Trafo informatie gevraagd (Algemeen)
door dick zijlmans , Alkmaar, 22.04.2021, 21:43 (1298 dagen geleden)
Heeft iemand op dit forum informatie en/of documentatie
over de transformatoren zoals op onderstaande afbeeldingen.
Trafo informatie gevraagd
door Franc , 22.04.2021, 22:03 (1298 dagen geleden) @ dick zijlmans
De tweede doet me denken aan een aanpassingstrafo van 800/5 Ohm.
Eentje zoals je tegenkwam in diverse 800 Ohm toestellen zoals bv BX553A.
Alleen daar is die zwart, dus dit is een later vervang/service onderdeel.
Ik kan echter het lamellenpakket niet echt goed zien maar het lijkt om en om gestapeld.
Indien E en I gestapeld met luchtspleet dan denk aan een SE trafootje voor EL84/EL95 oid.
Mvg Frank
Trafo informatie gevraagd
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 23.04.2021, 02:46 (1298 dagen geleden) @ dick zijlmans
Bewerkt door Maarten Bakker, 23.04.2021, 03:28
Algemene documentatie zal wel niet buiten Philips bestaan, maar ik heb wel 20.000 codenummers van allerhande onderdelen in de database en kan ze in de meeste andere gevallen duiden om een context te scheppen.
1) 3112 338 30942 OP006 trafo met ferrietkern voor schakelende voeding. Ontwikkeld in Wetzlar, gefabriceerd in Ovar (de gebruikelijke plaatsen in de jaren '80 en '90). Productiedatum week 6 van 1990. Gebruik in consumentenelektronica. Dit nummer komt niet in servicedocumentaties voor en ik heb het niet in de database. Ik zet een kruisje in het veld "navraag". Kwestie van afwachten tot ik het tegenkom en erop terugkom.
2) 3122 991 53381 PL068 omgenummerde oude trafo A3 153 38.1. Geproduceerd in Leuven (gebruikelijk in de jaren '60 en '70). Productiedatum vermoedelijk week 6 van 1968, heel misschien augustus 1970. Deze uitgangstrafo kan onder het oude codenumer in de servicedocumentatie of vervangingslijsten voorkomen. Eerste gebruik van het codenummer rond 1955-1956, dus met die aanwijzing kun je in documentatie gaan bladeren. Database geeft als universele vervanger de A9 999 18/05 (zie https://www.nfor.nl/index.php?id=259361), ik noteer hem als "navraag".
3) TK5800400-5162 TK5800400-5160 TK5800400-5261 TK5800400-5161 signaaltrafo's uitgevoerd als insteekmodules(?), ingeblikt, merkopdruk PHILIPS in letters. Geen typische Philips codenummers of typenummers. Zou het gezien de letters TK iets met TEKADE te maken kunnen hebben? Googelen levert op dat het voor militaire apparatuur is en kom je ook referenties naar STC en Telefunken tegen, evenals Epcos en Thales. Mogelijk dus een gemeenschappelijk ontwerp dat door meer fabrikanten gemaakt werd en door hun opvolgers nog ondersteund. Ik noteer ze ook als "navraag".
Trafo informatie gevraagd
door Jac Janssen , Eindhoven, 23.04.2021, 07:29 (1298 dagen geleden) @ dick zijlmans
Dick,
De 1e trafo is volgens mij voor een CP90.
Jac
Trafo informatie gevraagd
door radiowizzard † , Venlo, 23.04.2021, 09:05 (1297 dagen geleden) @ dick zijlmans
Hoi Dick
De laatste trafos zijn militair.
Ze hebben een NATO stocknumber (NSN)
Moet gelezen worden als:
5800-400-5162 enz.
Gezien de opvolgende nummers zijn ze in hetzelfde apparaat gebruikt.
Meestal zijn het drivertrafos, uitgangstrafotjes en allerlei aanpassingen naar 600 Ohm.
Ze werden door meerdere fabrikanten geleverd,waaronder dus Philips, TeKaDe, Telefunken, Lorenz en vele andere.
Theo
--
Real radios have motors
radiowizzard apedinges hotmail punt nl
Trafo informatie gevraagd
door Oldtimer , Oegstgeest, 23.04.2021, 10:41 (1297 dagen geleden) @ radiowizzard †
Bewerkt door Oldtimer, 23.04.2021, 11:06
De laatste trafos zijn militair.
Ze hebben een NATO stocknumber (NSN)
Ik denk dat het geen NSN stocknummers zijn.
Een NSN bestaat uit 13 karakters, deze nummers komen niet verder dan 11 dus twee te kort.
bron: https://en.wikipedia.org/wiki/NATO_Stock_Number
Willem
Trafo informatie gevraagd
door Leo Snoeren , Dongen, 23.04.2021, 11:31 (1297 dagen geleden) @ Oldtimer
Willem,
Mogelijk is het een Federal stock number:
The Federal Stock Number was used officially from 1953 to 1974, when it was replaced by the National Stock Number
Dit is een oude codering, zie dezelfde site waar je naar verwijst. Ik heb ooit een berg spareparts gehad voor legerapparaten, hierop zaten nieuwe (13 cijferige) nummers over de oude (11 cijferige) geplakt.
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
Trafo informatie gevraagd
door Oldtimer , Oegstgeest, 23.04.2021, 14:14 (1297 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Bewerkt door Oldtimer, 23.04.2021, 14:25
Willem,
Mogelijk is het een Federal stock number:
Dit is een oude codering, zie dezelfde site waar je naar verwijst.
Ik heb ooit een berg spareparts gehad voor legerapparaten, hierop zaten nieuwe (13 cijferige) nummers over de oude (11 cijferige) geplakt.
