Nederlands Forum over Oude Radio's
Onafhankelijk medium voor liefhebbers en verzamelaars van oude radio's en gerelateerde zaken


Re: Probleem philips bx290 U

Geschreven door Ed van der Weele op 17. Sep 2007 01:57:14:

In reactie op: Re: Probleem philips bx290 U geschreven door Ben Dijkman op 14. Sep 2007 22:36:28:

Hallo Ben,

Omwille van de originaliteit................alleen dat vervangen wat echt nodig is.

Ja, dat is toch het uitgangspunt als je gaat restaureren.

Zeg eens eerlijk...hoeveel goede originele (lees: Niet ernstig lekkende) condensatoren kom je nog tegen in een toestel ?Ik kom er bijna niet 1 meer tegen tegenwoordig.

Ik ben (bijna) altijd eerlijk. Soms zelfs té eerlijk, wat sommigen uitleggen als bot, maar ik noem recht voor z'n raap smile
Maar je hebt gelijk: een niet-lekkende teercondensator moet je met een kaarsje zoeken (Let met dat kaarsje wel op, want teer is brandbaar knipoog )
Of je zo'n lekke condensator moet vervangen is met name afhankelijk van de plaats waar de condensator zit. In een aantal gevallen maakt het namelijk niet uit of de condensator wat lek vertoont. Dat is afhankelijk van of er een hoge spanning over de condensator staat, of dat de condensator in een hoogohmig circuit van de radio zit zoals de AVR. Dan is het altijd aan te raden om de condensator te vervangen. *)

Als je tegenwoordig een toestel weer perfect wilt laten werken zodat deze ook na een paar jaartjes op de plank te hebben gestaan, gewoon weer werkt als je hem dan eens aanzet dan ontkom je er niet aan alle (ont/koppelC's)en (Echt alle C's bij duitse radio's) te vervangen.

Als je op zeker wilt spelen, moet je dat vooral doen. Ik heb een ERRES KY488 waarin ik ook echt alle teercondensatoren heb vervangen. Na het vervangen van de urgente gevallen was de geluidkwaliteit dermate bedroevend, dat ik ook in het laagfrequent- en toonregelcircuit de condensatoren heb moeten vervangen.

Je gaat toch ook niet in een auto rijden waar je om de 100km je band weer moet oppompen omdat deze slechts maar een .ietsie pietse. lek is en dus per defenitie (nog) geen lekke band is?

Wat ik in het verleden allemaal met auto's heb uitgespookt wil je niet weten updown Het rijden op "palingvellen" van banden was daarbij nog het minste . . . .

Zeker ook vanwege de veiligheid van mens en toestel zelf, gaan de ratel C's en natte Elco's
per defenitie --er uit--!

Dat ben ik helemaal met je eens. Als de veiligheid in geding is, kan je niet voorzichtig genoeg zijn. Een paar condensatoren zijn altijd belangrijk om te vervangen. Al is het maar om ernstiger schade te voorkomen. Dat zijn de ratelcondensator, de koppelcondensator en -vaak- de afvlakelco's.

Bij een U toestel gaan alle C's eruit.

En dat ben ik - als ik zo vrij mag zijn - niet met je eens. Zie *)

Ik ben het met jou eens dat om kennis op te doen,je niet als een razende alles maar lukraak moet gaan vervangen en je je dan reparateur mag noemen.

We zijn hier toch ook geen reparateurs, maar alleen liefhebbers. En als het een liefhebberij betreft is vrijwel alles toegestaan, tot aan het molesteren van een waardevol stuk toe . . . Al schieten bij andere liefhebbers daarbij de tranen in de ogen.
Met mijn Philips 2511 heb ik bijvoorbeeld het probleem dat ik daarop Radio 3-FM niet kan ontvangen. Daarom denk ik er over na hoe ik op de best mogelijke manier een FM-radio in dit toestel kan bouwen . . . .

Nee, nee, rustig maar smile het was alleen als voorbeeld bedoeld.
Maar STEL dat iemand dit zou overwegen, wie zou hem kunnen tegenhouden?

Een reparateur is iemand die alleen handelt naar de wens van de klant. Als de klant opdracht geeft om een FM-radio in een 2511 te bouwen heeft die reparateur dat maar te doen. Of hij is een klant kwijt.

Maar als ervaringsdeskundige weet ik onderhand al wel dat 1 of meerdere zwaar lekkende C's veelal de oorzaak zijn van slecht werkende radio's.
Als er 3 of meer C's volgens mijn --C tester-- zo lek als een mandje zijn hoef ik al niet eens meer verder te kijken.......alles is dan zo lek als een mandje.

Klopt. Maar dan wil ik als "rastechneut" toch weer terugkomen op *) hierboven.

Ben, het is gewoon heel simpel. Iedereen die zich met de reparatie of restauratie van oude radio's bezighoudt doet dat op zijn eigen manier. Er zijn een beperkt aantal standaardfouten die in vrijwel elke radio van 40 jaar of ouder voorkomen die verlangen dat je daaraan speciale aandacht besteedt, voor de rest is het handelen naar eigen goeddunken en inzicht.
DAT was mijn opmerking in deze thread. Gewoon niet te rigoureus zijn met het vervangen van componenten, maar even controleren of een lekkende condensator juist op díé plaats en gevaar oplevert voor de werking van de schakeling.
Verder is het gewoon ter ieders eigen beoordeling of een condensator wel of niet moet worden vervangen. Ik hoop alleen dat zoveel mogelijk de originaliteit van een toestel blijft bewaard.




Reacties / Answers:


Terug naar Nederlands Forum over Oude Radio's