|
Nederlands Forum over Oude Radio´s |
Re: Repareren voor derden
Geschreven door Nico den Haak om 09. Jul 2002 11:33:11:
In reactie op: Repareren voor derden geschreven door Gerard Tel om 09. Jul 2002 10:45:17:
>Soms vraagt iemand aan me of ik voor hun een radio kan repareren, tegen
>betaling uiteraard wordt er dan bijgezegd. Voor vrienden of bekenden
>heb ik zoiets wel eens gedaan, maar bij onbekenden heb ik tot nu toe de
>boot altijd afgehouden. Vorige week kwam bijvoorbeeld iemand een radio
>bij mij afhalen en die vroeg of ik een andere voor hem wilde repareren,
>maar dat heb ik weer afgewezen. Ook stond ik op een veilig een leuke
>Grundig 1099 af te rekenen (12 euro, prima staat!) toen iemand naast me
>opmerkte dat het een prachtig toestel was, zelf hadden ze ook nog zoiets
>op zolder staan en of ik iemand wist die dat kon repareren?
>Mijn motivaties voor mijn terughoudendheid:
>1. Ik mis de nodige professionaliteit. Per slot ben ik maar een
>amateurtje, al krijg ik mijn eigen radios altijd weer bevredigend
>aan de praat. Maar ik kan moeilijk vantevoren inschatten hoe lang
>ik met een klus bezig ben, waar ik tegenaan loop etc.
>2. Hoe zit het met garantie? Als je tegen betaling een radio spelend
>hebt gemaakt en een week later gaat hij weer kapot, ben of voel je je
>toch verplicht hem weer onder handen te nemen? Je weet dat je in een
>radio wel 1 defect kunt oplossen, maar als men dan zo'n oud geval
>weer in gebruik gaat nemen beginnen na een week allerlei andere
>onderdelen moeilijk te doen.
>3. En aansprakelijkheid? Als jij iemands radio "repareert" en een
>week later vliegt zijn huis in brand, of hij wordt geelektrokuteerd?
>4. Als je zelf radios koopt en repareert kun je kiezen welke radios
>je leuk vindt, maar als je voor anderen repareert moet je maar afwachten
>wat je binnenkrijgt.
>5. Hoe ga je om met een klant als het je niet lukt om zijn radio te
>repareren? Bijvoorbeeld omdat je de fout niet kunt vinden of omdat
>je onderdelen nodig hebt die je niet hebt. Of gewoon omdat je hoofd
>eens een paar weken naar andere dingen staat dan naar radios.
>6. Wat doe je als je de radio per ongeluk beschadigd? Je laat 'm
>bijvoorbeeld vallen, breekt de schaal of maakt een reuzekras op de
>kast?
>7. Zit je niet binnen de kortste keren tot over je oren in het werk?
>8. Misschien moet je soms onbevredigend werk afleveren. Van een
>radio zou je bijvoorbeeld zelf allerlei condensators gaan vervangen
>maar voor sec het spelend krijgen is dat niet nodig omdat "alleen maar"
>de luidsprekerdraad los was. Als ik een radio van mezelf onder handen
>neem kast ik hem altijd uit, maak alles schoon, zuig de kast uit, peuter
>de groefjes van de vetgeworden knoppen uit, en
>zo voorts, maar daar vraagt de klant meestal niet om.
>Ik som hier een heleboel bezwaren op, maar dat is om een discussie
>over dit onderwerp uit te lokken. Want eigenlijk lijkt het me best
>leuk en nuttig om mijn technische kennis en uitrusting (zie foto boven
>en link beneden) op deze manier
>voor anderen nuttig te maken. Ik ben dus benieuwd of er veel mensen
>hier zijn die wel eens radios repareren voor vreemden.
>Wat vinden jullie van de bovengenoemde bezwaren?
>Als je voor vreemden repareert, heb je dan bepaalde standaard
>voorwaarden over garantie en tijdslimiet?
>Wat voor kosten breng je in rekening? Maak je hierover vantevoren
>afspraken?
>Accepteer je alle reparaties of ben je selectief, en als je selectief
>bent waar selecteer je dan op?
>Heb je wel eens problemen gehad met een klant?
>Adverteer je ook op je website voor deze service of doe je het alleen
>als het je gevraagd wordt?
>Gerard Tel.
===============================================================================================
Hallo Gerard,Ik ben het voor een groot deel met je eens. Het is altijd weer een dilemma als mensen je vragen of je hun trots wilt/kunt herstellen. Zelf leg ik de klant dan uit dat zoiets op commerciele basis bijna niet verantwoord is. Ik heb een eigen reparatiebedrijfje, dat maakt het extra lastig. Je moet je tijd min of meer verantwoord berekenen. Vind ik het aangeboden apparaat intressant, en leuk om aan te werken, wordt het listig. Ik krijg dan zin in zo'n klus, is weer eens wat anders dan hedendaagse consumenten electronica. Eerst wil ik de radio dan uitgebreid onderzoeken om te proberen de te verwachten werkzaamheden in te schatten. Moet je ook nog mee oppassen want er is altijd meer werk dan je verwacht. Vervolgens op basis daarvan maak ik een plan voor de uit te voeren werkzaamheden, en bespreek de risico's, en maak een grove schatting van de te verwachten onkosten. Er kunnen dingen zijn die afbreken, denk maar aan plastic knoppen waar de weekmaker uit is, en die na de eerste beste aanraking afbreken. Zenderschalen schoonmaken doe ik in principe niet, tenzij ik nagenoeg zeker ben van een goed resultaat zonder risico. Vervolgens leg ik de klant uit dat een simpele reparatie bijna nooit zin heeft. Het is wat Gerard in het begin al aanhaalde, je hersteld het ene, en het andere stort in. Is onvermijdelijk wanneer je de zaken niet goed aanpakt, en het apparaat niet volledig repareerd. Ik heb recent voor een automonteur hier uit het dorp een intresante plano opgeknapt. Optisch was het ding in een schitterende staat, technisch een wrak. Type ben ik even kwijt, maar het was er eentje met de speakers aan de zijkant, en een hele grote glasplaat voor, met EM80. Bouwjaar schat ik rond 57. Vele van de bekende hoogohmige weerstanden bleken defect. Afstemkoorden moesten beide vervangen worden, de omschakeling van de afstemwijzer slipte, moest uit elkaar, enz. Een enkele teerdot bleek slecht. Gek genoeg waren bijna alle buizen nog prima. De uiteindelijke reparatieprijs stijgt dan flink boven de waarde van de radio uit, maar het ding is dan optisch en technisch top. De man was dolgelukkig, en het ding heeft nu weer een vaste plaats in huis. Word ook weer regelmatig gebruikt.
Ik denk dat het belangrijk is dat je eerlijk bent t.o.v. de klant, en hem wijst op de eventuele risico's. Ook moet je uitleggen dat een simpele reparatie meestal niet volstaat, maar dat je de diverse zwakke punten van zo'n toestel na moet lopen wil je goed werk leveren. Op dat punt moet je een hard standpunt innemen. Je wil het zo goed mogelijk doen, lapwerk is uit den boze. Mag het bijna niets kosten, en is het alleen maar om het ding spelend te krijgen voor een eventuele verkoop, zie er dan vanaf! Het enigste wat de reparateur er dan aan over houdt is een vette kater, en een onbevredigend gevoel. Mag het goed gemaakt worden, zelfs dan blijft het een oud ding wat op ieder gewenst moment weer de geest kan geven, al is dat risico na een goede reparatie vrij beperkt. Verder moet je erbij vertellen dat het op hobbymatige basis gebeurt, en je wel zelf je tijd wilt indelen. Staat je hoofd er niet na, dan even niet. Op die basis moet het lukken,
Groet,
Nico.