Als hier sprake zou zijn van een oud Federal Stocknumber dan zou de opdruk van een van de trafo's, bijvoorbeeld 5800-400-5162, met de eerste twee cijfers (58) uitsluitsel geven over de Federal Supply Group (FSG) en de twee daarop volgende cijfers (00) over de Federal Supply Class (FSC). Samen vormen de vier cijfers het Federal Supply Group Code (FSG Code).
Echter het FSG Code 5800 bestaat niet, dat begint in die reeks pas bij 5805...
Dus dit is geen FSN.
Het omcoderen van het uit 11 digits bestaande FSN naar het uit 13 digits bestaande NSN is niet zo'n toer: plak achter de eerste vier digits van het FSN het code van het NSN landenkengetal (zie de link in mijn eerdere reactie) en daar achter weer de laatste zeven digits van het FSN en klaar is kees (of Leo).
Willem
Trafo informatie gevraagd
door radiowizzard † , Venlo, 23.04.2021, 11:54 (1297 dagen geleden) @ Oldtimer
Dan toch niet, ik heb hier min of meer gelijke liggen meteen bijna zelfde aanduiding en ik weet ook waar ik ze uit gehaald heb.Nameijk uit Natosets zoals de RT-66 e.d.Deze werden ook door Philips gebouwd. In België door Bell. En in Duitsland door Siemens en Lorenz.
Theo
--
Real radios have motors
radiowizzard apedinges hotmail punt nl
Trafo informatie gevraagd
door Robert Gribnau, 23.04.2021, 13:15 (1297 dagen geleden) @ dick zijlmans
Dag Dick,
Voor wat betreft trafo 2 kwam ik met behulp van de info van Maarten uit op: Philips BX165U
In die radio is als uitgangstransformator de A3 168 59 te gebruiken (zie pagina 31 onderaan). Aan de voltages rond de UL41 te zien, zal de primaire impedantie ca. 3K zijn. De secundaire is 5 Ohm (zie pagina 33 bovenaan). De vervanger voor deze trafo is ook de vervanger voor de A3 153 38, dus jouw trafo volgens Maarten.
Maar als ik me niet vergis, zie ik op jouw trafo 5 aansluitingen. Op bijgaand diagram van de A3 153 38 zie ik zelfs 7 aansluitingen. Mogelijk dat die met 7 aansluitingen een extra anti-brom wikkeling en extra secundaire wikkeling voor tegenkoppeling heeft.
Als jouw trafo inderdaad 5 aansluitingen heeft, zal het met een multimeter niet zo moeilijk zijn om te bepalen of die extra aansluiting/wikkeling aan de primaire of aan de secundaire kant zit.
Groet,
Robert
Trafo informatie gevraagd
door AvanDam , Vinkeveen, 23.04.2021, 13:52 (1297 dagen geleden) @ Robert Gribnau
In een lijst met trafo's/typenummers kom ik de A3 153 38 alleen tegen bij de FX723, dan alleen bij de uitvoeringen /90/91/96/97, en bij de FX840, alleen bij de uitvoeringen /90/91/96/97.
Een toestel met 2X EL84, gaat het wel om dezelfde trafo?
Adrie
Trafo informatie gevraagd
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 23.04.2021, 13:57 (1297 dagen geleden) @ Robert Gribnau
De vervanger voor deze trafo is ook de vervanger voor de A3 153 38, dus jouw trafo volgens Maarten.
Dat is altijd een beetje riskant. Een vervanger kan trafo's vervangen die niet elkaars vervanger zijn.
Het plaatje van de A3 153 38 lijkt te bevestigen dat hij voor een balanseindtrap is.
Aan de andere kant, lijken er op de foto 2 aansluitingen te ontbreken die wel op het plaatje staan. Zou het kunnen dat er op de trafo van de TS geen 8 staat maar een 6? Dan zou het dus om een 3122 991 53361 (A3 153 36) kunnen gaan.
Misschien zou Dick Zijlmans eens kunnen kijken of hij (eventueel met een loepje, mijn favoriete gereedschap in zulke gevallen) kan zien of het een 6 of een 8 is.
Trafo informatie gevraagd
door Robert Gribnau, 23.04.2021, 14:24 (1297 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Dag Maarten,
Het lijstje waar jij naar linkte, stelt dat de A9 999 18/05 de vervanger is van zowel de trafo in de BX165U als van de A3 153 38. Dat is wat ik bedoelde. Ik begrijp niet wat daar riskant aan is. Maar misschien schreef ik niet duidelijk genoeg.
Er lijkt inderdaad iets niet te kloppen aan de gegevens (fout in lijstje? fout in documentatie?). Dat een vervangende trafo geschikt is voor zowel push-pull met 2 x EL84 als single ended met UL41 lijkt mij wel erg onwaarschijnlijk.
Groet,
Robert
Trafo informatie gevraagd
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 23.04.2021, 15:19 (1297 dagen geleden) @ Robert Gribnau
Ik ben het met je eens dat het een onwaarschijnlijke vervanger is, dus misschien inderdaad ergens een drukfout.
Wat ik met gevaarlijk bedoelde, is dat je soms onderlinge uitwisselbaarheid hebt tussen types met dezelfde vervanger, en soms niet.
Meestal gaat het dan om het al dan niet aanwezig zijn van een hulpwikkeling of iets dergelijks, en niet om een compleet ander type uitgangstrap.
Trafo informatie gevraagd
door dick zijlmans , Alkmaar, 24.04.2021, 14:44 (1296 dagen geleden) @ dick zijlmans
Heren,
Hartelijk dank voor uw replay en ga er mee aan de slag.