Nederlands Forum over Oude Radio's
Onafhankelijk medium voor liefhebbers en verzamelaars van oude radio's en gerelateerde zaken


Re: $%@^$&*

Geschreven door maurice op 31. Mei 2007 20:57:24:

In reactie op: $%@^$&* geschreven door jarno op 31. Mei 2007 19:55:47:

simpel,

dat klokje is 115V

Zie je het schema van de spanningscarousel.

Trafo betreft hier een zogenaamde autotrafo.
Eigenlijk alleen primair wat aftakkingen.

220V = 3-4 verbonden en zo ook getekend in het schema voedingstrafo.
Pen 4 is dan de draad naar de trafo van de klok stand 220V.

in stand 125V is 5 en 6 verbonden
6 weer de pen naar de klok trafo

110V 1 en 2 verbonden
2 weer pen naar klok trafo

dus kloktrafo

4 = 220V -> 115V
6 = 125V -> 115V
2 = 110V -> 115V
met links uiteraard de 2e primaire draad.

De gehele radio wordt aan en uit gezet met de schakelaar in de klok.
Vandaar dat je geen tap van de voedingstrafo zelf kunt gebruiken.
Anders staat de klok stil als de radio uit staat.


Kortom.

Simpel trafotje zoeken met 220V & 110V primaire aansluiting.
Secondair pennen laat je met rust.
0 en 220V voeding
0 en 110V naar de klok.

115V mooier maar lijkt mij die 5 volt niet zo belangrijk.
Klok loopt zeker en vast ook op 110V.

Immers een synchroonmoter.

heb je een variac trafo zet je die op 115V, klok aansluiten en stroom meten.
weet je het vermogen wat het nieuwe trafootje moet kunnen leveren.






Reacties / Answers:


Terug naar Nederlands Forum over Oude Radio's