Re: Waarom... Bedankt, gouden tips!
[ Nederlands Forum over Oude Radio´s ] Geschreven door Onno Massar om 12. Sep 2000 23:01:03:
In reactie op: Re: Waarom verfde philips buizen rood? geschreven door Henk Roovers om 11. Sep 2000 11:13:57:
Re: waarom verfde philips buizen rood- nieuwsgierigheid leidt tot oplossing probleem
Allemaal hartelijk dank,
Soms leidt een vraag uit nieuwsgierigheid ertoe dat twee problemen opgelost kunnen worden:
1- Een oude EF5 buis is weer bruikbaar.
2- De vervorming in mijn 667A radio verholpen.De reacties op de vraag "waarom verfde Philips buizen rood" hebben het volgende opgeleverd.
- Dit is een afschermlaag bestaande uit een metaalemulsie, aangesloten op een van de aansluitingen op de buisvoet met een draadje dat 1 x om de onderkant van de buis is gewikkeld. Ik heb de indruk dat er 2 laagjes zijn: een metaalverf met daarover een rode verf.
- Het komt vaak voor dat de aansluiting van die afscherming onderbroken raakt doordat de verf breekt als de buis los komt te zitten in de voet.
- Reparatie is mogelijk door een tiental wikkelingen dun koperdraad om de verflaag te wikkelen en die aan het oorspronkelijke metaaldraadje te solderen. Dit is een goede tip van Henk Roovers, goedkoper dan mijn oplossing met geleidende zilververf uit de automaterialenhandel. Bij inspectie blijken in mijn radio en in de rommeldoos meer op die manier gerepareerde buizen te zitten! Ik heb een ECH2 die een draad om de bovenkant heeft zitten, het ziet eruit als een piraat met bandana om het hoofd. Zie foto.
- Loszittende buizen kunnen worden gerepareerd door
1- de kit op te lossen door spiritus tussen glas en voet te laten lopen, even te wachten en daarna de buis in de opgeloste kit te drukken en vast te zetten met een postelastiek, lang laten drogen.
2- enkele druppels superlijm (cyanoacrylaat) tussen buis en voet te laten lopen en dan aan te drukken en vast te zetten met een postelastiek. Half uur drogen is genoeg.Ik heb oude EF5 met onderbroken afscherming, die genereerneigingen gaf in de MF. Ik heb nu kunnen repareren door een draadje langs de buitenkant van de voet te leggen en die op pootje 1 (afscherming) aan te sluiten. Dat draadje heb ik 3x om de buis gewikkeld. Daarna heb ik met een zeer fijn schuurpapiertje de rode laag iets opgeschuurd. Daaronder werd iets meer goud zichtbaar. Tenslotte heb ik met geleidende verf uit de automaterialenhandel (bedoeld voor reparatie van de achterruitverwarming) dat draadje verbonden met de oude laag. Het resultaat is te zien op de foto. Met de ohmmeter kan ik meten dat het zilveren laagje verbonden is met pen 1, de oude laag geeft trouwens geen uitslag op de ohmmeter.
En dan testen. Ik heb hem teruggezet in de radio waar ik hem 23 jaar geleden uit heb gehaald, en die speelde als een zonnetje!
En dan is meteen die radio gerepareerd. Ik had hem open gemaakt en vroeg me ineens af waarom die buizen rood geverfd waren. De radio gaf veel vervorming, vooral bij ontvangst van sterke stations. 23 jaar geleden had deze radio het genoemde genereerprobleem in de MF. Dat verdween soms als je aan de MF versterkerbuis rommelde. Stad en land afgelopen, maar nergens een EF5 te krijgen. Wel een EF6. Volgens de verkoper bijna hetzelfde. Ik zette hem erin en het werkte. Die vervorming moet er toen al geweest zijn, maar blijkbaar heb ik dat geaccepteerd (of had ik een zwakker antennesignaal). Met de EF5 is de vervorming er niet.
Reden voor de vervorming: een EF5 is een variabele-mu pentode, een EF6 niet. De EF5 zorgt voor de AVR. Met een EF6 werkt de AVR niet goed, de MF wordt dus overstuurd en de EF6 wordt door de AVR spanning op het randje van zijn werkgebied ingesteld.
Onno Massar