hoe deden ze dat..... (Algemeen)

door Laurens @, Zaandam, 29.09.2024, 10:20 (14 dagen geleden) @ Roco

Het ging in stappen, ieder met z'n eigen 'specialiteit'. Eentje monteerde alle montagestrips onder het chassis, een ander klinkte de buisvoeten op z'n plek, weer een ander de spoelbussen enzovoorts.

Op een gegeven moment zit er genoeg op z'n plek om een eerste 'laag' kleine onderdelen te plaatsen op de montagestrips en de soldeerlippen van de rest van de onderdelen. En inderdaad, daar mag je geen fouten bij maken.

De volgorde was erg belangrijk, want het ene onderdeel mag de assemblage van een ander niet in de weg zitten. We kennen allemaal wel het gezeik van het vervangen van een diep onder andere onderdelen weggestopte condensator...
De volgorde werd door zeer vaardige ontwerpers gepland, en eerst op een test-assemblageband geprobeerd voordat het toestel definitief in serieproductie ging.

Een van de meest indrukwekkende dingen vind ik hoe ze in de fabriek de schaalaanwijzer-koordjes op hun plek kregen, in hooguit een paar minuten per toestel. Dat zijn dingen waar je soms letterlijk uren mee bezig bent.

Gelukkig werd 100% van de toestellen getest. Een defecte radio kan je immers niet afregelen. Fouten kwamen regelmatig voor, er was een aparte afdeling voor het repareren van nieuw geproduceerde defecte toestellen.
Ook wij verzamelaars en reparateurs komen nog wel eens 'oude' fouten tegen, zoals onderdelen die wel vast hangen aan hun soldeerlip, maar waar nooit soldeer op beland is. Soms duurt het jaren voordat zo'n fout tevoorschijn komt door corrosie en stof op de vertinde verbinding, die nog net voldoende puur op klemkracht bijelkaar wordt gehouden.

--
Ik neem op kleine schaal reparaties voor anderen aan voor een leuke prijs.
Stuur een mailtje bij interesse.


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum