Achterwand, knop en advies BX 390A (Gezocht)

door gerard ⌂ @, Zeist, 25.01.2018, 16:11 (2282 dagen geleden) @ Leo Snoeren

G1 is het stuur rooster, in de meeste gevallen mag hier geen gelijkspanning op staan ten opzichte van massa. Of dat zo is, kun je uit het schema halen, vaak is het rooster door middel van een weerstand verbonden met massa. De gelijkspanning ten opzichte van massa moet in zo'n geval 0 zijn.

Wat je hier beschrijft is wel de meest voorkomende situatie.
Maar de BX390A werkt net iets anders (schema).
In dit toestel ligt de kathode geaard, dus er is 0V op de kathode.
De g1 is via een weerstand verbonden met een negatieve spanning,
dus die moet negatief staan (op ongeveer -6 a -7V).

Ik adviseer je sowieso om C40 de koppelcondensator te vervangen als die nog origineel is.
De hoogspanningselco C1/C2 is meestal nog goed. Mocht je hiermee iets gaan doen, let er dan op dat de omhulling geisoleerd is ten opzichte van het chassis.
De laagspanningselco C3 is vaak uitgedroogd wat kan leiden tot brom, lagetonenverlies of motorboaten. Want de negatieve voorspanning van het stuurrooster van B4 is dan niet goed afgevlakt.


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum