saba freudenstadt 18 (Techniek Overig)
Ik heb een saba freudenstadt gekregen cq gered van het grofvuil.
het is type 18 uit 66".
In eerste instantie dacht ik slopen voor wat onderdelen , ik heb me bedacht ,ben onder de indruk van het toestel met de zware voeding , stereo met 2 maal de ecll800 (duur en matig te krijgen) , en de dubbele ugt.
het toestel blijkt 30 jaar op zolder te hebben gestaan en was al stuk.
de voedingselco 's zijn nu vervangen , net als de diodebrug en de belangrijkste condensatoren in de eindtrap
( voor de zekerheid).
Toestel speelt nu zacht en vervormd , ga nu weerstanden doormeten in de eindtrap /controleren op verloop.
volumeregelaar , hoog/lage tonen regelaar werkt wel.
de vraag is , is iemand bekent met dit toestel , tips zijn welkom.
in de schematheek nvhr is alleen het schema van type 16 , is dit bruikbaar?? , op het eerste gezicht wel.
Bij voorbaad dank.
saba freudenstadt 18
onder aan schema 18 in pdf te vinden.
http://www.bastel-radio.de/2012/saba-freudenstadt-fd18-stereo/
saba freudenstadt 18
Hoi Rene;
Niet teveel aandacht besteden aan condensatoren bij dit toestel; die zijn bijna steeds in orde.
Bekijk eens de anodeweerstanden van de eCC83, dit zijn die met een waarde van 220 KOhm ..die zijn zeer vaak fel verlopen.
De uitgangstransfo's van deze radio's durft ook wel stuk te gaan...dus even meten op de beide anode's van de ecll ofdat de spanning nog in orde is ( symmetrisch )
Succes....
Groetjes...Dirk
saba freudenstadt 18
Bedankt voor de info.
de 220 k weerstanden stonden al op mijn boodschappenlijstje.
Als de ugt stuk zijn heb ik een probleempje.
Ik zal de spanningen meten.
saba freudenstadt 18
Hoi Rene,
er is een uitstekend forum voor Saba enthousiasten waar ze je altijd bereid zijn te helpen met raad en ook onderdelen.
http://saba.magnetofon.de/index.php?s=06460ff7c9bc4f191285c7247eb7a353
Veel plezier met restaureren van je radio,
Peter
saba freudenstadt 18
bedankt voor deze link.
de rood gekleurde weerstanden waren ernstig verlopen.
condensatoren zijn idd vrijwel allemaal nog goed.
de anodeweerstanden waren dus het probleem.