|
Nederlands Forum over Oude Radio's |
Re: Quality capacitors - made in England
Geschreven door John Hupse op 16. Mei 2007 13:59:05:
In reactie op: Quality capacitors - made in England geschreven door Hans Op den Camp op 16. Mei 2007 11:21:57:
>>>Wat mij opvalt is dat deze elco's na montage bij de minste of geringste spanningspiek als gevolg van bijvoorbeeld een buis verwisselen terwijl het toestel nog speelt de geest geven
Ik zou persoonlijk deze Hunts elco's even doormeten op lek en capaciteit alvorens ze te monteren. Dit type kan op een hele nare manier uit elkaar ploffen wanneer je er spanning op zet nadat ze een jaartje of wat niet gebruikt zijn. Je hele toestel komt dan onder de witte prut, je weet niet wat je ziet. Eventueel regenereren en weer doormeten.
In grote lijnen gezien ploffen Engelse elco's gemakkelijk uit elkaar, Duitse elco's vertonen gemakkelijk sluiting en Philips elco's verliezen op den duur hun capaciteit. Deze vuistregel gaat natuurlijk niet altijd op, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee :-)
>>>Ik vraag me daarom af wat die aanduiding "Max ripple 280 mA" op de elco betekent.
Dit is de maximale wisselstroom die de elco kan verdragen. Is in dit geval geen probleem bij gebruik in de 208U
>>>Er is trouwens op het chassis (van de 208U) ook geen plek meer over voor een tweede beker elco
De keuze voor een RC of een LC afvlakfilter had bij Philips vooral te maken met de kostprijs. Bij een RC filter stond er ook slechts 1 beker op het chassis, waarin 2 elco's (2x 50 uF) zitten. Ruimtegebrek is dus niet de reden.
De kostprijs van een kleine gevoelige luidspreker met permanente magneet was in Oost-Europa relatief hoog. In het westen had men al sinds ongeveer 1934 ervaring met de produktie van kleine sterke permanente magneten die hiervoor konden worden gebruikt. Philips Eindhoven heeft hier veel research in gestoken, al vanaf eind jaren '20. In Oost-Europa was men daar veel minder ervaren in, en gebruikte men hiervoor liever de goedkopere en beproefde elektromagneet. Verder had men in de oorlogstijd overal gebrek aan materialen, dat speelde ook een belangrijke rol bij de keuze van componenten. In kleine permanente magneten werd gebruik gemaakt van materialen zoals kobalt en nikkel, dit spul werd ook gebruikt in de oorlogsindustrie (b.v. vliegtuigen).