Waar lijm ik de buishuls mee vast? (Algemeen)

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 11.06.2018, 23:05 (2117 dagen geleden)
Bewerkt door Anton van den Oever, 11.06.2018, 23:13

Over loszittende hulzen is en hoe deze vast te zetten is al van alles geschreven (o.a. Tips & Truc’s) en de meeste methoden zijn dan ook goed bruikbaar.
Soms echter moet de buishuls er helemaal vanaf gehaald worden en moet de oude kit geheel worden weggekrabd om weer toegang tot de pennen te krijgen.
In zo'n geval blijf er 1 ding onduidelijk, en dat is hoe de lijm of kit zich gaat houden bij de hoge temperatuur van met name eindbuizen en zwaar belaste gelijkrichters .
Zo zijn bijvoorbeeld epoxy lijmen thermoplastisch, prima om bijvoorbeeld een P voet aan een ECH3 te lijmen of een pennenhuls aan een B443.
Een nieuwe huls aan een EL34 of zoals in mijn geval een 83 gelijkrichter, wordt een ander verhaal.
250˚C is helemaal geen uitzondering voor dergelijke buizen, natuurlijk blijft het onderin wel wat koeler maar als iets uren of hele dagen aanstaat wordt het toch wel nijdig heet!

Het schijnt toch ook voor fabrikanten nog niet zo heel eenvoudig te zijn, zo heb ik begrepen dat JJ een jaar of wat geleden nog problemen had met hulzen welke vrij snel los gingen zitten op hun EL34’s.
Kachelkit heb ik als eens geprobeerd, maar dit hechtte niet echt goed aan het bakeliet van de huls.
Superlijm (of beter cyanoacrylaat) in zowel gewone als gelvorm zie je nog wel eens als tip voorbij komen, maar mijn ervaringen zijn hiermee zeker niet positief.
Zo heb ik meer dan eens glasbreuk gezien, waarschijnlijk door krimpspanningen wat overigens ook geld voor de meeste snel uithardende 5 min. epoxy ’s.

Polymeer kitten lijken een mooi alternatief maar gaan niet hoger dan 100˚- 120˚C.
Neutrale siliconekitten (“oplosmiddel vrij”) zitten in een soortgelijk temperatuur bereik.
Er zijn wel div. siliconekitten Klik verkrijgbaar welke tot ca. 300˚C kunnen, maar dit zijn alle kitten met azijnzuurester wat weer sterk oxiderend op met name koper (aansluitdraden) werkt.
Toch denk ik voor de laatste optie te gaan, de aansluitdraden isoleer ik met teflon kousjes om het contact met de kit tegen te gaan en ik boor een extra gaatje onder in de huls zodat het azijnzuur nog enigszins kan ontsnappen tijdens het uitharden.
Of……….. iemand moet de gouden tip hebben.
Ik hoor het graag,
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Nog vergeten er bij te zetten, heeft iemand ervaring met deze: Klik ??
Heb wel 1 vermelding hiervoor gevonden in Tips & Truc’s maar ben erg benieuwd of er meer ervaringen zijn.


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum