch ook duidelijk in de handleiding.
Ieder geval die van de MK4.

Maar geldt zeker ook voor alle andere denkbare testers.

[image]

[image]

Voor de bezitters/gebruikers van AVO Valve Testers

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 22.02.2015, 20:11 (3373 dagen geleden) @ onbekend
Bewerkt door Maarten Bakker, 22.02.2015, 20:26

Ach, als iedereen een ander plekje zocht (als ik je goed begrijp, misschien lees ik wel helemaal ten onrechte dat je je op deze apenrots niet thuisvoelt), gebeurde er weinig zinnigs meer op het forum. Gewoon te goeder trouw je eigen ding doen (kennis vragen en geven), en qua toonzetting minder uitdelen en meer incasseren dan je gewend bent (eelt op je ziel kweken en alsnog voorzichtig omgaan met mensen die misschien geen eelt op hun ziel hebben) en je zult zien dat er niets aan de hand is nadat je tot 3 geteld en herlezen hebt.

De gedachte achter platte tekst is ook maar net hoe je het interpreteert, want de toon krijg je vaak toch niet mee. Ik zie in de 2e alinea van Hans dan ook niet wat jij er mogelijk in leest. Hij zegt alleen maar dat je de tester gebruikt voor buizen waar hij oorspronkelijk niet voor was. Dat hoeft geen bijbedoeling te hebben wat ouwe meuk betreft (je hebt gelijk dat je ervan mag uitgaan dat iedereen hier liefhebber van oude meuk is).

Overigens mijn complimenten voor jouw verhaal, interessant leesvoer.

Voor de bezitters/gebruikers van AVO Valve Testers

door hans @, Hoorn, 22.02.2015, 22:06 (3373 dagen geleden) @ onbekend

Robert,

Wat een overtrokken reactie.

Inhoudelijk:
je hebt blijkbaar de beschikking over een 2-panel tester en een Mk3. De Mk3 heeft het door jou gesignaleerde probleem niet; gebruik dan dit apparaat.

je schreef zelf:

Ik stel in ieder geval nergens in mijn stukje dat je met "*" gemarkeerde pinnen, door er de code "0" aan te geven, aan aarde kan leggen. In tegendeel.

In het stukje op je site doe je dit wel en daar gaat mijn 3e alinea over.

Ik bezit een leuke verzameling buizentesters en -meters. Al deze testers en meters zijn -haast bij definitie- oud. Voor de lol gebruik ik wel eens een vooroorlogs model onder het motto 'stilstand is achteruitgang'. Voor serieuze metingen gebruik ik mijn AVO VCM Mk4. Ook oud, maar relatief jong. Voor het serieus gebruik van de andere testers/meters kan ik nog wel een andere reden noemen, nl. de afwezigheid van bepaalde voeten op de Mk4.

Je begint de thread met de titel "Voor bezitters/gebruikers van AVO Valve Testers". Hoeveel personen hebben zo'n tester, en dan nog met voeten voor buizen die interne verbindingen hebben?
De Valve Tester is redelijk zeldzaam, terwijl de VCM's nog geregeld te koop worden aangeboden. De VCM's kennen het geschetste probleem niet.


Nog een citaat:

In de AVO Valve Data Manuals staan vooral voor buistypen van het continent in de instelcodes vaak sterretjes

Wat is vaak? Ik heb Data Manual 17 er even op nageslagen. Op pagina 75 t/m 150 komt het sterretje op ca. 35 regels voor. Per pagina staan zo'n 45 - 50 regels. Op pagina 151 t/m 236 komen ca. 184 regels voor met een sterretje.

Heel stellig beweerde ik eerst dat waarschuwen nooit fout is. Waarschuwen is meestal goed, maar als de NS bij iedere aangekondigde sneeuwvlok de halve dienstregeling schrapt, dan toch maar liever geen waarschuwing.

