NVHR-reactie op kritiek op de nieuwe website (Algemeen)

door Forumbeheer @, 04.05.2024, 00:42 (14 dagen geleden)

Op verzoek van de voorzitter van de NVHR plaatsen wij graag deze uitgebreide verklaring.
Eventuele reacties s.v.p. richten aan het secretariaat van de NVHR <secretaris@nvhr.nl>

De nieuwe Website van de NVHR.

Met belangstelling volg ik de berichten die op het NFOR worden vermeld rond de lancering van de nieuwe website van de NVHR. Nu de meeste reacties zijn gepubliceerd wil ik er graag op reageren. Het doet mij goed te merken dat onze website zich, gezien het aantal reacties, kennelijk in een grote belangstelling mag verheugen.
Wat wel opvalt is, dat het merendeel van de reacties de wijziging voor het inloggen voor de toegang van bibliotheek en schematheek betreffen. Ik heb nog niet veel reacties gezien over de talrijke verbeteringen ten opzichte van de vorige website. Kennelijk zijn de bezoekers daar voor het merendeel tevreden over.
Ik wil daarom dit bericht beginnen met het uitbrengen van een groot woord van dank aan de mensen die het mogelijk hebben gemaakt deze monsterklus in samenwerking met de ledenadministratie tot een goed einde te brengen. Ik heb het dan over de bij de meesten van u wel bekende Webmaster Piet Blaas, maar ook voor de bij de meesten onder u minder bekende Chris Stam. Verder dank aan de ontwerper Thomas Bolt voor de grafische vormgeving. Gedurende twee jaar hebben zij zich zeer intensief bezig gehouden met het ontwerpen en het implementeren van de nieuwe website. Slechts insiders kunnen zich enigszins voorstellen hoeveel werk daar in is gaan zitten. Ik begrijp dat niet iedereen dat weet en dat hoeft ook niet maar niet onvermeld mag blijven dat het zonder deze heren niet was gelukt de klus te klaren.
Als ik de opmerkingen en vragen op het NFOR wat analyseer dan blijkt, en dat hadden wij natuurlijk wel verwacht, het achter de login plaatsen van de bibliotheek en de schematheek flink wat stof doet opwaaien.
Nu is het zo dat dit punt voor de bijna 1500 leden van de NVHR geen of zeer weinig impact zal hebben, immers, zij kunnen met hun lidnummer en inlogcode eenvoudig toegang verkrijgen.
Daarom wil ik mij hier richten tot degenen die tot nu toe zonder problemen gebruik hebben gemaakt van onze databanken zonder daar op enige wijze kosten voor te hebben moeten maken. Ik wil daarom graag het een en ander toelichten.
Het is in het dagelijks leven zo, dat behalve het weer, er niets gratis is. Om onze inmiddels zeer grote databank te handelen, is een grote opslagcapaciteit noodzakelijk. Die grootte zal alleen maar toenemen, vooral als in de toekomst de bestaande documentatie, waar dat mogelijk is, opnieuw zal worden gescand en in een grotere resolutie beschikbaar zal komen.
Het is mij natuurlijk bekend dat er onder de niet-leden mensen zijn die documentatie hebben aangeboden en nu plotseling niet meer bij hun “eigen” schema’s of foto’s kunnen komen. Toch meen ik te mogen stellen er van uit te kunnen gaan, dat ze die in de meeste gevallen nog wel in hun bezit zullen hebben.
Het feit is dat de grote groei van de opslagcapaciteit en de noodzakelijke bouw van een nieuwe website vanwege de verouderde software, ons bij de bestaande provider in de problemen bracht. De werkgroep, laat ik ze zo maar even gemakshalve noemen, moest op zoek naar een provider die aan al onze wensen voldoet. Hoewel dat eenvoudig lijkt, is dat in de praktijk een stuk ingewikkelder maar de werkgroep is er toch in geslaagd een dergelijke provider te vinden die aan nagenoeg al onze wensen kan voldoen.
Dan kom ik nu even terug op dat woordje “gratis”. Zoals ik al schreef is er in onze wereld niet veel gratis en is het huren van opslagcapaciteit ook niet gratis en dus gekoppeld aan het ontvangen van een jaarlijks factuur.
Ik spreek dan nog niet over de kosten die moeten worden gemaakt voor de benodigde hardware, die ook up tot date moet worden gehouden. Welnu, genoemde kosten, worden betaald uit de inkomsten die de NVHR ontvangt van haar leden.
Doordat de vrijwiliggers van onze vereniging, en dat zijn er gelukkig velen, alle werkzaamheden verrichten zonder 1 cent vergoeding kan de NVHR haar huidige resultaten bereiken maar blijft zij alert op het beheer van kosten.
Op de Algemene Vergadering in 2022 is het kosteloos beschikbaar stellen van de data uitgebreid ter sprake gekomen. De leden die aan deze vergadering deelnamen waren unaniem van mening dat het niet fair is om de leden te laten opdraaien voor de kosten en daar niet-leden van te laten profiteren zonder een bijdrage te leveren. Het is in de statuten van verenigingen in ons land zo geregeld dat het bestuur, de naam zegt het al, de vereniging bestuurt. Daaraan is de strikte voorwaarde verbonden dat het bestuur jaarlijks verantwoording, zowel financieel als inhoudelijk, aflegt aan de Algemene Vergadering. Deze vergadering is uiteindelijk het orgaan dat het laatste woord heeft over de gang van zaken. Daarom is het zo dat het bestuur de beslissingen van de AV onverkort dient te volgen, ook als daar maar een gering aantal leden aanwezig was.
En dan, hoe sneu het ook klinkt, de NVHR is niet verplicht zich te richten naar opmerkingen en meningen van hobbyvrienden, anders dan van onze leden, maar vanzelfsprekend zal inhoudelijke en opbouwende kritiek, ook van niet-leden ter harte worden genomen in onze besluitvorming.
Ook hebben wij maatregelen genomen om de Duitse Radiovrienden waarmee wij samenwerken, de mogelijkheid te laten behouden om onze server te bereiken, immers onze databank is ook mede gevuld met materiaal van de GFGF. Daarvoor hebben wij intensief contact met hen en zijn in samenwerking met de werkgroep aanpassingen aan de website van de GFGF gedaan. Overigens loggen zij, net als bij de NVHR, ook gewoon in om bepaalde functionaliteiten te kunnen benutten.
Ik begrijp dat mijn bericht velen van u niet tevreden zal stellen maar hoop toch dat na deze uiteenzetting van feiten er enig begrip kan ontstaan voor de nieuwe situatie.
Mocht u naar aanleiding van dit bericht in contact met de NVHR willen komen, warvoor ik u van harte uitnodig: een berichtje naar onze secretaris, <secretaris@nvhr.nl> is snel gestuurd en zal met de grootst mogelijke aandacht worden behandeld. Ik dank iedereen hartelijk voor de aandacht.

Jacques Hermans
Voorzitter NVHR


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum