Waarom KY? (Algemeen)

door Leo van Vreeswijk ⌂ @, utrecht, 15.02.2024, 22:44 (77 dagen geleden) @ Maurice
Bewerkt door Leo van Vreeswijk, 15.02.2024, 22:52

Zover ik weet waren er in Indië vooral 110 volt wisselstroom netten. Zat je in de rimboe dan was je op een batterij toestel aangewezen.
Dat zal dan ook de reden zijn dat Erres voornamelijk wisselstroomtoestellen leverde alsmede enkele batterijtoestellen zoals de KY214B, de 225B en de 229B. Specifieke gelijkstroomtoestellen zijn mij niet bekend

Er zijn een paar redenen te bedenken waarom die al eerder genoemde ky110 111 hier zo zeldzaam zijn of beter... niet aanwezig en/of bekend.
Het waren toestellen met uitsluitend korte golf en bij terugkeer naar Nederland bleven ze achter. Hilversum was er niet op te ontvangen.
Van de latere All-Wave radio's zijn wel wat exemplaren bekend.

Zelfs in Indonesië zijn deze vroege toestellen uiterst zeldzaam. De radiohobby staat daar eigenlijk nog in de kinderschoenen maar is groeiende. Mensen die er mee bezig zijn hebben die toestellen vaak ook nooit gezien.
Het kan nog komen maar ik ben bang dat de oorlogsperiode en ook zeker de weersomstandigheden veel vooroorlogse toestellen uiteindelijk de das om gedaan hebben.
Ik kom de wat latere radio's af en toe tegen maar vaak in ellendige toestand. Kast vergaan (als die uberhaupt nog aanwezig is), chassis-sen waar de roestgaten ingevallen zijn en vaak ook nog compleet verbouwd.

[image]
Deze Indiëganger is tenminste nog compleet....

Toch komt er zo heel af en toe nog wat bovendrijven wat nog toonbaar is maar daar later meer over.

groet: leo

--
[image]


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum