Blaupunkt nizza (Algemeen)

door Jim, 22.06.2008, 18:42 (5788 dagen geleden)

Hallo iedereen,

Nu iedereen weer acher het cultureel aquarium vandaan is ivm de verloren wedstrijd, wou ik jullie even op de hoogte brengen van mijn ervaringen met de Blaupunkt.

Vanavond het apparaat eens onder spanning gezet, geluid kwam er niet uit volgens de bouwvakker die hem had geschonken, dus zonder gewetensbezwaar rechtstreeks op de 220.
Even meten op de celeencel, 260 volt, voldoende.
Serviceluik eruit, verrassing een schema :-D
Altijd handig zeg maar.
Even kijken, eabc 80, moet 45 volt zijn op de anode vd triode, niets.
Schema geeft 200 k aan de anode, een C van .5 uF en een weerstand van 10 k.
Op het chassis staat daar echter een weerstand van 100 k.
Aan een poot vd 100 K 245 V aan de andere niets.
C van .5 uF losgehaald, en viola, prik.
Radio speelt op middengolf.
Wie weet nu eigenlijk waar de fout zit qua weerstand?
Mijn gevoel zegt dat er in de productie een foute weerstand is gebruikt.

Blaupunkt nizza

door Huub @, 22.06.2008, 19:53 (5788 dagen geleden) @ Jim

Avond Jim

lees je die waarde goed af?
oranje /geel is misschien wat problematisch momenteel :-D
(sommigen kunnen geen oranje meer zien )
op mijn schema , ook 10 K vermeld , meet es na de 10 k en op An. ,
kun je het zo uitrekenen

groeten Huub

Blaupunkt nizza

door Jim, 23.06.2008, 01:48 (5788 dagen geleden) @ Huub

Goede morgen Huub en Maurice,

Aflezen was het probleem niet, het staat gewoon op de weerstand gedrukt.
Ik had hem nog even losgehaald en nagemeten, hij moest toch los om de C los te halen, gewoon 100 k.
Ik heb nog wel wat werk, de EL84 heeft zo'n 4 volt positieve roosterspanning, en op FM begint er iets vreselijk te ruizen/kraken waardoor de ontvangst wegvalt.
Dit zit na de ECC85, of de buis erin zit of niet maakt geen verschil.
Op middengolf is de ontvangst goed.
Lange golf en korte golf heb ik nog niet geprobeerd.

Blaupunkt nizza

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 22.06.2008, 21:35 (5788 dagen geleden) @ Jim

Bendenk dat er ook na ontwerp schema's het nodige kan zijn aangepast tijdens productie.
Of gewoon een tik fout in het schema.

ALs je rood of bruin goed afleest en het echt bruin is en ook als zodanig werkelijk meet zou ik dat mooi laten zo!

Ik heb een hele stapel schema's en als ik zo de diverse service mededelingen lees
beschouw ik de schema's enkel als hulpmiddel.
Deed ik toch al maar heb nu de bewijzen.


Tip
ik bekijk dan altijd ook een andere weerstand met gelijke waarde of waar ook die kleuren in zitten om te bekijken hoe de kleurtinten zich verhouden.

Tevens inderdaad Blaupunkt heeft maar al te vaak keurig onderin het schema.
Stop die daar ook weer terug, altijd handig.
Maak een copie of scan en stop die in je eigen archief.

Blaupunkt nizza-voorbeeld service melding

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 22.06.2008, 22:07 (5788 dagen geleden) @ Maurice

Hier een voorbeeld van de L3W11T portable.
Toch wel erg handig om te weten.

[image]

Voor de 22RH550 en zo nog 3 pagina's met wijzigingen en aanpassingen dit type.
en bedenk dat het verschilt per serienummer.
De vraag dus als je zo'n toestel op tafel krijgt.
Welk serie nummer heb ik, wat zijn de wijzigingen, is de radio reeds al eens in service geweest en zijn de wijzigingen doorgevoerd en in hoe verre.
Immers kan zijn dat na de reparatie nog weer eens een aanpassing kwam.
[image]

Blaupunkt nizza

door Jan van weeterloo, 23.06.2008, 05:03 (5788 dagen geleden) @ Jim

Jim, dat verrassingseffect heb ik als Blaupunkt liefhebber al heel vaak meegemaakt en dat is dus ook de bedoeling. Blaupunkt is er blijkbaar op een bepaald moment mee begonnen om de schema's aan de binnenkant van het serviceluikje te lijmen:OK: . Netjes opgevouwen vind je het terug, zoals bijvoorbeeld in mijn Verona 2605, compleet origineel:MUS: . Waar het schema er niet in zit zie je vaak op de zilverkleurige bodem een streep zitten van papier of lijm waar dat heeft gezeten. Blaupunkt zou wel gedacht hebben, het is toch een SERVICE luikje? :-D Maar wel heel handig dus.

