Nederlands Forum over Oude Radio“s

Onafhankelijk medium voor liefhebbers en verzamelaars van oude radio“s en gerelateerde zaken (zoals oude TV“s, versterkers, meetapparatuur). Hier kunt u discussiėren en chatten over uw hobby. Voorbeelden zijn: identificatie of datering van oude toestellen, vragen over documentatie, hulp bij reparaties en restauraties. De voertaal op dit forum is Nederlands, maar bijdragen in andere talen zijn ook welkom.

Re: Philips 680A truuk

Geschreven door Henk Waardenburg om 22. Maa 2001 22:13:14:

In reactie op: Re: Philips 680A truuk geschreven door Martin Hofstede om 20. Maa 2001 00:29:08:

>>Verder is ook de dubbele elco (C1, C2) al eens door iemand vervangen voor een modern exemplaar.
>>Als jij de originele nog hebt dan ben ik ook daar in geinteresseerd. Al of niet defekt maakt niet uit, ik vervang het binnenwerk meestal toch.
>Hallo Henk,
>Zou je deze kennis met ons willen delen? Ik heb al twee keer een poging ondernomen voor een dergelijke operatie, met meer, maar vooral met minder resultaat. Ook inspanningen van een collega hadden niet het beoogde resultaat.
>Ik ben echt benieuwd hoe je een moderne elko in een oude behuizing stopt zonder het uiterlijk hierbij geweld aan te doen. (waarbij er er maar even vanuit ga dat C1,C2 de elko van de hoogspanning is)
>Enige tips zijn welkom,
>Martin.

Martin,

Ook bij mij zijn de resultaten zelden onzichtbaar.
Het succes hangt af van het type elco.
De alleroudste typen, met hoedje (soms "nat"), zijn het best te behandelen door de elco direct onder het hoedje door te zagen. Draag handschoenen want het goedje dat eruit komt, vooral bij de "natte" versie is je reinste chemisch afval. Hierna het inwendige eruit peuteren, de zaak schoonmaken en voorzien van moderne koker-elco's. De + draad c.q. draden verbind je met de oorspronkelijke soldeerlip(pen), de - is lastiger: 1 oplossing is een klein gaatje boren in de voet en daar het draadje doorheen naar buiten alwaar je het aan een ring met soldeerlip bevestigt. (Niet mooi maar wel het betrouwbaarst). Een andere oplossing is om de - te voorzienvan 4 a 5 dunne adertjes die je aan de bovenkant om de rand van de bus heen vouwt.
Vervolgens moet het afgezaagde hoedje van binnen "uitgeruimd" worden met een Dremel of een klein slijptolletje (tips van Maarten Gudde). Doel van deze exercitie is om het hoedje weer op de bus te laten passen. Als je dit voor elkaar hebt dan schuif je het hoedje weer over de bus en met een beetje geluk maken dan een aantal van de - draadjes behoorlijk contact met de bus.
Het enige minpunt aan deze metode is natuurlijk dat na afloop de elco iets korter is geworden.
Hiervoor geldt echter: wie het niet weet ziet het niet. Tot slot alle overtollige draadjes afknippen en evt. braampjes voorzichtig verwijderen.
Het "moderne" type, met op de kop een klodder soldeer (= overdrukventiel), is als volgt te behandelen: aan de voet de omgefelste rand met een smal beiteltje o.i.d. stukje voor stukje weer terugbuigen en vervolgens de bakkelieten schroefhuls eruit trekken. Als je geluk hebt komt (een deel van) het binnenwerk dan mee. Restanten eruit peuteren en nieuwe kokerelco's erin. De - is een makkie: verwijder de soldeerprop en gebruik de opening voor je - draad, een klodder soldeer erop, voorzichtig vijlen en schuren en klaar is Kees.
Voor de + draden kan je het best een heel klein gaatje boren in de soldeerlip(pen) en daar het draadje doorvoeren en aan de buitenkant op de lip solderen. Binnen in gaat niet omdat het binnenste gedaalte van de lip meestal van aluminium is zodat je daar niet kunt solderen.
Het lastigste klusje is om, na het herplaatsen van de schroefhuls, de felsrand weer in zijn oorspronkelijke stand te brengen. Dit lukt bijna nooit echt goed maar als de elco weer in het chassis zit zie je er haast niets van.
Oh ja, bij beide modellen kan je het nieuwe binnenwerk enigszins fixeren door er een paar kloddertjes PUR-schuim in te spuiten (Niet teveel want anders rijst dit goedje letterlijk de pan uit!!)

Tjonge, het is een heel verhaal geworden maar hopelijk heb je hier iets aan.

NOGMAALS: draag handschoenen want je bent, zeker tijdens de sloop, met vergif bezig!!!!!!




Reacties / Answers:


Terug naar Nederlands Forum over Oude Radio“s