Nederlands Forum over Oude Radio's
Onafhankelijk medium voor liefhebbers en verzamelaars van oude radio's en gerelateerde zaken


Re: vervolg gedrag indicator(s)

Geschreven door Ed van der Weele op 14. Okt 2007 02:01:18:

In reactie op: Re: vervolg gedrag indicator(s) geschreven door Paul Brouwer op 13. Okt 2007 22:21:11:

Paul -en mogelijk andere geïnteresseerden-,

Dat deze bijdrage als "gekrakeel" wordt gerubriceerd neem ik maar voor wat ik het waard acht. Niet iedereen beschikt nu eenmaal over een uitgebreid instrumentarium om een testopstelling - hoe eenvoudig ook - 'even' op te zetten; ook ik niet.
We zullen ons daarom met de beschikbare schema's moeten behelpen. Schema's kunnen in 1 oogopslag hetzelfde vertellen wat je na een half uur opbouwen van een testopstelling op een andere wijze kunt aanschouwen.
Dat je daarbij de schema's moet kunnen interpreteren is natuurlijk een vereiste, maar dat geldt exact hetzelfde voor een testopstelling. En alles kan worden geleerd, je moet alleen even de weg weten of worden gewezen.

Uit louter interesse heb ik het schema van de B5X62A eens bekeken en heb gezien dat daar de anodespanning uitgeschakeld wordt, maar de roosterspanning weer niet.

Goed gezien. In de B5X62A heeft Philips de gelijkspanning van zowel de AM-detector als de FM-detector parallel op het rooster van de afstemindicator aangesloten.
Dat is ook mogelijk omdat bij het omschakelen van AM naar FM geen signaal meer op de AM-detector terecht komt. De AM-oscillator EC(H)81 wordt uitgeschakeld zodat geen menging meer plaatsvindt in de E(C)H81. En de afstemming van de middenfrequentbandfilters laat geen signaal meer door dat een spanning op de AM-detector kan veroorzaken.

Ook heb ik het schema van de B5X72A eens bekeken. In deze radio wordt zowel de roosterspanning als de anodespanning uitgeschakeld.

Dat is voor de helft correct. Bekijk hiervoor het bovenstaande schema.
De anodespanning van de afstemindicator wordt uitgeschakeld door schakelaar SK2 (PU). Als deze wordt ingedrukt wordt de verbinding tussen de punten 15 en 16 verbroken en wordt een verbinding gemaakt tussen punt 16 en het loze punt bij de oranje pijl.
De afstemindicator is dus (anode)spanningsloos in de PU-stand.

Het rooster van de afstemindicator (de groene lijn) is verbonden met schakelaar SK5 (de druktoets FM).
In de rusttoestand van deze schakelaar zijn de punten 1 en 2 met elkaar verbonden. De rusttoestand is in de standen LG, MG en KG -de AM-banden- en in de stand PU. Schakelaar SK5 (FM) is dan niet ingedrukt.
Op dát moment is het rooster van de afstemindicator via de rode lijn verbonden met de anode van de AM-detector B5'. De gedetecteerde AM-signalen veroorzaken via deze rode lijn een negatieve gelijkspanning op het rooster van de afstemindicator, maar zorgen eveneens voor de AVR-spanning op de stuurroosters van de, voor AM, gebruikte buizen (aangegeven met een onderbroken rode lijn).

Wordt echter de toets 'FM' ingedrukt (schakelaar SK5), dan wordt het rooster van de afstemindicator verbonden met de FM-detector -ook wel ratiodetector of discriminator genoemd- en wordt met de daaruit verkregen negatieve gelijkspanning aangestuurd. Dat is de blauwe lijn.

Het is dus niet zo dat het rooster van de afstemindicator op enig moment wordt 'uitgeschakeld'. Dit heeft namelijk geen enkel effect op de afstemindicator; die blijft gewoon groen licht uitstralen, alleen de bewegende segmenten worden door de aansturing van het rooster beïnvloed. Niet de lichtintensiteit.

Daarnaast heb ik eens wat meer schema's met een EM80 bekeken en het lijkt erop dat het uitschakelen van de anodespanning bij deze buis 'standaard' was.

Dat klopt. Onderbreken van de anodespanning is de enige manier om het groene licht van de indicator te laten doven.




Reacties / Answers:


Terug naar Nederlands Forum over Oude Radio's