|
Nederlands Forum over Oude Radio´s |
Re: Kromme achterwand
Geschreven door Ben Dijkman om 30. Sep 2002 21:24:16:
In reactie op: Kromme achterwand geschreven door Arie Schets om 29. Sep 2002 23:14:40:
>Hallo
>Ik heb een achterwand van een 535A en die staat bol. Ik ben voorzichtig bezig geweest, eerst met een zwaar voorwerp erop plaatsen een een paar weken laten staan, maar dat hielp niet. Toen voorzichtig een beetje vochtig gemaakt en toen weer met zwaar voorwerp plat gedrukt, maar ook dat hielp niet. Ik wil die achterwand weer knap zien te krijgen want hij moet aan de bovenkant met leren riempjes aan het toestel bevestigd worden.
>Heeft iemand een goed idee hoe ik die achterwand weer knap recht kan krijgen?
>Groet
>Arie
---------------------------------------------------------------------------------------------
Hallo Arie.
Karton bestaat uit meerdere lagen papier.
Wanneer de buitenste lagen vochtig/nat zijn geweest,zetten deze uit.
Wanneer deze natte lagen weer langzaam drogen,trekken deze de onderligende (droge)lagen mee,
en zo ontstaat er een spanning(bolling)
Wil je dit weer verhelpen ,dan zal de hele wand tot in de kern weer vochtig
gemaakt moeten worden.-----NIET NAT!!-----
Dit lukt niet door er met de bloemenspuit o.i.d. overheen te gaan!!
(De wand moet heel langzaam gelijkmatig in vochtgehalte stijgen om nog meer spanningen(later) te vermijdden.)
Het beste lukt het door de wand een tijd in een vochtige ruimte/omgeving te leggen:
Bijvb.buiten onder een afdak terwijl het mist of regent.Net zolang totdat de gehele wand
klam en behoorlijk slap is.(Dit kan soms wel dagen duren)
Daarna is het zaak om de wand, vlak weg te leggen tussen bijvb.M.D.F platen.
Het geheel verzwaren met bijvb. een straattegel.
Iemand anders op het forum had daarbij nog de tip om de wand tussen bakpapier te doen
zodat later de wand niet aan de M.D.F.platen geplakt zou zitten.
Het geheel vervolgens rustig (enkele weken)laten drogen totdat de wand weer knetterhard is.
Doe je deze methode zorgvuldig dan moet het lukken!
Succes.
Groeten Ben Dijkman.