Blaupunkt nizza

door Jim, 23.06.2008, 13:44 (5787 dagen geleden) @ Jan van weeterloo

Jim, dat verrassingseffect heb ik als Blaupunkt liefhebber al heel vaak meegemaakt en dat is dus ook de bedoeling. Blaupunkt is er blijkbaar op een bepaald moment mee begonnen om de schema's aan de binnenkant van het serviceluikje te lijmen:OK: . Netjes opgevouwen vind je het terug, zoals bijvoorbeeld in mijn Verona 2605, compleet origineel:MUS: . Waar het schema er niet in zit zie je vaak op de zilverkleurige bodem een streep zitten van papier of lijm waar dat heeft gezeten. Blaupunkt zou wel gedacht hebben, het is toch een SERVICE luikje? :-D Maar wel heel handig dus.

Duidelijk, vooral omdat ik al aan het meten was boven op het chassis zonder schema, en pas daarna het luikje openschroefde.
Suprise. :-D :-D

Blaupunkt nizza

door Jan van weeterloo, 24.06.2008, 04:00 (5787 dagen geleden) @ Jim

Nou ja, je zal nu in elke Blaupunkt gaan zoeken:-D (en nu maar hopen dat je bij de volgende geen leeg luikje met een uitgescheurd servicedoc vind....bij mij is de score van het vinden van zulke dingen 50% en vaak als ik het niet kan vinden is het via de site van de NVHR in een halve dag beschikbaar:OK: :OK:)

Blaupunkt nizza

door gerard ⌂ @, Zeist, 24.06.2008, 05:21 (5787 dagen geleden) @ Jim

Even kijken, eabc 80, moet 45 volt zijn op de anode vd triode, niets.
Schema geeft 200 k aan de anode, een C van .5 uF en een weerstand van 10 k.
Op het chassis staat daar echter een weerstand van 100 k.
Aan een poot vd 100 K 245 V aan de andere niets.
C van .5 uF losgehaald, en viola, prik.
Radio speelt op middengolf.
Wie weet nu eigenlijk waar de fout zit qua weerstand?

Die weerstand was waarschijnlijk prima. Dat de waarde 100k is ipv 10k maakt voor de werking van de radio vrijwel niets uit (dit kun je helemaal narekenen en beredeneren met de wet van Ohm en zo). De fout zat in de condensator van .5uF, die was waarschijnlijk kortgesloten en zorgde ervoor dat het knooppunt van de twee weerstanden op 0V kwam te liggen. Door die kortgesloten condensator kreeg de anode van de EABC geen spanning. Zet je condensator maar eens in de weerstandsmeter, ik denk dat je dan 0 Ohm zult meten (moet oneindig zijn!).
Voor de goede werking van de radio moet je wel weer een condensator aanbrengen. .5uF is wel een heel hoge waarde, waarschijnlijk kun je ook wel eentje van 47nF of zo monteren. Zonder condensator kan de radio ook spelen, maar er is een mogelijkheid dat er oscillaties of bijgeluiden ontstaan.

Blaupunkt nizza

door Jim, 24.06.2008, 14:09 (5786 dagen geleden) @ gerard

Die weerstand was waarschijnlijk prima. Dat de waarde 100k is ipv 10k maakt voor de werking van de radio vrijwel niets uit (dit kun je helemaal narekenen en beredeneren met de wet van Ohm en zo). De fout zat in de condensator van .5uF, die was waarschijnlijk kortgesloten en zorgde ervoor dat het knooppunt van de twee weerstanden op 0V kwam te liggen.

Ja, zover was ik ook, en dat die 10 of 100 k weinig uitmaakt in de praktijk weet ik ook.
Het intrigeerde me echter waarom in het schema expleciet een weerstand van 10 k staat en er in de praktijk een van 100 k inzit.
Was het een tikfout in het schema, of had iemand een foute weerstand uit een bakje gepakt.

Door die kortgesloten condensator kreeg de anode van de EABC geen spanning. Zet je condensator maar eens in de weerstandsmeter, ik denk dat je dan 0 Ohm zult meten (moet oneindig zijn!).

Niet eens gemeten, op de C meter ging het al fout.
De C is voor enige ontkoppeling denk ik.

Voor de goede werking van de radio moet je wel weer een condensator aanbrengen. .5uF is wel een heel hoge waarde, waarschijnlijk kun je ook wel eentje van 47nF of zo monteren. Zonder condensator kan de radio ook spelen, maar er is een mogelijkheid dat er oscillaties of bijgeluiden ontstaan.

Voorlopig moet de FM eerst maar eens gaan werken.

Dank voor je adviezen, ik knoei al zo'n 30 jaar met zenders en buizen en dergelijke, ik ben niet direct bang.

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum