Re: BX310/A03 kortsluiting? gelijkrichter stuk? Wie weet..
[ Nederlands Forum over Oude Radio´s ] Geschreven door Nico den Haak om 30. Mei 2000 23:17:14:
In reactie op: BX310/A03 kortsluiting? gelijkrichter stuk? Wie weet.. geschreven door Martin Groen om 30. Mei 2000 21:00:18:
>Radiovrienden,
>Ik heb een mooie Philips BX310/A03, maar enige tijd begaf hij het onder het produceren van een akelige schroeilucht. Het zekeringetje op de trafo was door. Na de radio op 245 V te hebben omgezet en het zekeringetje te hebben vervangen, begon de gelijkrichterbuis bij de voet te vonken en roken. Is de buis stuk? Zit er kortsluiting in? Geeft de trafo te veel spanning door een sluiting in de primaire wikkeling? Wat me verder zou kunnen helpen: de normale spanning bij de gelijkrichter en andere tips die met een voltmeter in de hand tot een oplossing kunnen leiden. Is er iemand die ervaring heeft met het vervangen van de buis door een moderne solid state gelijkrichter?
>Alvast bedankt, Martin Groen
Hallo Martin,De AZ41 bij jouw toestel is vrijwel zeker defect. De vraag is nu waarom?
Allereerst is het zaak te kijken of de dubbele afvlakelco van 2X 50 uF 385V heel is. Even Ohm's meten. Analoog!!. Een waarde van een paar duizend ohm is zeer verdacht. De elco moet een hoge weerstand hebben, wel even wachten tot de wijzer tot rust is gekomen (laadstroom). Meestal een waarde van 500 Kohm of meer. Ook de elco even loskoppelen. Echter de capaciteit is op deze manier niet nauwkeurig vast te stellen. Daarna ook nog even Ohm's de belasting van de elco meten. Het is goed mogelijk dat in het anodecircuit een condensator sluiting maakt. Op deze manier kun je dat (heel globaal) vaststellen. Gezien jouw klacht is ook dat mogelijk. Wanneer een toestel enige tijd buiten gebruik is geweest, is het uit den boze zomaar de stekker erin te steken. Er kan dan letterlijk van alles gebeuren. Men moet eigenlijk in etappes via een variac wat spanning op het geheel zetten. Met een voltmeter over een van beide voedingselco's natuurlijk. langzaam de spanning opvoeren, en opletten of er geen vreemde dingen gebeuren. Eventueel een Amperemeter in serie met de belasting, nog voor de afvlakelco's aan te sluiten ( tussen kathode B5 en C1, het draadje wat tussen de gelijkrichter en de afvlakelco zit onderbreken voor stroommeting ). Verder is het slim om de spanningskiezer permanent op 245V te laten staan, i.v.m. de 230V die we nu reeds hebben. Beter iets te weinig dan te veel netspanning. Ook met het oog op de oude en vaak lekke anodekondensatoren in een oude radio. Jouw trafo zal zeker niet teveel spanning afgeven, maar door de grote stromen die er waarschijnlijk gelopen hebben, kan hij wel de geest hebben gegeven (wikkelsluiting). De trafozekering is opnieuw in elkaar te solderen. Nooit de lipjes doorverbinden. Aan een AZ41 gelijkrichtbuis is makkelijk aan te komen. Niet gaan knoeien met moderne onderdelen. Historisch gezien onverantwoord! Vergeet niet de koppelkondensator C32 10.000 pF 400V, te vervangen. Deze lekt altijd, met als gevolg een gelijkspanning op het eerste rooster van de eindbuis EL41. Deze vind dat heus niet lekker, het veroorzaakt een flinke toename van de anodestroom. Positie is: Pootje 2 (anode) EBC41, en pootje 4 (stuurrooster) EL41. De telling van nummers bij de buisvoetjes doe je als volgt: van onderzijde bezien, bij rimlock voeten links van het bobbeltje is nummer 1 altijd met de klok mee geteld, het bobbeltje wijst naar beneden. Succes met het oude beestje.Nico den Haak.