Dynacord eminent emt (Techniek Overig)

door Piet van der Pol @, Alblasserdam, 10.03.2018, 08:50 (2237 dagen geleden) @ Steef

Dag Steef,

De eindbuizen moeten ingesteld worden op 40mA anodestroom volgens het schema.
Omdat er geen weerstanden in de kathode zitten, zul je deze stroom indirect moeten meten. Je moet dan de weerstand van de anode-wikkelingen van de uitgangstrafo meten. Daarna kun je het spanningsverlies over deze wikkeling meten, om de stroom in te stellen. Stel de weerstand is 100 Ohm, dan moet bij 40mA (= 0,04A) het spanningsverlies 100 x 0,04 = 4 Volt zijn.
Het blauwe licht in de buis kan geen kwaad. Over de herkomst zijn verschillende verklaringen, dat laat ik maar even voor wat het is. Maar het is geen probleem.
Het rood worden van de anode, dat betekend overbelasting van de anode. Het kan dat de stroom te hoog ingesteld stond. Maar het kan ook, dat de condensatoren in de stuurroosters hun beste tijd gehad hebben (C23 en C30). Als deze gaan lekken, wordt het stuurrooster positief, en dat is uit den boze. Ik zou deze condensatoren vervangen.
Succes.

Piet


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum