Nederlands Forum over Oude Radio´s
Onafhankelijk medium voor liefhebbers en verzamelaars van oude radio´s en gerelateerde zaken


Re: Clarson

Geschreven door Gerard Tel om 18. Nov 2002 13:54:46:

In reactie op: Re: Clarson geschreven door Kees Keijenberg om 18. Nov 2002 12:09:30:


>>>In deze radio zaten de volgende buizen: EF40 - ??42 - ECH81 - EF80 - EZ80 - EL84 - EM34
>>Het vraagteken moet vrijwel zeker zijn: ECH42.

Sorry, deze mededeling trek ik in! Ik had niet goed gekeken.

De buizen die je daar noemt vormen een beetje een raar setje. De EF80 en
EF40 zijn beide namelijk penthoden met een rechte karakteristiek, er is
dus geen automatische sterkteregeling mee mogelijk. Wees er dus ook nog
op bedacht dat iemand de buizen door andere heeft vervangen. Mogelijk is
de EF80 in gebruik als FM-tuner, ik kan op je foto niet zien of het
toestel FM heeft.

>In geval van AZ1/AZ41 is er inderdaad sprake van een aparte gloeiwikkeling; echter in dit geval wordt gebruik gemaakt van de 6,3 volt waarmee ook de rest van de lampen wordt gevoed.

Meet dat nog eens na: meet de weerstand tussen de gloeidraden van de
gelijkrichter en de overige gloeidraden. Het is wel zo dat de spanning
voor de EZ80 (of de bijna gelijke EZ81) 6.3V is net als voor de andere
buizen, maar soms had je een trafo met twee wikkelingen, van elkaar
geisoleerd en allebei voor 6.3V. De ene werd dan aan de katode van de
gelijkrichtbuis verbonden en de andere aan massa. Op die manier was
voor elke buis de spanning tussen katode en gloeidraad gering.

Ontwerpers in die tijd waren gewend een aparte wikkeling voor de
gelijkrichter te gebruiken en soms deden ze dat in de eerste jaren van
de EZ80 of bij een EZ4 nog.

Als je 1 wikkeling van 6.3V gebruikt voor gelijkrichter en andere
buizen, moet je die wikkeling AARDEN! Dat kan omdat er bij de EZ80/1
wel 500V tussen katode en gloeidraad mag staan. De katode staat op
ongeveer +250V, dus als je 1 gloeicircuit gebruikt en dat met de
katode van de gelijkrichtbuis verbindt, staan alle gloeidraden op
+250 ten opzichte van het chassis en dat lijkt me ongezond!! Wat
natuurlijk wel kan: de radio is misschien een keer door een Franse
reparateur behandeld en die heeft er in zijn onbenul een elektrische
bom van gemaakt door het gloeicircuit met de hoogspanning te verbinden.

>Is het dan toch logisch dat pin 3 en pin 4 worden doorverbonden?
Nogmaals: dit mag alleen als er TWEE GESCHEIDEN circuits van 6.3V zijn.
Controleer dit goed want als het hele gloeicircuit op hoogspanning
staat is het ook levensgevaarlijk om bv. een schaallampje beet te
pakken.

>Is mijn conclusie dan toch juist dat hier oorspronkelijk geen EZ80 in gezeten kan hebben?

Die conclusie zou ik niet voor mijn rekening durven nemen, want volgens
mij is het de enige mogelijke kandidaat. De enige Noval gelijkrichters voor
6.3V gloeispanning zijn de EZ80 en EZ81. De 81 kwam iets later uit, wat hem
sowieso als kandidaat voor een combinatie met Rimlockbuizen elimineert, en
is in dit toestel niet nodig omdat het gewoon een zwaardere variant van de
EZ80 is. De A-gelijkrichters had je niet met Noval voet, alleen maar AZ1,
AZ41 (Rimlock) en AZ35 (octal). Bij de G-gelijkrichter (5V gloei) is er
iets meer keus in voeten, maar die heb je volgens mij ook niet met Noval.

>Overigens is het inderdaad een franse radio.
Extra reden om alles nog eens zorgvuldig na te meten en te controleren of
het (a) volgens een logisch principe is ontworpen en (b) nu wel is volgens het
ontwerp. Franse reparateurs zijn soms ongelofelijke slagers! We hebben niet voor
niets de uitdrukking "met de Franse slag", etc. Kortom het ziet er allemaal wel
mooi blinkend uit, maar zet gerust een door extra stoppen in de meterkast en houd
de verbandkist en het telefoonnummer van ggd en brandweer bij de hand.

Heeft jouw toestel ook zo'n mooie roteerbare magneetantenne van binnen in de
vorm van een conservenblik? Omdat je vijf knoppen aan de voorkant hebt denk ik
dat een ervan voor het antennedraaien is.







Reacties / Answers:


Terug naar Nederlands Forum over Oude Radio´s