Hans

Voor de bezitters/gebruikers van AVO Valve Testers

door onbekend, 23.02.2015, 18:40 (3372 dagen geleden) @ Jac Janssen

Dag Jac,

Bedankt voor jouw reactie.

Met vriendelijke groet,
Robert

Voor de bezitters/gebruikers van AVO Valve Testers

door onbekend, 24.02.2015, 17:44 (3371 dagen geleden) @ hans
Bewerkt door onbekend, 24.02.2015, 17:51

Hans,

Toch nog maar een reactie omdat het muntje niet lijkt te zijn gevallen.

"Waarschuwen is nooit fout, dus dat doe je goed."

Vind je het nou echt vreemd dat die zin, in samenhang met wat er in jouw reactie op volgt, door mij (en vermoedelijk ook door anderen) neerbuigend wordt opgevat? Mijn schrijfstijl is, mits niet eerst geprovoceerd, in ieder geval een andere.

Dan inhoudelijk:

De Mk. III staat, zoals in het stukje op mijn site ook is te lezen, in het Rotterdams Radio Museum. Ik ben daar 3 uur per week en heb daar ook wel eens wat anders te doen dan buizen testen. De beschikbaarheid is dus relatief beperkt. En buizen testen is voor mij een vorm van ontspanning en dat doe ik ook/vooral graag thuis. Zie overigens: Buizen testen

Het woord "kan" in de door jou geciteerde passage heeft in die passage meer de betekenis van "moet" dan van "kan".

Prima dat jij anders omgaat met buizen testen dan ik. Maar dat maakt mijn manier van omgaan met buizen testen toch nog niet minderwaardig o.i.d.?

Dat weinig bezoekers/deelnemers van dit Forum een Two Panel Valve Tester hebben, waardoor mijn stukje op mijn site volgens jou niet van waarde is, is ook al zo'n merkwaardig argument. Als je die consequent gaat toepassen op dit Forum, blijven er maar weinig 'threads' over die althans in jouw beleving van waarde zijn.

Veel is een relatief begrip. Meer dan 200 vind ik best veel. En er zitten bij die 200 aardig wat buistypen waar je (ik in ieder geval wel) in de praktijk regelmatig tegen aan loopt. Beetje flauw argument ook, neigend naar een drogreden. Het is toch vooral weer bedoeld om mijn stukje op mijn site en mijn postings in deze thread als minderwaardig of zelfs van geen waarde af te schilderen.

De laatste passage in jouw reactie luidt:

"Heel stellig beweerde ik eerst dat waarschuwen nooit fout is. Waarschuwen is meestal goed, maar als de NS bij iedere aangekondigde sneeuwvlok de halve dienstregeling schrapt, dan toch maar liever geen waarschuwing."

Hoe vaak ik die ook lees, ik kan er nauwelijks chocola van maken. Het enige dat ik er echt uit af kan leiden, is dat je dus eerst vond dat waarschuwen goed is, maar inmiddels toch niet. Wat is het nu? Ik heb in ieder geval niets "geschrapt".

Tot slot nog een weetje: Namen, dus ook voornamen, schrijf je met een hoofdletter.

Robert Gribnau

Voor de bezitters/gebruikers van AVO Valve Testers

door hans @, Hoorn, 25.02.2015, 18:54 (3370 dagen geleden) @ onbekend

Naarstig op zoek naar argumenten om mij weg te zetten als zijkerd kom je met:

Tot slot nog een weetje: Namen, dus ook voornamen, schrijf je met een hoofdletter.

Drie reacties van mij en drie keer een aanhef met hoofdletter en driemaal een afsluiting met hoofdletter.

Voor de bezitters/gebruikers van AVO Valve Testers

door Forumbeheer @, 25.02.2015, 19:32 (3370 dagen geleden) @ hans

Heren willen jullie de discussie beperken tot het onderwerp. Hou het vriendelijk en respectvol.

met vriendelijke groet Forumbeheer

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum