|
Nederlands Forum over Oude Radio´s |
Re: Repareren voor derden
Geschreven door hans om 09. Jul 2002 12:05:08:
In reactie op: Repareren voor derden geschreven door Gerard Tel om 09. Jul 2002 10:45:17:
>Soms vraagt iemand aan me of ik voor hun een radio kan repareren, tegen
>betaling uiteraard wordt er dan bijgezegd. Voor vrienden of bekenden
>heb ik zoiets wel eens gedaan, maar bij onbekenden heb ik tot nu toe de
>boot altijd afgehouden. Vorige week kwam bijvoorbeeld iemand een radio
>bij mij afhalen en die vroeg of ik een andere voor hem wilde repareren,
>maar dat heb ik weer afgewezen. Ook stond ik op een veilig een leuke
>Grundig 1099 af te rekenen (12 euro, prima staat!) toen iemand naast me
>opmerkte dat het een prachtig toestel was, zelf hadden ze ook nog zoiets
>op zolder staan en of ik iemand wist die dat kon repareren?
>Mijn motivaties voor mijn terughoudendheid:
>1. Ik mis de nodige professionaliteit. Per slot ben ik maar een
>amateurtje, al krijg ik mijn eigen radios altijd weer bevredigend
>aan de praat. Maar ik kan moeilijk vantevoren inschatten hoe lang
>ik met een klus bezig ben, waar ik tegenaan loop etc.
>2. Hoe zit het met garantie? Als je tegen betaling een radio spelend
>hebt gemaakt en een week later gaat hij weer kapot, ben of voel je je
>toch verplicht hem weer onder handen te nemen? Je weet dat je in een
>radio wel 1 defect kunt oplossen, maar als men dan zo'n oud geval
>weer in gebruik gaat nemen beginnen na een week allerlei andere
>onderdelen moeilijk te doen.
>3. En aansprakelijkheid? Als jij iemands radio "repareert" en een
>week later vliegt zijn huis in brand, of hij wordt geelektrokuteerd?
>4. Als je zelf radios koopt en repareert kun je kiezen welke radios
>je leuk vindt, maar als je voor anderen repareert moet je maar afwachten
>wat je binnenkrijgt.
>5. Hoe ga je om met een klant als het je niet lukt om zijn radio te
>repareren? Bijvoorbeeld omdat je de fout niet kunt vinden of omdat
>je onderdelen nodig hebt die je niet hebt. Of gewoon omdat je hoofd
>eens een paar weken naar andere dingen staat dan naar radios.
>6. Wat doe je als je de radio per ongeluk beschadigd? Je laat 'm
>bijvoorbeeld vallen, breekt de schaal of maakt een reuzekras op de
>kast?
>7. Zit je niet binnen de kortste keren tot over je oren in het werk?
>8. Misschien moet je soms onbevredigend werk afleveren. Van een
>radio zou je bijvoorbeeld zelf allerlei condensators gaan vervangen
>maar voor sec het spelend krijgen is dat niet nodig omdat "alleen maar"
>de luidsprekerdraad los was. Als ik een radio van mezelf onder handen
>neem kast ik hem altijd uit, maak alles schoon, zuig de kast uit, peuter
>de groefjes van de vetgeworden knoppen uit, en
>zo voorts, maar daar vraagt de klant meestal niet om.
>Ik som hier een heleboel bezwaren op, maar dat is om een discussie
>over dit onderwerp uit te lokken. Want eigenlijk lijkt het me best
>leuk en nuttig om mijn technische kennis en uitrusting (zie foto boven
>en link beneden) op deze manier
>voor anderen nuttig te maken. Ik ben dus benieuwd of er veel mensen
>hier zijn die wel eens radios repareren voor vreemden.
>Wat vinden jullie van de bovengenoemde bezwaren?
>Als je voor vreemden repareert, heb je dan bepaalde standaard
>voorwaarden over garantie en tijdslimiet?
>Wat voor kosten breng je in rekening? Maak je hierover vantevoren
>afspraken?
>Accepteer je alle reparaties of ben je selectief, en als je selectief
>bent waar selecteer je dan op?
>Heb je wel eens problemen gehad met een klant?
>Adverteer je ook op je website voor deze service of doe je het alleen
>als het je gevraagd wordt?
>Gerard Tel.
Tja Gerard, het is mij wel bekend allemaal: deze overwegingen. Ik heb meer dan 20 jaar voor derden gerepareerd na de tijd. Dat is altijd goed gegaan op een enkel voorval na. Nu doe ik doe het niet meer, het werd mij te veel. Alleen vrienden en familie en collega's doe ik af en toe iets voor.
Laatst heb ik nog voor een NVHR lid belangenloos(!) gerepareerd en fors op de KOFFIE gekomen: In commerciele termen ben ik er toen wel Euro70 erbij ingeschoten. Doe ik ook niet meer dus.
Als je het doet moet je het niet als hobby zien, dan ga je rap geld bijleggen. Je moet het echt bedrijfsmatig aanpakken dan werkt het. Ik heb het 20 jaar gedaan en financieel is dat altijd interessant geweest, maar klanten worden steeds veeleisender en hebben steeds minder tijd. Als ik onderdelen niet op voorraad had dan moest ik ze bestellen en dan moest ik weer wachten op importeurs enzo, daar hadden klanten weinig geduld voor. Na 20 jaar had ik een mooie voorraad onderdelen, wachttijden minimaal. Een uitstekende naam opgebouwd en mensen kenden me als oplossing voor hopeloze onderdelen en de meeste klanten waren al meer dan 15 jaar bij me. Maar de lol gaat ervan af omdat de stress steeds groter wordt. De laatste jaren is de mentaliteit van steeds meer mensen keihard geworden, het aantal profiteurs toegenomen, wachten is er niet meer bij en begrip dat het mensenwerk is ook niet meer. Repareren is een kombinatie van kennis en vaardigheid, zonder die 2 eigenschapen kun je het niet. Niet dat je dan geen storing kunt opheffen, maar dat is geen repareren in commercieele zin, dat is hobby, en daar zit hem het verschil. Ik heb het ook een aantal jaren beroepsmatig gedaan als leidinggevende, daar heb ik dezelfde ervaring opgedaan. Nee dan blijf ik liever in mijn huidige beroep.
Mijn advies: als je eraan begint pak het dan meteen goed aan.
succes,
Hans.