|
|
|
Onafhankelijk medium voor liefhebbers en verzamelaars van oude radio“s en gerelateerde zaken (zoals oude TV“s, versterkers, meetapparatuur). Hier kunt u discussiėren en chatten over uw hobby. Voorbeelden zijn: identificatie of datering van oude toestellen, vragen over documentatie, hulp bij reparaties en restauraties. De voertaal op dit forum is Nederlands, maar bijdragen in andere talen zijn ook welkom. |
Re: Rooster EL84?
Geschreven door Wolfgang Holtmann om 23. Okt 2001 13:55:55:
In reactie op: Rooster EL84? geschreven door Dirk Kloeck om 23. Okt 2001 02:33:39:
>Hoi, ik heb net een herstelling achter de rug en heb in dit toestel iets merkwaardig ontdekt.
>De eindlamp was een EL84, en nu komt het rare, het stuurrooster van deze buis zat op pen 1.
>Volgens alle vademecums zou die op pen 2 moeten zitten. Ik heb dergelijke EL 84'ers nog al eens tegengekomen, zijn dit lampen van een bepaald merk of jaartal? Heeft er iemand een verklaring voor dit ?=============================================================================
Hallo Dirk
Inderdaad, volgens de boeken zit rooster 1 op pen 2.
Pen 1 is een zogeheten "interne verbinding" of in het Engels: "don't care"
Ze zijn dus vrij met de belegging van deze pen 1. Men heeft er voor gekozen ook deze met het Stuurrooster te verbinden.
Als het goed is, mag alleen de draad (meestal een 1k weerstand) voor het stuurrooster met pen 2 verbonden zijn!N.B.
Wat je wel bij HF-buizen vaak tegenkomt, dat men met opzet de katode of het stuurrooster dubbel naar buiten gaat aansluiten. Hierdoor wordt de inductiviteit van de interne verbinding gehalveerd. Maar dat wordt dan wel duidelijk aangegeven.Groetjes, Wolfgang