|
Nederlands Forum over Oude Radio´s |
Nefora I: wat gaan we meten?
Geschreven door Otto Tuil Forumproject: buizentester op 02. Dec 2003 15:08:32:
Na alle "inleidende" discussies is het nu tijd om eindelijk met de technische zaken aan de slag te gaan. Het eerste technische punt van de "planning" is het bepalen van welk buizen er getest kunnen worden wat we aan de buizen willen testen (i.v.m. de benodigde spanningen). Ik ben geen kenner op het gebied van allerlei buizen, dus ik doe maar een gooi. Ik ga er van uit dat de Nefora I primair gebruikt wordt door liefhebbers van oude buizentechniek. Het gaat dus om omroepbuizen vanaf het begin van de seriematige productie. Exotische buizen mogen best getest worden, maar er moet niet speciaal een voorziening voor nodig zijn (dus geen DY87 onder bedrijfsspanningen
). Daarbij is het vooral belangrijk dat de gebruiker snel weet of een buis nog bruikbaar is (geen kortsluiting, voldoende emissie). Daarnaast kan het nuttig zijn hoe goed de buis werkelijk is. In dat geval gaat het om de vraag in welke staat buis precies is (nieuwstaat, licht versleten, enz.) Daarvoor is het nodig om de buis in een bedrijfsschakeling te plaatsen. (Voor buizen met meerder systemen, kunne de systemen achter elkaar gemeten). Om ook de buiskarakteristieken te kunnen meten, zijn voor de meest buizen twee instelbare hoogspanningsvoedingen nodig:
- Voeding voor de anode
- Voeding voor G2Verder één voeding voor de roosterspanning. Ik denk aan 0 .. -25 Volt
Tenslotte is er één robuuste voeding voor het gloeicircuit nodig. Zelf denk ik een voeding van maximaal 60 volt (o.a. UL12), bij maximaal 2 A (o.a. EL519). Daarmee kunnen de meeste buizen van gloeispanning worden voorzien.
Via jullie probeer ik te komen tot een preciezere definitie van de spanningen die nodig zijn. Dus duik eens in de buizenboeken, en probeer te achterhalen wat er allemaal nodig is.
Mijn vragen aan jullie op een rijtje gezet:
- Welke gloeispanningen hebben we nodig?
- Wat is de maximale gloeistroom die kan worden geleverd?
- Welke hoogspanningen moeten we maken?
- Wat moet het bereik zijn van de hoogspanningen en in welke stappen moet die regelbaar zijn?
- Wat moet het bereik zijn van de stuurroosterspanning en in welke stappen moet die regelbaar zijn?
- Welke spanning gebruiken we voor de emissietest en de kortsluittest?
- Welke eigenschappen van de buis willen we bepalen? (steilheid, enz.)
- Hoe gaan we meten? (sensoren, enz.)
- (wat ik vergeten ben)?
Dan komen we op het vraagstuk van de buisvoeten. Ik wil daar nog even mee wachten, zodat deze discussies niet door elkaar gaan lopen.
Otto