Elco's (buffer) voor buizenradio's. (Techniek Overig)

door Jeroen Landman. @, Hollands Kroon, 15.08.2015, 22:39 (3199 dagen geleden) @ hans

Hallo Hans,

Ik ken die methode, maar die is geschikt voor de "droge" types met zo'n rubber "ventieldopje" op de kop.

Ik heb zo'n elco eens opengezaagd en er is inderdaad wel een mate van vochtigheid maar niet in de mate van de vooroorlogse klotsende boorzuur-elco's.

De zg. Paddestoelen en de latere types vanaf 1937 zijn niet te reanimeren bij mijn weten.

Probleem hier is klontervorming door corrosieve werking van het boorzuur met het aluminium.

Hierdoor verliest de elco capaciteit en veroorzaakt vervolgens sluiting en word een trafomoordenaar.

Omdat dit proces langzaam verloopt zal het eerst een x aantal gelijkrichtbuizen kosten waarna uiteindelijk de trafo sneuvelt.

Van mijn vroegere buurman die radiomonteur was hoorde ik dat na de oorlog dit fenomeen veelvuldig voorkwam.

De toestellen hadden een paar jaar onder vaak slechte omstandigheden verborgen gestaan.

Een klant met verantwoordelijkheidsgevoel of technische kennis bracht zijn toestel naar de monteur voor een controle.

Diegene die de stekker er plompverloren in stak kon problemen krijgen.

We weten allemaal dat de smeltzekeringen niet erg effectief zijn in de oude Philipsen.

Buizen vervangen deden velen zelf.
Na de tweede 1805 of AZ1 ging men maar eens naar de monteur.

Ik heb eens een collega gehad die woedend een doos 16 Ampère zekeringen op de balie smeet..."wat een kl*testoppen! Niet 1 blijft er heel!"
:-D

Het is een afweging, ik bezit ook meerdere radio's die de oude klotsflessen aan boord hebben.

Prachtig origineel, maar als ze gaan lekken is het chassis verpest.

Groet,
Jeroen


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum