Nederlands Forum over Oude Radio's
Onafhankelijk medium voor liefhebbers en verzamelaars van oude radio´s en gerelateerde zaken


Wat heeft "lijntrafo doormeten" met het defect te maken?

Geschreven door Ed van der Weele op 03. Feb 2004 00:57:03:

In reactie op: Re: lijntrafo doormeten geschreven door Hugo Sneyers op 02. Feb 2004 21:47:06:

Ik begrijp er ook niets van. Een ellenlange draad over het meten van een lijntrafo.
Maar als ik het bericht http://f16.parsimony.net/forum28305/messages/38055.htm goed heb begrepen werkte de lijntrafo toch?
Er was alleen geen verticale afbuiging en daarna brandde een zekering door.

Het geluid(ruis) kwam vrij snel op, daarna hoorde ik de hoogspanning opkomen. En ja hoor daar was de witte streep. Anders als dat die man had gezegt was hij eerst een cm of 5 hoog, met daarboven wat lijnen (terugslaglijnen?).
Toen ik aan wat knoppen ging draaien flikkerde het beeld een paar keer naar 1 dunne lijn -en weer terug- waarna het 1 dunne lijn bleef.
Na een paar minuetn aan te hebben gestaan hoorde ik wat geknetter, en wat (geel-achtig) oplichten vlakbij/in de hs-kooi. Stekker eruit, en nu blijkt de net-zekering (z1) door te zijn (1,4A). De zekering zit dichtbij de hskooi, dus ik zal die hebben zien doorbranden.

De meest voor de hand liggende oorzaak van het doorbranden van de zekering lijkt mij een storing in het gloeidraadcircuit. Ontkoppel c'tje?
Met als mogelijk gevolg dat er wat gloeidraden van buizen zijn gesneuveld.
De horizontale lijn duidde op een defect in de rasterafbuiging. Eindbuis, oscillator of rastertrafo. Condensatoren in dit circuit zijn natuurlijk ook verdacht.

Waarom die lijntrafo er nu ineens wordt bijgesleept is me een raadsel.
Een storing zoeken begint volgens mij met logisch nadenken en ik heb de indruk dat de logica hier een beetje uit het oog wordt verloren.

Groeten, Ed




Reacties / Answers:


Terug naar Nederlands Forum over Oude Radio's