|
Nederlands Forum over Oude Radio´s |
Re: Sultan kraakt enorm na reparatie.
Geschreven door Ed van der Weele om 23. Okt 2002 01:35:24:
In reactie op: Re: Sultan kraakt enorm na reparatie. geschreven door Auke Kieffer om 21. Okt 2002 21:44:13:
>Ik heb niet heeeel veel ervaring met de buizen, je spreekt over diode, dubbele diode en de triode Ik begrijp het onderstaande niet zo best.....
[[
>((((als ie het alleen in AM stand doet, is het de enkelvoudige diode (de A), doet ie het alleen in FM is het de dubbelvoudige diode (de B), kraakt ie ook bij pickup weergave is het de triode (C).)))))
>Voel me een beetje dom...maar eh zou je het uit willen leggen.![]()
>Of tips willen geven waar ik mijn kennis iets op kan peppen.
>Heb veel ervaring met transistor techniek.
>In mijn tijd waren buizen niet meer zo in...![]()
>Groet,
>Auke
>Oh ja en hij doet het altijd op elk bereik ook op de pickup weergave
===
Hallo Auke,Nog een aanvulling op hetgeen Wouter al schreef.
Jouw probleem, nee uitdaging, komt me bekend voor. Toen ik op school zat was het een en al buizen wat de klok sloeg. De transistor was nog maar net in opkomst. De les over transistoren nam ongeveer 1 minuut in beslag: de leraar toverde uit een envelopje een kleinood tevoorschijn, hield het tussen duim en wijsvinger omhoog en sprak "Jongens, dit is een transistor. Denk maar dat het een triode is zonder gloeidraden. Ze zijn héél erg duur en gaan héél snel kapot." En zorgvuldig stopte hij de OC3 of iets vergelijkbaars weer in de enveloppe.
Omdat een tekening vaak meer aanspreekt dan een stuk tekst, even het bovenstaande plaatje.
De EABC80 is een combinatiebuis: triode, dubbel-diode, enkele diode.
De triode bestaat uit de kathode 7, stuurrooster 8 en anode 9
De dubbel-diode bestaat uit de kathode 7 en de beide anodes 6 en 1
De enkele diode bestaat uit de kathode 3 en de anode 2
Tussen de punten 4 en 5 zit de gloeidraad, die ervoor zorgt dat de kathoden worden verwarmd zodat elektronen vrij kunnen komen om naar de anodes te stromen.
De triode is de laagfrequent voorversterker. De anode 9 wordt met een condensator gekoppeld aan het stuurrooster van de eindbuis die voor de vermogensversterking zorgt. De eindbuis is in de meeste gevallen een pentode, die, zoals de benaming al zegt, uit 5 (penta in het Grieks) elementen bestaat.
De ene helft van de dubbeldiode wordt gebruikt voor de AM-detector en de andere helft plus de enkele diode voor de FM-detector.Het kraken kan veroorzaakt worden door slechte contacten in de buisvoet (probeer eens voorzichtig te "roeren" met de buis terwijl de radio aan staat), een defect in de buis zelf (wat gebeurt er als je er voorzichtig tegenaan tikt), een slechte soldeerverbinding aan de buisvoet of ergens in de buurt van de triode, of een gebroken weerstand. Nog een mogelijkheid is dat een paar draden van weerstanden of condensatoren af en toe kortsluiting maken doordat ze verbogen zijn bij de vorige reparatie. Dit zijn slechts een paar suggesties, er kan nog iets anders aan de hand zijn.
Om je kennis van de buizentechniek bij te spijkeren moet je eens op zoek gaan naar het boek "Zo ... werkt de radio" door E.Aisberg, uitgegeven door Kluwer. Op beurzen, vlooienmarkten en in kringloopwinkels kom je het nog wel eens tegen.
De stijl van schrijven vind ik persoonlijk niet om te pruimen, met de voortdurende dialoog tussen Weetal en Vraagal, maar de techniek wordt er wel goed in uitgelegd.Groeten, Ed