|
Nederlands Forum over Oude Radio's |
Herstelde of gemanipuleerde 930A ?????
Geschreven door Van De Voorde Marc op 10. Feb 2004 14:09:44:
Ben momenteel bezig een 930A zoveel als mogelijk in het oorspronkelijke te herstellen.
Er is nogal wat gerommeld in het te herstellen toestel.
Om te beginnen kan ik mij niet orienteren via het typeplaatje, het origineel is namelijk verwijderd en vervangen door Philips typeplaatje waar enkel nog den netfrequentie (40/100 Hz) en het serienummer (P 801815 P04) leesbaar zijn. Het typenummer (laatse twee cijfers,14) en het vermogen in W. zijn duidelijk, en bewust weggeschuurd met schuurpapier!
Kan iemand aan de hand van deze gegevens achterhalen van welk type toestel dit plaatje afkomstig is?
Volgens het originele MONTAGESCHEMA van Philips bevindt er zich in de 930A een externe aansluiting voor een bijkomende luidspreker. Op mijn chassis is hier niets van te merken, normaal dient er dan een rond gat van +/- 40 mm uitgestanst in het chassis. Op mijn chassis is dit niet het geval. Op de rugwand echter is er wel een rond gat aanwezig.
Philips moet dus waarschijnlijk ook toestellen gebouwd hebben zonder deze externe luidspreker aansluiting ?
Verder vind ik op het MONTAGESCHEMA de variabele afstemcondensator getekend in een afschermdoos. Bij mijn toestel is deze doos niet aanwezig, en ik vind ook geen sporen terug dat er een doos aanwezig is geweest.
Hier moet Philips blijkbaar ook bij bepaalde toestellen op bespaard hebben?
Gaat het hier misschien om een toestel dat in het buitenland gebouwd is, ik stel mij deze vraag om volgende reden:
Bovenkant op het chassis tussen de 2e en 3e buisvoet staat in het midden een origineel goudkleurig stickertje met het volgende in zwarte tekst "PATENT.LIC." en daaronder "K354684R"
Een identisch stickertje vindt ik eveneens terug op de achterwand, verder staat er niets vermeldt op de achterwand welke wel origineel blijkt.
Verder is op het chassis een nummer ingeslagen "27616" en onder het valse identifictieplaatje staat de letter "K".
Binnenkant van de rechtersteunbeugel staat de productiedatum met een stempel "12 OKT. 1931"
Tot hier vind ik dus maar enkel de identificatiplaat waarmee er geknoeid is, reden ???
Heeft iemand een idee waarom deze truck werd toegepast?
Het grootste probleem is echter de antennespoel met daarin de terugkoppeling.
Deze werd om een of andere duistere reden uit het toestel gesloopt, en vervangen door een antennespoel met twee sectie's (normaal moeten het er drie zijn), met in de antennekoker een vaste terugkoppelspoel! De reactie gebeurd hier door middel van een variabele micacondensator welke in serie staat met de terugkoppelspoel.
Duidelijk zijn hier verscheidene sporen zichtbaar dat dit niet origneel is!
De vraag hieromtrent is, heeft iemand nog zo een spoel ergens liggen uit een slooptoestel.
Zo een spoel bevindt zich ook in de 2531. Anders zie ik het niet zitten om dit toestel terug origineel te maken!!!
Drie originele zwarte radioknoppen voor dit toestel staan ook nog op het verlanglijstje, bij mijn toestel werden deze door replica knoppen vervangen!!!
Zoals je leest is er serieus geknoeid in dit toestel, waarvoor ik wel in volle vertrouwen 450 Euro heb betaald (persoon is eveneens lid van de NVHR) Vroeg er 500 Euro voor, maar omdat er geen origineel LS doekje een geen originele buizen in staken o.a. B443 vervangen door een E443H, kon ik nog 50 Euro afpingelen.
Hopelijk kan iemand enkele van mijn vragen beantwoorden en is iemand bereid om mij aan zo een antennespoel te helpen.
Groetjes van een diep teleurgesteld lid van de NVHR en RETRO RADIO,
Marc Van De Voorde
- Re: Herstelde of gemanipuleerde 930A ????? Ph van Apeldoorn 10.2.2004 15:17 (2)
- Re: Herstelde of gemanipuleerde 930A ????? Van De Voorde Marc 10.2.2004 18:56 (1)
- Re: Herstelde of gemanipuleerde 930A ????? Ph van Apeldoorn 10.2.2004 19:11 (0)