Nederlands Forum over Oude Radio´s
Onafhankelijk medium voor liefhebbers en verzamelaars van oude radio´s en gerelateerde zaken


Luidspreker kabels.

Geschreven door Piet van Schagen om 11. Dec 2002 10:44:03:

Er is al weer een tijdje geleden op het forum nog al wat geschreven over luidsprekerkabels.Vooral de speciale aanbiedingen van zeer dure kabels die grote verbeteringen van de geluidsweergave zouden betekenen. Nu krijg ik zelfs vanuit het buiten land hier vragen over gesteld. Het forum wordt dus tot ver over de grenzen gelezen. Hoe zit dat nu met deze dure kabels? Heeft het zin ? We weten zo langzamerhand wel dat je bij de montage van een radio of een versterker de bedrading zo kort mogelijk moet houden. Hier hebben wij het nu over audio apparatuur en de uitgang van de versterker eindigt niet bij de entree op het chassis maar bij de aansluiting van de luidspreker. Vooral bij transformatorloze eindtrappen betekent dat de eindtrap die het liefst direct afgesloten zou willen zijn met een forse ohmse weerstand nu een compleet netwerk voor zich ziet. Een schemerlampkabeltje van 10 meter heeft al een weerstand van 0,7 ohm. Is de impedantie van de luidspreker 4 ohm dan heb je al 15% vermogens verlies. Daar is overheen te komen. De kabel heeft ook nog capaciteit en dat kan voor bepaalde frequentie,s in afstemming komen met de kabel. Dan nemen wij toch kabels met een grotere doorsnede? Je verkleind de ohmse weerstand maar vergroot de inwendige capaciteit met gevolg ook nog extra hoog verlies. En nog dikkere kabels die uit elkaar gehouden worden als een kippenladdertje zoals ook zendantennes gevoed worden. De aanpassing raakt dan uit evenwicht, waar moet je heen als electron als je een weg wordt opgestuurd die zo breed is dat je moet vragen welke kant je op moet. Je krijgt dan het zogenaamde ladings effect. Het moet toch mogelijk zijn om een behoorlijke kabel te construeren die al deze moeilijkheden uit de weg gaat of de eindtrap direct in de luidsprekerbox plaatsen. Prima idee maar dan zitten wij met de toevoerkabels naar de eindtrap, dat wordt nog moeilijker!! Om de ohmse weerstand te onderdrukken of te verminderen moet er dus een geleider gevonden worden met een heel lage soortelijke weerstand. Je vervalt dan in edelmetalen. Ook capaciteits vermindering is nodig wat weer eisen stelt aan de isolatie. Dan de verbindingen, direct solderen? Tin en een ander metaal dus een element overgang? Kan ook niet, dus ook daar moet de grootste aandacht aan worden besteed. Gevolg? Dure kabels en omdat de omzet niet zo groot is ( geen massa productie) stijgt de prijs nog meer. De vraag heeft het zin deze dure kabels aan te schaffen? Dat hamngt er van af, je koopt ook geen dure gouden armband voor een nikkelen horloge met ander woorden een simpel versterkertje verbinden met zo,n kabel aan een luidsprekertje van een paar gulden is water naar de zee dragen. Ook de apparatuur moet van gelijke waarde zijn, het wordt dus een prijzige installatie. De vraag blijft heb je dat er voor over? Dat moet de koper zelf beslissen. Je kan in een lelijke eend naar parijs rijden maar ook in een Rolls, je komt er uiteindelijk met beide auto,s ,aan u de keus welke van de vervoermiddel;en het aangenaamste is.
Hoe denk ik er zelf over? Ik denk dan terug aan wat ik thuis meemaakte met een toestel dat mijn vader herstelde voor de tweede concertmeester van het concert gebouw. Ik was net tien en was vrijwel altijd in de werkplaats te vinden. Mijn vader was druk bezig met de toonregeling van het toestel, waarbij hij mij vertelde dat juist voor een musicus dat goed moet kunnen functioneren. Vooral het hoog moest er goed uitkomen anders mist zo,n man gelijk de triangels.
Een in een driehoek gebogen staafje dat met een hamertje beslagen een hoge sprankelende toon voort brengt. Ik mocht mee om het toestel weg te brengen. S.avonds in de bakfiets gezeten mocht ik mee naar de van Eegenstraat waar de concertmeester woonde. Het toestel werd in de huiskamer geplaats en aangezet om te laten horen dat het weer perfect werkte. Direct draaide de eigenaar de toonregeling geheel op dof. Ik stond verbaasd te kijken en nog hoor ik mijn vader zeggen "Nu hoort u toch de instrumenten die veel hoog produceren en de harmonischen niet !!"? Waarop de concertmeester antwoordde "Ik ken de muziek toch !!

Piet van Schagen. Met dank aan de forum master.





Reacties / Answers:


Terug naar Nederlands Forum over Oude Radio´s